Facebookissa tuli joltain idea, että moottoripyörän käsittelyä ja noita käsittelyharjoituksia voisi harjoitella mopolla, jolla melkein kaikki "iäkkäämmät" saavat ajaa ilman korttia.
Näin voisi autokoulun lisänä tehdä vähän omia harjoituksia vaikka lasten tai tuttujen mopoilla.
Mitäs mieltä tästä ollaan?
Siis porttiväistötehtävä, väistötehtävä ja pujottelu?
Jarrutukset eivät ehkä sovellu.
Pekka
Näppituntumalta erittäin huono ajatus sikäli, että mopo on niin älyttömän kevyt, vaikka jotkut enduromopot kooltaan jo sinänsä lähellä piikkiä ovatkin.
Vastaohjaus.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Eiköhän kaikki ajaminen kaks´pyöräsellä ole kotia päin.
Oli se sitten mopo tai matkalehmä.
On se nyt aika erilaistaJos tuolla tavoin asiaa ajattelee, niin seuraavaksi maastopyörällä harjoittelemaan
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
täähän koskee siis 31 - 41 vuotiaita kun alle 31 vuotiaat ei saa ajaa ilman korttia mopoakaan ja yli 41-vuotiailla on "lahjakortti" jos on siis edes b-kortti.
FJR -17
Jaa muistin että se oli 1975-syntyneet. No, itsellä jäi hiukan vajaaksi että olis saanu ison pyörän kortin 16-vuotiaana. Se muuttui niin että jos olis täyttänyt 16 kesäkuun lopulla 1972 niin olisi onnistunut.
FJR -17
-72 syntyneet saivat "lahjakortin, -73 syntyneet eivät enää saaneet.
Vaimo ajoi prätkäkortin joskus lähemmäs 10v sitten. Kokeiltiin käsittelytehtävää mopolla ja oli naurettavan helppoa. Moottoripyörällä ei läheskään yhtä helppoa. Paino, kääntösäde ym ihan eri planeetalta. Ihan sama harjoitella vaikka polkupyörällä, jos siis ylipäätään osaa moottoripyörän hallintalaitteet.
Se pujottelu on kyllä aika saatanasta. Varmaan yli puolet pyöristä ei edes käänny tanko tapissa tarpeeksi jyrkästi. -80 luvulla sain piikkikorttiin pujottelun läpi endurolla (ajokokemusta oli jo 6v satapiikillä mökkiteiltä ja metsäpoluilta) ja kaveri (ajoi crossia ym) ei toivoakaan Honda NS:llä. Piti vaihtaa pyörään käsittelykokeeseen. Ei vaan kääntynyt radan päässä.
Vaimon viragolla kokeiltiin sitä pujottelua ja ei puhettakaan. Autokoulun Diversioni sitten kääntyi tarpeeksi pienessä tilassa.
Viimeksi muokannut: B12; 08.09.2016 klo 08:59.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Mulla on vielä parempi idea eikä tämä sulje minkään ikäisiä pois: Noita käsittelytehtäviähän vois harjoitella polkupyörällä. Kaikilla (ainakin melkein) on polkupyörä ja jos ei ole niin semmosen saa helpommin lainaksi kuin mopon.
Vastaohjaus muuten pitää muistaa, oiskohan joku tehny jotain videota, jossa tuo olisi havainnollistettu?
Superbike #7
Jos mopo kääntyy liian helposti, niin sitten pienemmät välit ja kun sujuu niin taas tiukemmaksi.
Voin olla väärässä mutta jos hallintalaitteet on samat niin kuvittelisin että auttaa- ainakin jos ei oo ennestään rutiinia- vaikka ei ihan saman tuntunen ookkaan. kuhan huolehtii että käyttää oikeaa tekniikkaa eikä tee väärin kun on niin helppoa.
Muistanko väärin, että tuossa inssin pujottelussa olis harkinnanvarasita pelivaraa leventää välejä jos pyörä on erityisen iso tai rakenteeltaan sellanen ettei taivu noihin vakio keiloihin? Tuossa pujottelussa ei taideta edelleyttää sitä poliisien vastaroikkumistemppua?
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Juuri opetan vaimolle korttia Er 6 äffällä, ja kyllä sen kääntösäde on aika liki sama kuin mopolla. Ainakin noin perstuntumalta...
Mattamustarastas ja cb sevenfifty.
Ite en omistanut edes polkupyörää millä olisin voinut treenata,siitä sain idean ja kävin metsästä hakemassa sopivan katajan pätkän josta tein stongan näköisen.
Aluksi ihan kävely vauhtia treenasin mutta myöhemmin jo ihan hölkkäämällä onnistui väistöt ja myötäohjaukset.
Heittämällä meni sitten inssi läpi.
Horo Elää !
Kyllä se on hyvä idea jos ei ole aikaisemmin mopolla ajanut tai on ajellut skootterilla. Oppii mistä löytyy kytkin ja mistä jarru ja miten vaihteet toimii. Se ei ole ollenkaan itsestäänselvää esim. skootterikuskille. Ja jalat opettelee pitämään heti alussa tapeilla eikä irroita sisäkurvin jalkaterää tapilta.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Aika monihan meistä vanhemmista on tainnut mopolla aloitella. Harvalla vielä 80 -luvulla oli se turbobusa autokoulun er-6:n jälkeen se seuraava peli
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Eikä tuo "lahjakortti" koske tietenkään niitä jotka on ajaneet piikkikortin ensin ja sitten 18 -vuotiaana siihen lisää kirjaimia. No, nykymittapuun mukaan minun B-kortti on lahjakortti, kun ajoin pelkän C-inssin silloin aikanaan![]()
FJR -17
Ei niin kaukaa haettu idea. Riippuu tietysti minkä tyyppisesta moposta ja moottoripyörästä on kyse.
Itse siirryin viikko sitten matkalehmästä gessun sarviin ja muutamaankIn kertaan on tullut mieleen että
tämähän on kuin pojan mopolla joskus 10 vuotta sitten. Kun tuli joskus metsäpolkuja kierreltyä. Helppo ja ketterä. Kevyt käsitellä.
Siis verrattuna tonniäffään cebariin.
Moniko on nykymittaisella enduromopolla ajanut? Yllättävän isoja kooltaan ja painoa reilusti toista sataa kiloa. Ja ne jarrutkin aika hyvät . Ei toki mitään abseja, mikä ei mielestäni huono asia harjoittelun kannalta.
Kyykyt on sitten tietysti ihan toinen juttu , ja vanhoja 80 luvun ja sitä vanhempia ei kannata verrata. Toki niilläkin tasapainoa voi treenata.
Harjoittelukampe tarvis olla kuitenkin tyypiltään hyvin samanlainen kun se inssipyöräkin.
Että jos turbobusaa tai wingiä meinaa niin ei ehkä moposta ole apua.
R1200GS
AVJ#49 -15, -16, -17, -18
Eipä sitten mene ollenkaan hukkaan tuo.
Jos on vahvasti sitä mieltä, että menee.....
Ainakin puolivakavana odotellaan
hyviä selityksiä siitä, että miksi menee.
Kohtalaisen kelvollisia "osioita" varmasti löytyy,
mutta vastapainoksi taas aika lailla laittamattomia
vastakkaisia näkökohtia vähintään samanmoinen määrä.
Elikäpä...... jos henkesi riippuu puolikkaasta vesilasista......
Toteat, että ei se alempi puolikas auta yhtään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tottahan Mooses laitteissa on paljonkin eroja, eikä pelkästään painon suhteen/
suhteessa kuskin painoon.
Ei ne "periaatteet" silti mihinkään muutu.
Asioiden "helppous" ja painotus on toinen asia.
Eihän kukaan nyt (kai) tongi maatakaan ihan samalla tapaa
ojakepillä/rautakangella.
Kyllä tää maailma on tosi monimutkainen paikka....
ja varsinkin silloin kun siitä pää soikeana sellaista väkisin väännetään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itse harjoittelin tutun enduromopolla ajosentoa,kytkintuntumaa,ryhmittymistä,pujottelua, hidasajoa jne...
Autokoulun er-5:lla suoritin inssin ja meni ihan jees,mitä nyt kytkin vähän lipes pujottelussa,minkä sain kylläkin korjattua.
Halusin hiukan lisätuntumaa,koska olin viimeksi ajanut kaksipyöräisellä n.30 vuotta sitten.![]()
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
enduromopo on ihan täys peli harjoitteluun. moottoripyörätuntuman saa pujotteluun kun vaan lisäisi painoa reilusti. teippaa jotkut 20kg painonnostolimput kummallekkin puolelleen
ja kuristukset jos on poistettu, ei vielä edes viritetty, niin jarrutuksia pääsee harjoittelemaan sieltä 80km/h nopeuksista![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mä harjoittelin käsittelykokeeseen fillarilla. Ihan vaan sen takia, kun omalla kohdalla siinä keilojen ympäriajotehtävässä suurin vaikeus oli oppia se reitti, et mihinkä suuntaan missäkin töttöröllä käännytään...
Ihmisiä on niin moneen eri lähtöön..
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Mä tossa toissa syksynä opetin täysin nollatasolta lähtenyttä ajamaan, ekat kokeilut tehtiin hänen 6R:llään, kun se sattui olemaan ainoa käsillä ollut kaksipyöräinen. No, se mopo kun oli jokusen kerran käynyt kyljellään, todettiin että parempi vaihtoehto on hommata halpa mopo jolla treenata. Tämä kyseinen neiti-ihminen kun on luonteeltaan vähän semmoinen "ei-tää-onnistu-ja-kaikki-menee-vituiksi" -tyyppinen jännittäjä, niin isoin asia mopo-mopolla harjoittelussa oli se, että ei tarvinnut jännittää jos pelit menee kyljelleen, vaan pystyi ihan huoletta ajamaan.
Sillä '98 Derbi Sendalla sitten hangattiin parkkista ympäri melko tiiviisti, niin että hallintalaitteiden käytöstä tuli luontevaa ja pelit muutenkin meni sinne minne pitikin. Sitten kun kuusärrään taas palattiin, oli homma huomattavasti helpompaa ja alkoi ajaminen sillä isommalla mopolla lutviutumaan.
Sanoisin että jos ihan nollatasolta lähtee, niin mopo-mopo voi olla ihan hyväkin hankinta. Jos tekee käsittelykokeen tehtäviä, niin tekee radoista vaan niin paljon pienempiä, että sillä mopollakin joutuu oikeasti taittamaan. Vielä kun hommaa semmoisen +15 vuotta teinien käsissä marinoituneen menopelin, niin tulee vähän semmoista ajamisen tuntua, kun ei ikinä tiedä mihin suuntaan pompataan seuraavaksi.
1835
Eihän näitä tuoreimpia enduromopoja erota vastaavista piikeistä sitten niin mitenkään. Joutuu tsekkaamaan rekisterikilven, jotta pääsee jyvälle kummasta on kyse. Varmasti myös käsittelykokeen treenaaminen menisi hyvin yhteen. Oppii siinä myös kytkimen käytön ja vaihteiden vaihtamisenkin, jos ei ole moisista ennen kokemuksia.
Mopot ovat kehittyneet rutkasti niistä ajoista kun itse PV:llä ajelin.
Ei siitä moposta tietenkään oikean ison moottoripyörän vastineeksi ole, mutta se nyt on jokaisen oma valinta millaisella ajopelillä inssiin meneekään.
Vaimo otti tuolla tavalla tuntumaa ensin. Vaimon kokemuksen mukaan sillä sai juuri sen ensijännityksen pois ja sai opeteltua miten jarrut ja vaihteet toimii. Samalla ei tarvinnut kuitenkaan jännittää että mopo karkaa käsistä jos kaasun annostelu menee pieleen.
En usko että toimii sellaiselle, joka jo osaa kohtuu hyvin selkärangasta hallintalaitteet, mutta jos ihan nollasta lähdetään uskoisin että on ihan järkevääkin ottaa tuntumaa vaikka mopolla. Se on siinäkin mielessä kiva laite että pienikokoinenkin nainen tai miksei mieskin, nostaa sen helposti yksin pystyyn jos kaatuu. Moottoripyörä osoittautui yllättävänkin raskaaksi nostaa pystyyn kun se kaatuu.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Itse olen omille kakaroille tolkuttanut, että ensin pitää oppia hidasajo, ja sen jälkeen vasta vauhtia. Pelkän yhden keilan kiertäminen mahdollisimman pienellä säteellä, välillä suuntaa vaihtaen, opettaa jo tasapainosta ja hallintalaitteiden käytöstä aika paljon. Ja tuota on reenattu jo polkupyörällä heti kun oppivat pysymään pystyssä ilman apupyöriä.
Eli suosittelen aloittamaan perusteista, pienellä vauhdilla ja pienellä vehkeellä.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...