Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Niin,Bläkkärin kone käy kuumana. Pyörä on ollut käytännössä ajamatta 2 v. ja nyt kun heitin lenkin, niin lämmöt mittarin mukaan nousi ihan tappiin punaisen yläpuolelle. Kierroksia kun lisää niin lämmöt tippuu tuonne puolen välin tienoille ja taas kun laskee kierrokset niin viisari pomppaa tappiin. Flekti käynnistyy kyllä ihan niin kuin ennenkin, eli kun perstuntuman mukaan pitäisikin.
    Tietty ensimmäisenä tuli mieleen juuttunut termostaatti ja sen vaihdoin ja nesteet, jotka oli aivan normaalin kirkkaat. Mutta eipä auttanut. Pyörällä on paiskittu 70tkm, vm. 99, ruisku.
    Akkuja joutui viimeksi vaihtelemaan vuosittain. Valot himmenee kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille. Onko vika sittenkin sähköissä ?. Jännitteensäätäjä ? joku sanoi että tyyppivika ?. Onko se iso homma vaihtaa?. Osaisko joku sanoa mistä lähteä vikaa etsimään... Vielä on ajokautta jäljellä..
  2. #2
    Yksi mahdollinen "lämpöjen nostaja" on jäähdyttimen korkki, jos on kuoleentunut/ jumissa niin päästää paineita paisariin turhan helposti. Kun järjestelmässä ei ole painetta niin lämmöt nousevat helposti.
    Tästä mallikohtaisesta ketjusta löytyy paljon asiaa, myös noista sähköongelmista.
    http://www.moottoripyora.org/keskust...XX-(Blackbird)
    Älä korjaa ehjää....
  3. #3
    Moottorin kierrosten vaikutus lämpötilaan viittaa vesipumppuun.
  4. #4
    Joskus kevarissa teki tuota kun alkoi vesipumppu olla loppu. Itse pumppuosa pääsi pyörimään tyhjää akselilla. Kierroksia kun oli enempi niin sit lähti myös pumppu pyörimään.
  5. #5
    Toisaalta jos lämmöt laskee kierroksilla, vika voi olla termarissa joka ei aukea kunnolla, Kun kierroksia lisää vesipumppu laittaa nesteen kiertämään rivakammin ja näinollen myös jäähdyttää hieman enemmän
    Honda CBR1100XX
  6. #6
    Lainaa CebariTonni kirjoitti Katso viesti
    Toisaalta jos lämmöt laskee kierroksilla, vika voi olla termarissa joka ei aukea kunnolla, Kun kierroksia lisää vesipumppu laittaa nesteen kiertämään rivakammin ja näinollen myös jäähdyttää hieman enemmän
    AP kirjoitti että vaihtoi jo termarin. Eiköhän tuo ole vesipumppu tai sitten vioittunut lämpötilamittari.

    Elikkäs kun kone kuumenee tyhjäkäynnillä niin testaappa lämpeääkö se jäähdytin kuinka paljoa. Laita kierroksia ja katso kuumeneeko sitten lisää, kun koneen lämmöt laskee.

    Jos siis pumppu sökö niin kierroksilla se kuuma vesi liikahtaa. Jos taas sama lämpötila kaiken aikaa niin vika voisi ainakin periaatteessa olla myös mittarissa/sähköissä.
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
  7. #7
    Jäähdytin voi olla kurasta ja muusta töhnästä tukossa eikä jäähdytä. Puhallin myös keskellä jäähdytintä kohdassa jonka kura tukkii eli vaikka puhallin pyörii niin ei kuitenkaan jäähdytä. Jäähdytin irti ja kunnollinen pesu päältä varovasti. Itse olen käyttänyt liuotinta, varovasti painepesua ja paineilmaa. Valoa vasten voi katsoa meneekö ilma läpi.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  8. #8
    Lainaa APA03 kirjoitti Katso viesti
    Onko vika sittenkin sähköissä ?. Jännitteensäätäjä ? joku sanoi että tyyppivika ?. Onko se iso homma vaihtaa?. Osaisko joku sanoa mistä lähteä vikaa etsimään... Vielä on ajokautta jäljellä..
    Ettei nyt olisi kuitenkin virrat vaan vähissä.. ei akkuja vuosittain Hondaan vaihdeta. Heikko jännite aiheuttaa ainakin kierroslukumittariin katkoksia, ehkä myös lämpömittariin? En sulkisi pois legendaarista tyyppivikaa, eli staattori palanut.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  9. #9
    Lainaa mopedman kirjoitti Katso viesti
    Ettei nyt olisi kuitenkin virrat vaan vähissä.. ei akkuja vuosittain Hondaan vaihdeta. Heikko jännite aiheuttaa ainakin kierroslukumittariin katkoksia, ehkä myös lämpömittariin? En sulkisi pois legendaarista tyyppivikaa, eli staattori palanut.
    Kovasti veikkaan että virran vähyys tekis mittarissa päinvastaisen liikkeen. Mutta taitaa tuossa joku sähköongelmakin lisäksi olla.
  10. #10
    Lainaa mopedman kirjoitti Katso viesti
    Ettei nyt olisi kuitenkin virrat vaan vähissä.. ei akkuja vuosittain Hondaan vaihdeta.
    kyllä muuten vaihdetaan, jos kesällä ostetaan uusi akku, vähän ajoa ja pyörä seisoo enimmäkseen eikä ylläpitolatausta, niin seuraavana vuonna saa taas ostaa uuden. eikä välttämättä älylaturikaan enää pelasta.

    nimimerkillä kokemusta on. parin kolmen akun verran..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  11. #11
    Kyllä minä tiesin, ettei kukaan siedä edes arvailuani. Mutta staattori se on, kunnes toisin todistetaan.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  12. #12
    Lainaa mopedman kirjoitti Katso viesti
    Kyllä minä tiesin, ettei kukaan siedä edes arvailuani. Mutta staattori se on, kunnes toisin todistetaan.
    sietää toki arvailuja, mut menee se joskus akkukin pilalle vähällä käytöllä. ainakin mulla meni..

    jos akku ok, niin staattori ja säädin. siinähän ne yleisimmät vaihtoehdot.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  13. #13
    Tai lähde voi olla kuuluisalla 'loom'- vika, eli muistaakseni vasemman posken takaa löytyy iso liitinmötikkä, joka hapettuu, ja voi aiheuttaa kummallisia sähkövikoja. Toinen tyyppivika on nokkaketjun kiristin, kolmas on staattori, joita kärähtelee silloin tällöin. Ei noissa muita vikoja ole... sähköilmiö, väittäisin. Eihän tuo keitäkään ja kaikki kukkuu.

    Bläkkäri on ominaisuuksineenkin yksi kaikkien aikojen toimivimmista prätkistä. T.nimim. Kymmenen kesää.. (99)

    (staattori...)
    Viimeksi muokannut: mopedman; 11.09.2016 klo 04:43.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  14. #14
    Kannattaisi varmaan mitata käykö pyörä oikeasti kuumana, infrapunamittari tai varmaan tarkempi mutta vähän hazardimpi kinkkumittari syylärin korkista sisään. Jos kinkkumittaria käytää korkki varovasti auki hanskoja käyttäen...
    Sen jälkeen on helppo rajata vika sähköön tai siihen ettei vesi kierrä niinkuin pitää.
  15. #15
    Kiitti vinkeistä kaikille !. Mutta ongelma ei vielä ratkennut. Nyt tungin emännän kinkkumittarin syylariin. Kun kone alkoi tulla kuumaksi, aika pitkän käyttelyn jälkeen, niin tottahan toki se sylkäs vettä pihalle ja mittari näytti 100 C. Mutta eikös se pitäiskin olla noin?. Flekti lähti samoihin aikoihin päälle ja sammui sitten kotvan kuluttua ja lämpömittari oli aivan tapissa. Pintalämpö syylarissa mielestäni kaiken aikaa sama, eikä kone keitä. Nyt alan kallistua tuonne sähkön puolelle. Akku on melkein uusi ja täysi virtaa, eli vika ei ole siinä. (Ostin nimittäin alkuperäismerkkisen eikä sen jälkeen ongelmia ole ollut). Syylari on puhdas, Flekti toimii. Vesipumppu luultavasti toimii, kun kierroksia nostaessa vesi lentää syylarista ulos. Ja sähköihin viittaisi sekin, että valot tyhjäkäynnillä on lähes keltaiset ja kirkastuu kierroksia nostaessa, Siitä säätäjästä olen kuullut aiemminkin ja samoin tuosta pistokkeesta jossakin vasemmalla puolella satulan alla ?. Pystyykö tällainen normaali sukankuluttaja vaihtamaan tuon säätäjän ja rassaamaan pistoketta, mistä löytyisi ohjeita ?.
  16. #16
    yleensä flekti lähtee pyörimään lähellää 100 astetta, eiköhän siellä meiaanisesti kaikki ole niinkuin pitääkin. Keittäisihän se jos liian kuumana kävisi.

    Ei kyseisestä mopomerkistä ole kokemusta, mutta omassa harrasteautossa vaikuttaa tyhjäkäynnillä huono lataus öljynpaine/lämpömittariin.
  17. #17
    Ei äksä tyhjäkäynnillä lataa minkään vertaa. Sitten kun on kierroksia niin alkaa puskemaan virtaa kunnolla.

    Ainakin mun äksä käyttäytyy tuolla tavalla. Mitattu uudella ja täydellä akulla toissa kesänä. Staattori ja säädin oli ok mittauksen aikana.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  18. #18
    Lainaa APA03 kirjoitti Katso viesti
    . Pystyykö tällainen normaali sukankuluttaja vaihtamaan tuon säätäjän ja rassaamaan pistoketta, mistä löytyisi ohjeita ?.
    Jos ruuvarit yms pysyy kädessä niin pystyy. katteita yms voi toki joutua purkamaan - mut kun malttaa niin nekin lähtee ehjänä.

    Säädin lienee samantapainen ritiläpintainen möykky kuin about kaikissa muissakin -- parilla ruuvilla kiinni ja parilla liittimellä johtosarjassa. plug an play. sen liittimet kannattaa tarkista ja puhistaa myös.

    Johtosarjan liitinten puhistaminenkaan ei oo raketti tiedettä.- liitin auki - jotain puhistus ainetta (on toki olemassa tarkoitukseen tehtyäkin ainetta, contact cleaner/elmec-clearner tapaisilla nimillä) ruiskutellen paskat pois - hapetumat saattaa kovempia metodeja, mutta pinnien vääntymistä kannattaa varoa - sitten eri koulukuntien mukaan wd-40/contact protect/vaseliini väliin ja liitin kiinni, ideahan on saada puhtaalle metallipinnalle öljy/rasva jotta kosteus ei pääse vaikuttaan metalliin.
    Tämähän olisi hyvä toistaa muutaman vuoden välein, ainakin jos ei ole tiivistetty liitin.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  19. #19
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Liittimien metallinastat saa normaali liittimessä irti putsaamista/vaihtoa varten kun pienellä ohuella lattapääruuvimeisselityyppisen työkalun painaa metallikontaktin vieressä olevaan pikkukoloon jolloin se työkalu painaa metallinastassa olevaa lukituskieltä ylös ja nasta pääsee poistumaan liittimestä johtoa vetämällä, ja sitte putsauksen jälkeen sen voi työntää takaisin kolloin se napsahtaen lukittuu taas liittimen runkoon. Tämä siis on teoria... Jostain syystä noita pinnejä ei aina saa irtoomaan vaikka miten sorkkii sitä reikää, pölyä skämää ja hapettumaa tarpeeksi siellä liittimessä niin ei se lukituskieli pääse taipumaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  20. #20
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Liittimien metallinastat saa normaali liittimessä irti putsaamista/vaihtoa varten kun pienellä ohuella lattapääruuvimeisselityyppisen työkalun painaa metallikontaktin vieressä olevaan pikkukoloon jolloin se työkalu painaa metallinastassa olevaa lukituskieltä ylös ja nasta pääsee poistumaan liittimestä johtoa vetämällä, ja sitte putsauksen jälkeen sen voi työntää takaisin kolloin se napsahtaen lukittuu taas liittimen runkoon. Tämä siis on teoria... Jostain syystä noita pinnejä ei aina saa irtoomaan vaikka miten sorkkii sitä reikää, pölyä skämää ja hapettumaa tarpeeksi siellä liittimessä niin ei se lukituskieli pääse taipumaan.
    Jep- ruuvarin/metalliliuska pitää olla aika lailla sopiva koloon että lähtee nätisti.

    Sit vinkkinä - kirjaa johtojen värit/paikat ja/tai ota valokuva johtojen järjestyksestä ennen kuin nyppäät kaikki pinnit yhtäaikaa irti. Ei mee niin paljon päänahkaa kynsien alle.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  21.  
  22. #21
    Lainaa mopedman kirjoitti Katso viesti
    Kyllä minä tiesin, ettei kukaan siedä edes arvailuani. Mutta staattori se on, kunnes toisin todistetaan.
    Staattori vaihdettu....oikeassa olit. Lämpömittari näyttää taas normaaleja lukemia. Lämmöt mitattiin termarin päästä infrapunamittarilla, kone ei käynyt kuumana. On the road again.