Niin, naapurin isäntä tuli tarinalle kun noita Italianihmeitäni pihalla huolsin ja kertoi että kovasti on 70v synttärien jälkeen tehnyt mieli moottoripyörällä ajella.
Tuntuman epäili itsekkin olevan vähän hukassa, vaikka vasta 60-luvulla olikin pari kerta Zundappia koittanut.
Järjestääkös mikään taho tälläiselle kohderyhmälle ajo-opetusta?
Lupasin lähteä viisastelemaan pyöränhakuun sillä ehdolla että jonkun sortin koulu pitää käydä ensin.
PK-seutu sijaintina.
Ainakin autokouluista saa yksittäisiäkin ajotunteja vaikka ei korttia olisi ajamassakaa. MotOrgin Ajotaito I vois olla kans hyvä paikka, mutta järjestetään vasta ensi keväällä seuraavan kerran ja paikat menee aika nopeesti.
Superbike #7
Lähes kaikki merkkikerhot pitää jäsenilleen ruosteenpoistoja ja eak kursseja.
Ekana tulee mieleen HD, Yamaha, Honda, Ducati ja BMW. Siihen päälle vielä puoli tusinaa muuta kerhoa joissa ei pyörän merkillä ole väliä.
Privalla saa allekirjoittaneelta yhteystietoja. Nyt "talvella" pidetään myös liikenneturvan hengissä pysymisseminaareja, alustan säätöä, akun kuntoa, koneen purkua ym ym. koskevia luentoja.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Motoristi survivalista kokemusta itselläni.
Ensi kesään joutuu tätäkin odottamaan. Aika paljon hyödyllistä asiaa voi siellä oppia. Ei ole ehkä suunnattu ihan ensikertalaiselle, joka ei tiedä miten pyörä toimii. Mutta jos pystyt moottoripyörällä ajamaan koulutuspaikalle, niin pärjäät myös läpi kaksipäiväisen koulutuksen. Koulutus ei ole pelkästään tylsää liikenneturvapamputusta vaan siinä keskitytään aika vahvasti siihen, miten moottoripyöräharrastuksesta saa mahdollisimman paljon irti tappamatta itseään aivan heti. Kurssilla ei hyssytellä ja rajojaan pääsee kokeilemaan hieman kokeneempikin motoristi.
Kurssiin on useimmiten sitältynyt riskienhallintapohdintaa, perusajoharjoitteita liittyen katseen käyttöön, ajoasentoon ja hallintalaitteisiin. Myös ajoneuvon paikkaa ajoradalla on päästy harjoittelemaan niin liikenteessä kuin radallakin. Positiivisempana yllätyksenä on monille tullut soraosuus, vaikka koulutus onkin aika puhtaasti katuajajille suunnattu.
www.motoristisurvival.fi
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Meidän Rva palasi kaksipyöräisen sarviin tuossa viitisen vuotta sitten 20 vuoden breikin jälkeen; tolkun ihmisenä otti pari ajotuntia paikallisessa liikennekoulussa ennen kuin ryntäsi liikenteen sekaan toikkaroimaan.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Yksi vaihtoehto on sopiva opetuslupaopettaja.![]()
![]()
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Olen kaksi vaimokokelasta opettanut enduroimaan, alkaa ajo-opetuskiinitö olla täynnä, viimeiset käytän tuon nykyisen rouvan nopeuttamiseen.
Luulempa että usutan ottamaan johonkin autokouluun yhteyttä.
Kiitokset vastauksista kaikille.
Mun mielestä autokoulusta vaikka 2x2 tuntia tms. perushidasajojuttuja ja pyörän käsittelyä. Mä liputan toin kahden kerran puolesta, jotta aivot kerkee vähän jäsentää ja pohtii oppimaansa ja aitten taas treeniä toinen setti mikä alleviivaa sitä oppia. Tän jälkeen sitten MotOrgin ekalle ratapäivälle Ajotaito 2 -koulutukseen missä opetellaan ajamista mutkissa noin 40-80 kmh vauhdeissa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
etkös voi vaikka ite opettaa parkikksella ei siihen mitää lupia tarvii kun kortti on jo jonkun pyörän vaan.
zzr1400
Täällä ois Busa 2013 myytävänä, hyvä harjottelupyörä. Ei tartte heti olla vaihtamassa isompaa.