Itse olen yleisestiottaen käyttänyt melkein aina tarvikeosia. Keväällä kun piti vaihtaa keulan vuotava (tarvike) stefa, niin katselin samalla (tarvike) liukuholkkien pinnoitetta ja yllätyksekseni nämä nykyiset tarvikeliu'ut oli huonommassa kunnossa kuin ne mitkä vuosi aikaisemmin olin sieltä ottanut pois. Kaksi vuotta sitten huolsin koko etujarrusysteemin eli satuloiden tiivisteet ja (tarvike) korjaussarja pääsylinteriin. Tämän vaikutus jarruihin oli pikkasen pettymys, mutta ei siinä mitään, 90-luvun vehkeessä ei parhaita jarruja ole...
No niin, sitten yhtä alkuperäistä suzukin tiivistettä tilatessani briteistä niillä oli hyvässä tarjouksessa jäjarrupääsylinterin korjaussarja, niin samaan postimaksuun ostin sen (kun jarrukahvassa lujaa puristaessa alkoi tuntumaan pientä "nypsytyksiä") ja sehän sitten olikin Suzukin alkuperäis korjaussarja mikä sieltä tuli.
Eka jarrutus ja meikasin lentää sarvien yli ja pallit iskytyi tankkiin.mikä ERO!!!
Hemmetin vaikee nyt kaupungissa pyöriä parkkiksilla kun hipasu uarrusta vaikuttaa heti. Epäilemättä yhdellä tai kahdella sormella saa etusen lukkoon. Ei ole todellista mikä ero.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kaveri vaihto håndaan keulan stefat, tarvikkeena, totta kai.
No, nehän alkoi vuotamaan melko heti.
Alkuperäiset kehiin.
Kun keulaputki oli ruuvipenkissä, niin tarviksestefalla ei juurikaan tarvinnut vääntää putkea, kun valo loisti läpi.
Alkuperäisellä stefalla sai vääntää ja kääntää, ennen kuin valo näkyi, joten ei enää ikinä tarvikestefoja keulaan.
Jos, niin kannattaa ensin tarkastaa valonläpäisysykyky![]()
Jos nuo tarvikestefat ja jarrut on huonoja niin voidaanko tästä yleistää hommaa muihinkin tarvikeosiin.
Ei merkkikorjaamossa (yhden hengen ) pienessä korjaamossa mulle suositeltiin lämpimästi käyttämään merkkiosia. Tämä liike ei niitä edes myynyt vaan kertoi mistä saan mm. alkuperäisen ilmanputsarin tarvike k&n :n tilalle.
Perusteluina oli puhdasta ilmaa koneeseen ilman hiekkaa yms pieniä partikkeleita. Jos taas tehot ei riitä nii se puoli heppaa jonka hyvällä tuurilla voi lisää saada, ei hommaa pelasta. Ohjeena oli hankkia tehokkaampi jos tehoa tarvii enemmän.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Eli on olemassa huonoja tarvikeosia ja hyviä tarvikeosia. Se halvin ei yleensä ole se paras![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Voinkertoa muulta kuin MP puolelta tarvikeosan käytöstä ja kustannuksista. Kaveri hankki, kun halvemmalla sai, puimurinsa moottoriin tarvikeöljynsuodattimen. Pahaksi onneksi koneessa ei oikein öljynpainevalo-systeemi pelannut. No moottori sijaitsee koneessa paikassa, josta sitä on vaikea nähdä, puimurin päällä ja viljasäiliön takana. Hiljalleen tämä suodatin sitten alkoi vuotamaan. Puinti jatkui, kunnes moottori leikkasi kiinni ja toppasi, oli öljy vajentunut määrään, jossa öljynpaineet häipyivät. Muuta kuin purkaamosta ostamaan koneeseen moottori, maksoi siihen aikaan euroiksi muutettuna noin kaksi ja puoli tonnia. Kyllä ainakin suodatinpuolella ostan aina alkuperäisen, ei se paljoa konkurssia siirrä.
Joo on varmasti eroa. Nää mun osat on ollu näitä näistä meidän tarvikeosaliikkeistä. TourMaxin kaasarinkorjaussarjassa ei ollut neulaventtiilin istukan tiivistettä kaukaisestikaan muistuttavaa o-rengasta. Ehkä mulle on nyt vaan kertynyt tässä huonohkotyyppisiä tapauksia.
Jarrupaloinahan mulla on ebc epfa:t mitkä on kai tokaks parhaat ebc:ltä. Nyt vasta tuntuu että jarruteho on sellainen mitä joskus ne hankkiessani odotin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hieman alkuperäistä aihetta liipaten ja silläkin uhalla että seuraa lynkkaus koska mm lähdeviitteet puuttuu, nuo "vapaastihengittävät" suodattimet ainakin kaasaripyörissä on varsin huono idea muutenkin. Yksi yleisimmistä virheistä minkä porukka faitteripuolella tekee on poistaa alkuperäinen putsarikotelo kokonaan ja korvata se rivillä podifilttereitä. Kukaan kun ei ota huomioon sitä pikkuseikkaa että se putsarikotelon muoto, tilavuus sekä sen sisällä olevat "imutötteröt "(velocity stack:it) ovat tarkkaan viritetty toimimaan keskenään eikä pyörä yleensä vaan toimi kunnolla ilman. Jotkut vehkeet, hyvänä esimerkkinä nyt omasta historiasta, vanhemmat CBR:t voi alkaa nikottelemaan jo siksi ettei kotelon kansi ole kunnolla paikallaan. Vaparisuotimen kanssa ne on ihan mahdoton saada käymään oikeasti hyvin.
Jotkut tarvikeosat voi toki olla alkuperäistä parempiakin, mm All Balls ohjauslaakerit voivat olla vanhemmissa pyörissä päivitys nykyaikaan, kun taas just esim noiden stefojen kanssa olen oppinut pysymään kaukana mm. Ariete -merkistä. Halppis jarrupalat usein vislaa ja kuluu nopsaan joten usein se ostaessa säästetty euro potkaisee omille palleille lyhyenä vaihtovälinä ja sitten taas rassataan... useinhan just esim keulastefoissa kulut lisääntyy vielä uusien öljyjen verran joten lähtökohtaisesti on yleensä järkevämpää pulittaa kiltisti orkkisosista ja nautiskella pidemmästä huoltovälistä... Järki mukaan, hyvätkään ketjut ei kestä kauaa jossei niitä huolla, huonot ei kestä vaikka huoltaisi. Sitten tietty se missä kannattaa säästää, kuinkahan monta kertaa olen lukenut mm cbrfoorumilta kuinka on säästetty ja laitettu 520 ketju ja tietty joku Volar tms, sitten itketään ja maksetaan kun katkennut ketjun pää murti askin kyljen kun se ei mahdu rattaan ympäri kaksinkerroin...
...ellei sitten ole tälläinen masokisti niinkuin itse että täytyy hankkia aina kaikkia eksoottisia välivuoden malleja yms mihin ei vaan saa muuta kun tarvikeosia jos niitäkään, tai sitten ne tilataan suoraan tehtaalta kuriirilimusiinilla ja maksetaan osien päälle 2-3x arvonsa rahteja![]()
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Toi laakeriesimerkki on hyvä. Kaasarinkorjaussarjoja saa Vitonista tehtynä, mikä kai on hyvä mäteriaali etanolibensalle jne.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Halvin tarvikestefa halpakaupasta tai vaikka SKF:n laatukilke tarvikkeena on aika eri juttu.
En näe mitään järkeä määritellä osia orkkis- ja tarvikekategorioihin.
Hyviin ja huonoihin ne kannattaa jakaa.
Ja nuokaan arvot ei ole yksiselitteisiä. Vaikkapa se stefa esimerkkinä, monelle enskapenalle matalakitkainen stefa on on enemmän hyvä kuin kitkainen keulajarru, vaikka tahmastefa kestäisikin kauemmin.
Mistä se Battaglinin kaverin puimurin öljyfilsu muuten korkkasi?
Yleisesti ottaen tarvikefiltterit, äänenvaimentimet, minivilkut ja esim kilpitelineet, ovat niinsanottuja matalan kynnyksen virityksiä. Niitä filttereitä katselee kaupassa, ne on aika halvat ja ne on helppo asentaa. Mutta siihen se helppo kynnys sitten päättyikin. Edessä on loputon kaasareiden säätö tai pyörän vieminen jonnekkin säädettäväksi. Hyvää siitä ei tule oikein millään, kun kaikenlainen sade yms vaikuttaa, voi esim reunasuodattimet kastua ja menee rikkaalle. Tai ilmanpaine suodattimien kohdalla muuttuu eri nopeuksissa vähän miten ilma pyörii.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jonkin verta säästää jo siinäkin kun ottaa laadukkaan 520ketjun sen 530 riimun tilalle. Samalla yleensä tulee tarjolle aika paljon isompi variaatio välityksiä. Ratahommissa tonnarilla ajaa helposti sen 3-4tkm 520ketjulla, joten epäilisin kadulla pääsevän 20-30tkm ihan kivutta.
Edit. Ite oon käyttäny vaikka kuinka kauan K&N öljynsuotimia, eikä koskaan mitään ongelmaa. Ilmanputsarina on yleensä vakio. Jarrupaloina jotain vakiota parempaa, samoin muiden jarruosien kohdalla. Ketjut ja rattaat aina tarvikkeena, kaikki vierintälaakerit samoin. Itseasiassa vakio-osaa tulee käytettyä aika vähän ja enempi ostelee noita laadukkaita tarvikekilkkeitä.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 31.08.2016 klo 17:53.
Superbike #7
Oma klokemus eiliseltä:Suzuki dr350:n orggiskaasuvaijeri 89 euroa.Moose racingin 39 euroa.Ei paljoa tarvii miettiä.Ei voi orggis niin paljoa parempi olla.
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Esim. laakerit ovat nk. standardiosia, joten ne voi hyvinkin ostaa erikoistuneesta laakeriliikkeestä, voi sitten valita merkin rahapussinsa mukaan, laakerimerkkejä kun on useita.
Ilmanputsarista vielä: kolme kertaa pessyt ilmanputsarin tänä vuonna, ja joka kerta oli jo pesu myöhässä... Alkuperäinen ilmansuodatin maksaa vähintään 115:-, K&N on nyt kolme vuotta vanha ja pesukitti maksaa kympin. Laitan senkin 300:- mieluummin vaikka renkaisiin..
Husqvarna 701LR
Perrrrhana niijjoo sekin pitäs vaihtaa...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91