Käytä penkissä ja vertaa sitten tehoja käytettyihin viinaseoksiin. Oma kutina on, että viina vaatii turbon/kompressorin, jotta teho/vääntö hyötyä tulisi. Viina kun palaa hiitaammin, niin siitä sitä vääntöä tulee. Sytytystä aikaistamalla jne. Jos hyviä tuloksia vapaahengittäville, niin muutan mielelläni viinalle.
Kokeilin aikoinaan 2-tahti perätuuppareissa bensa/petrooli seosta ja palaminen oli tehokkaimmillaan seoksella about 50/50%. Tällä seoksella laitteen sai jopa käyntiin kesällä. Kahdella tankilla, käyntiin bensalla ja sen jälkeen vaihto seokselle. Piti vain muistaa vaihtaa bensalle kun saapui satamaan.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Hieno projekti. Nostan hattua. Ei muuta kun kokeilemaan, vaikka E85:n riemu yleensä on ahtamisessa parhaimmillaan.
Hatusta heittelen seuraavia, vaikka laitetulla viina-autolla (Saab 9-3, tai siis viina-bensa-flex vapaavalintaisella suhteella) olenkin kolmisen vuotta ajellut.
Niin, maksimituottohan se ratkaisee. Jos veivaat korkeilla kierroksilla torvi auki, niin tuottoa tarvitaan. Jos se joskus loppuu kesken, niin tässä tilanteessa. Mitäs sitten, kun tuotto ei riitä. Varmaankin paineet järjestelmässä laskevat. Vissiin injektorista menee vähemmän soppaa pyttyyn. Taitaapa mennä laihalle. Ei hyvä homma punarajalla torvi auki.
Sitten superhypermutuun. Paineen nostaminen ei auta pumpun tuottoon sitten mitään, ehkä jopa päinvastoin. Miten lie pumpun jännitteen nosto jollakin konstilla, mahtaisiko olla speksissä varaa kestävyydessä jos ei tuotot riitä? Näyttävät nimittäin myyjät antavan noille viripumpuille nimellistuoton tehokapasiteetin esim eräälle Walbro 450lph:lle 12v = 800hp, 13,5V = 950hp.
Giksun pumpun tuotosta. "Luotettavia" lähteitä ei sitten löytynyt yhtään. Joku muukin maassamme (vai oletko sinä) on samaa asiaa pohtinut ja kit car-miehet noita pumppujaan mittailevat maailmalla. Ehkä näistä lukemisen tynkää saa. Ja mielessä on vahvasti että pakkohan noiden tuottojen on olla @3bar.
http://www.gixxer.com/forums/33-gene...85-1000cc.html
http://www.locostbuilders.co.uk/view...php?tid=138775
Niin, ja eräänä ajatuksena vielä: Jos polttoainetta ei ole erikseen määritetty säännöissä, eikä tuotto riitä, niin kenties voit lantrata etanolia bensalla siihen saakka, että saat numerot kohdalleen? Eri asia saatko sitten mitään hyötyä koko harjoituksesta.
Innostuin aiheesta, pahoittelen höpinää ja seuraan mielenkiinnolla.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Jep, juurikin näin. Paineen noustessa pumpun tuotto laskee. Tuosta esimerkkinä joku ensimmäinen googlella löytynyt käppyrä tuoton ja paineen suhteesta:
391-FLOW.jpg
Eli tässä tapauksessa kun suuttimissa riittää tuottoa, niin kannattaisi jopa laskea painetta. Silloin suuttimista tulisi tietty vähemmän tavaraa läpi, mutta tämän voisi kompensoida säädöillä ja sen jälkeen pumppu pystyisi pitämään paineen vakiona aiempaa isommalle virtaukselle. Tosin jos säännöt kieltävät polttoainesysteemin muokkauksen, niin paineensäätimen peukalointi taitaa kuulua myös tähän kategoriaan.
Pumpun jännitteen nosto auttaa kyllä kohtuullisen kivasti tuottoon, kuten tuosta käppyrästäkin käy ilmi. Tuo voisi olla jopa kohtuullisen järkevästi tehtävissä kun vakiopumppu tuskin ottaa kauheasti virtaa. Pikaratkaisuna voisi mennä vaikka sopiva läppärin autolaturi tai perusteellisempana ratkaisuna askartelee juuri tuohon sopivan hakkuriregulaattorin. Joku 16V olisi varmaan vielä siedettävä jännite pumpun kannalta.
Arttu
Kaksi tekijää parantaa moottorista saatavaa vääntöä kun ajetaan viinalla.
1) Etanoli kestää korkeampaa painetta ilman vaaraa itsesyttymisestä kuin bensa -> voidaan siirtää sytytystä vähän aiemmalle kuin bensalla -> saavutetaan palamisessa korkeampi maksimisylinteripaine -> enempi voimaa männän päällä -> enempi tehoa ulos. Viinalla voi päästä jopa tulokseen, jossa ilman nakutusta sylinteripaineen huippu on ennen yläkuolokohtaa ilman, että kone nakuttaa. Toki teho laskee tuossa kohtaa aika radikaalisti kun palaminen alkaa jarruttaa moottorin pyörimistä.
2) Viina sitoo enempi lämpöä höyrystyessään -> koneeseen imettävä ilma on viileämpää -> ilman tiheys suurempi -> parempi täytös. (Tämän merkitys tosin on aika marginaalinen ilman ahdinta.).
Tuosta palamisen nopeudesta en sano mitään muuta kuin sen, että kovin merkittävää eroa palonopeudella ei tuollaisessa voimakkaasti turbulenttisessa virtauskentässä ymmärtääkseni ole.
Superbike #7
Tää keskustelu ja potikkavirittely kuulostaa sellaselta että Nitron kannattaa lähteä ihan orgin ratapäiviä kiertämään myös ensi kesänä. Kilpaurheiluun toki kuuluu tuotekehitys. Mutta jos oma aika ja raha on rajallinen, ei SM-sarjaa todellakaan kannata lähteä pellepelottomana kiertämään. Ei ainakaan jos haluaa menestyä.
Tuonkin ajat kun käytät talven aikana sponssien hakuun, on kesän lopuksi sillä rahalla ostetuilla uusilla renkailla saavutettu pistepotti takuulla isompi kuin viinapolttoaineella. Jos sitten haluaa maksaa lisenssit, kisamaksut ja muut sekä uhrata kisakausi kaikenlaiseen kokeiluun, niin antaa mennä vaan.
Nyt en kyllä ymmärtäny mitä laskit. Totesin tuossa, että se mitä kone kuluttaa kierroksella, ei kerro mitään siitä paljonko sinne hetkellisesti syötetään soppaa. Toi 15ml/s oli laskettu karkeesti 150kW konetehon mukaan. Tuo 1868ml/min tarkottas polttoaineen määrän perusteella jotain n. 300kW tehoa jos koneen hyötysuhde on pyöreesti 0,3.
Superbike #7
Tässä nyt tuntuu kaikkilta keskusteluun osallistuvilta unohtuvan se alkuperänen kysymys, joka oli:
Riittääkö GSX-R1000 K9:n polttoainepumpun ja suutinten tuotto RE85 polttoaineella ajamiseen?
Jos vastaus kysymykseen on ei, jatketaan ajamista bensalla.
Jos vastaus kysymykseen on kyllä, on projekti laajuudeltaan niinkin suuri, että normaali polttoainesuotimen putsauksen yhteydessä tyhjennetään tankki bensasta, kaadetaan tilalle RE85:ttä ja mennään ajamaan penkkiin kartat kohdalleen. Penkissä tuon joutuu joka tapauksessa käyttämään keväällä kun pata käy talvella auki. Jos viinalla ajetaan niin penkissä tarvinnee vähän enempi aikaa kun pitää sytkä hieroa kohdallaan. Kokonaisuudessaan tähän palaa ylimäärästä aikaa siis foorumilänkytyksen verran ja tääkin hoituu siinä ohessa kun donitsi pyörii ruudulla töitä tehdessä.
Jos joku muu tahtoo ruveta arduinojen tai potikoiden kanssa askartelemaan niin ihan rauhassa mun puolesta.
Superbike #7
Saksassa oli eräs Kawafoorumeille kirjottanu säätänyt viinalle 12r-kawasakin, niin tehonlisäys keskikierroksilla täyskaasulla oli yli 10hp ja rajoittimen tuntumassakin vielä 7hp. Ja tämä vakiopuristuksilla; vain säädetyillä bensa- ja sytkäkartoilla. Eli sinänsä jos tuonkin verran lisää paukkua onnistuu saamaan, niin hyvin halpoja hevosvoimia vapariin.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Bomberin Powerking Challenge 2013:n perusteella löysin erään viinalla käyvän K7:n ja seuraavassa referaattia viestittelyistä. Kiitos ao. henkilölle, mikäli itsensä tunnistaa.
"185,2hv/12676 ja116,9Nm/10412rpm Suzuki GSX-R 1000cc re85 k7
- Vaihdoin pumpun tuottoisampaan, eli busan pumpun runko ja siihen tehokkaampi bocsh:in pumppu motonetistä
- Kannesta on otettu pois pieni siivu aiemmin, ja viimetalvena sitä piti vähän oikaista. Siihen vielä cometic .018" pahvi. Puristukset nyt n.14,1:1. Männät on vakiot.
- Nokat (yoshi type-r) vaihtui samalla kun kansi madallettiin + portattiin, että en kyllä tiedä miten käy jos meinaa vakiot pitää."
Eräässä toisessa projektissahan nostettiin K5:n vakiopumpun tuottoa lisäämällä prikka / vaihtamalla jousi vakiopumppuun.
Pientä peukalointia tarjolla, kestääkö päivänvaloa sääntöjen puitteissa?
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Tossa vähän selvittelin puhelimitse asiaa ja kyl se pumppu on se, jonka kans mennään rajoille. Elikkäs kunhan tossa pääsee tallille purkailemaan mopon niin pitää samalla mitata tuo pumpun tuotto. Jos se on riittävä ~90l/min niin sitten käytän mopon penkissä, että se vertailulukeman. Jos pumppu jää tuottonsa puolesta ns. rajoille niin sit jatketaan bensalla.
Suuttimet on kuulema samat kuin busassa ja niiden puolesta vois ottaa vaikka sen 300 kaakkia irti.
Superbike #7
joissain pyörissä pumpun jännite tulee aika pitkän reitin, eli se menee tappokatkaisijan, virtalukon yms läpi ja samaa linjaa kuormittaa muutkin laitteet. Joten laittamalla suoran piuhan akulta pumpulle ja releen, jonka ohjaukseen käyttää sitä vanhaa syöttöpiuhaa, voi saada tuollaisen 12->13.5 voltin eron aikaiseksi.
Tämä tietysti riippuu siitä, että mikä se reitti on alunperin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mjoo, bensapumpun jännite vaikuttaa suoraan paineeseen. Jännite on kyllä käytännössä kikserissä sama akulla ja pumpulla, kovasti tekee sähköt hommia kun kaasu on tönöllään. Tai ainakin se tuotto on tuossa jo aika rajoilla kun paine pääsee laskemaan kun suuttimet töhöttää täysillä. Epäilen että lisäjohdotuksista on nollahyöty. Tossa kuvassa siis bensapumpun jännite on 13,6-14,6V. Pienimmillään silloin kun kaasu on 100%.
Kuvassa jännite harmaa, bensapaine sininen.
vihreä kaasunasento, punainen rpm.
Viimeksi muokannut: wbaum; 28.09.2016 klo 14:05.
Saako jännitteensäädintä muokataJoo tiedän, ettei tällaseen ole järkee lähteä, mutta kunhan maalailen… eli jännitteensäätimestä ulos joku 15+ volttia niin saa bensapumppu jenkaa… sit joku sopiva diodi rajoittamaan akun latausjännitettä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
yhdessä autoviritys kirjassa nostivat bensanpainetta niin, että kun siellä on monesti bensalinjassa se painekello, joka rajoittaa maksimipainetta, niin puristaa sitä kelloa kasaan ruuvipenkissä sopivalla muotilla. tällöin jousipaine kellossa kasvaa ja paine nousee. joissain hondissa(954) on painekello ruiskurungoissa, ja paluuletku tankkiin ylimäärälle. Uudemmissa on monesti se kello siellä tankin sisällä, joten ruiskurunkoon menee vain yksi letku ja ylimäärä/paine vuotaa takaisin tankin sisälle.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kiva kun tulee kaikenlaisia ehdotuksia, mutta tässä on kyllä tarkotus pitää kiinni as homologated -säännöstä. Ei oo jotenkin itua lähtee ajamaan harrastetasolla kilpaa jos ei pysty pitämään laitteita sääntöjen mukasina.
Ja tuo bensanpaineen nostaminen auttaisi vain jos suuttimet olisivat se rajoittava tekijä. Nyt suuttimista kuitenkin menis jo tolla paineella n. 50% enempi soppaa läpi jos pumppu vain tuottaisi. Eli se pumpun tuotto on se mahdollinen kynnys tässä hommassa ja kuten todettua jo aiemmin, tippuu pumpun tuotto paineen noustessa.
Superbike #7
Joissakin superbiken säännöissä on myös maininta, että polttoaineen paineen on oltava "as homologated", joten menee kaikinpuolin ohi säännöistä. Myös samoissa säännöissä sähköstä näin:
1.8.2 Generator, alternator, electric starter
a. No modifications are allowed
Eipä tuossa tosiaan ole vaihtoehtoja kuin putsailla kaikki sihdit ja suodattimet mitä löytää ja testata paljonko orkkis sähköillä soppaa tulee ulos.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Ota ja tee oma "kisabensa" eli vaikkapa E85/98 fiftififti sekoituksen kanssa kokeilet aluksi saatko pidettyä seokset alueella. Silläkin saat jo puristuskestävyyttä reilusti lisää, eikä tarvitse enää ritinää pelätä niin herkästi kun hierot sytkäkarttaa kohdallen.
Myös kylmäkäynnistykset onnistuu sitten viileämmässäkin, vaikket pääsisikään lisärikastuksia niille erikseen muuttamaan.
Supermoto
Autokäyttöönhän on saatavilla boxeja joilla nostetaan bensapumpulle menevää jännitettä. Semmoisellahan saisi hieman enemmän tuottoa irti vakiopumpusta.![]()
Paras hinta-laatu-hyötysuhde varmaan löytyy.... aina vaan... "Siukolan teeseistä"... + ahkerasta ajamisesta.
Mutta ihan ot:nä....
Mitenkäs käytännössä, viimeaikoina/nykyisin noita peleja konkreettisesti on ratsattu kansallisella tasolla
RR-puolella.... ja kuinka tarkasti ???
Montako protestia on tehty vehkeistä ???
Ei sillä, että nyt haettais jotain vilunkikerhon yhtäköyttä- yhdistystä, tai yllytettäisi mihinkään.
Oli säännöt mitä on, niiden noudattamisen tason suhteen ollaan joko autuaan tietämättömiä
niiltä osin mitä ei jää suoraan katsurin syliin.... tai sitten tuolla "puretaan" eri tavoin vehkejä aika runsaasti.
Näinhän tuo menee.... ja on aina mennyt.
Crossihommissa, erityisesti pienissä luokissa, oli aikanaan "pelin henki" se, että kuponkien mukaisilla
vehkeillä ajettiin kiusallisen vähän. Jokainen koitti "parhaansa" ja kenenkään mielikuvituksen/satsauksen
määrään ei vaan haluttu puuttua.
Taidettiin viiskymppisissä ajella välillä vehkeillä, joilla ei olis oikeen saannu edes kasikympeissä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY