On tässä jo pidempään pyöriny mielessä, että tekis ratamopoon viinakoneen. Siis ihan pumppuviinalla, elikkäs RE85:llä käyvän laitteen. Mopona on k9 1000GSX-R ja tällä hetkellä pumppubensalla voimaa on jotain 175-180hp takatassulla. Tiedossa on, että soppaa tarvitaan aika paljon lisää ja kysymys kuuluukin, että kuinka pitkälle vakiopumpussa ja suuttimissa riittää tuotto? Jos sääntöjen takia bensapuolen rauta on pidettävä vakiona niin kannattaako edes vaivautua penkkiin asti kokeilemaan viinalla, elikkäs loppuuko tuotto auttamatta kesken vai onko teoriassa mahdollista saada toimiva laite?
Elikkäs omia kokemuksia lähinnä haetaan jos joku on omansa muuttanut viinalla toimivaksi.
Superbike #7
Itse mietin myös viitsisikö busaa ohjelmoida viinalle. Kyselin kaverilta neuvoa joka on autopuolella viinavehkeitä tehnyt. Sanoi että about 30% täytyy syöttöä saada lisää ja käynnistäminen on se vaikein osuus. Mikäli polttoaineen saantia koko kierrosalueelle on helposti skaalattavissa niin sanoi, että kannattaa kokeilla. Suizassahan homma on ecueditorilla aika helposti muutettavissa, jotenei muuta kuin kokeilemaan. Viinan käry saattaa vaan olla melkoinen kun sanoi sen autoissakin aika helposti häiritsevän. Mitään siinä ei häviä. Linjat sinunkin mopossa varmasti jo viinaa kestää.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Joo, karkeesti ton 30 pinnaa sinne tarttis saada lisää syöttöö, ehkä karvan vähemmän jos sytkän hieroo vimpan päälle kohdilleen samalla. Käynnistyvyyden ei pitäs muodostua ongelmaksi Suomen kesässä, sen takiahan tossa pumppuviinassa on se 15% bensaa mukana, että syttyy kylmässäkin. Hajuhaitat on sit takanatulevan ongelmia.Tällä hetkellähän toi polttaa jarrussa semmosta puolmetristä ketunhäntää molemmista rööreistä, joten viinan haju tuskin kontissa tulijaa sen isommin haittaa.
ECU:n virkaa toimittaa Yoshimuran kitti-ECU, joten säätäminen ei ole ongelma, lähinnä vaan kiinnostaa tuo pumpun ja suutinten kapasiteetti, että tointaako alkaa edes kokeilemaan. Penkkiinhän mopo menee joka tapauksessa kun pitää ottaa talvella pata auki. Tietäs vaan vähän etukäteen, että kannattaako haudata viinahaaveet suosiolla jos ei tuotto pumpussa/suuttimissa riitä. Säännöt kun kieltää bensalinja muokkauksen.
Superbike #7
Kyllä mä ainakin koittaisin. Eihän siinä häviä kuin tankillisen viinaa plus vähän säätöaikaa. Kyllä sen aika nopeasti näkee käykö se aivan liian laihalla vai saako niistä suuttimista tarpeeksi irti. 2009 oli mp-maailmassa jokin juttu missä busa säädettiin e85:lle. Tuon kun löytäisi jostain niin pääsisi vähän hajulle.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Tsekkaas tosta. Voi olla, että foorumilla vastaa kysymyksiisi.
http://gixxer.fi/foorumi/index.php?topic=6548
Google ei tarjonnut helposti vastausta vakiopumpun arvoihin. Kovasti ovat vaihtaneet Walbron 255 lph (litre per hour) pumppuja tolle re85 nesteelle.
Ja onnea matkaan! Kiva pikku projekti talveksi
PS. Paljonko meinaat nostaa puristuksia?
Braaaaap
Eipä toi kummonen projekti ole jos vakiovermeet riittää. Menee samalla penkkikäynnillä kuin normisäätökin. Se on tiedossa, että viripumpulla onnistus varmasti, mutta kun säännöt ei salli sitä. Ruttua nyt ei ihan mahottomia voi lisätä kun alkaa männät ja venat kolisemaan. Kittipahvihan siellä on jo paikoillaan, joten tuskin sen enempää jos ei tartte kantta oikasta. Tosin puristussuhdetta enempi hyötyä saa sytkäkartoilla. Ja kävis kone vähän viileempänä tolal viinalla kuin bensalla.
