Tilanne tämä:
Tallissa 6 mopoa talvisäilytyksessä ja bensa haisee. Joku mopo vuotaa, keksiikö joku millä pirulla vuotavan pyörän saisi helpoiten paikallistettua? Lattialla eikä missään näy ulospäin mitään. Sillain vielä ..ska homma, että talli ei ole iso ja toinen parioven puolikas ei aukea. Pyörien ulosvienti yksi kerrallaan on enemmän kuin hankalaa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ensimmäisenä tulee mieleen tulitikku mutta taitaa olla liian aikaista siihen.
Jos on joku hellefööni niin kunnon tuulutus ja pyörän suojapeitteet paikoilleen. Sitten vaan yksitellen haistelemaan helman alta.
Elämä on onneksi mutkikasta
se on se kaasaripyörä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
En minä tästäkään mitään tiedä. Mutta spekulointi on aina hauskaa.
Kaasaripyörä varmaan aika hyvä arvaus...joskin itellä pahin bensavuoto oli kyllä aikanaan ruiskukoneisessa puimurissa, kun yksi bensaletkun pikaliitin murtui. Aluksi vaan bensa haisi niin pyörässä kuin housun puntissa...eikä havaittavaa vuotoa ollut virrattomana. Aika pian kevyt bensantuoksu muuttui kyllä vaarallisen puoleiseksi "golden shower"iksi kun pisti virrat päälle ja bensapumppu rykäs paineen letkuun....
Eli noiden mahdollisten kaasarien jälkeen tsekkaisin seuraavaksi bensaletkujen liitoskohdat...esim. juurikin mahdolliset pikaliittimet. Ja helpottaa jos saa sähköllä paineet letkuihin. Toisaalta jos on pitkään seissyt virrat pois (tai hanat kiinni)...niin vähän oudompi.
Onko yhdenkään pyörän moottoriöljyn pinta merkittävästi noussut/ haiseeko öljy bensalle. ( tulvii öljytilaan, voi olla hana rikki, vaikka on kiinni )
Itselle käynyt niinkin että saksasta tuotu -90 luvun customi oli seissyt autotallissa useamman vuoden ja vesi tietty erottunut tankin pohjalle sinne alimpaan kulmaan (lähelle satulaa) seisontatuen puolelle. Ruostui ja aikanaan alkoi vuotaan niin hitusesti, että haisi muttei syytä löytynyt mistään, ennen kuin aloin kunnolla kopeloimaan paikkoja jolloin sormi sattui kohtaan josta irtosi maalipala ja silloin vasta vuoto pakallistui.![]()
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Joo, edellä kirjoittaneita mukaillen. Käytä ruiskupyörissä virtoja päällä. Jos vuotaa, takuulla löytyy. Kaasarivehkeet tosiaan todennäköisempiä vaihtoehtoja ja tuo tulitikkutesti tuli mullakin ekana mieleen![]()
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Normaali käryä? Sulla on pienessä tallissa liuta pärriä tankeissa bensaa ja lämpötilan vaihtelut saa aikaa hengittämistä tankeissa ja bensan hajua... bensiinin hyviin ominaisuuksiin kuuluu sekin että se tuoksuu/haisee voimakkaasti pieninäkin pitoisuuksina ilmassa...
(muoks lisäys... itte olen säilyttänyt pärriä tuossa keittiönurkkauksessa ja jos tankissa on pumppubensaa, samassa kämpässä ei voi olla, käryää sen verran vaikkei mistään vuoda...)
Viimeksi muokannut: collikka; 22.01.2017 klo 18:06.
juuri nyt pyörätön
Normaalikäryä ei ole olemassa, ehjä pyörä ei haise. Tallin lämpötilakin pysyy aika tarkkaan +10 asteessa. Vaan kontaten ja nuuhkimalla sain hajun paikallistettua. Vaimo tosin jo ehdotti, että jos vaikka tuon meidän spanielin opettaisi
Just illalla sevisi, että yhden Hondan tankki vuotaa saumasta. Kiitokset vastauksista![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Nuorena tuli rällättyä Husqvarna 175cc monttumallilla aika säälimätöntä menoa ja siinä pyörän värinöissä ei tankin saumat kestänyt. Vuotoja tukittiin menestyksellä Mäntysuopa saippualla. Sitä kun hetken leipoi ja lämmitti käsillä, niin siitä sai aikaan pehmoista tahnaa jonka sai tungettua vuotavaan kohtaan. Sinun kannattaa kokeilla, ei maksa oikeastaan mitään ja saat hajut pois tallista, jos vaikka pitää odotella ennenkuin pyörä keritään siirtämään pois.![]()
Jyyräkuski
Minun pyörähän se siellä haisi
No tankki irroitettu/noudettu eilen pois haisemasta.
Saumasta näyttäisi vuotavan (ainakin eilisen taskulampunvalossa suoritetun pihalla tutkiskelun perusteella).
Ja onneksi niin matalalta että jää katteen taakse piiloon, niin ei jää paikka näkyviin.
Olisiko tosiaan tärinästä pettänyt kun v2 mopotti kyseessä, vai liekkö ruosteessa...
Mutta mutta, tankin korjauksiin löytyikin jo monenlaisia kotikonsteja googlesta, mutta olisiko kellään tiedossa jotain hyvää paikkaa pk-seudulla tai lähistöllä, missä saisi "avaimet käteen" periaatteella tankin pitämään.
Nimittäin jos kohtuu korvauksella jossain pajalla onnistuu, en mielelläni ala itse kotikonstein harjoittelemaan mitään tinailu operaatiota...
toi vois olla jo liian helppoa...
http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=170/3811
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Vastaavista on. Paikkasin yhdestä pyörästä tankin jollain tämän kaltaisella: http://www.motonet.fi/fi/tuote/60257...korjaus-180-ml. Kesti ainakin sen pari kolme vuotta jonka pyörää pidin. Ei ollut enää Motonetin valikoimassa samaa ainetta, mutta tuo linkkaamani lienee korvaava tuote. Minulla oli tankki sisältä ruosteessa ja ruostui alimmasta kohdasta puhki. Tankin käsittelin sisältä annitrolilla.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Wurthin liima-täytemassalla paikkasin aikoinaan KTM:n muovitankin. Tankissa oli pohjassa sormen mentävä reikä josta oli keppi mennyt läpi. Liima piti ainakin muutaman vuoden.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Laitetaanpa kuvia traktorin tankin korjauksesta, Volvo BM 320 Buster -63. Tuossa tankki on vastaava kuin pyörässäkin, sillä erotuksella että tankissa on väliseinä, toisella puolella löpö ja toisella hydrauliöljy. Tankki vuoti ulospäin ja väliseinästä, oli vahvasti paklattu siitä keskisaumasta. Pakkelit pois ja sieltähän löytyi aiempi korjaus, messingillä juotettu ja paikattu.
Aluksi kiersin korjatun sauman ja lähtönipan alueen kokonaan ympäri koritinalla. Laitoin siihen täyden Por-15 -käsittelyn kaikkine aineineen (kolme ainetta) vuonna 2012, tänä päivänä ainakin korjaus on edelleen virheetön. Tuolla Farmilaitteella on sitä loppukäsittelyainetta kyllä, mutta itse otin tällaisen koko sarjan: http://mve-online.com/product_info.p...kone-20l-p-805
Alkutilanne, tuossa vuoto.
Koritinattu.
Nippa sorvattu.
Happokylpy.
Tankki valmis.
Hydrauliikka.
Sisältä.
Ajatella - jacko ottaa rahaa ja tekee bisnistä tallivuokrauksella! Ja sitten täällä ulisee, ei kun kyselee ilmaisia neuvoja bisnisvaikeuksiinsa. No, tapansa kullakin.
<p>.</p>
Viimeksi muokannut: J@ck; 24.01.2017 klo 23:05.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Laitoin tänne aika suurenkin työn takana olleen hankkeeni työkuvat ohjeeksi ja avuksi muillekin harrastajille. Lienee sitten viisainta poistua täältä! Joku moderaattori voi siivota aiheen osaltani kokonaisuudessaan pois, koska ohjeita ei sallittane täällä.
Ystävällisin terveisin, Hannu
Joo, anteeksi. Kuvista ja ohjeista on varmasti hyötyä useille. Vedin vaan M58:n kommentista ns. herneet nenään, eikä ole mieliala tasoittunut täysin vieläkään..
Tarinointia hänen kanssaan en jatka enempää.
Tuskin ketään ketään kiinnostaa, mutta "bisnis" on tällainen:
6 mopoa x 150 € / talvi = 900 € vuodessa.
Jos annan tallin vuokralle = 12 kk x min. 150€ / kk = 1800 € vuodessa.
Miksikö? Ehkä vaan haluan enempi auttaa..
Viimeksi muokannut: J@ck; 25.01.2017 klo 00:23.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
juu älä ihmeessä poista noita, niistä näkee just oleellisen
mä oon vaan aina vähän ihmetelly miks noista vanhoista työkoneistakin pitää rakentaa niin hienoja et ei ne oo ollu ees uutena ,vaik onhan ne sitte kyl tosi upeita .
se miks mä olen tosta suuntauksesta pikkuisen huolissani ,niin jotku museotarkastajat on alkaneet ottaa noita ns"standartiksi" millaisia ne museoajoneuvot pitää olla ja se ei oo hyvä juttu
toi 58 nyt on tollanen, ei siit kannata välittää, sil on vaan huono lääkitys , ja jaskal on bemareit, ei tarvinne kertoa enempää...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Mullakin jostain tihkuttaa hondassa. Epäilen ihan mutulla hanan liitosta.
Täältä saa kyllä paljon apuja ja vinkkejäHarmi kun joidenkin elämäntehtävä on vaan provota.