Ensimmäinen talviajokausi edessä. Paljon löytyy juttua hyvistä talvihanskoista ja puvuista, mutta kengistä en vielä ole hyviä vinkkejä juurikaan löytänyt. Kaipaisin käyttäjien kokemuksia hyvistä/lämpimistä/suojaavista saappaista. Ajaminen tulee olemaan pääasiassa ns. maantieajoa, grossia ei laisinkaan.
McHuurre varmaan osaa laittaa ammatiilaisen vinkkejä jos näkee tämän ketjun.
TCX:n Goretexit on toiminut ihan jees villasukkien kanssa kylmemmälläkin säillä.
1300cc Suzuki
Pari numeroa normaalia suuremmat saappaat, että mahtuu paksumpi sukka. Sähkösukat on kyllä paras keino pitää jalat lämpimänä.
"Mieluummin soralla."
GS 1200 vm -09 & XT660R vm -07
Jep, ja mieluusti myös alumiini pohjallinen mikä heijastaa lämpöä takaspäinkin.
https://scandinavianoutdoor.fi/solar...popohjalliset/
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
+1 tälle. Gerbing sähkösukat on meikäläisellä ollut käytössä, on kyllä loistavat. Tosin kovista pakkasista ei vielä kokemusta, mutta on mukava ajella kylmillä keleillä, kun jalat on lämpimät. Lyhyillä lenkeillä toki pelkkä paksumpi sukkakin riittää. Lisäksi löytyy mummonastat, eli irrotettavat liukuesteet ajosaappaisiin, saa pitoa liukkaalla kenkään ihan eri tavalla esim. risteyksissä.
Yamaha T700
Tuollaiset TCX:t olivat hyvät viime talvena ajellessa. Vielä -15°C pakkasilla ei tarvinnut tulisukkia, vaan tavalliset villasukat riittivät. Noissa on myös karkeakuvioinen pohja.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Alpinestarsin sisäkengällissillä vanhoilla tech-8 popoilla on tullut ite ajeltua. Ihan pelkkine Jahti lämpösukkien kanssa oon pärjänny ihan jees ainakin -10 asteen lämpötiloihin asti.
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Hieman offtopicina. Miksi talvimoottoripyöräilyn varustevalikoima ei automaattisesti suuntaudu kelkkavarusteisiin. Talvella aktiivisesti kelkkailevana koen kyseisen lajin varusteet aina ykkösvaihtoehtona talvimoottoripyöräilyyn. Aktiivisen kelkkailun kuoripuvut aktiiviseen moottoripyöräilyyn ja touringkelkkailun varustetta touringmoottoripyöräilyyn. Onko kelkkavarusteissa joku fundamentaalinen ongelma mitä en havaitse?
Samaa joskus itse olen pohtinut. Yksi pointti voisi olla se, että kelkkapuvuissa ei ole millään tapaa huomioitu "asfaltti-ihottuman mahdollisuutta", eli pintamateriaalit valitaan eri kriteereillä kuin moottoripyöräilyssä, ja iskusuojatkin lähtökohtaisesti puuttuvat. Toki tässä tullaan sitten siihen, että missä kukakin talvella ajaa, joten asialla ei välttämättä ole kovin paljoa merkitystä.
Mitä tulee tuohon keskusteluketjun varsinaiseen kysymykseen, niin oma mielikuvani on, että jalkojen palelutaipumus on niin henkilökohtainen ominaisuus, että yleispätevää vastausta "talvikäyttöön sopivasta ajosaappaasta" ei ole olemassa. Esimerkiksi itselläni jalkaterä alkaa muistuttaa jääkuutiota tavallisessa gorekalvollisessa touringsaappaassa jo tuossa +10 asteessa, vaikka olisi jo vähän paksumpaa sukkaakin käytössä, enkä edes lukeudu näihin jotka omaehtoisesti heikentävät ääreisverenkiertoa tupakalla.
Näinhän tuo menee, eli sormet-varpaat "toimii" hyvinkin eri tavoin kylmässä.
Toinen, melkein yhtä merkittävä tekijä on karaistuminen.
Moinen realiteetti alkaa olla jo teknokermapersenössötoimistohåmo- jengillä hahmotuskyvyn ulkopuolella.
(tuo edellinen on ihan vakavasti huomioitava asia vaikka sen tolleen heitinkin)
Jalkineiden kanssa on myös hieman sama "ongelma" kuin käsineidenkin kanssa. (ilman lämmityksiä)
Toiminta huutaa istuvuutta, napakkuutta ja tuntumaa.......
kun taas yksi ehdoton edellytys hyvälle lämpötaloudelle on "riittävä" väljyys.
Kun kaksi tavoiteltavaa ominaisuutta syö toisiaan, se vaan on kompromissin paikka.
Ei aina ole nisuleivästä kyse kun sanotaan, ettei voi syödä ja säästää yhtä aikaa.
Jokuhan tuota ihmettä usein eri yhteyksissä kovasti lupailee, mutta eiköhän tuo aina ole päättynyt
iikävästi sen kohdalla joka moiseen..... liian hyvään tarjoukseen.... on tarttunut.
Että mitä jäi käteen?
"Riittävän" isot talvitamineet, joilla voi kuitenkin kohtuudella tehdä mitä on tekemässä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itellä toimivaksi havainnut, (lähes kaikissa ajo-olosuhteissa), ihan normi "kelkkasaappaat". Kumiterällä, irroitettavalla sisäkengällä, ja varsikiristysnarulla. Ompi sitten makuasia, häätyykö kiristinsolkia olla 2:t vaiko 3:t, heijastimia tms. himmeleitä siellä ja täällä, vai onko pitempi varsi. Mutta tilavat, normikokoa ainakin yhtä kokoa suuremmat net häätyy olla!
Pohja täytyy olla karkeakuvioinen, pitävä, mutta nastoja en itse suosi pohjaan, koska ajossa häätyy olla mahdollista luisuttaa niitä, eli ajo "telineet alhaalla", jäätävillä tai muutoin erittäin hankalissa tilanteissa.
Nastat korvaan liukuesteillä, joita säilytän ohjaustangossa, ja vasta tarpeen tullen, kiinnitän net kengän pohjiin, (jos vaikka Gessu väsyy ja alkaa huilimaan kesken kaiken jutauksen....)
Kelkkakengän suojaavuus, on taas ongelma, eli niitä jäisiä "pommeja", autoista pudonneita jääkönttejä kun ei etenkään pimiässä ennätä aina ennakoimaan, ottaa nimittäin sellaisen satasen vauhissakin aiiiiikas napeasti ukkovarpaaseen!
Sitten vastaavasti, sohjuajossa, käytän lisänä, vaikka kumiterät onkin, ihan normi saapassuojia vielä tarvittaessa nuije päällä! Ompi sitten takuulla ravalta, vedeltä- ja sohjuista suojassa.
Pitemmillä jutauksilla tuokaan ei vielä riitä, joten Klan:in sähkösukat tulevat sitten auttamaan! Erittäin hyvät on, ja mikä parasta, vaikka villasukat olisivat ennättäneet jo kastua, Klan lievittää märan sukan tuskaa somasti! Intin huopakumisaapasta pidin ennen ehdottomasti parhaana, mutta rapiammilla pakkaskeleillä, kumisaapas ON, tai viimeistään jossain napapiirillä tulee KYLYMÄ!
ps. joskus joutunut niitä kertakäyttölämmittimiä pudottamaan kenkiin, tai pohjallisten alle, mutta hankalia ja tilapäisiä jutskia nuo on.
pss. juu, ja se alumiinifolio, tms. heijasta & huopapohjallinen on myäs tärkeä juttu, jonka joku jo täällä mainitsikin!
Tämmösillä painellaan toistaiseksi:
![]()
Parhaat pohjalliset saa muuten tästä leikkaamalla:
https://www.tokmanni.fi/auton-talvit...38114344675/dp
Ja on lämpimät!
"Mieluummin soralla."
GS 1200 vm -09 & XT660R vm -07
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tämmösillä painellaan toistaiseksi:
[/QUOTE]
Kelkkakenkiä kumiterillä itsekkin mietiskelin. Ainua mutta on, että oma koko on siro 47. Siihen jos ottaa numeron kaksi suuremmat, ei välttämättä enään saa vaihteita vaihdettua jollei tee mahotonta jatkoa vaihdevarteen. Hyväpuoli, jottei tarvitse liukusuksia erikseen.
Ajelin aiemmin kelkkasaappailla eli huurusmiehenkin mainitsemilla kumiterillä. Lämpimyyden kanssa ei ollut ongelmia mutta alkoi arveluttamaan juuri tuo kirpaisumahdollisuus. Tulevaksi talveksi ostin motonetista kolme numeroa suuremmat TCX 2.1 crossisaappaat, otin sisäkengät pois ja laitoin tilalle Nokian Kaira-huopavuoret. Toki jäykkä saapas touringsaappaisiin verrattuna mutta ainakin suojaa riittävästi ja olettaisin olevan kohtuulämminkin?
Viime talvena kotari päätti kaatua kantapään päälle. Vauhtia ei ollut juuri mitään ja jäykkäpohjaiset ajokengät jalassa. No jalkapöydästä murtui vain yksi luu.
Eli vahvasti suosittelen kunnollisia ajokenkiä joissa on kunnonsuojat ja mahdollisimman jäykkä pohja.
Elämä on onneksi mutkikasta
"Herrat 57 ja fzr" tuossa jo latoi aika laittamattoman pöytään.... ja asian, johon
jokainen kumisaappailla hiihtäjä törmää ennemmin tai myöhemmin.... kirjaimellisesti.
Kai se vaan on niin, että jos ei muuten elämän peruskoulussa opi, "Siperian yliopistossa" sitten
viimeistään..... muutakin kun sen että vituttaa kun käpy on jäässä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY