Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
    Tuli autobaanalla alkuviikosta mieleen, että mikä lienee se päällimmäinen syy, että suositeltu maksiminopeus BMW (K1600GT) takalaukun kanssa on 180 km/h?
    Wobblaus, irtoamisriski…..vai mistä ihmeestä on kysymys?
    Itse ajanut 245 km/h takalaukun kanssa eikä siinä mielestäni mitään ihmeellisempää epävakautta ollut - ilman takalaukkua en ole edes kokeillut (tuulilasin saa tosin laittaa alemmas jo 200-vauhdissa).
    Kertokaa kokemuksia (tai faktaa).
    Veikkaisin että varmuusvarasta on kyse, kokemusta ei ole sen enempiä asiasta.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
    GS:llä ajanut baanalla takalaukun kanssa niin paljon kuin mopo kulkee. Ei woblaa mutta keula on kyllä tosi kevyt, täytyy kompensoida nojaamalla eteenpäin.
    BMW K1300S -13
    Ducati Multistrada 1200S -15
    BMW R1200GS -13
    BMW K1300S -09
    BMW R1200GS -07
    BMW R850R -04
    Yamaha RD 125 -85
    Tunturi Start -??
    Eiköhä net kaikki laukut, himmelit ja muut lisähärpäkkeet kutakuinkin kestä hetkellisesti vaikka minkälaisia vetoja, mutta jatkuva- ajo onkin sitten jo kokonaan toinen juttu! Ei nuo top-boxit kuitenkaan, (erityisesti täyteen lastattuina), ole kiinnityksiltään kovin kummosia, ja kyllä nekin jo kummasti heilahtelee Kasselin töyssyissä kahtamarkkaa lähestyttäessä...
    Lainaa Remington kirjoitti Katso viesti
    Tuli autobaanalla alkuviikosta mieleen, että mikä lienee se päällimmäinen syy, että suositeltu maksiminopeus BMW (K1600GT) takalaukun kanssa on 180 km/h?
    Itse ajanut 245 km/h takalaukun kanssa eikä siinä mielestäni mitään ihmeellisempää epävakautta ollut - ilman takalaukkua en ole edes kokeillut (tuulilasin saa tosin laittaa alemmas jo 200-vauhdissa).
    -80 luvulla kokeilin saksalaisella autobaanalla mitä Yamaha kulkee ja jossain vähän vajaa 200km/t ajoi vierelle vihree-valkonen GTV Alfa, joka viittilöi pysähtymään seuraavalle seisakkeelle ja siellä Alfasta nousi Polizei, joka mulle alko esitelmöimään MP/sivulaukut/autobaana/maksiminopeus ja sanoi, että ajelen laukkujen kanssa liian vauhdikkaasti.

En muista sanoiko paljonko olisi saanut pitää vauhtia, mutta käski pudottaa vauhtia. Perusteluja en ruvennu kyseleen.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
    No eipä siellä Kasselin kulmilla saa (eikä meikäläinen edes kykene) niin kovasti ajella ja tuskin olen koskaan 10 kilometriä pitempään pystynyt ajamaan sellaista haipakkaa yhtäsoittoa missäänpäin autobaanaa (liikennettä kun tuntuu riittävän mihin vuorokauden aikaan tahansa).
    Mutta kysymys on voimassa vieläkin.
    Mchuurre veikkaa irtoamisriskiä vai onko kyseessä kuitenkin vain BMW:n vastuunsiirto kuljettajalle…?
    Eiköhän se woblaus tuossa rajoituksessa ole se päällimmäinen syy. Se ettei aloittajalla ole woblaillut ei kerro kyllä mistään mitään. Toisenpituisella/kokoisella kuskilla homma voi olla ihan toinen.
    ...
    Lainaa Elämäntapamotoristi kirjoitti Katso viesti
    -80 luvulla kokeilin saksalaisella autobaanalla mitä Yamaha kulkee ja jossain vähän vajaa 200km/t ajoi vierelle vihree-valkonen GTV Alfa, joka viittilöi pysähtymään seuraavalle seisakkeelle ja siellä Alfasta nousi Polizei, joka mulle alko esitelmöimään MP/sivulaukut/autobaana/maksiminopeus ja sanoi, että ajelen laukkujen kanssa liian vauhdikkaasti.

En muista sanoiko paljonko olisi saanut pitää vauhtia, mutta käski pudottaa vauhtia. Perusteluja en ruvennu kyseleen.
    Tuon minun Bemarini (R1100S) ohjeissa on maininta että laukkujen kanssa maksiminopeus on 130 km/t. Ovat muuten saksan maalla antaneet maksumuistutuksiakin siitä että laukkujen kanssa ajettaessa on valmistajan antamia maksiminopeuksia ylitetty.
    Lainaa Remington kirjoitti Katso viesti
    MuTu, tuotevastuulaki ja joukkokanteen mahdollisuus/riski. Noi vaihtelee maittain EU:n sisällä, puhumattakaan jenkkilästä tuosta lakimiesten luvatusta villistä lännestä... Kuluttajaa suojataan - tai ainakin vastuuta kohdennetaan, jos kuluttajan oma järki ei riitä...
    MAD (mean absolute deviation)
    Näyttää olevan eri rajoitus eri pyörämalleilla samallakin laukulla. Vesigessun alulaukun kannen sisäpuolella lukee 180 km/h jos on R1200GS ja 130km/h jos on F800GS. Siitä voisi päätellä, että pyörän painolla on merkitystä.

Onko K1200LT:n laukkujen kanssa jotain ilmoitettuja rajoituksia? Se on ainakin painava, joten laukkujen ei pitäisi ihan hevillä heilutella.
    BMW R1200GSA LC
    BMW R1150GS
    ex: K1600GT, K1200GT
    K1200S 240 nopeudessa takalaukun kans ilman matkustajaa aiheutti helvetillisen ja hervottoman turbulenssin kuskin kypärään. Pää ei kääntynyt viikkoon... Sivulaukkujen kans ilman takalukkua 270 OK.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
    Lainaa mp71 kirjoitti Katso viesti
    K1200S 240 nopeudessa takalaukun kans ilman matkustajaa aiheutti helvetillisen ja hervottoman turbulenssin kuskin kypärään. Pää ei kääntynyt viikkoon... Sivulaukkujen kans ilman takalukkua 270 OK.
    Sama pyörä, sama nopeus. Ei muuta probleemaa kuin mun 11v tytär alkoi hakata selkään ettei enää yhtään kovempaa. Kokeiltiin Saksassa ajaa vähän pitempää vetoa ja kovempaa. Tosin mulla oli Kapan kolme laukkua perässä ja iso bemun oma tankkilaukku edessä. Ja perälaukun päällä oli vielä teltta kiinni. Ei hallittavuus ongelmia koskaan, missään tilanteessa.

Huvittava offtopic. Samalla reissulla entisen itä-saksan puolella. Pysähdyttiin johonkin pikkukylän apteekkiin joskos niillä olis ollut myydä tyttärelle "mini-eareita", kun meillä oli vain vahatulppia mukana jotka tahtoivat tarttua pitkätukkaisen tytön hiuksiin. Eipä löytynyt. Doh, takaisin pihalle. Apteekkari tuli mukana ja kävi kurkkaamassa rekisterikilpiä. Kysy "ootteks te ajanu tänne?", me vähän kysymysmerkkinä että "joo". Aikas hupainen vastaus: "oon aina tienny että suomalaiset ovat hulluja" . Vähän siinä kavereitten ja tyttären kans repeiltiin

Edit joo: mun vanhin poikani hokasi jossain vaiheessa samalla motskarilla että kun painaa päänsä mun selkää vasten, mun kypärä alkaa hauskasti heilua puolelta toiselle. Vittu joo, huomasin kyllä itsekin
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
    K1200rs omistajan käsikirja oikein VAROITTAA ylittämästä 130 km/h laukut kiinnitettynä. Noh, eipä täällä Suomen teillä taida olla suurtakaan vaaraa
    BMW K1200rs
    Lainaa AXP kirjoitti Katso viesti
    Näyttää olevan eri rajoitus eri pyörämalleilla samallakin laukulla. Vesigessun alulaukun kannen sisäpuolella lukee 180 km/h jos on R1200GS ja 130km/h jos on F800GS. Siitä voisi päätellä, että pyörän painolla on merkitystä.

Onko K1200LT:n laukkujen kanssa jotain ilmoitettuja rajoituksia? Se on ainakin painava, joten laukkujen ei pitäisi ihan hevillä heilutella.
    Sallittu kok.paino 600 Kg ja suositeltu max 130 km/h. En tiedä paljonko pitäis painaa että kovempaa voisi ajaa
    Lainaa R a u t a p e r s e kirjoitti Katso viesti
    Sallittu kok.paino 600 Kg ja suositeltu max 130 km/h. En tiedä paljonko pitäis painaa että kovempaa voisi ajaa

LT:llä voi ajaa kahva nurin ( gps:ssä 215) ihan niin pitkään kuin haluaa, ei ala vaappumaan, ei yksin eikä kaksin ajettaessa.

Busalla voi ajaa perälaukun kanssa mittariin 300, vaappuu jonkin verran mutta kun rikkoo virtauksen nousemalla hiuikan ylös niin saa puristettua yli rajan ja sen jälkeen taas loppuu vaappuminen. Jos korvaa perälaukun pelkääjän paikalle laitetulla tankkilaukulla
    niin ei vaapu missään nopeudessa ( mihin 2000 mallinen rajoittamaton pääsee). Kaksi miestä ja helvetinmoiset matkatavarat takana
    rajoittavat jo ilmanvastuksen takia , tässä kuvassa on vasta lastus alkamassa (kaverin pyörä pöllittiin, siksi piti kuskata kahden kamat yhdellä pyörällä)

https://1drv.ms/i/s!AtDQdbYVzA0ngUVzdgksKb-HwjI6
    Paanalla gessulla 130 vauhti ja turbulenssia riitti...takana krauserin "pirtupönttö"
    Lainaa AXP kirjoitti Katso viesti

Juu niin on. Paitsi, että 800:n kohdalla vähän eri.
    -juha-
    Lainaa yoohah kirjoitti Katso viesti
    Juu niin on. Paitsi, että 800:n kohdalla vähän eri.
    Kuten tuossa tarrassa kahdella kielellä kerrotaan,kyseessä on "suositeltava suurin nopeus kuormattuna". Ei rajoitus, eli halutessaan voi esim. Saksan autobahneilla vetää minkä sielu sietää.
  19.  
    Ei takalaukku mutta mulla on omassa kuivapainoltaan 174 kg:ssa mopedissa bemarin säätösivulaukut ja nopeussuositus näkyy olevan lastattuna max. 160 km/h. Viime vuonna kerran oikein hirvitti tulla omalle kaistalle reippaamman ohituksen jälkeen koska huomasi että etupää oli turhan kevyt ja omalla kaistalla oli pitkittäiset urapaikkaukset, vauhti oli 150 luokkaa ja laukut oli täynnä. Elikkäs pystyajoasentoisemmalla kevyellä nakulla keula kevenee kummasti jo matalilla nopeuksilla.
    Viimeksi muokannut: tst; 24.09.2016 klo 15:29.