Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Heräsi tässä mielenkiinto, jospa menisikin sitten ensi vuonna vaihteeksi tuonne kesälomalla ajelemaan, lämpöisen etelän vaihtoehdoksi. Ketä on ollut? Millaista oli, hienoa tietty. Mitä muuta kuin vasemmanpuoleinen liikenne tuolla olisi huomioitavaa, missä pitäisi käydä? Lontoon lisäksi.. Kaikki tieto on tervetullutta.
    ZZR1400
  2. #2
    Prätkällä en oo vielä kertaakaan liikkunu noilla saarilla mutta kotilolla joka kesä v. 2000 lähtien. