"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Juu, mutta kyllä vehkeiden ominaisuuksien parantuminen on lisännyt turvallisuutta. Viittaisin vaikkapa Kwaakkujen legendaarisiin kolmimukisiin ja niiden olemattomiin ajo-ominaisuuksiin ja jarruihin(taatusti abs:t) Fiksu selviää vaikka millä keksinnöllä, mutta taitamattomalle ja hurjastelijalle ne saattavat koitua pelastukseksi.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Onko 1290:ssa jo ne uudet kaarre-absit? Voiko siitä johtua erot "perinteisiin" abseihin verrattuna?
"Voiko kyykkypyörää ajaa ylipäänsä?"
Hiekkateillä, joissa on irtosoraa kovalla pinnalla, on hyvä kytkeä ABS pois päältä.
Takajarru lukkoon ja etujarrua kevyesti.
Hidastuu.
ABS ei tuossa tilanteessa hidasta juuri yhtään.
Siksi minulla onkin BMW R1100GS 1999 pyörässäni nappula, jolla saan ABS:sät pois vauhdissa.
Asfaltilla ABS jarrut toimivat erinomaisesti ja käytänkin niitä "lukkoo" ainakin kerran viikossa, niin pysyvät virkeinä ja kunnossa.
Pekka
Ei ole. Noilla abseilla on varmaan yli 30 asteen kallistuksesta turvallaan, kun nykäisee kahvan pohjaan.
Äkkinäinen kahvan rykäisy on mille tahansa järjestelmälle paha, kun etunen ei ehdi kuormittua -> ei pitoa. Sen jälkeen ABS onkin takamatkalla normaalijarruihin verrattuna koko loppumatkan.
Vaan hyvä järjestelmä ABS on silti. Noilla uskaltaa kuitenkin metsästää sitä optimijarrua ihan eri tavalla olosuhteista riippumatta, jolloin pysähdysmatka on lyhin. Pitää vain suurin piirtein ymmärtää, miten mp käyttäytyy jarrutuksessa, jolloin ei synny harhaluuloja ABS:n ylivoipaisuudesta teki jarruttaja mitä tahansa.
Olin tuossa testissä mukana, ja tuon ABS-runttaustuloksen alittaminen ei vaatinut mitenkään ihmeellistä jarrutusta. Aivan riskittömällä suorituksella noin plus seitsemässä asteessa ja kylmällä renkaalla onnistuu ensimmäisellä kerralla.... ja varmasti useammalta kuin ihmiset itse edes kuvittelevat.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tavallisena tienkuluttajana luotan ABSeihini (S.Bandit). On jäänyt mieleen taannoisesta ajoharjoittelupäivän jarrutustreenistä se kun pysähdyttyäni kouluttaja heilutteli aina kaukaa edestä - sieltä main mihin muut pysähtyivät - ja totesi että "on jarruissa eroja!" (ja kyseli että oliko sulla tosiaan vauhtia se mitä piti, no oli) Täysjarrutuksia tehtiin 40-60-80 vauhdeista useita ja ryhmässä oli ABSillisia ja ei-ABSillisia pyöriä. Liikenteessä sittemmin olen joutunut muutaman kerran samaa "harjoittelemaan" ja joka kerta kiitellyt sitä että saa ja voi heittää kaiken kiinni kun tilanne on todellakin äkillinen.
...
Kyllä kadulla keskimääräinen (ja moni vähän parempikin) kuski hyötyy tiukassa paikassa ABS:sta. Main the ropleem tahtoo olla se etusen alta temphaisu heti alkuunsa ja tähän tautiin saa lääkettä harjoitella aika lailla. Meinaan että homma on ja pysyy ytimessä...... kunnes se hädänkin hetkellä tulee sieltä hallitusti. Toisaalta...... olennaisen tärkeää on saada heti alkuun pudotettua nopeutta mahdollisimman paljon jatkoa silmällä pitäen. Hädän hetken yllättäessä tuolla kadulla ei absoluuttinen pysähtymismatka ole välttämättä ollenkaan se ykkösjuttu selviytymisen suhteen. Eli testioloissa pari lisämetriä tuloksessa on testitulos..... ja todellinen konteksti monine muuttujineen on se joka kuitenkin ratkaisee...... kadulla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mietipäs vielä toisenkin kerran... Asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Lähtökohtaisestihan yhden renkaan kohdalla tarkasteltuna ABS mittaa sitä, että rengas pyörii suhteessa pyörän runkoon (jossa anturi on). Siispä kun perä nousee riittävän nopeasti, niin abs-anturin mittauksen näkökulmasta pyörä on lukittunut.
Toki pidosta riippuen perä voi nousta pystyyn vaikka rengas edelleen pyörisikin hitaasti suhteessa pyörän runkoon, eli ei siinä mielessä ole vielä "lukittunut".
Joissakin pyörissä riippuu ABS:n asetuksista, miten vaikuttaa endoiluun, vai vaikuttaako. Uusissa mopoissahan on monta gyroa, joten kuski ei varmasti mene nenän kautta ympäri, jos on kaikki bitit päällä.
Videon bimmerin vuosimallista ei tietoa, mutta on syytä epäillä, että mopossa joko ei ollut ABS päällä, tai oli sellaisissa asetuksissa, että salli perän nousun.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En tiedä, onko hyvä vai huono tapa, mutta jo kossiaikoina tarttui lähtemättämästi tapa ajella
etusormet liipaisimilla.
Kadulla kykän kanssa tuolla nyt ei ole juuri tapaa kummempaa funktiota, mutta jarrun kanssa
tuolla saa "hetii-nytee" jarrutuksen käyntiin ilman mitään kalmankouraisua ja kyljelleen.....PÖX.
Saa myös heti vauhtia pois ja kivasti painetta etuselle kunnon jarrua varten jos sikseen tulee.
Suosittelisin kyllä tuota tapaa. On nitä huonompiakin.
Vaikea keksiä tuosta minkäänlaista haittaakaan.... ainakaan yleisillä laduilla liikuttaessa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
kyllä se siellä pysyy jos se siellä on. sen arviointi onko se siellä onnistuu miettimällä montako kertaa on etupyörän lukkiutumisen jälkeen vain havainnut reakoineensa oikein. Koska mitään tietoista reakointia ihminen ei kerkiä tekemään. Ihmisen tietoisuus on liian hidas siihen., Vähän sama jos ajelisi tietoisesti polkupyörällä. Kaadun oikealle, käännä oikealle. menee ainakin aika mutkikkaaksi.Main the ropleem tahtoo olla se etusen alta temphaisu heti alkuunsa ja tähän tautiin saa lääkettä harjoitella aika lailla. Meinaan että homma on ja pysyy ytimessä....
se onko S1000RR liian nenällään on hauska kysymys, me moottoripyöräilijät pidämme normaalina, että pyörä on sellainen että se voi mennä etukautta ympäri jarrulla ja takakautta ympäri kaasulla. Mutta mietippä jos nissan qashqaista tulisi urheilumalli joka olisi sellainen. Kaasulla ympäri taakse ja liiallinen jarrutus heittäisi sen etukautta ympäri. Ja kaikki pitäisivät sitä normaalina, koska urheilulliset autot vain olevat ja niiden pitää olla sellaisia.
mainintani on siis ei epäilystä jopa omaa uskoa vastaan. Miten tuollaista voi pitää normaalina.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
http://truckyeah.jalopnik.com/videos...der-1787687990
Amerikan qashqain ilmeisesti saa niiaamaan ja paskahalvaushan siitä seuraa.
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nuo BMW:n kymmenen vuotiaat absit toimii selkeästi sillä logiikalla, että 80-20 km/h on tehokas jarrutus ja 20-0 on hyvin pehmeä. Eli juuri viimeisellä neljänneksellä tulee ne erot absittoman pyörän eduksi, jos puhutaan vain absoluuttisesta pysähtymismatkasta laboratorio-olosuhteissa.
Bemun inssit on varmaan funtsineet, että kuski pystyy paniikkitilanteessa toimimaan niin rationaalisesti, että hidastaa ensin maksimit ja lopussa jarrun jälkeen väistää jos siihen on tarvetta.
Valitettavasti käytännössä vaan suurella osalla paniikkitilanteessa tuo jarru ja väistö alkaa heti suorituksen alussa ja sit ollaankin nenullaan.
Absin lisäksi on erillinen mokkula joka valvoo ettei pysty pysähtymään niin tehokkaasti, että pyörä menisi keulan kautta ymäri. Vielä en oo löytänyt minkä sulakkeen takana se on.
Mutta tietäiskö Nysse?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.