Yritin kaivaa, mutta en löytänyt faktaa.
1. Onko laki jo käsitelty vai ei?
2. Vaikuttaako korotus takautuvasti siten, että sakko määrätään käräjillä sen hetken lain mukaan vai teon ajankohdan mukaan?
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Pienimmän päiväsakon korotus 6,00 €/pv - 12,00 €/pv vaatii lakimuutoksen jota ei vielä ole tuotu eduskunnan käsittelyyn. Tämä korotus luonnollisesti nostaa myös korkeampien päiväsakkojen summaa. Pyrittäneen saamaan voimaan vuoden 2016 alusta mutta tämä on epävarmaa koska hallituksen esitystä laista ei ole vielä tehty. Tehtäneen syysistuntokauden alussa.
Rikesakkojen korotus kaksinkertaiseksi tulee voimaan 1.9.2015 paitsi suurimman sakon osalta. Se tulee korottumaan vain 200 euroon koska suurempi korotus tarvitsee lakimuutoksen.
Tällaiset muutokset eivät koskaan - ainakaan tähän asti - ole takautuvia vaan tekohetken lainsäädäntö on määräävä.
Joo rangaistuksia mietittäessä niin sovelletaan tekohetken lakia.
Mutta mitä hyötyä on korottaa päiväsakkoa jos ne nykyään kuitenkin lasketaan about jollekkin tasolle joka on rikokseen sopiva esim näpistykset roikkuu siinä 100-150 välissä tulosta viis?
Can-Am Outlander 1000 XT 2012
Ainakin liikennerikoksiin on olemassa rangaistustaulukko, josta katsotaan päiväsakkojen lukumäärä. Toki siinä on liukumavaraa olosuhteista riippuvan teon törkeyden mukaan, mutta liukuma on kuitenkin melko pieni. Jos sakotusohjeeseen ei muuten kajota, niin päiväsakon suuruuden korotus tulee liikennerikoksiin täysimääräisesti.
Jatkossa pientenkin ylinopeuksien ajamista kannattaa vakavasti harkita, etenkin teillä joiden nopeusrajoitus on 60 km/t tai alempi. Jos esitys 345 euron rikesakosta menee läpi, ja miksi ei menisi, niin ainakin henkilökohtainen käyttäytymismallini - varsinkin jos sakotuskynnys tulee olemaan + 5 km/t, mikä ainakin kameravalvonnassa on erittäin helppo järjestää - muuttuu siten että aina ajan mieluummin hiukan alle nopeusrajoituksen kuin yhtään yli:
Hallitusohjelman mukaan rikesakon on määrä kaksinkertaistua nykyisestä 10–115 eurosta 20–200 euroon syyskuun alussa.
Nyt rikesakon ylärajaa ollaan kuitenkin korottamassa 345 euroon, Ylen uutiset kertoo.
Valtiovarainministeriön apulaisbudjettipäällikkö Juha Majanen vahvistaa asian.
Rikesakon entistä suurempi nosto liittyy hallituksen tavoittelemaan yhteiskuntasopimukseen. Hallitus siirsi ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan sovitut 200 miljoonan euron leikkaukset eteenpäin neuvotteluita vauhdittaakseen.
Hallitus kuitenkin halusi pitää säästötavoitteet ennallaan, joten budjettiaukkoa on tilkittävä lisäsäästöillä.
Valtio haluaa kolminkertaistaa rikesakkotulot
Rikesakkojen kaksinkertaistamisen on arvioitu lisäävän valtion rikesakkotuloja noin 40 miljoonaan euroon vuodessa.
VM:n esityksen mukaan valtion pyrkimyksenä onkin kerätä rikesakkoina noin 60 miljoonaa euroa vuodessa.
Laskelma on Majasen mukaan tehty sen perusteella, että sakkojen määrä pysyy nykytasolla. Rikesakkoja annetaan vuosittain noin 300 000. Pääasiassa rikesakko rapsahtaa liikennerikkomuksesta.
