Jos tähtäin on sm kisat ja edes jonkinlainen menestyminen, niin viina hommat kannattaa lopettaa/unohtaa. Keskity toimiviin ratkaisuihin ja ajamiseen.
Senkin olen nähnyt miten Siukolan pruutta gixxereitä väsättiin. Rahaa paloi, eikä toivottavaa tulosta syntynyt. Siukolankin oppirahat joku on maksanut!
Jarno Saarinenkin haki muiden kuluneita renkaita roskisesta ja pärjäsi. Kuljetuskalustokin oli askeettista.
Energia tulee kohdenta olennaiseen.
Viinan käytön suhteen, muuten ihan mielenkiintoinen keskustelu.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Tämä kesä tuli ajettua 98/pienkonebensa sekotteella ja en kokenut sitä haasteelliseksi...yli 300 litraa tuota tuli blandattua, tosin kotipihassa tehtynä ;)
Talven aikana pitää aukaista kone katsoa miltä sisäkalut näyttää, mutta tulppien perusteella ei hullumpi ja pyörä tuntui hyvältä, tosin on nuo vertailukohdat vähissä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
"032.1 POLTTO- JA VOITELUAINEET
Kaikissa lajeissa, pois lukien Ratalajien, Drag Racingin ja MK-Drag Racingin niissä luokissa,
joissa muun polttoaineen käyttö on säännöissä erikseen mainittu, on käytettävä ns. lyijytöntä
polttoainetta. Poltto-, voitelu- ja jäähdytinaineiden fysikaaliset ja kemialliset vaatimukset
on yksityiskohtaisesti FIM:n Road Racingin teknisissä säännöissä.
Sallituksi polttoaineeksi luetaan myös sellaiset ympäristöystävälliset bensiinit (esim. alkylaattibensiinit),
joiden RON arvo on korkeintaan 102 ja MON arvo korkeintaan 94, lyijypitoisuus
korkeintaan 0,002 g/l ja ominaispaino korkeintaan 760 kg/m³.
Kansallisissa kilpailuissa sallitaan niin sanottujen ympäristömyötäisten polttoaineiden E85 ja
E10 käyttö, ellei lajisäännössä toisin mainita. Talviolosuhteissa järjestettävissä kilpailuissa on
alkoholien lisääminen polttoaineeseen sallittu kaasuttimien jäätymisen eliminoimiseksi.
Ratalajien kilpailuissa käytettävän polttoaineen tulee olla kaupallista valmistetta olevaa puhdasta
metanolia.
Kun ei ole jäätymisvaaraa, on vesijäähdytteisten moottoreiden jäähdytinnesteenä käytettävä
vettä"
Ja lisäksi luokkasäännöistä:
"1.5 Polttoaine
Moottoripyörässä on käytettävä SML:n urheilusäännöstön kohdan 032.1 mukaista polttoainetta.
Polttoaineeseen ei saa lisätä lisäaineita
"
Superbike #7
Eihän asiat ole kolmeenkymmeneen vuoteen käytännössä
muuttuneet juurikaan muutoin kuin tuon lyijyn suhteen.
"Sopivan" (ja kalliin) specseihin menevän kisabensan kanssa voidaan ehkä
päästä lipaisemaan aavistuksen parempia palonopeuksia,
mutta ilman radikaalimpia konemuutoksia taitaa päälimmäisiksi
funktioiksi jäädä näilläkin käytettävän polttoaineen tasalaatuisuus.
Tämän kautta voidaan hieman kaventaa marginaaleja (varoja)
säätöhommissa ja kaivaa tätä kautta mahdollisimman
paljon irti värkeistä.
......Että aika lailla taaskin, tässäkin hommassa mennään sillä
vittumaisen tylsällä jutulla, perusasiat kunniaan ja kuntoon.
......Eikä kisahommat ole oikea paikka ja aika "hipistellä".
Niille on ihan vissi paikkansa ja aikansa, mutta muualla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
OK!
Mites pelkkä Green tuommoisessa kireässä 4T koneessa??
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Itsehän en kisaile joten aion kokeilla miten busa toimii viinalla ensi kesänä. Jos tarvitsee pumppua vaihdella niin vaihdetaan. Tämä on mukavaa pohdintaa sillä välin ja mielenkiinnolla odottelen minkälaiset tulokset on gixun pumpussa. Toki olisi mukavaa jos busankin saisi ohjelmamuutoksella toimimaan. Edelleen viinalla ajaminen taitaa olla reilun euron halvempaa per 100km.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Miten noissa flexifuel systeemeissä maistellaan sen viinan määrä polttoaineessa, niissähän suhde voi olla mitä vaan. Vai arpooko se laatikko sen lambdan arvosta. Autoihinhan noi flexiboksit ei muutamaa satasta enempää maksa, mutta mahtaisko tollasen saada 2000-lukulaiseen ruiskumopoon. Laillisesti.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Flexifueleissa on anturi joka mittaa polttoaineen etanolipitoisuutta ja sen mukaan sitten säädetään. Kai sellaisen saa tehtyä mikäli haluaa. Pitäisi sitten vain olla ecu, jota voi melko portaattomasti säätää suoraan ajossa sytkän ja bensakarttojen suhteen.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Ei pidä paikkaansa kategorisesti. Esim. Saabin Trionic 7:ssa (joita on paljon, vanhakoppa 9-3 2000+ ja 9-5 98-08) ei ole mitään polttoaineenlaadun anturia ja bensamallitkin voi pelkällä softalla muuttaa E85/Flexikäyttöön.
Ymmärtääkseni etanolipitoisuus lasketaan lambdan perusteella ja onhan se järkeenkäypää, jos kone on laihalla niin etanolia on seoksessa enemmän ja korjauskerrointa pitää muuttaa.
Etanoliasioista voi lukea täältä aika paljonkin autokontekstissa http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=59
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ainakin noita flexifuel antureita on maailma täynnä, eli polttoaineputkeen liitettäviä putkiloit, jotka etanolipitoisuutta mittaavat.
Erikoista että useampia autoja ei ole flexifueleina mikäli se vaatii vain lambdan mukaan korjauskerrointa seoksiin...
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Flexifueleita on tehty kummallakin systeemillä, pelkän lambdan avulla toimivia ja sitten erillisellä etanolianturilla. Ymmärtääkseni nykyään suuntaus on enemmän tuon etanolianturin käytön puoleen. Pelkän lambdakorjauksen avulla toimiva systeemi on vähän hidas tilanteissa, jossa seossuhde tankissa muuttuu, eli kun tankataan eri polttoainetta.
Tuommoinen jälkiasennettava flexifuel-purkki pitäisi kyllä toimia mopossakin siinä missä autossakin. Tietty sillä jää osa hyödystä saavuttamatta, kun se ei vaikuta sytkäennakoihin. Laillisuus on sitten oma kysymyksensä, mihin en nyt suoralta kädeltä osaa sanoa mitään. Arvauksena vanhemmat Euro1-luokitetut voisi mennä aika helposti muutoskatsastuksella ja konttorilla tehtävällä päästömittauksella, uudempien kanssa voi sitten olla hankalampaa. Mutta noin käytännössä tuosta tuskin tulee ongelmia vaikka jättäisi tuon byrokratiapuolen sikseen, en usko että tien päällä ketään kiinnostaa vaikka pakokaasut käryää vähän erilaiselta.
Arttu
Oli pari vuotta vw golffi, ja siinä kai lisättiin vain syöttöä etanolia käytettäessä. Napista sai valita joko etanolin, bensan tai niiden sekoituksen. Taisi siihen tulla yli 100tkm etanolilla minun ja edellisen omistajan toimesta.
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Ainakin vaatii laajakaistalambadan ja semmosen ECU:n joka käyttää lambda-säätöä muutenkin kuin pienellä kaasulla. Mopojen ECUthan pääsääntöisesti menee lambadasäädöllä (closed-loop) vain pienellä kuormalla ja kaasunasennolla. Heti kun töötätään torvi auki niin kone siirtyy ns. kiinteelle TPS-RPM tai MAP-RPM kartalle riippuen, että missä toimintapisteessä ollaan. Lambadan antamien arvojen perusteella noita kiinteitä karttoja voidaan inan verran trimmata, mutta säätövara loppuu aika äkkiä kesken ja ECU heittää vian päälle jos säätövara ei riitä seoksen korjaamiseen. Toki jos ECU:n ohjelman saisi muutettua niin, että trimmiarvoilla voisi vaikuttaa kiinteisiin karttoihin sen n. +-40% niin toimisi flexifuelina ihan pelkällä lambdaohjauksellakin. Nähtävästi saabeissa tuo onnistuu, joten luulisi, että toimii myös kaikissa muissa autoissa/moottoreissa, joissa on sama ECU.
Superbike #7
Nään jo Iltapaskojen otsikot ensi kesältä. "KILPAMOOTTORIPYÖRÄILIJÄ LÄTRÄÄ VIINAN KANSSA MYÖS KILPAILUISSA!!!"
Sekä...
"MOOTTORIPYÖRÄILIJÖILLÄ ENENEVIN MÄÄRIN VIINAPANNUJA!"
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tässä teille ihan testattua faktaa:
Käytin viime syksynä Tripleni Gatemanialla säädätettävänä ja viimeiseen vetoon saatiin takarenkaalle 115hp. Bensana 95E10. Pyörän omasta ecusta poistettiin SAI ja O2 tieto ja bensakartta rukattiin kohdalleen. Kaikki toimi loistavasti. Talvella laitoin eFlexfuel boxin, siis sen ainoan jonka saa laillisesti asentaa vaikka Focukseen. Ajelin kesän erillaisilla etanolipitoisuuksilla, mutta aina E85 jos mahdollista. Poikkesin nyt syksyllä uudelleen Gatemanian penkissä ottamassa testivedot "viinabensalla". Sama paja, sama penkki ettei tule laitteistosta tehoeroa. 72% viinapitoisuudella teho oli oletetusti snadisti pienempi 113hp. Teho ja vääntökäyrä seurasi E10 vetoa lähes identtisesti koko alueen matkalla kahden hepan puutoksella.
No onhan sitä joutunut pieniä modauksia pyörään tekemään, jotta se viinaa kestää paremmin. Oem muovitankki vaihtui peltiseen, tankin sisäinenpumppu vaihtui ulkoiseen Walbron 255:n, bensalinjat vedin an6 liitimillä ja E85 sopivalla letkulla. Painetta säätää Aeromotiven pa-säädin ja suutintukki tehtiin rosterista. Suuttimet ovat alkuperäiset ja riittävät hyvin tuotoltaan vaparikoneeseen.
Kävin tallilla raapimassa moposta alustan irti viikonloppuna ja samalla tuli mittailtua mitä tuo pumppu sylkee. Erittäin epätieteellisten ja -tarkkojen mittausten tuloksena vakiopumppu tuottaa n. 25-28ml/s elikkäs 1,5-1,68l/min, eli 90-101l/h.
Ollaan siis oikeessa haarukassa, mutta pitää vielä ajan kanssa mittailla tarkemmin. Mittausta meinaan hankaloittaa aika pirusti se, että pumppu ei jää pyörimään kun lyö virrat päälle vaan antaa vain 3sekunnin ruikkauksen. Pitää antaa suoraan 12V pumpulle releen ohi ja mitata joku puolen minuutin tuotto niin pienenee tuo mittausvirhe.
Superbike #7
Superbike #7
Teoreettisilla laskelmilla siis pitäisi olla mahdollista. Kerro toki kun saat vielä varmistusmittaukset. Itsekin voisin mittailla busan pumpun tuoton. Joka tapauksessa tarkoituksena nypätä tankki irti talveksi kun koneen tiputan, joten eiköhän siinä samassa saa pumpun tuoton mittailtua.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003