Käyty nauttimassa kenties viimeisistä lämpimistä loppukesän öistä
Eilen klo 19 hypättiin Honda FJS 600 Silverwingin kyytiin ja lähdettiin wanhaa lahdentietä pohjoiseen. Mäntsälän kautta Lahteen ja edelleen Vääksyyn, jossa välitankkaus. Ja Vääksystä lähteissä alkoikin jo se nautinto. Minä, moottoripyörä, tyhjä säkkipimeä maantie lämpimässä loppukesän yössä
Tuosta edelleen Vääksyn kanavan kautta Pulkkilanharjulle ja Kalkkisiin.
No mikäpä siinä oli ajellessa wanhoja tuttuja teitä jo lapsuusvuosiltani, isovanhemmat kun asuivat Kalkkisissa niin "jokunen" kerta on noitakin väyliä tullut siis jo ajeltua. Kalkkisissa tietty se "pakollinen" pysähdys Kalkkisten sillan juuressa, mutta kännykamera oli tuossa pimydessä jo täysin hyödytön kapistus, joten kuvituskuvaa sitä on tässäkin vain käytettävä
Ja nyt alkoikin sitten se koko reitin pointti, Kopsuontie nro 3132. Tuo erittäin mäkinen ja mutkikas tiepätkä on suoranainen nautinto ajaa prätkällä ja nyt säkkipimeässä kun taivaskin oli ihan umpi pilvessä, se tarjosi vain entistäkin suuremman nautinnon. Jyrkimmät mäet 16% ja tuohon kun lisätään tuo pimeys, jyrkkä kurvi ja tiellä oleva irtosepeli, niin rupeaa nuo yksityiskohdatkin olemaan jo ihan hyvin kohdillaan
Kopsuon jälkeen paluu Lahteen ja jälleen wanhaa tietä Mäntsälään, josta erkani Hirvihaaraan seuraava nautinto-pätkä, tie nro 1456. Tämä pätkä ei ole niin kovin mäkinen, mutta paikkapaikoin melko kimurainen ja siksi varsinkin säkkipimeässä erittäin mukava prätkällä ajettava. Loppumatka olikin sitten pelkkää city-kruisailua J:Pää-Tuusula-Hki ja lopulta takaisin kotipihassa n. 1/2 öin, mutta ai että teki tuo reissu hyvää taas pitkästä aikaa kun pääsi oikein kunnolla tuulettamaan päätään! Oli todellakin pakko keskittyä vain ajamiseen ja kaiken muun pähkimisen piti näin väistyä mieltä vaivaamasta![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Vaihdoinpa muuten Gileran Silver Wingiin elokuussa! Omani on vuosimallia -10. Hankinta hetkellä mittarissa 2500 km ja nyt reippaat 1500 km enemmän. Olisipa Honda ollut jo Norjan reissulla, ajotuntuma on niin paljon parempi.
Aikuinen nainen nexusti
Itsellä vertailukohta on tuo Burgman 400 ja kyllä FJS hakkaa sen kaikessa ihan 6-0. Nyt vielä tuolla em. reissulla tuli todettua tuon Hondan loistavat ajovalotkin, monissa autoissa on heikommat valot kuin tuossa
Ainoa että korkeutta ei tuolla valokeilalla juuri ollut, joten kantatessa jäi aina se mutkan jatko enempi vähempi pimentoon. Tässä mielessä nuo ohjaustankoon kiinnitetyt ajovalot voisi olla paremmat, ne kun kääntyy aina autom. sinne mihin ollaan menossa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kyllä, juurikin ja nimenomaan minä, pyörä ja säkkipimeä maantie ovat ne perusasiat. Siihen vielä nämä "lisämausteet" mäkien, mutkien, irtosoran, sarvipäiden... muodossa ja todellakin ollaan just siellä mitä prätkältäni(kin) haluan
Itselläni kun sattuu olemaan jokin sisäänrakennettu perversio tuon ajelun suhteen muutenkin, mitä paskemmat olosuhteet, sen mieluummin juuri minä ajan. Lienee periytynyt faijalta, itse nuorena juuri kortin saaneena juippina kun hän tyrkkäsi aina mulle ne auton avaimet kun kelit heikkeni => kun tykkäsin ajamisesta jo muutenkin, opin tykkäämään myös noista paskoista keleistä koska se tarkoitti nimenomaan että pääsin itse ajamaan. Jonkin sortin ehdollistamista vrt. koiran koulutus -ko
Ollaan tässä joku vuosi sitten menty Tku motariakin autolla sellasessa säkkipimeässä lumipyryssä että ainoat valot oli sumarit, lyhkäsilläkin kun tuli liiallinen valkoinen valomuuri auton keulalle. Maassa lienee ollut jo 15...20cm lunta, lisää mättää taivaan täydeltä ja tiellä pysyttiinkin vain suunnistamalla tien reunakaiteiden väliin, näkyvyyden ollessa todellakin about nollissa. Vauhti ei tuolloin luonnollisestikaan suuren suuri ollut, mutta tuo oli todella mukava ajokeikka, nautin joka km ihan törkeästi hymy naamalla korvasta korvaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Onkstää trolli vai darwin-awardsien jakotilaisuus? Jos ei kumpaakaan, niin hyvällä tuurilla olet noita retkiä painanut menemään. Nyt varmaan kannattaa miettiä miten kauan viitsii kuminauhaa kiristää, jossain kohtaa se tn. katkeaa. Kaikenlaista tyhmää tulee itsekin tehtyä, mutta ajatuksena on, että niihin vaikuttaa pääsääntöisesti omat tekemiset, eikä se, että supi juoksee eturenkaan alle tms. yöllä, kun näkyvyys on ihan nolla etkä tiedä mihin suuntaan ja mihin päin liut - kaiteeseen, kiveen, puuhun - pick your poison.
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
Meän kerho kaipailis juurikin yhtä "Wheel-man:iä", jos sikseen....![]()
Ei vaan järki päässä. Nuo olosuhteet pakottaa irtautumaan siitä arjesta, päässä ei yksinkertaisesti saa liikkua yhtään mitään ajamiseen liittymätöntä tai se voi olla se vimonen ajatus. Keskittymisen tulee olla 100% just siinä mitä on tekemässä, jatkuvassa valmiudessa "entäs jos..." Ei, noita ei koskaan mennä sillä mitä tikkari näyttää, vaan sillä nopeudella mikä just sillä hetkellä, siinä tilanteessa tuntuu passelilta eikä karvaakaan enempää, riskikertoimia on jo muutenkin ihan riittävästi. Eli toisilla kun se nopeus rupee tympimään, spoori kapenee ja näin voi sillä pienelläkin nopeudella pitää jo isoa hauskaa. Oma vaihtoehtoni tähän samaan on nuo paskat, mutta yhä mukavat olosuhteet. Tuonne Kopsuon keikallekaan en olisi lähtenyt esim. vesisateessa, no way, sen verran mukavuudenhaluiseksi sitä muuttuu sitä mukaa mitä tukkakin jo harmaantuu
No tuotakin on tullut jo nuorempana tavallaan kokeiltua kun mentiin 50cc skodella työmatkaa Hki/Pukinmäki - Espoo/Kilo ympäri vuoden. -15 pakkasissa rupesi jo ukkoa jäätämään sen verran pahasti että nuo päivät sentään skipattiin, töissä kun se eka tunti meni lähinnä näppien lämmittelyyn että alkoi tuo koneen näppäily taas sujuaNyt wanhempana ei ole mukavuudenhaluisena enää noihin tullut lähdettyäkään ja tuolla FJS:llä tuonne sohjoon muutenkaan olisi puskemista, moisella muovipulkalla
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tästä syystä mä tykkään hiekkateistä. Eilenkin huiluttelin savitietä sellasen pyöreän sorapatjan päällä jokusen kymmentä kilometriä, että vauhtia tuntui aina olevan liikaa, kun tuli mutka vastaan. Pystyssä kuitenkin pysyttiin, kun ei menty liian kovaa ja silti sai keskittyä ajamiseen, kun keskittymättä ei olisi varmaankaan pysynyt pystyssä siinä irtosoran päällä kelluessa kaarteita kiskoessa. Ja keskittymisestä tulee hyvä olo
Siksipä tykkään ajaa hiekkateitä myös pimeällä. Asvalttiteillä nopeus nousee pimeällä mielestäni liian helposti, kun valot on riittävät ja jos tien pinta näkyy. Mutta soralla pitää mennä vielä tavallistakin varovaisemmin, kun ei näe epätasaisen pinnan takia kauemmas, että minkälaista röykkyä sieltä on tulossa. Useasti on tullu hirveä ja peuraa sun muuta eläintä vastaan yöllisellä hiekkatiellä, mutta ei niistä mitään ongelmaa ole ollut, kun vauhti on ollut matala.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
näitä kun lukee...tulee mieleen että jos pimee sade eläimet ja muu jännittää suomessa liikkumista....
kannattaa lähteä ulos harjoittelemaan....liikkumista.... keli voi muuttua hetkessä eikä se merkillä osoitettu
nopeuskaan aina ole pakollinen.....voi ajaa hiljaisemmin jos oma kyky tai olosuhteet eivät kohtaa.....
ps. jos aina vaan jännitää kotona... kohta ei voi mennä ulos ilman kypärää kun voi vaikka lentokoneesta tippua jotain päähän
Ziisus, on siinä perversiota, jos tosiaan turvallisesti ajat eli mitälie 30km/h:ssa hinkkaat säkkipimeässä tuollaisilla teillä mistä kerroit?!? Nopeutta kun et noilla voi pitää nimeksikään, jos turvallisuuden ehdoilla ajat, elukoita kun voi potentiaalisesti puskea tielle pusikoista muutaman metrin päässä sinusta. Jos kovempaa ajat, niin fuulaat itseäsi turvallisuudesta ja omasta osaamisestasi, ts. ajat ylinopeutta suhteessa pysähtymiseen/väistöön, jolloin et aja "turvallisesti" tai sitten matelet ="isoa hauskaa"? En vaan ymmärrä tota sun yhtälöä mitenkään. No meitä on moneen junaan. Turvallisia kilometrejä, over and out!![]()
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
Mitäköhän tällä vastauksella nyt taas oikein haettiin![]()
Se milli mitä tuo vastaohjaus sitä stongaa ulkokaarteeseen kääntää ennen mutkaan laskeutumista, ole yhtään mitään merkitystä ajovaloon siellä mutkassa ollessa. Sitäpaitsi tuo vastaohjaushan tehdään nimenomaan väärään suuntaan, ulkokaarteeseen jonka tehokkaampi valaiseminen kaarteen alussa ei hyödytä tasan pätkääkään kun sisäkaarretta olisi tarkoitus valaista enempi. Lisäksi valot kun on fillarin katteessa, niin se normaalisti vaakatasoon valaiseva osa onkin nyt lähes pystyssä, mutta se pienikin liike mitä stongaa joutuu kääntämään mutkan suuntaan, puuttuu nyt kokonaan katteessa olevan valon kääntymisestä = se ajovalon leikkuri/suuntaus joka estää suoraan ajaessa liian korkean valokeilan, estää nyt käännöksessä sinne mutkaan sisäkaarteeseen pidemmälle näkemisen
Eli jos ajovaloa ei pysty kääntämään ylöspäin kallistettaessa, niin sekin jo auttaisi jos sen pystyisi pitämään vaakatasossa pyörän kallistamisesta huolimatta. Tällöin valokiilan leveys valaisisi tuota mutkaa hieman pidemmälle kuin mitä kallistettu ajovalo tekee. Ja varsinkin tuossa FJS kun on 2-valojärjestelmä, H7 polttimot molemmille = pitkillä siellä palaa sekä pitkä että lyhkänen samaan aikaan, joten tuo lyhkästen (kuvassa ylempi umpio) erittäinkin leveä valokiila olisi tuolla vaakatasossa pysyvällä ajovalolla tosiaan oikeasti käytettävissäkin
s-l300.jpg
Aivan! Ja juuri siksi moottoripyöräily onkin yksi harvoista harrastuksista, jossa jokainen voi hakea sen just oman mieltymyksensä mukaisen tavan nauttia aiheesta. Jollakin se on rata, toisella matkailu ja kolmannella... no sanotaan vaikka että hirvieläinten väistely![]()
Viimeksi muokannut: HiTec; 12.09.2016 klo 10:45.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei vihtu täälä saadaan kyllä väittely aikaan vaikka siitä pitääkö se letkamakkara viiltää vinoon suoraan ristiin vai ollenkaan
Tuttuja maisemia, hauskoja teitä mut sattuneesta syystä mm pulkkilanharju kärsiny pahemmanluokan inflaation itellä kun sitä yhessä vaiheessa hinkkas joka päivä ees taas. Mut sen verran asiaakin et just tuola harjulla saa kyl hämärän/pimeän aikaan olla hox hox, sielä olen nähny jos minkälaista vipeltäjää sekä sysmän puolella hirviä että asikkala-instituutin pelloilla peuroja/kauriita/mitälie nyt ovatkaan.
Itellä ollu koko kesän tarkoitus ajaa hartolaan tai tarkemminkin vuorenkylään purnuvuorelle, sieltä tohtaantietä ja siitimenjärventietä sysmään tai vintturiinhan se vissiin tulee ja sieltä hiekkateitä ihmisten ilmoille. Käymisen arvoinen lenkki, ihan kohtuukuntoista hiekkatietä joskin pientä, räärääpyörällä en lähtis mut kyllä sielä katurenkaisella pärjää kun rauhaksiin ajaa. makeita maisemia, hienoja pirunpeltoja sielä mäkien päällä. En oo vaan saanu aikaseksi lähteä...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91