Superbike #7
Gixxerin pumppu on näköjään melkoisen paljo pienempi kuin busassa. No joka tapauksessa aion itse myös koittaa ensi kesänä laittaa toisen kartan viinalle ja koittaa miten sen kanssa pelaa. Helppoa kun saa kaksi karttaa ecuun niin valuttelee sitten viinat pois jos ei meinaa toimia ja bensat takaisin.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Mullakin periaatteessa olis toi mahdollisuus kun on kolme karttaa. Tällä hetkellä erona niissä on lähinnä luistoneston määrä, mut jos kopsais A ja B kartoille saman luistoneston ja tekis toiselle niistä viinakartan. Sit vaan pitäs arpoo, että haluuko C-kartan pitää sadekelin karttana ja mille aineelle se säädetään.
Superbike #7
Omat kokemukset viinan kanssa lotraamiseen autopuolelta.
Mersu C 200 kompressorilla pysty käyttämään 70/30% seosta. Tämän jälkeen keltainen häiriövalo sytty. Koneen toiminassa ei ilmennyt häiriöitä.
Tällä seoksella kone käynnisty jopa - 17 C pakkasessa. Pari kertaa joutu kääntää avainta.
- Kone kävi tasaisemmin.
- Selvästi parempi vääntö.
- Kulutus lyhyillä matkoilla selvästi korkeampi. Luultavasti kone kävi liian kylmänä.
- Ei nakutusta, koska oktaaniluku jotain 108.
- Ei ongelmia pumpun tai suuttimien syötössä.
Kokeilu n. 5tkm. Lopetin, koska taloudellista hyötyä ei ollut.
Minkä takia E85 pyöriin?
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Tuossahan on tuplasuuttimet? Siinä tapauksessa niiden tuotto mitä todennäköisimmin riittää komeasti. Yleensä näissä tuplasuutinviritelmissä suuttimet on mitoitettu niin, että kumpikin setti riittää yksinään ruokkimaan vakiokoneen tehot, siis noin karkeana yleistyksenä.
Pumppu on sitten oma juttunsa, mutta äkkiseltään voisi kuvitella sen riittävän tuohon tarvittavaan 30% lisäykseen kun painetta ei tarvitse nostaa.
Pääseekö tuolla kittieculla säätämään käynnistys- ja lämmitysrikastuksia? Viinalla rikastuksen tarve kylmempään päin mentäessä nousee aika paljon jyrkemmin kuin bensalla. Tästä johtuen luvassa saattaa olla jotain riesaa käynnistelyjen kanssa viileämmällä kelillä jos noita rikastuksia ei pääse säätämään. Noin näppituntumalta veikkaisin, että jossain alle 10 asteen lämpötiloissa alkaa menemään hankalammaksi. Tosin kisakäytössä tämä ei varmaan ole niin paha ongelma kuin päivittäisessä katukäytössä.
Arttu
Keskialueelle tuolla varmaan sais jonkin verran lisää voimaa -> pääsis mutkasta ehkä vähän paremmin irti. Sopis mun ajotyyliin kun tykkään ajaa suht isolla vaihteella.
Lisäksi kone käy viinalla jonkin verran viileämpänä -> karvan parantunut sylinterin täytös ja siten ehkä ylöskin lisää voimaa.
Ja tosiaan hirveästi lisää ruttua tuohon mopoon ei mun ymmärtääkseni vakiomännilla saa kun siellä on jo ohuempi kansipahvi paikoillaan. High comp.- männät sitten maksaakin sitten reilut pari tonnia, joten ne on pois laskuista (eikä niitäkään saa sääntöjen mukaan vaihtaa).
Mut loppupelin se oikea vastaus tuohon sun kysymykseen on lähinnä: "Koska minä voin."
