Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    70cc Samurai jäi tänä kesänä pieneksi ja tulevaksi suveksi olisi tytölle (12v, normimittainen ikäisekseen) uutta rätkää saatava alle.

    Kilvetöntä enskacrossirätkää, jolla voisi ajella maastossa ja radalla aluksi isän perässä ja myöhemmin kierroksen edellä...

    Budjetti rätkälle tonnin, ei paljoo yli, mutta voi jäädä alle.
    Ajomäärä olisi ehkä 20-30h / kesä.
    Lähteäkkö vielä 17/14-renkailla vai suoraan 21/18-renkaille?
    Naapurit tykkäisi saaressa enemmän nelitahtisesta, mutta niitä ei taas saa kunnon alustalla.

    Ostaakko uusi kiinan ihme esim.
    -X-Pro - Crossi 150cc
    -Skyteam Enduro
    yms

    20 vuotta vanha japanialainen / euro 80cc.
    CR KX YZ
    yms.


    Sitten on kilvelliset kevarit
    -Hyosung RX 125
    -Rieju
    -Aprilia Pegaso MX 125
    -Derbi
    -Yamaha
    yms

    Vai ihan vaan nykycrossi mopo, josta kurit pois.

    Joten jos joku on jo ratkaissut ongelman, niin kerro se ihmeessä miullekkin.
    Viimeksi muokannut: lario; 23.10.2016 klo 21:10.
  2. #2
    Isopyöräinen 80:n crossi (toki vanhempia 85 :kin varmaan saa edullisesti.)elikkä rengaskoko 16/19.,sellaisen luulisi hetken aikaa olevan sopivan kokoinen vaikkapa tytön pituus kasvu olisi nopeaakin.
    KTM Superduke 1290R,KTM 250 SX,Suzuki gsx1300 ra turbo
  3. #3
    150 cc Honda crf:llä tuli ongelma aikanaan ratkaistua. Ei mikään oikea enska mutta ihan riittävä alle 170 senttiselle
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  4. #4
    - Tuo 16/19 rengaskoko unohtui laittaa listaan, mutta oli tiedossa.

    - Tuota CRF:ää olen katellut, mutta ainakin vielä heiluu budjetin yläreunan tavoittamattomissa.
    Niin kuin Honda XR 100 R tai Yamaha TT-R 125
    Viimeksi muokannut: lario; 23.10.2016 klo 18:27.
  5. #5
    21/18 on varmaan vielä vähän iso vaikka olis kuinka lyhyt joustoinen mopo/kevari.
    Eli tosiaan 19/16 kokoinen vois olla passeli. En ehken suosittelis 2T kisacrossia jos tarkoitus on vaan ajella ilman vakavampaa crossikisaamista. Nelareina noita 19/16 kokoisia on ainakin Hondalla (CRF100F tai XR80R) ja Yamahalla (TTR125).
    Noi nelarit ei oo niin kisakireitä korppusahoja kuin 2T 80/85:t vaan sitkeitä ja vähän huoltoa vaativia pelejä, tosin jousitus ei sitten oo kisatasoa.

    Esim: Honda CRF100F
    http://www.hondabikes.fi/mallisto/po...enduro/crf100f
    Noita pitäis nettimotosta yms löytyä jo reilulla tonnilla ja tähän aikaan varmaan saa jo tingattuakin...
    http://www.nettimoto.com/honda/crf/m...ngine_model=89

    Meillä oli useamman vuoden just tuollainen Honda ja siihen ei kyllä mitään korjauksia tarvinnut ainoastaan kuluvia osia ja normihuoltoa.

    Edit: Äh Lario se ehtikin jo ...

    Mutta suosiolla venyttää sen budjetin just esim CRF100F Hondaan, niistä ei paljoa takkiin tule myydessä.
    Ja se CRF150 kannattaa unohtaa jos pinkka ei oo kunnossa. On kyllä hyvällä alustalla mutta konekin on ns kisakiree ja huoltovälit tiheet (ja sen kisanelarin isoremppa maksaa...).
    Viimeksi muokannut: Hsippe; 23.10.2016 klo 19:15.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  6. #6
    Jos oikein ymmärsin niin lario on katsellut crf 150 f mallia,joka on aivan eri pyörä kuin r malli ,elikkä ilmajäähdytys perinteinen keula.....muistaakseni 23 hv luvattiin tehoiksi....( saattoi olla vähemmänkin).,elikkä muistuttaa nykyistä crf 100 f pyörää.,tiedä vaikkapa sama pyörä ,mutta isommalla moottorilla.p.s.aika haastava toi tonnin budjetti....,jos se olisi 1500€... ,no eipäs jossitella...
    KTM Superduke 1290R,KTM 250 SX,Suzuki gsx1300 ra turbo
  7. #7
    OK
    Näköjään tuommoinenkin peli Hondalla sitten on.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CRF150F
    Näyttäis nopeesti hyvin samankaltaiselta peliltä kuin satku.
    Onkohan noita juurikaan myyty Suomessa / Euroopassa?
    Mielestäni Brandt nykyään myy CRF125FB mallia joka on sähköstartilla ja etupään levyjarrulla päivitetty 100F.

    Ja se 23hp on kyllä vesipelin teho, tuossa 150cc ilmajäähdytteisessä lienee noin 13hp ja 125/100:ssa on noin 10hp.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  8. #8
    Joo,näköjään sellaiset tehot niissä on...
    KTM Superduke 1290R,KTM 250 SX,Suzuki gsx1300 ra turbo
  9. #9
    Poistettu
    Se hyvä puoli näissä minicrosseissa on että niissä on lähinnä raha panttina. Markkina on suurinpiirtein yhtä kapea kuin tarjoama. Ja hintä säilyy erinomaisesti kun vaan ostajan löytää. Omalla 6v pojalla on tän kesän ollu Husqvarna CR50. Luulin että niissä on joku 6hp, mutta siinäkin on 11hp. Tulisesti vie pikkumiestä.
  10. #10
    Hondan XR80 ois hyvä jos ei ole liian pieni kooltaan ja löydät hyvän:
    - luotettava
    - pieni kulutus
    - oikean pyörän fiilis
    - ok tehot, kulkee 80kmh
    - suht hiljainen ja mökkiystävällinen (vrt. esim. 85cc 2t kesäillassa)

    Meillä oli aikoinaan tuollainen ja vain hyviä muistoja siitä. Vanhemmille helppo ja halpa. Uudet CRF150 tms lienee myös pommin varma.
  11. #11
    Tiukalla budjetilla saat eniten vastinetta ja "oikean pyörän" etsimällä ehjän
    kasikympin 2t crossarin.

    "Välikoko" saattaa olla 12v pimulle vähän korkea ja ajaminen muutenkin hieman.... matkustusvoittoista.

    Jos hiemankaan ajattelee AJAMISTA, ei äänen tuottamista ja bensan polttamista, homma menee
    kuten kenkien, luistinten ja suksienkin kanssa, eli faijan kuuluis työntää ne "kasvuvarat" sinne.... juuri sinne.
    .....ja sinne omaansa.

    Jos välikokonen on iso, ota pienipyöräinen ja vaihtakaa vasta sille kesälle isompaan kun
    sille on todellinen tarve.


    Ota vaikka Kawa. Ai kui?

    Tosta on orginaalina jo vanhempana molempia kokoja.
    Vaihtaessa isompaan, suuri määrä samoja varaosia on edelleen käyttökelpoisia ja
    pelin ylläpidossakin on kaikki tuttua.

    Välikokoko Kawaan on helppo tehdä alustaan "budjettimodaus", jos kuski on kovin köykäinen.
    Alusta oli muistaaksen lähtökohtaisesti mitoitettu 65kg pilotille, eli aika "köntille" tuohon
    kuskikokoon.

    Keulan kanssa ei ole ongelmaa, kun se on hieman pehmeän puolella jo alkujaan, mutta
    takapää alkaa helposti "paukuttaa" jos kyyti ei ole vielä "kansallista kärkeä".

    Vaihtaa siihen vain pikkupyöräisen linkun, johon käy kaikki laakeroinnit sun kilkkeet ristiin.
    Toimii hienosti kevyellä "ajelijalla", eikä tartte punnertaa vaimennuksen/jousien kanssa.

    Jos peli tuntuu turhan suolaiselta (jos ei ole ihan luumuksi vedetty), tiuhenna välitystä, dekkaa sylinteri
    ja pläkkää paisariin tuuman pitempi takakartio. Toimii "seka-ajossa" vallan mainiosti ja kyytiä piisaa.

    Naapurinkin saa lähes rauhoittumaan, kun pitää ne vaimentimen villat kuivina ja tuoreina.
    On muuten todella huomattava ero "normihoidon" ja asiallisen hoidon välillä noissa 2t villoissa.

    Sen verran vielä tuosta junnujen "ajamisesta", että paskarinkiä voi pyöriä millä tahansa, mutta
    tapailevastakaan ajamisen opettelusta ei tule hevon persettä, ellei vehkeet ole oikean kokoiset ja
    mahdollisimman kevyet. "Oikeasti" edes kohtuullisesti toimiva alusta on ajankohtainen jo
    paljon ennenmmin kuin useimmat "meijän iskät" uskookaan.... ja erityisesti uskoo tietävänsä.

    Jos junnulla riittää innostusta, se loppuu kun kanan lento täysin toimimattomasta alustasta
    seuraavaan konttailuun, kipuiluun.... ja sitten alkaa useilla se intokin lopahtaa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  12. #12
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti

    Sen verran vielä tuosta junnujen "ajamisesta", että paskarinkiä voi pyöriä millä tahansa, mutta
    tapailevastakaan ajamisen opettelusta ei tule hevon persettä, ellei vehkeet ole oikean kokoiset ja
    mahdollisimman kevyet. "Oikeasti" edes kohtuullisesti toimiva alusta on ajankohtainen jo
    paljon ennenmmin kuin useimmat "meijän iskät" uskookaan.... ja erityisesti uskoo tietävänsä.
    Tuossa se koko homman ydin on.
    Meille se "kisakiree" 80 kaks´tahtari on ehkä liikaa, mutta taas toinen ääripää liian vähän.
    Varsinkin, kun pohjalla on automaattikytkimellä oleva 70cc Samurai ilman iskunvaimennusta...

    Sen verran noita crossien hintoja katselin, että japanialainen maksaa saman verran 3 ja 20 vuotiaana, jos vain se on kunnossa ja säädyllisen näköinen.
    Sen perusteella rätkää ei tarvitse ostaa seuraavaksi kolmeksi vuodeksi, vaan sen voi päivittää vaikka kesken kauden.

    Tällä hetkellä on Honda XR / CRF tai vastaava ykkösvaihtoehto, mutta loppujen lopuksi tyttö tekee päätöksen.
    Voihan olla myös niin, että herkässä esiteini-iässä oleva tytär ei ensi keväänä edes katso rätkien suuntaa, vaan keskittyy enemmän hevosteluun, joiden kanssa se on touhunnut kauemmiun kuin kestänyt satulassa.

    Katellaan ja tyttären ehdoilla mennään, vaikka iskällä on omat toiveet asiassa
  13. #13
    Tuohon Bonen laimennuslistaan, jos ostat pakosäätimellisen mallin, saat kummasti malttia koneeseen hirttämällä säätämöisen ala-asentoon tai rajoittamalla sen avautumista.
    Vaimon eka kausi kaksipuolikkaalla mentiin säädin alajumissa. Ehkä kuvaavinta olisi sanoa että siitä tuli laimea 250 Nelari.
    Toki, kaksipätkässä enskakoneessa on alavääntöä jolla ajaa, kasiaisella ajoista on minulla niin kauan että en uskalla arvata tekeekö sillä mitään sen jälkeen. Joku varmaan osaa sanoa.
    Pientä neulajumppaa se teetti ja tulpan sai vaihtaa pykälän kuumempaan.
  14. #14
    Poistettu
    Tuo kuristamisentarve on varmaan aika kuskikohtainen. Aiempaan viestiini lisättynä poitsu alkoi tosiaan kesän alussa ajamaan kisakireellä 50cc crossilla. Ensimmäiset 5 ajokertaa menoa rajoittamaan olin pujottanut letkunpalan sliidin päälle kaasuvaijerin ympärille. Nyt sitä ei tarvita ja ajelee jo sujuvasti isolla crossiradalla silloin kun siellä ei ole liikaa liikennettä. Tarvii tehoa pehmeämmässä hiekassa ja hyytyisi kuristettuna.

    Tehon mukana tuppaa tulemaan myös alusta ja jarrut. Jos jälkikasvu on itsesuojeluvaiston järkevästi omaava, noita kuristuksia ei kauaa tarvita. Kiinanihmeissä ei oo liikaa tehoa, muttei niissä usein ole sitten muutakaan. Ja tyypillisesti 20%-40% painavampi kuin vastaava ns merkkipeli.

    Kahden kinkin kokemuksella, niistä ei oo kuin harmia harrastukselle. Menee pihanurtsin kierrossa maaseudulla jos piha ei ole liian iso. Montulle niitä ei kannata viedä. Eka peli oli 50cc Samurai crossi. Uutena 170€ ja niin täyttä paskaa kuin vaan olla voi. Toinen oli 700€ 70cc nelarimönkkäri. Kävi luotettavasti ja muutaman talli-illan parantelun jälkeen alkoi ohjautumaan suurinpiirtein kuskin toivomaan suuntaan. Jousituksessa pelkät vieterit, eli pompotti pirusti ja kaatui herkästi. 20-kilonen pikkujätkä kun jäi kolmannen kerran liki satakiloisen mönkkärin alle sen kaaduttua niin mulle riitti. 2014 mallin 50cc kisapeli alle ja homma alkoi toimimaan aivan eri tavalla pikkukuskin kannalta katsottuna.
  15. #15
    Noi kasikympit "kisakireet" 2-tahtarit crossarit on junnutouhuissa varsin
    laajat mahdollisuudet omaavia pelejä ja kaikissa yhtenäisenä, aivan olennaisena
    plussana, löytyy "kelvollinen" alusta ja levyjarrut.... joita isukki ainakin oppii arvostamaan
    ellei jo ole oppinut .

    "Kuristaminen" ei oikeen tahdo pelittää ja niistä seuraa säätöurakkaa kohtuuttomasti.....
    siitä huolimatta sillä lopputulemalla, että ei se kuitenkaan sitten tahdo "soida" kunnolla.

    Huipputeho ei noilla junnuilla liioin ole alkutapailun jälkeen mikään ongelma, toisin kun äkkiseltään luullaan.

    Hienoja laitteita, joista saadaan hyvin helpoilla ja yksinkertaisilla vippaskonsteilla pienellä
    "detuningilla" (ei kuristamalla) hyvinkin joustava ja toimiva laite.... ja ilman säätöongelmia.

    Detuningilla pudottaa huipputehoa stanusta 3-5 kaakkia, loiventaa pahimman on/off potkun ja
    reilusti tuplaa käyttöalueen.... ja peli soi edelleen.

    Sitten kun aletaan tositoimiin, Honukasta kaivaa 85cc:nä takapallolta 98:lla melkein saman kuin pakasta
    vedetystä, stanusta 125 CR:stä.... eli vertailuarvoina 28.5-29.0 rwhp / 29.5-30.0 rwhp.
    Näin ainakin tuonne 2001 malleihin saakka samoilla rullilla peräkkäin vedettyinä.
    Aika napakka kasikymppi, varsinkin pikkupyöräisenä .

    Oooooi niiiitä ai-kojja, oi niitä ai-kojja , kun pelit oikeesti "soi", niin hiekalla kuin assullakin .
    .....Mainitsinko jo risiiniöljyn ja AVGAS:in hienon aromin?
    Nehän tuli heti seuraavilla sijoilla "toosan tuoksun" jälkeen.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  16. #16
    Joko joku ehdotti YCF?

    Edullinen hankkia ja Kiinasta saa vaikka pinkit hello kitty katteet parilla kympillä.
    Mikään muu merkki ei tarjoa isälle yhtä halvalla sankarin viittaa.
    Tytöille tärkeää, että saa uuden ja puhtaan. Pojille pääasia lienee että pörisee.



    Edulliset varaosat + niitä löytyy helposti. Yksinkertainen tekniikka, uskaltaa itse korjata kun ei tarvii pelätä takuun loppumista tai jonkun kalliin osan rikkoontumista.

    Tuossa video minkä yritin laittaa, mut ei kai tuo ekakaan huono ole.


    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  17. #17
    Meillä on ton tyylinen Samurai 70cc tai jotain ja isompi se pitäisi olla, vaikka näköjään tuollakin pääsee.
    Liekkö tuossa jousituksen lisäksi iskunvaimennusta?

    Samuraissa on pelkkä jousitus, ainakin edessä.
  18. #18
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Meillä on ton tyylinen Samurai 70cc tai jotain ja isompi se pitäisi olla, vaikka näköjään tuollakin pääsee.
    Liekkö tuossa jousituksen lisäksi iskunvaimennusta?

    Samuraissa on pelkkä jousitus, ainakin edessä.
    Ainakin 150cc stockkipyörästä löytyy säädettävä iskunvaimennin edestä ja takaa.

    Jos katsot ycf Ranskan sivuja, niin aika haipakkaa isotkin pojat noilla ajaa.
    Ja jos lompakossa ei pohja pilkota, ni voihan tuollaiseen tonnin kiinan mopoon ostaa tonnin vanteet ja tonnin iskarit.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  19. #19
    YCF vaihtoehdossa on yksi piirre mikä kannattaa huomioida, on aika raskas vietävä junnulle, ainakin 150cc versio.

    Viime talvena tuli ajettua väliradalla ja enskapolulla molemmilla, ajelin itekin, niin ero CR85 Hondan ja YCF:n välillä on aika massiivinen. Kilpurimaisessa Hondassa ei paino tunnu, YCF tuntuu raskaan kömpelöltä varikkomopolta.

    Onhan noissa eroa muussakin, mutta ajamisen raskaus kannattaa huomioida.
    Senior Team:
    R1200GS
    999S
    VTR SP-1 street, SP-2 race
    Z1 1075 Turbo
    Honda CR250 ice, CRF250R
    Honda CRF150R SM

    Junior Team:
    Yamaha R6R
    Honda RS125R, the real beast.
    Derbi GPR80Cup
  20. #20
    Taas kattelin nettimotoa ja ainakaan DR-Z / CRF 100-150 TT-R hinnat ei ole muuttuneet ja osa myyntikuvista on aika lumisia...
    Esim. https://www.nettimoto.com/honda/crf/2125710

    Taidan tehdä kierroksen kevariosastolla, koska hintataso liikkuu lähempänä miun lompakkoa.
    https://www.nettimoto.com/honda/xr/2135078
    https://www.nettimoto.com/yamaha/wr/2103629
  21. #21
    250 cc linkullinen 4-tahti Tucson löytyisi, renkaat 19/16. Poika ei innostunut ja ollut tallissa monta vuotta , välillä olen liikutellut ja pumppaillut. Sama homma 110 Samurai, molemmat pois tilaa viemästä 750 €. http://aijaa.com/RvO36x
  22. #22
    Lainaa tst kirjoitti Katso viesti
    250 cc linkullinen 4-tahti Tucson löytyisi, renkaat 19/16. Poika ei innostunut ja ollut tallissa monta vuotta , välillä olen liikutellut ja pumppaillut. Sama homma 110 Samurai, molemmat pois tilaa viemästä 750 €. http://aijaa.com/RvO36x
    Laita Tucsonista jotain tietoa, kun Google ei halua kertoa.
  23.  
  24. #23
    Silloin kun ostin niin kaivelin jostain tietoa mutta en enää muista, siitä on jotain 4 vuotta. Kiinan peli kuitenkin ja kone sama kuin joissain muissakin kinuskeissa. Tuo poikkeaa linkun takia. Tuolla ei ole meidän aikana ajeltu kuin pari kertaa, nuo piikit on alla mutta jonkinlaiset kesänappulat, käytetyt, löytyy ja muistaakseni aivan uusia muoveja. Etusisäkumi vuotaa tai puhki, akun kai saa laitettua ja saikohan sähköstartin samalla.