– Mahdollisia dynaamisia käyttäytymisvaikutuksia ei ole otettu huomioon. Jos tällä on rikollisuutta ehkäisevää vaikutusta, silloin tulokertymä jää vajaaksi, Majanen sanoo.
Painetta sakottamisen lisäämiseen ei hänen mukaansa kuitenkaan ole.
– Ei ole sellaista ajatusta, että valtio lähtisi etsimään tuloja laajentamalla jotain rangaistavuutta. Fiskaalinen vaikutus on enemmän sivutuote. Rangaistusjärjestelmä on olemassa muista syistä.
Rikesakko noussee syyskuussa.
Majasen mukaan oletuksena on, että jos rikesakon ylärajaa nostetaan entisestään, myös sen alaraja nousee.
Oikeusministeriö on valmistellut rikesakon kaksinkertaistamista. Ministeriön erityisasiantuntija Ville Hinkkanen kertoo, että näillä näkymin 20–200 euron rikesakot astuvat voimaan syyskuun alussa.
Tällä hetkellä esimerkiksi enintään 15 km/h ylinopeudesta alueella, jossa nopeusrajoitus on yli 60 kilometriä tunnissa, määrätään kuljettajalle 70 euron rikesakko. Jatkossa rikesakko olisi 140 euroa.
Nykyisin suurimman eli 115 euron rikesakon saa, jos ajaa yli 15 km/h ja enintään 20 km/h ylinopeutta alueella, jolla nopeusrajoitus on enintään 60 kilometriä tunnissa. Sitä suuremmista ylinopeuksista rangaistaan päiväsakoilla.
Hinkkanen korostaa, että rikesakon ylärajan nosto 345 euroon on vasta ministeriön esitys, josta ei ole vielä päätetty eduskunnassa.
Yli 200 euron rikesakko edellyttäisi lain muuttamista. Siksi tällaista muutosta ei Hinkkasen mukaan voida toteuttaa samassa aikataulussa kuin jo nyt valmisteltua rikesakon kaksinkertaistamista.
Viimeksi muokannut: Patukka; 14.08.2015 klo 10:25.
Ihme vatulointia. Samalla kymmenkertaistaa rikesakon, niin saadaan Suomi nousuun.
jos ajattelee liikenteen talouden verenkierroksi ja sen tehokkuus on suoraan verrannollinen talouden tehoon.
Eli sen jarruttaminen verottamalla ja sakottamalla on ilmeisesti se paras keino saada suomi nousuun.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Niin niin... Ja nekin korotettuihin sakkoihin menevät rahat on pois muusta kulutuksesta.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Nou hätä. Sitten vain valitus vetämään
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...680671231.html
No ei tuo ole paha...Oikeastaa ihan hyvä että tuo sakotus nousee, koska jengi oikeasti painaa menee tuolla +20 yli tikkarin ja joka paikassa melkein. Niin myös luulisi että se puskurissa ajaminenkin vähenee, kun ei ajeta sitä edellämenevää kiinni kun jos se ajaa+10 yli tikkarin... Tietysti tämä voi taas lisätä sitä että jengi ajaa alle sen tikkarin, ei voi ymmärtää tätä logiikkaa, että jos annetaan joku rajoitus, niin joko alle sen, yleensä paljonkin tai sitten reilusti yli, eikö saatana jo pitäisi osata mennä tasan.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Toi kallein rikesakko olis ihan ok, jos se 345€ kattais tonne 30km/h ylinopeuteen asti ja sit yli 31km/h olis päiväsakkoja.
Tienattaiskohan me vai säästettäis??
Pistetään pääkaupunkiseutu sekaisin ja ajetaan kaikki 20km/h alinopeutta. Ei mene kuin hujaus ja sakot pienistä ylinopeuksista jätetään kokonaan rangaistamatta.Mutta Suomalainenhan vain kitisee ja kärsii, barrikaadeille ei nousta, ellei joku anna synninpäästöä etukäteen.
Tuo ruuhkien aiheuttaminen kyllä toimisi, mutta eihän siihen saa porukkaa aktivoitua mitenkään?
![]()
Mutta mitenhän ne sitten alkais meitä rahastaa, jos kaikki ajaisikin vaikka vuoden ihan rajoitusten mukaan ja sakkotulot olisikin nolla? Vois kyllä olla näillä rajoituksilla aika vaikeeta.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
No mikäs, ei muuta kuin ELY-keskuksille väsäämään nopeusrajoitusten muutosehdotuksia perusteluineen. Mutta en usko että perusteluksi riittää että olisi kivaa ajaa kovempaa..... Mutta jopa muutos ylöspäin onnistuu, ainakin joskus, - tästä on henkilökohtaista kokemusta - jos asiansa pystyy kunnolla perustelemaan.
Kieltämättä jännä miten noin suoraan kertoivat nyt korotusten olevan nimenomaan tulojen kasvatusta varten.
On kyllä odotettavissa juhlallisia hetkiä taas autolla köröttäessä se 5-10kmh alle rajoituksen. Sitten taas voi miettiä moniko nuorehko hurjapää yrittää yhä useammin mieluummin karkuun kuin pysähtyy maksamaan vapaaehtoisesti tommosia summia.
Panigale 1199, 600RR
Esim. Hesari 29.5.2015
"Yksityiskohtaisemman valmistelun yhteydessä voidaan lieventää kaksinkertaistamisvaatimusta, jos esimerkiksi kustannustehokasta kameravalvontaa lisäämällä voidaan saavuttaa osa halutusta lisätulotasosta", hallitus linjaa.
Olen samaa mieltä liikennekuolemien estämisestä, mutta tässä puhutaan halutusta lisätulotasosta .![]()
Juupa, veroja ei saa korottaa hitustakaan työssä käyviltä ja siten hyvin toimeentulevilta. Sakotuksen syynä sen sijaan on rikkomus/rikos, joten pakkoverotus on oikeutettu. Olkoonkin sitten kyse vaikka järjettömän pienen nopeuden minimaalisesta ylityksestä täysin turvallisissa olosuhteissa yksinään ko. paikassa ajaen. Ja ihan varmaan useimmille napsahtaa jos oikein kytätään.
Jospa sittenkin korotettaisiin vaikkapa tuloveroa pari prosenttia ja päästettäisiin poliisit pusikosta oikeiden rikollisten perään. Tässähän säästyisi samalla tavoin normituloisten lisäksi huipputuloiset niistä 'aivan kohtuuttomista' sakoista, joita otsikoissa repostellaan. Vaikkakin ne vaan perustuvat tuloihin samalla tavalla kuin muilllakin.![]()
Mitenkäs sitten jos tulot on niin pienet et kannattaa ajaa yli sen rike sakon niin olisko se sakko sit pienempi![]()
Vanhalla oppimisen vaikeus
Jos tulot on kovin pienet, niin päiväsakko voi kannattaa rahallisesti. Ainakin itsellä kävi näin joskus takavuosina, kun meni 2km/h yli rikesakon. Ylinopeuden noustessa jossain kohden on se piste ettei enää kannata sekään. Päiväsakkohan on muuten vakavampi juttu, jos niitä alkaa kertymään.
Kopasin oman viestin tuolta "uutiset ei kaipaa" topiccista
Eikös rikessako tule, kun ylinopeutta on max 19km/h ja siitä saa sakkoa vaikkapa 345€
Jos olet köyhä, niin kannattaa ajaa ylinopeutta 20km/h tai vähän enemmän, koska se menee päiväsakon puolelle ja 20€x12ps=240€ (20€ on minimi päiväsakon määrä 12ps on päiväsakkojen määrä)
Joten köyhän kannattaa kaahata...