Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Kuinka toimia kostealla jäätyvällä asfaltilla? Pimeässä ei näe milloin kimaltelee tien pinnan kiviaines, kosteus tai jää.

    Nyt vinkkejä jääkatuspesialisteilta.
    Ajetaanko vaan samalla tavalla rennosti liiroilen kuin soralla tai muulla irtonaisella pinnalla vai pitääkö hiljentää kävelyvauhtiin ja olla valmiina ottamaan kosketusta katuun? Etenemisestä nyt ei oikein tahdo jälkimmäisellä tavalla tulla mitään.

    Millaisilla renkailla onnistuu ajaminen jäisellä/märällä tiellä - tarvitseeko nastaa vai pärjääkö nappulakumilla?
    Saako esim. tkc80 renkailla ilman nastoja mitään tuntumaa jäätyvään asfalttin?

    Polkupyörällä ajaminen slikseillä röpelöisellä märällä jäällä on tuttua hommaa. Mutta mopoiluvauhdeissa ei kyllä uskalla vetää samoilla riskitasoilla.

    Yksi vaihtoehto on tietysti se, että ei ajeta. Mutta jotenkin se tuntuu vähän luovuttajan vaihtoehdolta.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  2. #2
    Ainakin kanttailujen kanssa otan tosi iisisti.
    Likainen ja kostea suolamössö voi olla liukasta myös plussan puolella.
  3. #3
    Kokemusta ei-toivotusta räntäsateesta ja jäisestä tienpainnasta n. 150 kilsan matkalta ihan katurenkailla ja FJR:llä syyspimeässä. Kelikin muuttui lumisateeksi ja lopuksi oli ihan kunnon vallit kaistojen välissä. Pääosin kaksi- ja kolmunumeroinen tie.
    Miten selvisin?
    * Todella rennot linjat ja jopa moottorijarrun kanssa saa olla todella varovainen. Etujarrulle ehdoton ei noilla renkailla
    * Vauhti oli ihan hyvääkin, tosin oli turvavälitkin kunnossa eli pari sataa metriä tyhjää edessä. Paria autoilijaa tuli auteltua kun olivat ojassa.
    * Mutkissa aika hitaasti, vähän kuin pappamallisesti
    * Ei tuosta nyt erityisesti nauttinut tuolla möhköllä, talviajelu ei sinällään ole pöhkömpää jos alla on siihen sopiva peli ja varusteet

    Kokemusta on tosin myös enska- ja nastarenkaistakin (transalpilla), lumisella tiellä enskakummi hauska leikkiä jos sopiva pyörä, nastaa sitten jäiselle.
    Katupyörän ominaisuudet ei oikein innosta liukkaalle
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  4. #4
    Ei oo paljo tehtävissä mitään ku huomaa etusen karkaavan sivulle. Korkeintaan ehtii vetää jalan pois alta ettei satu jalkaan.

    Kokemusta on lumella, jäällä ja jäisellä asfaltilla, ja yksikään noista ei oo mukava alusta. Viimeksi mainitulla ei pidä mikään rengas kun etunen alkaa puskemaan.

    Lumi ja jää antaa kyllä pitoa nastoille/rupulikumille muttei asfvaltti. Muutaman kerran vedin kumolleen kun en huomannu jäistä kohtaa asfaltilla. Takana tuleva saattaa tulla niskaa tai liu'ut vastaan tulevien kaistalle.

    Ole varovainen.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Tää on vähän samanlainen kysymys kuin, että mimmosilla puukengillä on paras mennä jäiselle peltikatolle. Jos tie on jäässä, ei oikeastaan mikään muu kuin nastakumi toimi mopon alla. Varsinkin kun puhutaan syksyisestä mustasta jäästä, jolloin pidon vaihtelua on hyvin nopeaa.
    Superbike #7
  6. #6
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Olen veteraani. Kokemusta on kahdesta kerrasta. Ekalla kerralla joskus vuonna 2009 olin marraskuisena iltana viemässä Yamahaa talvisäilöön, ja tihutti. Risteys kimalteli oudosti, joten applikoin takajarrua. Vehje meni pulkkana, mutta kaadolta säästyttiin.

    Toisella kerralla heti perään vuonna 2015 laskettelin konejarrua vasten pienessä sumussa ja lumisateessa alppipassoa alas, ja koitin töppösellä tietä. Se oli jäässä, ja Fiatin takajarru ei oikein toiminut. Lisäksi serpo lähestyi. Tästäkin selvittiin keilaamatta pyörää kaiteeseen.

    Molempia tapauksia yhdistää se, että puristin kaikilla voimillani sulkijalihasta, mikä piti pyörän pystyssä.

    Se on neuvoni.

    P.S. Lihasta voi harjoittaa sellaisilla kuulilla.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  7. #7

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Joku matalampi nasta keskelle ja rallinasta sivuille? Jos ikää on yli 20v, niin IDDQD moodi pelaa ainakin itsellä jo sen verran heikosti, ettei tuonne muuten ole asiaa.
    Polkupyörällä uskallan, mut vaatii sekin kypärän ja hieman tehojen rajoittamista.
  8. #8
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Kuinka toimia kostealla jäätyvällä asfaltilla? Pimeässä ei näe milloin kimaltelee tien pinnan kiviaines, kosteus tai jää.

    Nyt vinkkejä jääkatuspesialisteilta.
    ....
    Mitään tiedä spesialisteista, mutta:
    - Jarruihin ei kosketa, vain reversseillä mennään, joten se paljon puhuttu "ennakoiva ajotapa" korostuu luikkailla pinnoilla!
    - Kitkat jos ei muuten välity hallintalaitteisiin, niin silloin "telineet alas", elikkäs ajokengillä kokeillaan milloin pinta on jäätä, milloin sulaa, edelleen, jarruihin ei kosketa!
    - Kitkan heikkenemisen huomaa viimeistään silloin, kun ohitustilanteessa, kierrosluku nousee, (kuten kytkin luistaisi!), jolloin luonnollisesti himmataan ja saatetaan ohitustilanne loppuun.. tai sitten keskeytetään se.
    - JOS pinnat jäätää, voit parantaa kitkoja kun vähennät rengaspaineet puoleen suositelluista.
    - Pysähdyksistä uudelleen liikkeelle lähtiessäsi, matalapaineinen rengas on lämmin, joten se voi aiheuttaa ongelmia erityisesti ylämäkilähdöissä!
    - Ohjaustangon liikkeet muutenkin maltilla, eli ei mitään äkkinäisiä liikkeitä, saati vaihdot maltilla!
    - Erityisen jäisien kohtien ylitykset, (esim. sulamisvedet tien poikki tms.), kohdat "rullataan" yli, eli kytkin pohjassa jolloin veto eikä reverssi ole kumpikaan päällä!
    - Lämpötilat kun laskee, saati kovilla pakkasilla, voi normi katurenkaan kitka olla YLLÄTTÄVÄN hyvä! Mutta silloin, kun lämpötilat nousee, (pakkaskelien jälkeen), häätyy olla TARKKANA! Jopa M+S renkaiden, (ja jopa nastallisten kera!), kitka heikkenee radikaalisti, tien pinnasta riippuen.
    - Alppiteillä suoraanajo ja tasasella ei ole se varsinainen ongelma, eikä nousukaan niin kauaa, kun takunen vain pitää, (ne matalat paineet!), mutta sitten se passolta alastulo, siitä tulee ongelma, kun koko pärrän paino tulee etusen varaan, ja etuseen EI KOSKETA, ja jos ei "telineet alhaalla", eli ajokenkien kitkat eivät hidasta riittävästi reverssin kanssa!
    - Em. passoilta alas- tapauksessa olen ratkaissut tilanteen ajamalla vastaantulevien kaistalla, sen liikennettä vastaan, eli vasenta penkkaa vasten, ajosaapasta lumipenkkaa vasten raahaten, jolloin oikealla jalalla pystyy tarvittaessa käyttämään takajarrua, mitä ei käytetä kuin äärimmäisessä hätätapauksessa! Silloin tulos tod.näk. on peräluisu ja pärrä huilimisasentoon!
    - Autobahn: ajo onnistuu hyvin koska suolaa kylvetään joka paikkaan ja runsaasti, jolloin ajonopeudetkin voi pitää "normina". Tiet ovat siis kuivat ja pakkasellakin kitkat lähes kuin kesällä.

