Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Pystyykö millään mittaustavalla todentaa sytytysyksikön toimivuutta? Kyseessä suzuki intruder 800..
  2. #2
    Meinaatko oikein ecua vai pulssianturia ?
    YZF 750 R -95
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  3. #3
    Ongelma on lähinnä, se että toisesta sylinteristä katoaa silloin tällöin kipinä ja tämäkin pienemmillä kierroksilla.... Tai tietyllä kierrosalueella. Puolat,johdot,hatut ja tulpat vaihdettu, eli tuota boksia vähän epäilen... Se pulssianturi todennäköisesti toimii, kun toimii tuo toinen sylinteri ja välillä tämä toinenkin😊
  4. #4
    Onko varmasti kipinä mikä katoaa eikä bensa?
  5. #5
    Kyllä bensa puolin pitäis olla ok, kaasareiden sisukset uusittu, ultra pesty ja synkattu...
    Aikaisemmin oli epäilys että se uittaisi bensaa ja siten söisi tulpan... Tosin tässä pytyssä on nokinen tulppa mikä väliin pätkii.. Kuiva nokinen vois viitata heikkoon sytytykseen, muutenki huono juttu kun vika ei ole säännöllistä.
    Alussa ongelma oli sellainen että toimi n.20km matkan ok, 100kmh-80kmh tie osuudella(jota ajan usein) ja sen jälkeen alkoi nykyttää, mutta häipyi kun antoi hanaa. Sitten on ollut sellaistakin että käynnistäessä ei ole toinen pytty saanut kipinää, tosin kun tulpan kun vaihtaa, niin taas kipinöi... Että tälläisiä mutta nämä taitaa olla vain haasteita
  6. #6
    Monesti cdi boxin vian diagnosointi = kaikkien muiden komponenttien toiminnan varmistaminen ja niiden ollessa kunnossa cdi on viallinen, noita harvoin pystyy siis mittamalla tarkastamaan.
    Älä korjaa ehjää....
  7. #7
    Lainaa mopomies kirjoitti Katso viesti
    Kyllä bensa puolin pitäis olla ok, kaasareiden sisukset uusittu, ultra pesty ja synkattu...
    Aikaisemmin oli epäilys että se uittaisi bensaa ja siten söisi tulpan... Tosin tässä pytyssä on nokinen tulppa mikä väliin pätkii.. Kuiva nokinen vois viitata heikkoon sytytykseen, muutenki huono juttu kun vika ei ole säännöllistä.
    Alussa ongelma oli sellainen että toimi n.20km matkan ok, 100kmh-80kmh tie osuudella(jota ajan usein) ja sen jälkeen alkoi nykyttää, mutta häipyi kun antoi hanaa. Sitten on ollut sellaistakin että käynnistäessä ei ole toinen pytty saanut kipinää, tosin kun tulpan kun vaihtaa, niin taas kipinöi... Että tälläisiä mutta nämä taitaa olla vain haasteita
    Mulla oli aikoinaan XJ 900:ssa saman tyyppinen ongelma,kaasarit putsattiin ja synkattiin, tulpat, sytytysjohtimet ja puolat vaihdettiin,kun sattui noita varaosia tallissa olemaan. Aina vain pätki ja "prötäsi". Koeajolla huomasin että ongelma esiintyy vain 2600- 2900 rpm-alueella ja välillä rundimittari putosi nollaan. Vaihdoin varaosapyörästä CDI-boxin ja kuntoon tuli.
  8. #8
    Tässä pienessä mielessä mietin, että voiko sytysboksi hajottaa varsinaisesti tulppaa? Ja sitä että lämpimänä ja tietyn matkan kuluttua alkaa käynti temppuilla...

    Kaikkea olen yrittänyt miettiä mikä voisi vaikuttaa tämän, yhtenä vaihtoehtona pidin ilmavuotoja venttiilin välistä, kun on tuota puristuspaine-eroa sylintereiden välillä, mutta tässä sylinterissä on kuitenkin paremmat paineetkin...
  9. #9
    Jos ero puristuspaineessa on selkeä, eikä ihan mitään barin kymmenyksiä, niin sellainen tulee mieleen, että kaasareiden synkkaus alipaineella mitattuna menee väärin, koska sylinterit tuottavat erilaisen puristuksen vuoksi eri määrän imua. Ja tuosta taas voi periaatteessa seurata se, että jompikumpi käy laihalla tai rikkaalla, ja se rikkoo tulppaa. Mutta aika kaukaa haettu tämä toki on.
  10. #10
    Lainaa mopomies kirjoitti Katso viesti
    Tässä pienessä mielessä mietin, että voiko sytysboksi hajottaa varsinaisesti tulppaa? Ja sitä että lämpimänä ja tietyn matkan kuluttua alkaa käynti temppuilla...

    Kaikkea olen yrittänyt miettiä mikä voisi vaikuttaa tämän, yhtenä vaihtoehtona pidin ilmavuotoja venttiilin välistä, kun on tuota puristuspaine-eroa sylintereiden välillä, mutta tässä sylinterissä on kuitenkin paremmat paineetkin...
    Tää sytytys toimii sillälailla (korjatkaa jos ja kun ajattelen väärin) että puolan ensiökäämiin (=sähkömagneetti) tulee 12 v sähkö. Sitten sen ensiökäämin takia puolan toisiokäämiin indusoituu magneettikentän kautta myös jännite jonka suuruus riippuu toisiokäämiin laitettujen kierrosten määrästä, mutta sen verran että tulppa saa kipinän... Mikä tapahtuu niin, että kun se ecu päättää katkaista ensiökäämistä sen 12 v sähkön, niin siihen toisiokäämiin indusoitunut iso jännite ei enää pysy ruodussa kun se sähkömagneettikenttä loppu. Tuloksena se että toisikäämin iso jännite lähtee/pääsee karkuun tulpanjohtojen kautta sytytystulpalle, missä jännite aiheuttaa kipinän. Ja sitten taas ecu antaa puolalle sähköä seuraavaa kipinää varten.

    Niin tän perusteella ecu ei voi tuhota tulppaa muuten kuin ehkä totaalisen väärin ajoitetulla sytytyksellä joka sitten jotenkin kastelis tulpan kun kone ei käynnisty. Mutta ei minusta muuten.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  11. #11
    Viallinen tai väärin säädetty TPS (kaasuläpän asentoanturi) voisi kait aiheuttaa tuollaista. Ehkä. Sikäli kuin laitteessa sellainen on. Ainakin Banditissa tuo huhupuheiden mukaan myöhästää sytytystä jollain osakierrosalueella tietyllä kaasuläpän asennolla, koska melumääräykset. Kaasuun vastaavuus senkuin parani kun irrotti johdon...
    GSF1200, Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  12. #12
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Tää sytytys toimii sillälailla (korjatkaa jos ja kun ajattelen väärin) että puolan ensiökäämiin (=sähkömagneetti) tulee 12 v sähkö. Sitten sen ensiökäämin takia puolan toisiokäämiin indusoituu magneettikentän kautta myös jännite jonka suuruus riippuu toisiokäämiin laitettujen kierrosten määrästä, mutta sen verran että tulppa saa kipinän... Mikä tapahtuu niin, että kun se ecu päättää katkaista ensiökäämistä sen 12 v sähkön, niin siihen toisiokäämiin indusoitunut iso jännite ei enää pysy ruodussa kun se sähkömagneettikenttä loppu. Tuloksena se että toisikäämin iso jännite lähtee/pääsee karkuun tulpanjohtojen kautta sytytystulpalle, missä jännite aiheuttaa kipinän. Ja sitten taas ecu antaa puolalle sähköä seuraavaa kipinää varten.

    Niin tän perusteella ecu ei voi tuhota tulppaa muuten kuin ehkä totaalisen väärin ajoitetulla sytytyksellä joka sitten jotenkin kastelis tulpan kun kone ei käynnisty. Mutta ei minusta muuten.
    Jos ecu:n tekemä katkaisu on tarpeeksi hidas niin sitten kipinän jännite jää myös alhaisemmaksi. Tuotahan
    pystyisi skoopilla katsomaan minkälainen reuna siinä on. Tai jos se ecu jollain kierroslukualueella ei saa kunnolla triggausta niin sekin voi aiheuttaa pätkimistä joka sitten tuhoaa tulpan.

    Jollei skooppia ole niin sitten kannattanee yrittää löytää jostain vastaava pyörä josta voi kokeilla vaihtaa osia, nuo osittaiset viat on joskus hankalia löytää.
  13. #13
    Tämä on niin vanha ettei ole kaasuläpälle tunnistinta, mutta joskus mietin kalvoluistimen jumittamista kun tämä kaasutin on tämä vinomalli (BST) mutta pitäis kyllä toimia..

    Kaasuttimet on synkattu vesipinnoilla(vesipullo mittari) ja saatu ok tilaan, mutta joskus kokeilin alipainemittareilla synkata, niin eipä tullut mitään järkevää..alipaine meni paineen puolelle muistaakseni ainakin toisella kaasuttimella, mutta luotan vesipintaan, koska jos siinä jää molemmat pinnat samaan eri kierroksilla.
  14. #14
    Yks jippo vois olla että kokeilee lämmittää ecua pyörän käydessä varovasti hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella. Toinen keino on jäähdyttäminen vaikkapa kylmäspräyllä, monesti esimerkiksi ecun sisäinen huono liitos alkaa oireilla lämmön muutoksella.

    Käsittääkseni valtaosa ecuista katkoo maata, eli maadoitukset kannattaa tarkastaa ja mitata huolella. Jännite-eroa ei saisi maadoituspiteiden välillä juuri olla..


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha R6r ja BSA A7SS caferacer

    https://www.facebook.com/pages/Eronenbros/216050551738408

    https://www.facebook.com/tuukkaTTkorhonen

  15. #15
    Lainaa mopomies kirjoitti Katso viesti
    Tämä on niin vanha ettei ole kaasuläpälle tunnistinta, mutta joskus mietin kalvoluistimen jumittamista kun tämä kaasutin on tämä vinomalli (BST) mutta pitäis kyllä toimia..

    Kaasuttimet on synkattu vesipinnoilla(vesipullo mittari) ja saatu ok tilaan, mutta joskus kokeilin alipainemittareilla synkata, niin eipä tullut mitään järkevää..alipaine meni paineen puolelle muistaakseni ainakin toisella kaasuttimella, mutta luotan vesipintaan, koska jos siinä jää molemmat pinnat samaan eri kierroksilla.

    Onhan kalvot ehjät ? Mulla oli joskus xs1100 jossa oli nuppineulanpään kokoisia reikiä muutama. Kävi joillakin alueilla ihan ok mutta mustasi tulppia ja kulutti bensaa ihan hassusti, hiljaa ajaessa 8 -10l/100km, kovempaa ajaessa sitten meni vaan 6 l/100km. Valoa vasten tarkistamalla tuokin selviää, ei oikein muuten (synkkaus onnistuu mutat se menee pieleen kun kaasua avataan ja reiät alkaa vaikuttamaan satunnaisesti).
  16. #16
    Lainaa ismo kirjoitti Katso viesti
    Jos ecu:n tekemä katkaisu on tarpeeksi hidas niin sitten kipinän jännite jää myös alhaisemmaksi. Tuotahan
    pystyisi skoopilla katsomaan minkälainen reuna siinä on. Tai jos se ecu jollain kierroslukualueella ei saa kunnolla triggausta niin sekin voi aiheuttaa pätkimistä joka sitten tuhoaa tulpan.

    Jollei skooppia ole niin sitten kannattanee yrittää löytää jostain vastaava pyörä josta voi kokeilla vaihtaa osia, nuo osittaiset viat on joskus hankalia löytää.
    Kyllä se nyt on niin että puolalle johdetaan 12 V jännite joka aiheuttaa virran ja magneettikentän ja kun jännite katkaistaan (aikojen alussa katkojan kärjillä) niis tämä tasavirran katkaisu aiheuttaa induktiivisesti sen, että yläjännitekäämiin indusoituu niin suuri jännite että tulpan kärkien yli hyppää kipinä. Mitä nopeammin virta saadaan katkaistua sitä paermpi on kipinä.
    FJR -07
  17. #17
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se nyt on niin että puolalle johdetaan 12 V jännite joka aiheuttaa virran ja magneettikentän ja kun jännite katkaistaan (aikojen alussa katkojan kärjillä) niis tämä tasavirran katkaisu aiheuttaa induktiivisesti sen, että yläjännitekäämiin indusoituu niin suuri jännite että tulpan kärkien yli hyppää kipinä. Mitä nopeammin virta saadaan katkaistua sitä paermpi on kipinä.

    Sitähän yritin tuossa selittää että se katkaisunopeus on tärkeä. Ennen katkojalla pätkittiin miinus johtoa mutta sillä ei nyt ole mitään vaikutusta tähän keskusteluun, kunhan sähkövirta saadaan vaan katkaistua niin toisioon indusoituu jännite. Tuo katkaisunopeus on hankala selvittää mutta skoopilla sen näkisi. Mutta en usko että se tässä on ongelmana ( suurella todennäköisyydellä ) vaan seokset ovat pielessä eri kaasun alueilla. Muutaman muunkin tapauksen olen nähnyt joissa kalvoissa on ollut reikiä, aiheuttavat juuri hassuja seosmuutoksia.
  18. #18
    Mukava, että aiheesta keskustellaan näinkin paljon, tietty tälläi talvella ei haittaa vaikka mopo vähän reistailee ja mietiskellä mikähän sitä vaivaa, mutta kesällä se ei ole enään niin kivaa

    Vois olla, että hommaisin jonkun halvan boksin ebaystä ja sillai pääsis kokoilemaan.
    Ohivuoto mittauksia ajattelin tehdä ja katsoa mistä vois puristuspaineet ja paine-erot johtua..
  19. #19
    Kumpi pytty pätkii?
    Olethan tarkistanut ettei imukaulassa ole vuotoa?
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F800GS--
  20. #20
    Etummainen sylinteri (V2), kalvot pitäis olla ok...
  21. #21
    Lainaa Nysse kirjoitti Katso viesti
    Kumpi pytty pätkii?
    Olethan tarkistanut ettei imukaulassa ole vuotoa?
    Lainaa mopomies kirjoitti
    Etummainen sylinteri (V2), kalvot pitäis olla ok...
    Nysse varmaan tarkoitti imukurkkuja kaasarien jälkeen kohti kantta.
    YZF 750 R -95
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  22. #22
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Nysse varmaan tarkoitti imukurkkuja kaasarien jälkeen kohti kantta.
    Juu. Huomasin jäi tekstistä pois, mutta kunnossa on😁 siis kurkku..

    Joskus mietin imuvuotoja venttiililtä, vaikka venttiilit on säädetty mutta jos lautanen jää hieman vuotaa... Mutta täytynee tarkastaa tämäkin ohivuotomittauksella...

    Onko mielipidettä siitä tulpan väristä, jos tulppa on musta kuiva/nokinen, voiko olla vain kipinän heikkous vai liika bensa? Kun itselläni on jäänyt sellainen kuva jos tulppa on Tälläinen niin kipinä on heikko ja jos tulppa on musta ja märkä niin saa liikaa bensaa eikä syty ja tuhoaa tulpan....???
  23. #23
    Lainaa mopomies kirjoitti Katso viesti
    Onko mielipidettä siitä tulpan väristä, jos tulppa on musta kuiva/nokinen, voiko olla vain kipinän heikkous vai liika bensa? Kun itselläni on jäänyt sellainen kuva jos tulppa on Tälläinen niin kipinä on heikko ja jos tulppa on musta ja märkä niin saa liikaa bensaa eikä syty ja tuhoaa tulpan....???
    En minä ainakaan lähtisi kipinän voimakkuutta ja nokisuutta suhteuttamaan toisiinsa. Jos seos on liian rikas, tulppa nokeentuu oli kipinä kuinka voimakas hyvänsä. Tulppa kastuu vasta jos seos on täysin palamiskelvotonta kaasarin tulvimisen takia, tai jos kipinä puuttuu. Öljyisen kostea tulppa taas voisi viitata siihen, että kone polttaa öljyä joko venttiilinohjureiden tai männänrenkaiden takia, mutta siitä tässä ei liene kyse.
  24. #24
    Seospuoli pitäis olla ok kaikilla alueilla(säädetty ruuvista ja neulasta), silloin tulpat ok.
    Mutta jossain vaiheessa tapahtuu jotain..
  25. #25
    Eräässä v-kakkosessa toinen tulppa pimeni koska toisen kaasuttimen neula oli kulunut profiililtaan keturalleen ja antoi välialueella liian rikasta seosta, tämän huomasi kun neulat oli hyppysissä, onhan neulat samoilla korkeuksilla ja "std" asetuksessa?
    Älä korjaa ehjää....
  26. #26
    Lainaa Maintenanceman kirjoitti Katso viesti
    Eräässä v-kakkosessa toinen tulppa pimeni koska toisen kaasuttimen neula oli kulunut profiililtaan keturalleen ja antoi välialueella liian rikasta seosta, tämän huomasi kun neulat oli hyppysissä, onhan neulat samoilla korkeuksilla ja "std" asetuksessa?
    Juu, neulat samoissa. Kaikki lelut vaihdettu kaasuttimen sisälle, ainoastaan kalvot, kohot vanhoja... Oli myös silloin aikoinaan mielessä että neulaputki olis kulunut, mutta nekin vaihdettu... Ja tosiaan mitään vaikutusta ei näistä ollut...

    Jossain Harrikka keskustelussa vaihdettiin pienempiä(polttavampia) lämpöarvoltaan olevia tulppia, kun tulpat ei kestänyt...
  27. #27
    Vaikuttaa kinkkiseltä vialta.
    Noita vastauksia lueskellessa tuli mieleen jostain menneisyydestä kierroslukumittarin aiheuttama käyntihäiriö. Sitä en muista enää oliko kyseess CDI laite vai perinteinen virrajakaja mutta toi on ainakin helppo kokeilla irroittamalla kierroslukumittari järjestelmästä.
    Vähän kaukaa haettua ehkä mutta ei noista järjestelmistä koskaan voi varma olla varsinkaan jos sitä oskilloskooppia ei ole käytettävissä. Senkin käyttäminen toki hankalaa jos vika ilmenee jonkun matkan ajon jälkeen.
    Eräässä laitteessa taas kuluneet öljyrenkaat aiheutti tulppien pimenemistä liiallisen öljyn palamisen kanssa mutta se taas oli pakokaasuahtimella varustettu moottori.
    Toivottavasti saat vaivan korjattua ennen ensikauden ajokelejä
    Kawasaki ZXR 750R K1
    ex Honda CBR 1000F X2
    ex Honda 750K
  28. #28
    Tietty voi olla vaikka tuollainen vikakin, täytyy tutkia sähkökuvia mikä voisi vaikuttaa tuohon sytytykseen. Öljyä kone ei syö mutta ei ole kaksiset puristuspaineet ja on vielä eroa pyttyjen välillä, mutta silti olen saanut synkattua.. kylmänä lähtee heikosti käyntiin... Mutta on ajeltu, eikä ole jättänyt koskaan tien päälle

    Ensimmäinen vika(kun ostin tämän) oli tässä mp:sä keskikaasulla nyki kiihdyttäessä, nyt kun on kaasarit läpikäyty , kaasuvaijeri uusittu Puola johtoineen ja tulppa , niin tämä vika häippäs, mutta tilalle tuli tämä nykyinen, että alkaa temppuilla jonkin ajan jälkeen, sekin alkoi ensin sillä että tiputti toisen pytyn pelistä pois ja lähti toimii kun olin hetken pysähdyksissä/sammuttanut mopon ...
  29. #29
    Lainaa mopomies kirjoitti Katso viesti
    Tietty voi olla vaikka tuollainen vikakin, täytyy tutkia sähkökuvia mikä voisi vaikuttaa tuohon sytytykseen. Öljyä kone ei syö mutta ei ole kaksiset puristuspaineet ja on vielä eroa pyttyjen välillä, mutta silti olen saanut synkattua.. kylmänä lähtee heikosti käyntiin... Mutta on ajeltu, eikä ole jättänyt koskaan tien päälle.
    Toistan vielä aiemmin sanomani... Jos puristuspaineet ei ole samat, ja varsinkin jos puristusten heikkous johtuu imuventtiilin vuodosta, niin se on vaan väärin yrittää säätää synkka tasan. Jos "eriparia olevat" sylinterit synkkaa tasaan, niin toinen saa väkisin "väärän määrän" seosta. En usko että tämä yksinään selittää ongelmaasi, mutta sillä voi olla osansa asiaan.
  30.  
  31. #30
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Yks jippo vois olla että kokeilee lämmittää ecua pyörän käydessä varovasti hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella. Toinen keino on jäähdyttäminen vaikkapa kylmäspräyllä, monesti esimerkiksi ecun sisäinen huono liitos alkaa oireilla lämmön muutoksella.
    - T -
    Eihän se hukkaan mene käydä läpi kaikki mahdollinen muu.

    Saas nähdä kuinka kauan mopomiehellä vielä menee ennen tuon ikiaikaisen heinäntekotempun toteutusta .
    Lienee liian "vaivaton" testi .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen