Vietin taannoin aika tovin ilman pyörää, kuitenkin niin että tarkoitus oli hankkia pyörä kunhan penskat hiukan varttuvat.
Koska pyörät ovat tuntuvasti halvempia esimerkiksi Saksassa, kilometreistäni valtaosa oli muodostunut ulkomailla ja Ruåtsin läpiajo oli muodostunut jo rangaistukseksi mietin vaihtoehtoa ostaa pyörä vaikkapa Saksasta ja kilvittää se siellä. Tallipaikan löytää melkoisen varmasti ja lisäksi pyörästä voisi tehdä jonkin vuokra/kimppadiilin. Ajokausi tosin jää paljon lyhyemmäksi kuin Suomessa.
Ostin kuitenkin pyörän Suomesta ja tuin näin mm. valtiotamme melkoisella rahasummalla.
SOS-maksuja laskeskelin seuraavasti: käsittääkseni maksu on könttäsumma jossa ei huomioida mitenkään ajokautta joten; 300 € vuosi/ajokausi 6 kk, todellinen vuosimaksu 600 €. Lisäksi ajokilometreistä puolet tulee muualla kuin Suomessa joten se tuplaa maksun jo 600 € vuodessa.
Nyt mietin näiden rangaistusmaksujen tullessa mahdollisuutta siirtää vanha pyöräni ulkomaisiin kilpiin. Tällöin pyörä ei kävisi koskaan Suomessa joten meidän vampyyreillamme ei olisi asiaan nokan koputtamista.
Onko joku tutkinut miten tuollainen onnistuisi. Miten vakuutukset verot jne menisivät esimerkiksi Saksassa. Virokaan ei liene huonovaihtoehto ja Ranska on aika hyvässä paikassa kesälomia ajatellen.
P.S. Taannoin pohdin enduron ostamista toiseksi pyöräksi. Uuden pyörän ostamisella valtio olisi tienannut 10-30 vuoden MP-rangaistuksen. Eipä tule tapoahtumaan...
JP
A, AL, AND, B, BG, BIH, BY, CH, CZ, DK, E, EST, F, FIN, FL, G, GB, GBG, GBJ, GBZ, GR, H, HR, I, IRL, L, LT, LV, M, MC, MD, MK, MNE, N, NL, P, PL, RO, RSM, RU, S, SK, SLO, SRB, trs, UA, V.
+ EAT,IND,LAO,SGP,T,VN,(MAL,IL,PRC,Q).RIPDR,wD,YU,CZ.
Saksa
Paikkakunta kannattaa valita hyvien lentoyhteyksien päästä. Jos haluaa pienellä budjetilla toimia, niin parhaiten se onnistuu vanhassa itäsaksassa. Tiet jopa parempipintaisia kun lännessä. Ja yöpymispaikkoja pilvin pimein ja edullisesti.
Pyörän liikennevakuutukset edullisia, mutta eivät korvaa omia henkilövahinkoja, eli vahinkovakuutus/matkavakuutus kannattaa hankkia erikseen. Minun Firebladeissa 5-6kk liikennevakuutus 150€ luokkaa. En ottanut edes osakaskoa. Ajokausi tulee valita etukäteen, koska kilvessä painettu kuukaudet, milloin pyörälla saa ajaa.
Pyörä tulee katsastaa joka toinen vuosi, 50-60€.
Jos haluaa pyörän omiin nimiin, niin tulee olla osoite. Minulla pyörä ja vakuutus kaverin nimissä.
Itseäni kiinnostaa, miten virossa homma toimii!
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Virossa katsastetaan alle 10v. vanhat pyörät joka toinen vuosi ja sitä vanhemmat vuosittain. Maksaa noin 30€.
Liikennevakuutus 6kk noin 90€.
Muistaakseni pitää olla paikallinen osoite, jotta saa vakutuksen ja pyörän omiin nimiin.
no se ol vesku täs vaa moi.
Tähän tais tulla joku muutos hiljattain, että jos asuu Suomessa, niin 2 viikkoa sais ajaa ulkomaille rekisteröidyllä ajoneuvolla Suomessa. Jos asuu ulkomailla niin sitten 6kk. En ole kuitenkaan ihan varma tuosta käytännöstä, eli jos joku tuota tosissaan miettii, niin tarkastakoon itse.
no se ol vesku täs vaa moi.
pitääkö Saksassa olla paikallinen osoite?
Jos pitää niin kelpaako se osoite jossa pyörä on vai täytyykö osoitteen olla ajoneuvon haltijan?
Kiitos
JP
A, AL, AND, B, BG, BIH, BY, CH, CZ, DK, E, EST, F, FIN, FL, G, GB, GBG, GBJ, GBZ, GR, H, HR, I, IRL, L, LT, LV, M, MC, MD, MK, MNE, N, NL, P, PL, RO, RSM, RU, S, SK, SLO, SRB, trs, UA, V.
+ EAT,IND,LAO,SGP,T,VN,(MAL,IL,PRC,Q).RIPDR,wD,YU,CZ.
Tarkistin Pfaffenhoffenin, jossa vaaditaan haltijan osoite, varmaan sama koko maassa....
"Sie benötigen immer einen gültigen Personalausweis oder Reisepass; falls die Anschrift nicht oder nicht richtig eingetragen ist, zusätzlich eine Meldebescheinigung (auch bei Wiederzulassung auf den gleichen Halter). Von unseren ausländischen Mitbürgerinnen und Mitbürgern benötigen wir zusätzlich noch eine Aufenthaltsgenehmigung (nicht nötig bei EU-Bürgern)"
Lyhytaikainen käyttö
Ajoneuvon lyhytaikainen käyttö ilman autoverovelvollisuutta on myös mahdollista. Suomessa vakinaisesti asuva henkilö saa käyttää omaa tarvetta varten väliaikaisesti maahantuomaansa ajoneuvoa veroa suorittamatta yhtäjaksoisesti enintään 14 päivän ajan kerran kalenterivuodessa.
Myös perheenjäsenen käyttö sisältyy määräaikaan. Oikeus väliaikaiseen verottomaan käyttöön on riippumaton siitä, onko käyttäjä ajoneuvon omistaja, vai perustuuko käyttö ajoneuvon vuokraan, lainaan tai muuhun vastikkeelliseen tai vastikkeettomaan käyttöoikeuteen.
Tällainen lyhytaikainen käyttö edellyttää että ajoneuvo on rekisteröity toisessa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa. Ajoneuvoa voivat Suomessa käyttää myös muut samaan perheeseen kuuluvat henkilöt. Ajoneuvosta on annettava tullille käyttöönottoilmoitus ennen käytön aloittamista Suomessa.
<p>2002-2014</p>