https://www.storm-motor.fi/ajovarust...ab-c0ka60-a5-/
Näyttäisi muovipotta saaneen paremmat tulokset, kuin Schubertin C3 pro, joten ilmeisesti ainakaan turvallisuuden suhteen ei tarvitse tinkiä rahapulan vuoksi.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Vaikka avattava, niin myös paino n 1550 gr vaikuttaa kohtuulliselta.
Polyeteenin ominaisuuksista on saatu nykyään sellaisia, että siitä pystytään valmistamaan kypäriä myös luoteja vastaan. Voi olettaa, että muovinen ja huipputuloksilla testattu moottoripyöräkypärä on myös toimiva.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Miten halpa sitten määritellään. Netissä näköjään avattavia kypäriä alkaen 99,99 E.
Itsellä kyllä umpimallin Shoei.
Edit: Temulla näköjään alkaen 58,44 E
FJR -17
Itselläni on tuollanen 80€ Bogotto pinlockilla, riittää meikäläisen vähiin ajoihin vallan mainiosti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tai sitten jos kaatuu harvoin😁
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Vertaan tuota n.800€:n pottiin. Turvallisuus on tärkeintä ja tietysti sopivuus omaan kuulaan. Tuolle Temun kypärälle tulikin jo naureskeltua, että hänelle, josta et pidä😁 Meluisuus ei nyt ole kyytiläiselle tärkeä ominaisuus, koska vaimo ei enää lähde pitkille reissuille ja istuu niin lähellä minua, ettei tuuli tuiverra pottaa.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Bell oli aikoinaan hyvä mainos slogan: Jos sinulla on viiden kympin pää niin osta viidenkympin kypärä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kypärä on pääasia, totesi joku turvallisuusasiantuntija aikoinaan.
Hieman kyynisen kylmä ajatus kyllä ja varsinkin näin ns. jälkiviisaana, mutta oliko mr. Shumacherilla nyt liian hyvä kypärä taannoisessa lasketteluonnettomuudessaan ja jäikin siksi loppuelämänsä vihannekseksi vs. että heikommalla ruukulla olisi henki lähtenyt laakista
Lähinnä vain ajatuksena onko se parempikaan loppuen lopuksi ihan oikeasti parempi muuta kuin siellä testilabrassa.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Entäs Mika Häkkinen 10.11.1995 Adelaide? Hänellä ei varmasti ollut hyllyn halvin ruukku päässä? Ura jatkui vakavan onnettomuuden jälkeen ja maailmanmestaruuksiakin tuli.Hieman kyynisen kylmä ajatus kyllä ja varsinkin näin ns. jälkiviisaana, mutta oliko mr. Shumacherilla nyt liian hyvä kypärä taannoisessa lasketteluonnettomuudessaan ja jäikin siksi loppuelämänsä vihannekseksi vs. että heikommalla ruukulla olisi henki lähtenyt laakista
-- Brake later and open the gas earlier --
No juu, "hieman" tossa on niskat kyllä kovilla kun tuohon aikaan ei vielä ollut HANS-kaulasuojiakaan käytössä
https://www.youtube.com/watch?v=F1gqpQBkDuU
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tiedätkö Shumacherin mahdollisen kypärän käytön tai sen laadun onnettomuudessa? Heti onnettomuuden jälkeen sikäläinen lehdistö kirjoitti, että hän ei käyttänyt kypärää.
Mutta saahan siitä hyvän ???? perustelun halpapotan käyttämiseen.
PS olethan kytkenyt irti autosta kaikki turvallisuustoiminnot, jotta ei jää onnettomuuden jälkeen turhaan kitumaan?![]()
Jotkut lähteet on sitä mieltä, että Schumin pelasti kypärä ja GoPro kypärässä ois aiheuttanu päävamman - paha sanoa. https://petapixel.com/2014/10/12/mic...ro-helmet-cam/
Mutta noita Brittien SHARP-testien https://sharp.dft.gov.uk/ tuloksia lukeneena usein aika edullisetkin uskottavien merkkien kypärät on yllättävän hyviä. Usein hinta näkyy enemmän sitten mukavuudessa, ulkonäössä, laaduntunteessa ja kalliissa materiaaleissa kuin turvallisuudessa.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Juuri näin. Tasan samat speksit niiden on joka tapauksessa läpäistävä, oli siinä jälleenmyyjän hintalapussa sitten ihan millaiset numerot tahansa. Ja kyllä, on päässäni joskus keikkunut myös Shuberth eikä tämä nykyinenkään halpis kyllä pääse mukavuudessa yms. lähellekään tuota, ei mitenkään. Ja kuten sanoin, näillä vähäisillä ajoillani en vain ole halukas maksamaan tuota 5x hintaa noista ominaisuuksista. Meillä jokaisella on se oma mahis valita, onneksi.
Pienillä vuotuisilla ajomäärillä liikutaan usein myös varusteissa hiukka pienemmällä budjetilla - jolla taas ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa vedetäänkö tuolla cityssä pelkässä t-paidassa ja shortseissa, sen 1.000€ nahkapuvun roikkuessa vaatekaapin naulakossa, vai revitäänkö se 200€ halpis muovipussi tix-tex niskaan vaikka millaseen helteeseen. Toki ihan samalla tavalla se halpis voi jäädä sinne naulakkoon ja vedetään sitten pelkissä uikkareissa, mutta...
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
"Samat speksit" eivät ole SHARP-testin huippusuorituksen mukaisia, vaan jotain ihan muuta EU:n normistoa.
Vähän sama tilanne on henkilöautoilla, kaikki EU-alueella virallisesti myytävät täyttävät "samat hyväksymisspeksit", mutta kovin harvalla on pokkaa väittää, että kaikki ovat turvallisuudeltaan samaa luokkaa, puhumattakaan siitä että ovat kaikki parhaimmistoa.
Tuskin voi sitä laskettelukypäränkään turvallisuutta kovin suoraan verrata noihin MP-pottiin, vaan niin tunnuttiin tekevän
Eiköhän uskalla kuitenkin perustellusti väittää, että 5 tähteä UK:n SHARP-testissä saanut kypärä on helvetin turvallinen kypärä ja 4:n tähdenkin kypärät on ihan hyviä.
Viimeksi muokannut: mp71; 30.07.2024 klo 16:49.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
"oliko mr. Shumacherilla nyt liian hyvä kypärä taannoisessa lasketteluonnettomuudessaan ja jäikin siksi loppuelämänsä vihannekseksi vs. että heikommalla ruukulla olisi henki lähtenyt laakista ?"
Kyllä minä lähden oletuksesta, että hyvän kypärän avulla saatat selvitä päänsäryllä ja huonolla saatat päästä vihannestarhaan.Muistaakseni Bilhelveten umpipotta sai aivan kelvolliset tulokset turvallisuudesta, joten vähän ajavan kannattaa tinkiä siitä mukavuudesta, jos on rahasta tiukkaa.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
https://photos.app.goo.gl/rvFwDKyKJ8oApBtR6
Sisältö varoitus.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Caberg:it ovat saanet liki poikkeuksetta hyvät arvosanat SHARP testeissä:
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?ma...del=All&type=1
Duke II saanut viisi tähteä.
Sitten ruotsalaiset testaavat saman kypärän:
http://www.testfakta.se/sv/mc-hjalma...skraven-i-test
http://www.testfakta.se/sites/defaul...afik170517.pdf
Arvosana testin huonoin.
Muita merkkejä jotka saaneet SHARPin testissä liki aina kiitettävän arvosanan ovat Nolan ja AGV, muitakin voi toki olla jos penkoo.
Itsellä Schubertin C3 joka ei pärjännyt oikein hyvin ruottissa eikä sharpissakaan...
Varmaankin erilaiset testit testaavat vähän eri asioita ja vähän eri tavalla, eri kulmassa, eri voimalla jne ja antavat vähän eri tuloksia ja testeissä erilaiset painotukset.
En itse kyllä panikoisi jos olisin ollut ostavinani "viiden tähden" kypärän ja toisessa testissä se saakin vain neljä tähteä.
Suomalaisten talvirengastestin voittaa Nokia ja Ruotsalaisen testin voittaa Gislaved. Saksalaisen testin voittaa Continental. Silti ne kaikki ovat käytännössä yhtä hyviä renkaita.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Sen verran heitän omaa lusikkaani soppaan että tuollaisten seitsemän vuotta vanhojen testitulosten perusteella ei kypäriä tai valmistajia voi eikä pidä laittaa mihinkään järjestykseen. Tämän vuoden alusta uusien kypärien on oltava ECE 22.06 hyväksyttyjä eikä noiden testien aikaan ECE 22.05 hyväksyttyjen kypärien vähittäismyynti tai maahantuonti myyntitarkoituksessa ole enää sallittua. Ja tämä koskee siis koko EU-aluetta.
Toki olisi mielenkiintoista nähdä kuinka paljon tuon standardin päivitys oikeasti vaikutti. Selviäisikö nuo tuolloin viisi tähteä saaneet kypärät nykyisistä testeistä tai kuinka paljon noiden tähtien määrä putoaisi.
Tarkennus: 3.7.2024 on ollut takaraja ECE 22.05 ruukkujen myynnistä vedolle koko EU:ssa ja valtiot ovat saaneet säätää tiukemman aikataulun. Suomessa tuo raja oli siis 1.1.2024.
Viimeksi muokannut: Hammurab; 31.07.2024 klo 09:25.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Muistan kuinka ostin kasarilla parhaaksi todetut Misukan talvirenkaat ja joitakin vuosia myöhemmin ne todettiin vaarallisiksi. Oliko rengas huonontunut vai muut mennet oikealta ja vasemmalta ohi jäi arvoitukseksi, mutta jaksan uskoa, että potat ovat kehittyneet seitsämässä vuodessa paljon, vaikka mallinimi olisikin sama. Biken uudessa testissähän ei voittajat Schubert ja Shoei saaneet mitenkään erikoisen hyviä iskunvaimennusarvoja, mutta uskoisin eron olevan aika huima kyseisten pottien esisarjoihin nähden. 70-80 potat taisivat olla lähinnä päänkoristeita?
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Noinkohan nyt kuitenkaan on? Yhä löytyy myynnistä 22.05 hyväksyttyjä Schuberth, HJC, Shoei, AGV...
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ce&OrderDesc=1
Edit: Tuolla on muuten yksi melko hyvin kirjoitettu dokkari aiheesta mitä tuo 22.06 on enempi kuin mitä 22.05 oli
https://www.motolegends.com/reviews/...rcycle-helmets
Viimeksi muokannut: HiTec; 31.07.2024 klo 10:08.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Oikeampi tapa minusta noiden ECE-hyväksyntöjen kanssa on ennemminkin ajatella että hyväksynnän pitäisi taata tietty hyväksyttävä minimitaso suojaukselle, mutta tietenkin käytännössä jotkut ovat sitten sitä parempia ja jotkut vähän vähemmän parempia, joista nuo testeissä nähdyt erot sitten tulevat. Vaikka noissa eroja onkin, en olisi niin varma siitä että erot olisivat tositilanteen sattuessa "kuin yöllä ja päivällä". Mutta onhan sekin jotain lisäarvoa jos siitä tulee hyvä fiilis. On sitten myös asioita joihin ECE ei ota kantaa, kuten avattavan kypärän leukasuojan lukitusmekanismin kiinnipysyvyys testitilanteessa. On kuitenkin selvää että se vaikuttaa ainakin jollain tavalla käytännön suorituskykyyn.
Se on sitten eri juttu jos luvatun ECE:n raja-arvot ylittyvät, silloinhan on myyty jotain sitä itseään tai testissä on tehty joku virhe jos vaatimus ei täyty mutta kuitenkin luvataan että pitäisi täyttyä.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
No sen verran tuossa 22.06 tuli muutosta että avattavat testataan nyt sekä leukaosa kiinni, että myös leukaosa auki = 2x testit siis. Vaan tosiaan keulaportin kiinnipysyvyyteen tms. tuo ei ota mitään kantaa ja lienee aika helppo ymmärtää kolaritilanteessa mitä voi olla odotettavissa jos umpikypärä muuttuukin yllättäen avokypäräksi
Ja kyllä, myös tuon uuden 22.06 täyttäviä alle 100€ halpis kypäriä löytyy mm. Motonetistä
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08