    Tässä nyt alkuunsa jotain vinkkejä! Usko on luja luottamus, ja vain tekemällä sen oppii!

    ps. tuplariskiä ei kuitenkaan kannattaisi ottaa, jos vain mahdollista, ja näitä ovat esim:
    - pimeä / luikaspinnat
    - vieras pyörä / luikaspinnat
    - voimakas tuuli / luikaspinnat
    - huono näkyvyys / vieras tie, jne.....

    pss. tästä mahdollisesti myös jotain vinkkejä!
  9. #9
    Aikuisella iällä ei ole pahemmin tullut juuri tätä hölmöyttä harrastettua.

    Tarkennetaan nyt sen verran, että se "hölmöys" tulee nastojen puutteesta ja raskaasta pyörästä
    lisättynä yllättäviin ja suuriin pidon vaihteluihin ladulla.


    Kolliaikoina toki ajettiin vuodet ympäriinsä nappuloilla ilman nupeja, mutta talvipelit oli suht köykäisiä.
    Eikä silloinkaan tullut edes pieneen mieleen, että olisi Tuutilla tai Ysillä lähtenyt "harrastamaan"......
    ei sitten niin minkäänlaisilla renkailla.

    Hauskaa oli..... kun ei ollut läpimärkä tai umpijäässä..... eli aina välillä.... hetkittäin

    Siinä myös avautui selkeästi vanhat sanonnat: Harjoitus tekee mestarin ja kertaus on opintojen äiti.

    Konttaamaanhan oppi jo vaippaikäisenä, mutta lipakoilla teillä konttaamisen oppii vaan teininä teillä kontaamalla.

    Tuosta on myös ilmeistä hyötyä aikuisemmallakin iällä...... asiassa joka ei liity prätkäilyyn kuin löyhästi .

    Nimittäin siihen, että talviajot (ilman nastoja) ajetaan vaan baaritiskillä.... ja sitten kontataan kotiin .


    Elikäpä..... Kannattaa kyllä ihan aidosti miettiä mitä on tekemässä, missä, millä ja miksi.
    Talviajoa ei suoraan, sellaisenaan, ole tarkoitus dissata.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  10. #10
    No kohta pääsee harjoittelemaan, jos sääennusteeseen on uskomista. Vielä mennään ilman nastoja heinäkengällä (Heidenau m&s), mutta varmaan kohta vaihtuu alle Mitas ja Big Block reilulla nastoituksella.

    [IMG][/IMG]
    Yamaha T700
  11. #11
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti

    Molempia tapauksia yhdistää se, että puristin kaikilla voimillani sulkijalihasta, mikä piti pyörän pystyssä.
    Mun pyörällä ajo ylipäätään perustuu juuri tähän tekniikkaan...
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

    ZX12R
  12. #12
    Lämpömittarista on apuja ennakointiin, mittari kertoo myös hyvin sen miksi kesällä on lämmin ajella.
    Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
  13. #13
    Lainaa oliver hardy kirjoitti Katso viesti
    Lämpömittarista on apuja ennakointiin, mittari kertoo myös hyvin sen miksi kesällä on lämmin ajella.
    Mää oooon kattelllu nyt syksyn kylmillä tien lämpöä infrapunamittarilla. Parin asteen pakkasesta en ollut muksiskaan, kun oli kuivaa.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  14. #14
    Tänään tuli sitten elämäni ensimmäiset kilometrit (reilu 100km) ajettua mopolla, jossa nastat (5mm). Hurja ero verrattuna nastattomiin "talvirenkaisiin".

    Ensimmäiset muutamat km:t olivat aika metkat, puhtaalla asfaltilla tuntui, että rengas lähtee alta just nyt. Pikkuhiljaa oppi luottamaan renkaisiin ja vauhti kasvoi. Kyllähän se ajotyyli on ihan erilainen nastoilla, kuin katurenkailla. Puhdas asfaltti ei tietenkään ole paras, parhaiten toimi vähän lumisella/jäisellä tiellä, tällöin tuntui että uskalsi eniten luottaa renkaisiin ja nopeus kasvoi huomaamatta.
    Ennakoiva ajo saa ihan uuden käsityksen nyt, turvaväli tuli kuin itsestään ja risteyksiin ajo oli kuin autokoulussa. Etujarrun voi unohtaa, oli sitten puhdas tai jäinen alusta.

    Joku täällä mainitsi, että ajo tapahtuu sulkijalihasta puristamalla, tuli pari kertaa tämä postaus mieleen, mutta kun rytmiin pääsee ja oppii lukemaan tienpintaa paremmin, niin kyllähän tämä äärimmäisen hauskaa on. Tuntuu uskomattomalta vetää jäiseen mutkaan rajoitusten mukaan ja siitä vain ulos, kuin kesäkeleillä. Kesällä nämä mutkat vedetään tikkari x2 ja nyt taulunopeutta ylinopeussakkoja ei minun ainakaan tarvi pelätä, vielä.

    Ensikertalaisen summa summarum lyhyellä ajolla, autolla voi huoletta ajaa kitkoilla. Mopolla vain nastoilla, jos siis jäätä alla ja nopeuttakin haluaa pitää.
    Yamaha T700
  15. #15
    Lainaa Roof kirjoitti Katso viesti
    ...Tuntuu uskomattomalta vetää jäiseen mutkaan rajoitusten mukaan ja siitä vain ulos, kuin kesäkeleillä. ....
    Jovvain! Ja ootaha, ko piäset kaasuttelemmaan jää-polannetiälle, nollakelissä, kun nasta uppoaa!!!

    Likes!

    ps, juu ja tervetuloa ABBM 2017- möötteen, sekä Talavi-Talavisotajutaukseen!
  16. #16
    Mopollahan sitä käytiin koulussa 70-luvulla ympäri vuoden samoilla renkailla kesät talvet.
    Kantapään kautta opittiin ja tietoa kerty ihan riittävästi ajan kanssa, vaikka nykyisin muistaakin teoriassa homman niin selkäytimen herkkyys lajiin puuttuu totaalisesti.

    Kotikatu oli 90-asteen kulmassa pääkatuun ja sehän vedettiin täysillä (n. 45-50km/h) lumen aikaan kun ajosuunta kotiin oli kääntö vasemmalle vastaan tulevan kaistan yli, lyötiin tassut maahan ja reisillä pidettiin mopotin pystyssä; takanen alko sutimaan ja hallitussa 2-pyöräsladissa kotikadulle. Mun ei kannata kokeilla enään.

    Jos puhutaan alkutalven mustasta jäästä ja keski-/kevättalven lumisista-/jäisistä kokonaan peitossa olevista polanteisista teistä niin eihän sinne mp:llä normirenkailla ole mitään asiaa.
    Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
  17. #17
    Joku pakonomainen tarve tuli äsken ja oli käytävä ajelulla. Huonot renkaat vieläkin alla ja sen mukaista hosumista, mutta kylläpä virkisti mieltä ja kehoa.
    Taitaa olla kasvamassa joku talvipärräilytaipumus mulle. Harmi ettei tohon taida saada nastapyöriä.
    Ehkä joskus joku enska hankintaan sitte...
  18. #18
    Maxxis Supermaxx Sportit on vähä liukkaat ainakin tällä kelillä.
    Enemmän tuo takasen karkaaminen on ongelma kun etusen, ellei jarrulla perseile.
    https://www.instagram.com/p/BMbKa2yj...en-by=jarnotus
    KTM 690SM
  19. #19
    Lainaa räme kirjoitti Katso viesti
    Mopollahan sitä käytiin koulussa 70-luvulla ympäri vuoden samoilla renkailla kesät talvet.
    Kantapään kautta opittiin ja tietoa kerty ihan riittävästi ajan kanssa, vaikka nykyisin muistaakin teoriassa homman niin selkäytimen herkkyys lajiin puuttuu totaalisesti.

    Kotikatu oli 90-asteen kulmassa pääkatuun ja sehän vedettiin täysillä (n. 45-50km/h) lumen aikaan kun ajosuunta kotiin oli kääntö vasemmalle vastaan tulevan kaistan yli, lyötiin tassut maahan ja reisillä pidettiin mopotin pystyssä; takanen alko sutimaan ja hallitussa 2-pyöräsladissa kotikadulle. Mun ei kannata kokeilla enään.

    Jos puhutaan alkutalven mustasta jäästä ja keski-/kevättalven lumisista-/jäisistä kokonaan peitossa olevista polanteisista teistä niin eihän sinne mp:llä normirenkailla ole mitään asiaa.
    Noinhan se meni ja samoilla vuosilla ja kotitaloa ajettiin ympäri kaasu pohjassa talvella tuota samaa vauhtia, siinä reitissä oli neljä 90 asteen kulmaa. Myötäpäivään tuo onnistui mutta ei vastapäivään (yleensä on päinvastoin) ja riitti kun etupää oli hallinnassa ja takanenhan tuli siinä sivulla. Ajoin kesällä parilla oikealla kevyellä krossipyörällä Sipoon radalla ja mielestäni homma kävi ihan luontevasti hyppyineen kaikkineen. Mulle sora on tutumpi kuin asfaltti koska sen on poikasena oppinut, märkään asfalttiin ei ole mitään luottoa ts. siitä en älyä mitään. Tuo soratouhu oli muuten todella hienoa ja valitettavasti asfaltti ei oikein maistiúnut sen jälkeen, km:t ainoastaan n. 1330. Lisätään vielä että juttelin aikanani Mäntsälässä Pertti Kärhän kanssa ja hän totesi näistä asfalttimopoista että "kivahan noilla on ajaa 150 km/h" ja näinhän se on että eipä saa juuri kicksejä ajelle vaikka 60 km/h mutta soralla voi 30 km/h olla kova vauhti. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/01...ova-kovillekin
    Viimeksi muokannut: tst; 08.11.2016 klo 22:22.
  20. #20
    Laitetaanpas vähän omia kokemuksia tältä viikolta, kun kelitkin oli kohdillaan täällä etelässä nyt viikolla. Pitihän se ke-to akselilla lähteä tienpäälle ransulla, reilusti yli 200 km tuli ajettua tuiskussa ja tuulessa.
    Paljaalta asfaltilta olikin jo kokemusta näillä nastoilla, joten nyt sai hyvää vertailukohtaa. Edessä siis Satapiikin Mitas jossa 270 nastaa 5m ja takana Kendan Big Block 224 nastaa samoin n. 5mm. ns. välikelin renkaat.

    Jäisellä puhtaalla tienpinnalla meno oli tasaista ja matkanopeutta pystyi pitämään ihan taulun osoittamaa lukemaa. Pieni lumikaan ei menoa haitannut, vaan pito ehkä jopa hieman parani. Renkaat siis toimivat hyvin, toki turvavälit pitää huomioida ihan eritavalla ja ennakoida kaikki, koska mitään tehojarrutusta on turha yrittää tehdä. Sitten kun tähän yhtälöön lisättiin puuskittainen sivutuuli, niin meno muuttui vähän arvaamattomaksi, nopeutta oli pakko tiputtaa hieman. Onko sitten kokemuksen vai uskalluksen puutetta, mutta luottamusta ei ollut ihan kympin edestä, mutta matka kuitenkin eteni, en kyllä mielellään aja jatkossa paljaalla jäisellä asfaltilla, jos samaan aikaan puhaltaa voimakas sivutuuli -> no onneksi teitä riittää ja aina voi vaihtaa reittiä.

    Pöperöisellä höttölumella (eli auraamaton tie) näiden renkaiden ominaisuus ei enää oikein riitä, toki tämä oli tiedossa, eli myös Satapiikin sivuilla renkaan kuvauksessa oli tästä maininta. Matkanopeutta joutuu tiputtamaan.

    Talvella kelit vaihtelee huomattavasti, joten renkaiden valinta on todella haastavaa. No täällä PKS seudulla harvoin kuitenkaan tiet ovat tukossa lumesta, vaan yleensähän ne on kaluttu puhtaaksi, joten nyt alla olevat renkaat tuntuvat ihan järkivalinnalta omiin ajoihin tänne, eli uskallan suositella. Jos taas ajot suuntautuu enempi lumisille teille, niin ”avarampi” rengas toimii varmasti paremmin.
    Yamaha T700
  21. #21
    Lainaa Roof kirjoitti Katso viesti
    Laitetaanpas vähän omia kokemuksia tältä viikolta, kun kelitkin oli kohdillaan täällä etelässä nyt viikolla. Pitihän se ke-to akselilla lähteä tienpäälle ransulla, reilusti yli 200 km tuli ajettua tuiskussa ja tuulessa.
    Paljaalta asfaltilta olikin jo kokemusta näillä nastoilla, joten nyt sai hyvää vertailukohtaa. Edessä siis Satapiikin Mitas jossa 270 nastaa 5m ja takana Kendan Big Block 224 nastaa samoin n. 5mm. ns. välikelin renkaat.
    Mie oon ehtimässä miun kevyeen enskaan kadulle sopivaa eturengasta.

    Onko se siun eturengas linkissä oleva?
    Eikö siinä ole liian pitkät nastat kuivalle tielle, kun luulisi, että sen itse renkaankin olisi hyvä ottaa osaa toimintaan...
    http://www.satapiikki.fi/epages/sata...21TR270VK/E%22
  22. #22
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mie oon ehtimässä miun kevyeen enskaan kadulle sopivaa eturengasta.

    Onko se siun eturengas linkissä oleva?
    Eikö siinä ole liian pitkät nastat kuivalle tielle, kun luulisi, että sen itse renkaankin olisi hyvä ottaa osaa toimintaan...
    http://www.satapiikki.fi/epages/sata...21TR270VK/E%22

    Juu tämä, mutta renkaan sivulla ei ole 8mm nastoja, vaan samat n. 5mm kuin keskelläkin, helpottaa ajamista kuivalla asfaltilla, päädyin tähän kun soittelin Satapiikille.

    Jos ajoa pelkästään kuivalla tiellä, niin ottaisin kenties hieman lyhyemmät nastat, mutta kun sitten taas on sitä lumitietä joskus ja jäätäkin, niin ainakin on mulle ehkä sopivammat. Eikä mulla ole varaa/halua vaihdella renkaita jatkuvasti.

    Eihän näillä mitään kesäkanttauksia uskalla ajaa, mutta muun liikenteen mukana menee ihan hyvin ja tuollainen 80-100 matkanopeuskin ainakin ransulla taittuu mukavasti ja paikat pysyy suussa ja nastat renkaissa, niin ja paineet oon nyt pitänyt siinä 1,4 nurkilla renkaissa.
    Yamaha T700
  23. #23
    ^ Ja vielä unohtui se nastojen kuluminen, puhdas asfaltti syö nastoja kyllä ihan eri tavalla Kyllä kesällä on helppoa

    Muuttuvia tekijöitä on niin paljon...
    Yamaha T700
  24. #24
    Miula on jäälle ja kunnon lumelle Satapiikistä eturengas, mutta se on asfaltille vähän liian karkea.

    Pittää varmaan Satapiikkiin ottaa yhteyttä tilata eturengas.
    Vaikka ne Satapiikin renkaat ei ole halvimmasta päästä, mutta kokonaiskustannus kestää vertailun.
    Viime talvena jää- ja todella lumipeitteisillä teillä n. 1500km eikä yhtään irronnutta nastaa
    Viimeksi muokannut: lario; 12.11.2016 klo 18:00.
  25. #25
    Kompromisseilla on vain mentävä! Etenkin, jos siirtymät ovat pitempiä ja pakko päästellä välillä suolattuja teitä... Karkella kuviolla tietenkin pääsee tarvittaessa syvässäkin lumessa, mutta nastaulkonema häätyisi olla maltillinen! Sitten sekään ei ole hyvä, jos kunkin palan pito on vain yhden / parin nastan varassa, joka sulalla assulla kuumenee jo 70-80km/h:n jälkeen niin, että se "sulattaa" nastan ympäryskumin ja sen myätä liimaukset veke.....

    Mutta, harvoillakin ja ihan "moponastoillakin" pärjää, jos ei tavoittele suuria nopeuksia tai syvän lumen riemua, eli kyllä se on niin, että mitä enemmän nastoja, sen huolettomampaa ohjastelu on, mutta sen nastapituuden kanssa sitten, se on toinen juttu kokonaan. Assu / polanneurat, ja jos se on jälkimmäinen, niin kyllä se pohjois-norjan reissu venyy aiiiikas tolkuttomaksi, jos kokonaan yrittää mustat tiet kiertää.....

    Kuvan ABBM 2014 (Nikkaluoktassa) allekirjoittaneen etunen, Mitas ja harvat moponastat, (juu, heiluihan net jo kuin vanhuksen hampaat!=) (Kuvattu perillä Nikkassa!)

    Ja takunen, SAVA M+S, harvoilla alumiininastoilla siellä täällä, ja ihan hyvin tuollaisetkin toimi, kun ei pitänyt hoppusta......

    Rengaspaineilla sitten vain passaillaan se meno, kuorman, kelin-, lämpötilan-, lumen-, ja tienpinnan laadun mukaan!
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 12.11.2016 klo 20:49.
  26. #26
    10-asteen muutos lämpötilassa on 0,1bar renkaassa. Lämpimässä tallissa (+10) 1,3bar onkin ulkona (-20) 1,0bar. Iso ero pidossa ja etenkin renkaan kestävyydessä.
    "Mieluummin soralla."

    GS 1200 vm -09 & XT660R vm -07
  27. #27
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Empperi kirjoitti Katso viesti
    10-asteen muutos lämpötilassa on 0,1bar renkaassa. Lämpimässä tallissa (+10) 1,3bar onkin ulkona (-20) 1,0bar. Iso ero pidossa ja etenkin renkaan kestävyydessä.
    Kai se rengas ajossa nyt hiukka ympäröivää ilmaa lämpimämpi on?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  28. #28
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Kai se rengas ajossa nyt hiukka ympäröivää ilmaa lämpimämpi on?
    Tokihan rengas lämpenee ajaessa. Mutta se lämpenee lähtötilanteesta yhtä lailla kylmässä kuin lämpimässä.
    Moto Morini 9 1/2
    Kawasaki zx12r (lunariin x2)
    Kawasaki ZRX 1100 (löytyy vielä tallista)
    Honda cbx 650 Nighthawk
  29. #29
    Jos sais aikaiseksi, niin meinasin käydä laitattamassa typpitäytön renkaisiin niin pysyisi paineet vissiin aika vakiona, toki saattaa olla meikäläisen ajoilla hifistelyä. Kunhan tää rengasruletti on ohi, niin pitää mennä kyselemään.
    Yamaha T700
  30.  
  31. #30
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Roof kirjoitti Katso viesti
    Jos sais aikaiseksi, niin meinasin käydä laitattamassa typpitäytön renkaisiin niin pysyisi paineet vissiin aika vakiona, toki saattaa olla meikäläisen ajoilla hifistelyä. Kunhan tää rengasruletti on ohi, niin pitää mennä kyselemään.
    Ei ole hyötyä. Puhtaan pullotypen paine nousee ja laskee samaan tapaan kuin tavallisen paineilman, jossa on typpeä 78% ja happea 21% ja loput 1% muita hivenkaasuja. Jos haluaa hifistellä niin täytä renkaat pakkaspäivänä jolloin ilma on kuivaa, tosin ei sekään poista sitä tosiasiaa että ainut siviiliajossa merkitsevä asia on vaan se paine mikä sinne laitetaan mittarin mukaan ja että miten paljon mittari valehtelee.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen