Tähän asti itellä mopo ollut aina talvet lämpimissä sisätiloissa. Nyt olis mahdollisuus säilyttää kuivassa tilassa, joka ei ole lämmitetty, mutta johon pääsee kosteus ja viima eli tällainen niin kuin lato- tyyppinen juttu. Mitä eroa on säilyttää talvi lämpimissä sisätiloissa vs. em? Voiko tuosta latosäilytyksestä seurata talven aikana jotain? Itelllä tässä on se, että tuo lato olisi ilmainen![]()
Suzuki GSF 1200
Kylmässä periaatteessa pyörä säilyy paremmin, mutta kosteuden tiivistyminen pitäisi saada estettyä. Sitä tapahtuu erityisesti silloin kun lämpötila nousee lauhan ilmavirtauksen vuoksi nopeasti. Tällöin kosteus tiivistyy kylmille pinnoille. Pakkasella voi tapahtua vastaavasti härmistymistä (kuura), se todennäköisesti haihtuu ennenkuin ehtii sulaa.
Itse säilytin kotaria muutaman talven kylmässä liiterissä. Huppu vähentää tiivistymistä, koska kylmän pyörän aiheuttama konvektio ei pääse kiertämään (hupun pitää olla alapuolelta väljästi auki). Syksyllä pesu ja kuivaus, akkukaapeli irti ja wd40 suihkaus kaikkiin metalliosiin. Parempiakin säilytysöljyjä varmaan löytyy. Eipä löytynyt hapettumia tai ruostetta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Joku neuvoi nostamaan ylös maasta, esim. trukkilavojen päälle yms. etenkin jos on kylmällä betonilla tai maalattialla.
Minä levitin kuukauden sanomalehdet pyörien alle. En tiedä oliko jotain merkitystä vai ei, mutta ainakin kuvittelin estäväni kosteutta tuolla tavalla. Pyörä siis asfalttilattiaisessa kylmässä autotallissa, jossa on seinät ja ovet sellaisia, ettei lumi tule sisään.
Keväällä emännän ruiskukone hörähti kuin palmun alta käyntiin, oma silloinen kaasarikone vaati sen verran että saatiin tankista kaasareihin bensaa. Ajoin syksyllä kaasuttimet tyhjiksi ja jätin bensaletkun vielä irti kun tankkia piti muutenkin käyttää pois ilman suodattimen vaihtoon. Alle puolen minuutin ekasta starttauksesta se kävi nätisti.
Ennen talviunia pesu ja vahaus. Pesin sen aurinkoisella kelillä ja kävin sen verran aurinkoisina päivinä ajamassa että se on varmasti joka paikasta kuiva. Hupuksi lakana, se päästää kosteuden läpi eikä jätä sitä muhimaan pyörään talveksi.
Akut olen ottanut irti kokonaan ja säilyttänyt niitä viileässä eteisessä, ei kuitenkaan pakkasessa. Syksyllä laturiin, kerran talvella ja vielä toisen kerran ennen kuin otetaan taas pyörät käyttöön keväällä.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Lämpötilan vaihtelu se ehkä on se aiheuttaa kosteuden tiivistymistä metallipinnoille. Oma pyörä on suuressa kylmässä konehallissa ja huppu päällä. Akkuun olen kiinnittänyt Ctexin kiinteät johdot, syksyllä otan sitten pikalliittimen ulos satulan alta. Talvella sitten kiinnitän ctexin laturinjohdon siihen pikaliittimeen ja aikaajoin lataan akkua. Ei tarvitse satulaa irroittaa ja leikkiä hauenleukojen kanssa. Noita johtoja pikaliittimellä saa mm. Motonetistä, jos sattuu olemaan useampia ladattivia akkuja, jotka ovat kiinni koneessa.
Minulla pyörä talvehtii myös kylmässä autotallissa, jossa betonilattia. Pestynä ja kuivana syksyllä talliin ja päällä on alta avoin peite. Pyör on pukeilla irti maasta. En tosin näe ongelmaa vaikka se ei maasta irti olisikaan. Tuo betonilattia ei pääse koskaan kastumaan, joten ei sieltä sen kummemmin kosteuttakaan nouse. Akku on minulla irti ja latailen sitä ctekillä kerran talvella ja toisen kerran keväällä ennen ajoa. Toki minä pyörän veisin kuivaan ja lämpimään halliin jos mahdollisuus olisi, mutta ilmainen talli on aina voittanut tämän vaihtoehdon.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Olen tutkinut tätä ongelmaa mönkijän säilytyksessä. Se on ollut ladossa ja kylmässä pressutallissa myös.
Ladossa pidin sen päällä suodatinkangasta, tämä aiheuttaa ilmankosteuden jäämisen kaikkiin metalliosiin, ja koska huppu hidastaa kuivumista ja ilmanvirtausta, niin mönkijä on monesti vesimärkä vuorokauden ympäri. Eli parempi tulos jos suodatinkangas tai pressu o. Reilusti nostettu, jotta vesi kuivaa pois. Eli lato aika hyvä. Pressu alla auttaa maakosteuden nousuun.
Pressutallin ongelma oli täysin olematon ilmankierto, koko teltta on vesimärkä sisältä, sen runko ja pressu suoraan tiputtaa vettä mönkijän päälle. Maa alla on kostea melkein aina, vaikka olisi pouta pitempään, ja umpäristö kuivaisi, niin pressutallin kosteus lähentelee 100%.
Aluksi yritin lisätä ilmaventtiilit kumpaankin päähän ylös ja nostaa tallin helmoja, että tuulisi alta. Ei paljoa auta. Aina märkä mönkijä. Talli oli niinkostea, että mittarin sisällekkin meni se kosteus.
Nyt laitoin pressun koko maalattia alueen peitoksi. Kosteus hävisi täysin, ilmankosteus on välillä jopa slle 40%. Koska pressulattia, pressutalli ja mönkijä ei enää sisällä mitään muuta kuin ilmaa jossa kosteus voisi olla.
Ja parannettu ilmanvaihto vie ilmankosteutta pois.
Eli aluspressu on todella hyvä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Saman asian ajaa jopa paremmin pari trukkilavaa ja niiden päälle vaneri ja siihen rätkä.
Rätkä on irti maasta, ilma kiertää välistä ja vaneri suojaa alapuolelta tulevaa kosteutta.
Yläpuolelle pressu tai lakana irti pyörästä lähinnä siksi, että pöly ja linnunpaska pysyy poissa.
Ei sitä rätkää kannata eristää maasta ja sitten paketoida jollain pressulla yläpuolelta.
Jos pitää paketoida, niin lakana on tosi hyvä.
Tuli semmoinen juttu mieleen tuolta internetistä, että aurinkokenno ja joku sopivan kokoinen tietsikkapuhallin.
Kun aurinko paistaa, niin puhallin pyörii ja vaihtaa ilmaa tallissa.
Samaan aikaan aurinko lämmittää kattoa, josta tulee lämpöä. Sitten kun siellä on se auringolla toimiva puhallin, niin johan alkaa ilma vaihtumaan.
Sen enempää tästä en ole tukimusta tehnyt, mutta tulevaan puuvarastoon tulee ko. systeemi.
Siihen kun laittaa vielä kaljatölkeistä DIY aurinkokeräimen, niin johan alkaa halot kuivamaan...![]()
Kannattaa muuten tsekata jäähdytysnesteiden kylmänkestävyys ulkosäilytyksessä ettei tuu kalliita ylläreitä keväämmällä.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Joo tuo unohtuikin mainita. Nuo jäähdytysnesteetähän on halpaa kuin saippua. Syksyllä vaihdan myös jäähdytysnesteet uusiin ja tein niistä -30 asetta kestävää.
sekoitin nesteen akkuveteen varmuuden vuoksi jo valmiiksi kunnolla ja kaadoin vasta sen jälkeen koneeseen. Tuolla myös ajelua satakunta kilsaa että ne varmasti ovat sekoittuneet myös siihen, joka sinne koneeseen aina jää.
Tuokin varmaan hifistelyä, mutta kuvittelelen ainakin tekeväni parhani ettei tule vahinkoa.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Se pelkkä nosto maasta ei auta. On kokeiltu.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jokavuotinen vaihto on ehkä liioiteltua, mutta pakkasnesteen säännöllinen vaihtaminen on nykysissä kevytmetallimoottoreissa ihan perusteltua. Ei se neste ikääntyessään pakkaskestoa menetä, mutta korroosionestokemikaalit menettävät tehoaan ja lopulta syöpyminen aiheuttaa erinäisiä ongelmia moottorin rakenteesta riippuen. Tietyllä tapaa asiaa voisi verrata vaikka veneiden sinkkianodeihin, eli kun "sijaiskärsijä" loppuu, itse moottori alkaa syöpyä.
Toki jos pyörä säilytetään lämpimässä, korroosionestoaineita löytynee myös water wetteristä ja muista vastaavista tuotteista, mutta pelkän veden käyttö ei ole järkevää eikä monen pyörävalmistajan ohjeiden mukaan edes sallittua juuri noiden korroosioasioiden takia.
Jännä juttu, että autoissa, jolla ajetaan selkeästi ympäri vuoden ja pannut on ties mitä metallia nykyisissä pikkuturbokevytmetallialumiinikiukaissa, niin niissä ei edes välttämättä ole huolto-ohjelmassa jäähdytysnesteen vaihtoa. Eli jäähdytysneste kestää moottorin eliniän...
Mikä tekee rätkän moottorista poikkeavan?
Kyllä mulla ainakin tuo on kuulunut autojen huolto-ohjelmaan, joskin toki se on rahalla erikseen asiakkaan tilattava lisätyö siinä kuin jarrunesteen vaihtokin. Volvossa jäähdytysnesteen vaihtoväliksi näköjään määritellään 4v, ja muistaakseni Skodassa oli sama. Merkittävässä osassa autoja se tulee joka tapauksessa vaihdettua noin 100tkm / noin 5v välein, kun jakohihnan vaihdon yhteydessä yleensä vaihdetaan myös jakohihnan pyörittämä vesipumppu. Toki muunlaisiakin rakenteita on, mutta aika yleinen ratkaisu tuo eurooppalaisissa ainakin tuntuu olevan.
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Aikoinaan Chryslerin käyttiksessä oli maininta ilmastointilaitteen huollolle, että pitäisi tehdä joka vuosi ja yksikään asiakas ei teettänyt.
Onko niin, että se kirjaan painettu teksti on vaan sen takia, että valmistaja haluaa pestä kätensä aiheesta, tai tehdä rahaa merkkihuollolle...?
Jos parasta ratkaisua haetaan, se taitaa ilman kvanttimekaniikkaan sotkeutumista
olla sellainen ratkaisu, joka on kulloinkin.... itse kullekin SOPIVIN.
Kriteerejä tuon sopivimman määrittymiseksi on melkoinen määrä ja
ne on sitten taloudellisia, teknisiä, psyykkisiä.... ties mitä.
"Ulkoruokintaa" puolustellaan paljon.
Toisaalta jeesustellaan "ylihuoltamisen" hulluudesta.
Aika harvoin se huolto-ohjelman mukainen nakki nasahtaa juuri siihen kohtaan
kun pelin on aika mennä talviunille..... harvoin edes osimoilleen.
Tuosta pamahtaa heti riski tuolle karrrrmealle ylihuoltamiselle, koska eihän
huoltamatonta laitetta voi jättää talveksi "ulkoruokintaan".
Sitten.... hieman olosuhteista riippuen... tarvitaan erinäisiä "suojaavia" toimia yms.
No... oukkei.... kuiva. lämmin talvisäilytys maksaa jotain. Jos kuitenkin lähdetään siitä,
että mopo on "iskussa" ja ajossa, tässä tapauksessa se jää vaan hieman pidemmälle
huilille ja nykästään akku kainaloon lähtiessä.
Keväällä sitten kotinurkissa kerran latailtu akku kiinni ja kohti uusia seikkailuja.
Heitänpä tähän nyt yhden niin yleisen "talvisäilytysmysteerin".
Mitenkä ne kauppojen mopot "selviää" talven yli???
On muuten ihan ilman minkään värisiä silmälasia laskien tuo lämmin/kuiva sisäsäilytys
aika kustannus/vaivatehokas vaihtoehto monella tapaa.
Erityisesti tarkasteltaessa kokonaisuutta ja hieman pidemmällä aikavälillä.
On suorastaan "pelottavaa", miten helposti noissa raha/kustannusasioissa ihminen huijaa itseään.....
ja kuvittelee vielä siinä samassa huijaavansa muitakin.
Mennään vähän samalla tyylillä kuin liian moni ns. PK-yrittäjä (itse asiassa selkeä ammatinharjoittaja),
joka "harjoittaa liiketoimintaa" jättämällä merkittävän osan kuluja huomioimatta....
samalla kun arvottaa huomioimansa kulut liian pieneksi..... ja kaupan päälle vielä
jollain ihmeellisellä logiikalla..... laskee kulujen säästämisen tuloksi.
Ei sitten ole ihme, että hetken päästä ovella koputtelee jos jonkinlaista ei toivottua kaveria.....
tai realisoidaan omaehtoisesti olemassa olevaa varallisuutta.... öhh.... kalliin harrastuksen rahoittamiseksi
jos ei pankki jo istu sen päällä tanakasti.
Siinä kohtaa kun "tein itse" astuu merkittävissä määrin kuvioon mukaan, kuvitellaan, että tilanne
muuttuu ihan toiseksi..... mutta näinhän se ei mene kuin niissä harvoissa tilanteissa, joissa kaikki
tähdet ovat suotuisassa asennossa.
Hyödyt palaa kiusallisen usein siihen paheksuttuun "ylitekemiseen"..... joka sitten sujuvasti
siirreetään "harrastamiseksi"..... missä ei sinällään ole mitään moitittavaa.
Harrastamisestahan koko hommassa lienee kyse.
Argumentointihan se on, joka mättää pahemman kerran, eikä siitä usein löydy edes naisen logiikkaa.
Mutta kukin harrastaa tyylillään ja pulinat pois.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
En tiedä liittyykö asiaan, mutta jos tiedät telkkarista tulevan sarjan Wheelers Dealers, jossa rempataan vanhoja autoja myyntikuntoon, niin siinä just laitettiin koneeseen jotain (uutta?) ei-vesipohjaista jäähdytysnestettä, minkä kiehumispiste oli jotain mitäseoli 170 astetta vai, ja mikä kestää koko auton loppuiän.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Minä säilytin pari talvea puisella terassilla katoksen alla. Päälle ensin viltti ja sen päälle tavallinen motskaripeitto. Lisäksi 40W hehkulamppu palamaan moottorin kohdalle pyörän alle pitämään motskarin asteen-pari lämpimämpänä kuin ulkoilma. Keväisin ei mitään merkkejä että olisi jotenkin kärsinyt. Tietty jäähdytysnesteen pakkaskestävyys tarkistettuja ja akusta miinusnapa irti.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Tuon ohjelman minäkin näin. Väittivät, jotta ei tarvii ikinä vaihtaa. Tulenpa kokeilemaan moisen ihmeaineen.
Tuolta ainakin saa kyseistä lientä.
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopu...ils.php?p=1946
Kawasaki toimii, ainakin toistaiseksi
Eipä joka vuosi tule vaihdettua, joka toinen talvi jarrunesteet ja joka neljäs vuosi jäähdytysneste.
Tarkoitin tuossa että kannattaa tsekata jäähdytysnesteen pakkaskestävyys ennen ulkosäilytystä varsinkin jos on halvalla ostanut syyshintaa käytetyn pyörän, ei ihan ensimmäinen kerta olisi kun edellisen omistajan viimeisessä omatoimihuollossa heitetään vaan vettä tilalle jos pitää syyläri irroittaa vaikkapa tulpien vaihdon ajaksi
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Jos on hyvin markkinoitua kallista kusta niin se on hjuvaa,kandee ostaa ehdottomasti!
Ps,onko sellasia rätkiä jossa vedet pitää laskea tulppien vaihdon takia?
Horo Elää !
Ainakin tietääkseni suuri osa k -sarjan uudemmista 2005- bemareista, dl1000 suzuki (etummaisen voi saada venyttelemälläkin mutta helpoin poistaa syyläri) ja venttiilien säätelyssähän tuo on vielä yleisempää että joutuu syylärin tyhjäämään.
Ja siksi oikeastaan tuon tiedänkin kun kaverille vaihdossa tulleessa kevarissa oli juurikin puhdasta vettä jäähdytysnesteenä
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä