Terve,
Mulla on Kotarissa edessä 16 ja takana 45 -piikkinen ratas. Mietin että jos laitan tuohon vakiovälitykset jotka ovat ilmeisesti 17 ja 42 piikkiä, niin kuinkahan paljon tuolla tulee pituutta välityksiin lisää? Nyt satasta ajaessa 4000rpm/min joka on mun mielestä liikaa. Vääntöä tuossa 990 Adcenturessa kuitenkin on kivasti ja tarkoitus ajaa paljon myös pidempää matkaa.
Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä etu- ja takapiikin osalta kierroslukuun? Eri vaikutusthan niillä kuitenkin on piikiiä kohden, riippuen kummasta puhutaan.
Kiitos kommenteista jo etukäteen!
Elämäntapa motoristi.
www.gearingcommander.com
Tuolta löytyy vastaus helposti.
Superbike #7
Uusi kierrosluku esim. tuossa kuvailemassasi 100km/h ja nyt 4000rpm voidaan laskea seuraavalla kaavalla
(Ea/Ta)/(El/Tl)*rpm=Urpm, missä:
Ea=Etupiikkien määrä nyt
Ta=Takapiikkien määrä nyt
El=Suunniteltu etupiikkien määrä
Tl=Suunniteltu takapiikkien määrä
rpm=kierrosluku mitä katsellaan
Urpm=kierrosluku samassa nopeudessa uusilla välityksillä
Eli tapauksessasi (16/45)/(17/42)*4000=3514. Kierrokset muuttuvat siis kertoimella 0.8784, verrattuna alkuperäiseen tässä tapauksessa.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Vakioväleillä Adventurella ei voi kutosella sitten ajaa alle satasta, hakkaa ketjuja aika huolella. Vaihda se 17 eteen niin voi olla aika hyvä matka ajossa, itse käytin 16/45 välejä, mutta euroopan reissulle laitoin 17/45.
Kiitos loistavista neuvoista. Täytyy pistää nyt oikeanlaiset rattaat tilaukseen kun on tieto mitä kannattaa laittaa. Uutta kautta jo kovalla innolla odotellessa ja loppusyksyn ajoista vielä nautiskellaan : )
Elämäntapa motoristi.
Jos käy pienemmillä poluilla (tai ajaa ruuhkissa) niin kannattaa arvioida myös ykkösvaihdetta. Monessa tapauksessa se on meikäläisille poluille turhan pitkä. Jos välitystä tihentää niin eipä se silloin ole ongelma mutta pidemmäksi muutettaessa hyvä pitää mielessä.
Mun muistini mukaan 990 toimi kyllä satasessakin hakkaamatta, mutta mulla oli lisäreikiä putsarikotelossa ja penkitetty pc satulan alla. Tää 1190 on jo täysin eri laite.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tää on varmaan supertyhmä kysymys: Jos kutonen on satasen vauhtiin liian harva, miksei voi ajaa vitosella?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hyvät Herrat!
....Alamme olla asian ytimessä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Samalla motilla Sd 16-41 väleillä, tietty eri vanteet mutta mulla loppuu ainakin meno välillä kesken. Toki myös motarin normivauhdit vois mielellään hoitua alemmilla kierrosnopeuksilla. Laskennallinen huippukyyti on jossain 215 kieppeillä, ajattelin vaihtaa 39 jos löytyy taakse. Pyörä itsessään on keventynyt originaalista joku 30kg plus hiilikuitu pyörylät rullaavista, joten kiihtyvyysarvot ihan mukavia tuollaisenaan. Hengittävyydelle ja eculle pitää kyllä tehdä paljon jos meinaat ilman ravistuksia ajaa alle 3000rpm. Toki voi sitten rajottimesta viilata joku 300rpm lisää jos haluaa viilata. Tästä on kyllä juttua että pidemmällä aikajatkeella korkkaa pannun, mene ja tiedä..
Ja tarvitsemme kuvia tästä sd pyörästä![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Joo en kyllä tosiaan sen kummempia viilauksia aio tuohon tässä kohtaa alkaa tekemään. Putkisto ja ohjelma siihen on laitettu aiemman omistajan toimesta ja nyt vaan päivitystä väleihin että mukavampi taittaa matkaa. Jännä juttu että tuo vetää hakkaamatta ja tosi hyvin alle kolmenkin tonnin. Pitää nyt talvella tutkia että onko lisäreikiä tai mitään airboxissa.
Elämäntapa motoristi.