Terve kaikki asiantuntijat,
Tässä tulevan kauden ajoja varten lienee huoltokirjan mukaan syytä vaihtaa uudet ketjut ja rattaat.
Onnistuin selvittämään, että pyörässäni 2009 gsxr-1000 olisi 17/42 välitys. Nyt kun uusia ketjuja ja rattaita shoppailee, niin tuota välitystähän voisi samalla vaihtaa.
Olen näitä aiheen juttuja selaillut ja monet näemmä vaihtavat välitystä pienemmäksi esim -1/+2. Itse en rata-ajoa harrasta ja tuli oikeastaan mieleen päinvastoin pistää vaikka +1/-2 jotta saisi moottoritiekierrokset pienemmäksi ja siten vähemmän huutoa. Nopeusmittarin virhekin saattaisi jopa poistua.
Tässä nyt ennen kun työtä aloittaa niin kuulisin mielelläni kommentteja onko tämmöinen välitysten pidennys ihan typerä idea? Muuttuuko pyörä ihan lahnaksi? Siinä kuitenkin on nyt nykyiselläänkin vielä 6.vaihteellakin aika reilusti kiihtyvyyttä, mikä jokseenkin on turhaa normiajossa. Voisi kuvitella että jaksaisi kulkea vielä muutaman prosentin pidemmilläkin välityksillä.
Ei ihan ilmaista tuo ketjujen vaihdatus näytä olevan niin ei viitseisi kokeilla ja sitten todeta että ei ollutkaan hyvä![]()
GSX-R 1000 K9
Tuskin toi ihan lahnaksi muuttuu, mutta en jaksa uskoa, että tuosta varsinaisesti mitään iloa on. Voipi olla esimerkiksi, että pidemmillä välityksillä polttoaineen kulutus kasvaa kiihtyvyyden hinnalla.
http://www.gearingcommander.com/ voipi antaa jotain osviittaa asian suhteen. Itse menisin vakiolla, jos ei tarvetta ajaa huippuja tai käydä radalla.![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Sinne eteen ei välttis mahdu isompi ratas kuin vakio.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Tuskin se lahnaksi muuttuu. Kaupunkiajo voi muuttua vaikeammaksi kun vauhti ykkösellä tyhjäkäynnillä kasvaa.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Kiitos, tässähän tuli jo monta hyvää pointtia!
Tuo gearing commander on tuttu ja sitä itseasiassa kokeilinkin jo. Se vaan ei liene mitenkään tietoinen siitä mikä ratas oikeasti sopii pyörään ja millaiset nopeudet eri kierroksilla on väännön puolesta mahdollisia.
Tarinassa on sellainen tausta että alkukesästä pitäisi lähteä Saksanmaa kiertämään ja vähän jo etukäteen hirvittää että jos siellä autobaanaa viilettää ~200km/h @ 11.000rpm tuntitolkulla niin jossain välissä leviää moottori pisin piennarta. Noita välityksiä vaihtamalla GC näyttää että parikin tuhatta kierrosta voisi saada pois mittarista samalla nopeudella.
Tosiaan hyviä pointteja nuo a) isomman rattaan sopiminen paikalle ylipäätään ja b) muuttuuko liikkeellelähtö ja hidasajo kaupungissa hankalaksi jos ei pääse alta 25km/h ilman että kytkimellä temppuilee tai jos liikkeellelähdössä meinaa kokoajan sammua "suuremman" 1.vaihteen vuoksi.
Nuo rattaat ei tosiaan kovin kalliita ole, kun paketteja rattat+ketju saanee jollain 200€, mutta päälle tulee vielä asennus 89€/h. Sitten jos ei ole hyvä niin ketjunkin tarvinee lyhyemmän eli vaihtoon menee kaiketi koko sama 200€ paketti ja päälle toiset 89€/h vaihtotyöt. Riippuu toki mikä itse kullekkin on kallista, mutta näin perusköyhälle tuossa on vähän suolasesti lisämaksua jos menee valinta pieleen
Ehkä voisi eturattaan pitää vakiona ja takarattaaseen vaikka yksi tai kaksi piikkiä vähemmän. Siitä ei suurta vaikutusta vielä tulisi, mutta mittarivirhe voisi pienentyä ja tosiaan parisataa rpm pois moottoritievauhdeissa.
GSX-R 1000 K9
Kannattaa hahmotella tuo välläriasia, vehkeessä kuin vehkeessä jos sille tarvetta tuntuu olevan,
sen "pääasiallisen suoritteen" pohjalta, jos ei halua käyttää esim. kaksia valinnaisia settejä tarpeen mukaan.
"Tuntitolkulla > 200" ????
Missä....? Edes saksanmaalla????
Ehjä kiloinen kestää taatusti porsimatta ne siivut jotka tuolla "jatkuvasti tapissa" pystyy missään vetämään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Saksassa on liikennettä ja tietöitä sen verran, että minuuttikin yli 200 on usein tiukassa. 160-180 onnistuu jopa useamman minuutin välillä. Riippuu tietysti ajankohdasta ja väylästä. Alkukesästä on paremmat saumat.
Mulla on tommonen laite ratakäytössä ja sillä on tosiaan vedetty rataa luultavasti 10-15tkm. Nyt kun otettiin kone auki laakerointia varten niin todettiin, ettei mitään varsinaisesti ole vaihtokunnossa/rikki. Kiertarin alapään laakeri vaihdettiin, koska kone oli jo auki ja pari vaihteistoratasta uusittiin kun kytkentähampaissa oli kulumaa. Eivät olleet vielä varsinaisesti vaihtokunnossa, mutta mieluummin vaihtaa nyt kun kesken kesän. Ja tämä koneessa, jossa on 10-20hp enemmän kuin vakiossa ja kaikki kilometrit tullut radalla kilpavauhdeissa.
P.S. 200km/h on vakioväleillä ja vakiokokoisella takarenkaalla kutosella n. 8500rpm. 11krpm mennäänkin sit jo 250+km/h. Ja sitä varten noissa koneissa on rajotin, etteivät hajoo. Et pääse missään laskemaan niin pitkää siivua kutosella tötterö auki, että tulis mitään ongelmia koneen kanssa.
P.P.S Samoille kettingeillä menee ainakin takarattaat 42-46. Eturatasta en ole vaihdellut vaan pitänyt 16-piikkisen edessä koko ajan.
Superbike #7
Osta sinne nopeusanturin johdon väliin SpeedoHealer (k9 Gixxerin käy SH-v4+SH-S01). On helppo asentaa ja kalibroida, voit tehdä kalibroinnin vaikka joka rankaan vaihdon jälkeen. Voi säästyä muutamalta sakolta kun saa mittarin näyttämään oikeeta.
Jos ketjua pitää lyhentää niin ei se kustanna kun irtolukkon ja työn.
Ei ole muuten montaa, joka haluaa nykykyykkyyn pidempää välitystä (vaikka ajaisi matkaakin).![]()
Speedohealer on siitäkin hyvä, että mittariin ei tule turhia kilometrejä. Jos vaikka tiuhemmat välit, niin helposti tulee 15% liikaa vakiorenkaalla. Vakioväleinkin saattaa tulla melkein 10%.
Mutta haittavaikutuksena on, että mittari ei näytä tyypillisen optimistisia lukemia! Radalla tekee tiukkaa saada 250 tauluun...ja totuus on vielä vähemmän jos kalibroitu 100 vauhtiin.
Mä oon ajanu tollasella, ihan samanlaisella susukilla, -1 ja +1 ratastuksella, tsekin motogp reissun saksan baanojen kautta. Jollei mopo oo miljoona kilsaa huoltamatta menny, niin kestää varmasti. Jotta jotain oikeesti merkittävää muutosta käyttökierroksiin saa aikaseksi, välejä muutettava tosi paljon. Esim. se kaksi hammasta pienempi takaratas muuttaa kierroksia vain 412 kierr./min alemmaksi nopeudella 200km/h. Ja kovin pitkillä välityksillä, mopo ei välttis jaksa mennä rajarille sit enää kutosella. Gearin commander antaa hyvin selvennyksiä kiekoista, kun rattaita tai takarenkaan profiilia muuttaa.
Viimeksi muokannut: TommoKe; 20.02.2017 klo 21:48.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Kiitos vaan vastauksista!
Senverta hyviä pointteja tullut että enköhän vaihda vaan toiset samanlaiset vakiorattaat kuluneiden tilalle. Alkaa tuntua että "pidempien" rattaiden hyödyt jäävät melko olemattomiksi verrattuna mahdollisiin ja varmoihin ongelmiin. Isoilla muutoksilla saisi eniten kierroksia laskettua, mutta ongelmienkin todennäköisyys kasvaa samassa suhteessa. Eipä täällä Suomessa noista pidemmistä välityksistä juur pääse edes nauttimaan.
Saksa tosiaan olisi tarkoitus kiertää melkeen rajaa pitkin ajellen. Siellä varsinkin etelä-saksassa on käsityksen mukaan vähemmän ruuhkaisaa ja voisi päästä baanalla paahtamaan. Voi tosin olla että jonossa notkuen menee sielläkin koko matka.
Hyvä kuulla että joku on rata-ajoakin tuolla samanlaisella pelillä painanut (siihenhän se kai on tehtykkin) ja ettei mitään suurempia vahinkoja ole sattunut ensimmäisen 15tkm aikana. Omallani on kylläkin menty jo melkein 50tkm, viimeiset 40tkm omasta toimestani ja melko rauhallista siirtymää. Öljyjä olen säännöllisesti vaihdellut yms. Hirvittää vaan kun kierrokset on siellä mitälie +6000rpm ja kone huutaa hoosiannaa. Rungossakin tuntee pientä värinää. Siellä ne venttiilit läpättää ja männät suihkii edestakaisin ihan hirvittävää vauhtia.
Noh, jäähdytysnesteen määrän tarkistus & uudet "premium" öljyt koneeseen ennen lähtöä niin kai se on sitten kaikki mahdollinen apu mitä koneelle voi antaa ennen reissua. Kovin mielelläni tuolla pyörällä ajelisin vielä reissun jälkeenkin![]()
GSX-R 1000 K9
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mulla on perinteinen -1 +2 ja taisin ajella pari vuotta, että edessä oli vain pykälän pienempi. Se kyllä mukavoitti ajamista.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Sanoisin, että 15tkm rata-ajoa vastaa moottorille vähintään 150tkm kadulla. Ja tuo 6krpm tonnarin koneesa vastaa bensakoneisessa henkilöautossa n. 3000rpm kierroksia ja dieselissä n. 2000rpm. Tuskin sua hirvittää autoa kierrättää yli noiden lukemien?
Ja eihän tuo kone edes ole tehoalueella kuin vasta jossain 9000rpm jälkeen. Nuo koneet on ihan oikeesti tehty siihen, että niillä vedetään kierrokset yli kymppitonnin pitkiä siivuja. Kyllähän siitä tietty melua lähtee, mutta sitä varten on olemassa korvatulpat.
Superbike #7
Mie ajelen miun enskalla jää- ja maanteitä pitkin, eli siirtymiä, niin n. 100km/h jolloin kierroksen on siellä +6000rpm.
Muuten hyvä, mutta punaraja alkaa 8000rpm ja suurin teho 7500rpm...
Enkä mie sääli sitä konetta yhtään.
Mäntä, venttiilit ja muut liikkuvat osat on luotu liikkumaan.
Jos särkyy, niin silloin siellä on ollut jotain vikaa...![]()
Luotettavuudesta lyhyt video. Joillain menneen (ratakäytössä pääosin) kampiakseli samasta paikasta poikki, kuten tässä: https://m.facebook.com/story.php?sto...15229841841925