Tälläisestä Jutauksesta on siis kyse, jotta paikat vielä avoinna.....![]()
Vaikka tuleva Atlantinvallijutauksemme onkin jo sellaisenaan yhtä "Highlighttia", niin laitetaampa muutamia "täsmäkohteita" jo ennakkoon näkyville! ( 2 Jutaajan paikkaa edelleen avoinna!)
- Taistelulaiva Tirpitzin suojaamiseen tarkoitettu Storekorsnesin rannikkolinnake, ( 4 x 155mm ).
- Batt.Börselv, ( 4 x 155mm ).
- Batt.Mehamn, ( 4 x 145mm ).
- Batt.Gamvik, ( 6 x 155mm ).
- Batt.Berlevåg, ( 6 x 145mm ).
- Lentotukikohta, ( 6 x 88mm ).
- Batt.Veidnes, ( 6 x 155mm ), + Psv.kalliolla..
- Boston huilaamassa, (Douglas A-20).
- Kaamasen lentokenttä.
- Eräs neuvostovankien joukkohauta, (vankileiri)
- jne, yms...onhan nuita....![]()
Täsä jo hiaman tulevasta, elikkäs lähestyminen Kemin Cumulukseen:
Etelästä päin lähestyville lähestymisohjeet laskukierroksineen tässä!
Visuaalilähestyminen..
Ja itse laskeutumisalue tässä! (Huomioikaa tuulen suunta, sen näette lipuista!)
Ja pärrät sitten ojennukseen siihen pääoven oikealle puolen: "tuntumalle ojennus!". Huomioikaa varauloskäynti-ovi, että ei aivan sen eteen sitten! Kulku ovesta ulos-sisään täytyy turvata!
Ja jos tila loppuu, niin sitten vielä muutama sopii pääoven vasemmalle puolen, samalla viisiin ojennukseen siihen. Ja JOS tila vielä loppuisi, on tiätenkin se varsinainen parkkipaikka sisäpihalla.
#-lippu on merkkinä siitä, että tukikohta on tukeutumisvalmiudessa. (Arvio klo 14:00 lähtien?).
Jotain piäntä valmistelua eilen ja tänään.... :
- Moottoriöljyn vaihto
- Suodatin
- Vaihdelaatikon öljyt
- Peräöljyt
- H7-valot Xenoniksi
ja jos huomenna vielä lisäksi:
- Etu- ja takajarrupalojen irroittelu, putsaus sekä mäntien voimistelua & kumirasvat & kuparitahnat...
- Jarrunesteiden kosteusmittaus / vaihto.
Joulukuun ajojen jäljiltä tuo, nii tahtoo jumittaa muuten
Eikö muilla mitään valmisteluja tokko? Tai niinno, jos kerran ajovehkeet o koko ajan valmiudessa niin mitäs sit suotta....![]()
Heippa!
Tänään uusi takarengas paikalleen. Huomenna uudet ketjut ja rattaat sun muuta pientä voitelua ja sen semmoista.
Öljyt ja suodattimet oli jo Lieksan matkalla uudet.
RK, Hollola AVJ #81
Mulla pyörän pitäisi olla kunnossa, huollettukin keväällä ja jarru-, kaasu- yms. hommelit tsekattu. Mutta renkaat vaihdan vielä ennen reissua.
AVJ #72
BMW R1200R -07
ex BMW F650ST -99
Jo vain on valmistelut käynnissä. Etuputkien stefat vaihtelin ja samalla asensin neopreeni pölysuojat. Moottoriöljyt ja peräöljyt ois huomenna ohjelmassa, niin ja uus haidenau kuuluu myös huomisen plääniin.
Olipa hyvä tehäkki perusteellinen jarru-checkki!
Etupalat irti, putsaus, samoin männille eestaas-liikettä, eli herkistelyä ja tollei! Jarruneste näytti "vihreää", eli ei tarvinnut sitä vaihtaa vielä, mutta mutta...
Kun siirtelin LT:n takaisin talliin, ja aloin painelemaan oudon velttoa jarrukahvaa, turahtikin nesteet pihalle ja seinille että molskis- ja loiskis!
Tämmöstä se ompi bmw-takuu tänä päivänä! Ei ees 17 vuotta kestänyt jarruletkut?
Maanantaina teetätetään sitten teräspunosletkut että kumiset nyt saa mulle riittää!!
Sama muuten tehhään sitten myäs Gessuun, ja TA:han......
Sitten JOS tämänkertaisessa Jutausjoukkueessa on letka-ajoa ennen ajamattomia, niin tästä jo ennakkoon mutustelua ja pohdintaa....ja syytä se on meän kaikkien palautella mieliin mm. ainakin eräitä käsimerkkejä, vaikka ratiot olisikin matkassa!
Käsimerkeistä ainakin seuraavat täytyy hallita:
-"Parijonoon" (lomittain ajoon)
-"Jonoon"
-"Tiellä vaara"/rojua/kiviä/tms.
-"Himmaa-hidasta!"
Joo, täytyypä aloittaa viikonloppuna pyörän huolto- ja tarkistustoimenpiteet reissua varten. Kannattaa todellakin aloittaa ajoissa jos tulee jotain yllätyksiä vastaan.
Periaatteessahan huoltoa ei kannata ajoittaa aivan starttihetkeen. Suuremman huollon jälkeen kannattaa vielä ajaa joku pidempi koeajo ja varmistaa että kaikki on varmasti kunnossa. Joskus on tullut nähtyä se että joku on huollattanut pyörän justiinsa lähdön hetkellä liikkeessä ja matkalla vasta huomannut että eipä pyörä olekaan kunnossa jarruremontin jäljiltä.
Tosin, matkalla voi tulla jotain yllättäviä piileviä vikoja johon ei etukäteen voi varautua 100 %.
Triumph Tiger 800 XC + Triumph Tiger 900 GT + Triumph Explorer 1200 XRX
Minä puolestani pohdin, pitäisikö Kemiin mennessäni käydä Raahessa torstai-iltana vaihtamassa laakeroitu varaperä ja takajarrulevy. Kaiken varalta. Alkuperäisillä on tosin vasta reilut 80 tkm ajettu. Ja kestävätkö PR neloset toista AVJ-jutausta. 9,5 tkm ajettu ja 3,5 tkm taitaa tällä reissulla tulla lisää. Renkaat voisi myös käydä perjantaina vaihdattamassa Keminmaalla.
Välttämättä huollot eivät mene kuin Strömsöössä......
Juke
- - - - - -
BMW R1250 GS 2019 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980
Suzuki TS 125 M 1975
Tukikohdassakin meksut tänään ollu ahkeria... Sain kun sainkin irti tuon haljenneen etujarruletkun, ja nyt vain sitten pähkäilyä, jotta pystyvätköhän Muuramessa, Hydroscand:illa tekemään tuota sittenkään....?
On nimittäin tuo T-haara-kappale SE ongelma tässä, (n:o 5)! Olisin niiii-in mieluusti teettänyt teräspunosletkut, ja sovittiinkin jo treffitkin maanantaille, koska ei enää arvaa hommata kumiletkuja! Mutta jos tuon teko ei onnistu, niin sit täytynee tilata "aikapommi",.......voi voi!
Tai sit jutaillaan Transalpilla, se kun ei ole koskaan vielä jättänyt tienpäälle, kuten Gessu on jo kolmesti - ainakin!
Mitäs ihmeellistä siinä on, jos on tavanomaista jarruletkua tuo pätkä? Mikseivät siis pystyisi tekemään, jos muut letkut pystyy?
Tunturi Sport > Monkey > GT125 > CB350T > yli 20v.taukoa > XT600Z > R1100GS savuna ilmaan, tuhopolttaja iski, > R850GS (pappamopo), lastutettuna, pörinäputkella ja hieman näpelöitynä peräti tältä vuosituhannelta (2001). AV-jutaaja 35.
Tuolta löytyisi apuja, mutta ei halavalla:
https://www.storm-motor.fi/osat/moot...tc-62-bm026-5/
Juke
- - - - - -
BMW R1250 GS 2019 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980
Suzuki TS 125 M 1975
Tuohon riittää yksinkertaisimmillaan "putkenpätkä" jossa on kierre läpi, olisko se joku naaras-kaksoisnippa, tms.
Toiseen päähän yksi banjo ja toiseen päähän kaksi. Hyde firmasta luulisi kyllä löytyvän oikein t-haara kappaleenkin banjoille.
R1200GS
AVJ#49 -15, -16, -17, -18
Käväsin oulun emc:llä erämessuilta tullessa ja siellähän parveili avjn/ talvisodan jutausveteraaneja pilvinpimein. Sattumoisin oli myös koeajopäivät ja pitihän se pikku kessua käydä koeajaan. Mukaan tarttu klanin housut
kyllä luulis ammattiliikkeen pystyvän hoitaa t-haaraisen letkun kun osia saa motonetistäkin
http://www.motonet.fi/fi/tuote/22213...aara-M10x125mm
tai kilpaileva vaihtoehto allaolevan kuvan mukainen. tun tuplabanjon vois laittaa jarrusatulan sijaan osaan 4 kiinni. Tuplabanjo siis tavallaan poistaa T-haaran tarpeen.
![]()
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Ei nyt sentäs anneta minkään kuumeen yllättää. Paitsi ny jutauskuumeehan on jo tietty kova.
[QUOTE
tai kilpaileva vaihtoehto allaolevan kuvan mukainen. tun tuplabanjon vois laittaa jarrusatulan sijaan osaan 4 kiinni. Tuplabanjo siis tavallaan poistaa T-haaran tarpeen.
[/QUOTE]
Siis näinhän se tietysti on yleensä pääsylkyltä satuloille.
Tossa beemerin kuvassa vaan on turhaa rojua niin paljon että olennainen jää näkemättä.
![]()
R1200GS
AVJ#49 -15, -16, -17, -18
Tunturi Sport > Monkey > GT125 > CB350T > yli 20v.taukoa > XT600Z > R1100GS savuna ilmaan, tuhopolttaja iski, > R850GS (pappamopo), lastutettuna, pörinäputkella ja hieman näpelöitynä peräti tältä vuosituhannelta (2001). AV-jutaaja 35.
Kait se pittää kohta 99 varre kaivoa metästä essiin. Tarviikohan tuolle mittään tehä. Onhan se honda. Jos kahvanlämppärit laittas. Housut pittää ostoa ku vanhat ee enneä mahu. Kävin polokupyörällä öylön noapurissa ja koavuin jo männessä ku etupyörä uppos savikkoon. Nottaon reenattu.
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Juu, tuplabanjo on tiätty ratkaisu, mutta kun haluais mielummin pitää LT:n jarruletkujen reitit "tehdasreitteinä"...
Mutta täältä laitoin setin tilaukseen, kaverin vinkistä, (nöyrä kiitos Risto!), ja tässäkin taitaa mennä tuplabanjoksi.... Toivottavasti tulee luvatussa 2-7:ssä vrk:ssa!
Herramme kädessähän se tämäkin !
![]()
Atlantinvallijutaus 2017 Ohjelma: (non official = LUONNOS)
Selite * = "Highlight"
Day0
Saapuminen Kemi Cumulukseen, Tervetuloa!
- Pärrät pääoven eteen parkkiin, (jos mahdollista)
- Kirjautuminen
- Tutustuminen tiloihin & toisiin jutaajiin & kalustoon
- Pyörähuolto & tankkaus, mikäli tekemättä!
- Sauna & uima-allas
I Jutauspriefing Sali: klo 18:00 – 20:00
- Jutausreitin, päiväohjelmien, hotellien, tankkauspaikkojen, varomääräysten, turvaohjeiden, ”highlightien”, sponsoreiden yms. läpikäynti sekä lopuksi pmr-radioiden testaaminen, eli kypärät mukaan!
Päivällinen ruokasali klo 20:00-21:00
Day1
- Aamiainen & aamutoimet klo 07:00 –
- Pyörän pakkaus & huoneiden luovutukset
- Startti klo 09:00
- * Kukkolankoski
- * Ylläksen maisematie
- Tankkaustauko Äkäslompolo n klo 13:00-14:00
- Saapuminen Hettaan n klo 16:00
- Pyörän tankkaus
- Kirjautuminen
- Sauna ja mahdollinen päivällinen
- Briefing & jutausarvonta
Day2
- Aamiainen & aamutoimet klo 07:00-
- Pyörän pakkaus & huoneiden luovutukset
- Startti klo 09:00
- * Alta-kanjoni mini
- Tankkaustauko Alta n klo 11:00
- * Storekorsnes tykistöpatteri
- Saapuminen Skaidiin n klo 15:00
- Kirjautuminen
- Sauna & uima-allas
- * Mahdollinen ilta-ajelu Hammerfestiin, tai vain Kvalsundin riippusillalle, (n 25/50km).
- Pyörän tankkaus
- Briefing & jutausarvonta
Day3
- Aamiainen & aamutoimet klo 07:00-
- Pyörän pakkaus & huoneiden luovutukset
- Startti klo 08:00
- * Billefjordin vesilentotkk
- *Lakselv (Banakin lentokenttä)
- *Ammuslaiva Argus
- *Banakin tukikohdan tulenjohtopaikka, (TuJoPa)
- *Börselv tykistöpatteri
- Tankkaustauko Ifjord n klo 13:00 (Kafe?)
- *Hopseidetin muistomerkki
- Saapuminen Kjöllefjordiin n klo 17:00
- Kirjautuminen
- Briefing & jutausarvonta
- Pyörän tankkaus
Day4
- Pyörän pakkaus & huoneiden luovutukset
- Startti klo 08:00
- *Gamvikin tykistöpatteri
- *Slettnesin majakka
- *Mehamnin tykistöpatteri
- Tankkaustauko Ifjord / Tana n klo 13:00 / 14:30
- Saapuminen Båtsfjordiin n klo 17:00
- Kirjautuminen
- Briefing & jutausarvonta
- Pyörän tankkaus
Day5
- Pyörän pakkaus & huoneiden luovutukset
- Startti klo 08:00
- *Berlevågin tykistöpatteri
- *Berlevågin lentotukikohta
- *Veidnesin tykistöpatteri
- *Bostonin hylky
- Tankkaustauko Nuorgam n klo 14:30
- *Kaamasen lentokenttä
- *Inarin Siida
- *Eräs joukkohauta karhunpesäkiven lähellä
- Saapuminen Ivaloon n klo 18:00
- Kirjautuminen
- Sauna
- Pyörän tankkaus
- Päätösbriefing & jutausarvonta
...että jotain tämmöstä tässä töövätty Gessun virtapiuhoin, ja LT;n jarruremontin kera....
HUOM: LUONNOS = Tulee jotain lisää / lähtee pois, eli ns. hionta vaihe päällä....tai sitten vaan mennään ja kaikki tulee "hihasta"![]()
Ja sitte JOS tarvii tehhä viime hetken rengashuoltoa, niin sekin onnistuu melekein kv.krh:n kantaman päässä!![]()
Eli täällä! Aivan iltamyähäänki asti!
Ja saapi sinne alajutausmatkallaki poiketa, jos sikseen.....aivan iltamyähään asti!![]()