Superbike #7
Joo tuplasuuttimet siellä on. Gixereihin tais tulla -07 tuplat ja molemmat suuttimet on tietääkseni samanlaiset. En ole ihan varma pääseekö käynnistysrikastusta sorkkimaan, mutta kyllä ton riittävän paksulle saa käymään tyhjää kun lämmittää konetta. Itseasiassa tällä hetkellä taitaa olla jopa pikkasen liian paksulla lämmityskäytössä kun ekan kerran kaasua avatessa tulee raakaa soppaa putkesta pihalle. Tosin tuohon saattaa vaikuttaa osaltaa moottorijarrun takia rikastettu 0-kaasu. Sen verta sieltä tosiaan moottorijarrulla tulee soppaa läpi, että polttaa kunnon ketunhäntää perässään. Pitäs perehtyä vähän enempi tohon ecun sielun elämään, että osais sanoo mikä kaikki vaikuttaa ristiin. Mutta tota kylmäkäynnistystä en pidä kovin isona ongelmana koneessa, jossa puristussuhde on lähtökohtaisesti jo aika korkea.
Superbike #7
Näköjään servicemanuskan mukaan pumppu katsotaan toimivaksi kunhan se tuottaa >222ml/10s, elikkäs ihmisten yksiköinä 22,2ml/s tahikka 1,332l/min. Eri asia on tietty, että mitä se tuottaa painetta vasten.
Tällä hetkellä soppaa palaa n. 0,7l/kierros. Elikkäs esim. Motoparkissa toi tarkottaa 7,77ml/s tahikka 467ml/min. Mut tuohan ei kerro mitään siitä paljonko sinne menee torvi auki soppaa...kyl tää nyt tais mennä laskemiseksi joka tapauksessa...
Bensassa on jotain 43MJ/kg elikkäs reilu 32MJ/l energiaa ja moottorin hyötysuhde täydellä kaasulla ehkä 30-35% elikkäs litrasta saa irti n. 10MJ. Jos maksimiteho on n. 150kW niin sillon koneeseen tarttee työntää sekunnissa n. 15ml polttoainetta. Viinaa siis menis tilavuutena n. 30% enempi, elikkäs n. 20ml/s. Aika rajoille menee näin äkkiseltään.
Tosin jos nyt tarttis tankata esim. 16 kierroksen kisaan 16x0,7l = reilu 11l + pari litraa ylimäärästä niin viinaa tartteis 15l+varmuus...menee tankin koon puolestakin aika tiukille.
Elikkäs palataan alkuperäseen kysymykseen: Onko kukaan ikinä ihan itse kokeillut ko. pyörään.
Superbike #7
Joo, ainakin gen2-Busassa molemmat suutinsetit on saman kokoiset ja suunnilleen samaa kokoluokkaa kuin gen1:n ainoat suuttimet. Eli ylimääräistä kapasiteettia on aika reilusti. Ja voisin kuvitella, että tuossa tonnisessa on aika saman suuntainen ratkaisu.
Kysyin tuosta lämmitysrikastuksesta sillä, että ainakaan Busan vakio-eculla ja Ecueditorilla ei pystynyt tuota säätämään. Mutta tietenkin tuo kittiecu voi olla ihan eri tapaus. Ja vaikka rikastusta ei pystyisikään säätämään, niin eiköhän tuo silti toimi. Siis jos ei haittaa, että saattaa joutua starttailemaan vähän pidempään ja pitämään konetta kaasulla käynnissä lämmityksen ajan. Onneksi E85 tuntuu toimivan huomattavasti laajemmalla seosalueella kuin normaali bensa, eli sillä saa vähän enemmän asioita anteeksi![]()
Arttu
Tutkimustyö on noin hyvin mallilla niin minä sanoisin, että kokeile ihmeessä. En tiennyt että gixussa on edes tuplasuuttimet, joten ne varmasti riittää. Pumppu on siis ainoa rajoittava tekijä, joten ei muuta kuin säätelemään. Sihti tankissa kannattaa vilkasta, että on puhdas jos sellainen siellä pumpun päässä on.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Mun mielestä toi kylmärikastus ei ole ongelma kun on ecussa kolme karttaa napin takana. Jos viinalla toimii hyvin niin yhdellä kartalla kylmäkäyttö, sen jälkeen lämpöiselle kartalle ja kolmas jää vielä sadekelin kartalle.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Noin kokemusperäisenä tietona 4 x 300ml/min suuttimet riittää bensalla karkeasti 200hv takapyörätehoon. Eli tuo mainittu 150kW tekisi siis about 1,2l/min bensalla ja 30% säännön mukaan 1,56l/min E85:llä. Mutta tämä siis takapyörätehona ja vielä kohtuullisen rikkaalla käyvälle turbokoneelle mitoitettuna. Eli vaparikoneelle 150kW konetehoon tuo 1,3l/min voisi olla nippa-nappa riittävästi. Ehkä.
Sitten on vielä se kysymys, että paljonko tuossa manuskan limitissä on varmuusvaraa mukana, eli kuinka paljon enemmän täydessä iskussa oleva pumppu tuottaa.
Arttu
Ihan näin niinkuin muuten säännöistä tietämättä kysyn onko sallittua sorkkia bensanpainetta? Toki tässä tapauksessa kuuma moottori, korkea paine ja viina ei mielestäni sovi kovin hyvin yhteen, mutta ihan näin ajatustasolla.
edit. katsoin muuten gen1 busan service manualista pumpun tietoja. Väittävät, että tuottaisi 65l/h eli 18,05ml/s... Mistä siis kokoero gixun pumppuun jos tuotto on noin paljon matalampi?
Viimeksi muokannut: juu-zo; 27.09.2016 klo 10:14.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Kiitokset tästä tiedosta. Rajoilla siis mennään kuten epäilinkin. Tuo 150kW saattaa olla karvan yläkanttiin sekin, kun tällä hetkellä on se vajaa 180hp takasella ja laskin 12% tehohäviöllä karkeen konetehon.
Pitänee tosiaan testata tuo pumppu paljonko se oikeesti tuottaa kun on vain tuo minimi ilmoitettu.
Superbike #7
Ei kannata alkaa sotkemaan noita karttoja erikseen lämmityskäytölle, kun niissä on erona lähinnä eri tasonen idioottikoppari. A-kartta on ilman idioottikopparia (ja idiootti pääty kirjaimellisesti naamalleen), B-kartalla on pahimmat töhöilyt nappaava versio (ainakin kerran otti kiinni) ja C-kartalla on sitten semmonen "ajellaan sukkasillaan" -versio. Tosta C-kartasta tosiaan kokemusta vain 7 kierroksen verran sateella, eli ei käytännön tietoa miten se oikeasti toimii.
Eikä tuo lämmityskäyttö ole mikään ongelma, kun ei sitä tartte tehä kuin kerran päivässä.
Superbike #7
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Ei lähetä nyt tähän keskusteluun, kun en ole tuota itse penkissä käyttänyt vaan lappu on tullut mopon mukana. Tiedän varsin hyvin, että penkeissä on eroja jne., mutta ei tuo missään tapauksessa anna pariakymmentä konia bemareille tasotusta. Pitäs laskee toi koneen todellinen vääntökäppyrä käyttökierrosalueella datan perusteella, mutta en oo vaan jaksanu ryhtyä.
Vakionahan noissa kai on joku 155-160 takasella?
Superbike #7
^Vakiona tossa kyseisessä penkissä noin 155rwhp. Sitä vaan, että tuskin siellä on hirveästi lisätty syöttöä huipputehon alueella, jos nokkia ei ole laitettu. Vakioasetus on 80% toisiosuuttimille ja 20% pääsuuttimille isoilla kaasunasennoilla ja kierroksilla. Tosta kun muuttaa suhdetta niin aika hyvin saa lisää tuottoa.
K9:ssä on samat suuttimet kuin K8:ssa ja omissa K8 suuttimissa tuotto oli 2xx. Täytyy kaivaa testilappu jostain.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Täyttä varmuutta mulla ei oo mitä tuo kone on syöny ennen kuin sen palastelee tässä talvella. Samallahan sen sitten näkee, että mitä siellä on, mutta samoilla kilkkeillä se kasataankin, joten sinänsä ei ole merkitystä mikä se teholukema siellä tällä hetkellä on. Tosin voishan ton mielenkiinnosta käydä pöräyttämässä, että mitä siellä on kotona ennen koneen levittelyä.
Superbike #7
Joskus vanhasta cebarista jouduin pumppua testaamaan, niin se kyllä sylki ulos 10-kertaisella tahdilla bensaa ulos vs se minimiarvo. Ilman vastusta toki kokeilin. Eli luulisin pumpussa sen verran marginaalia olevan, että riittää sen puolesta.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri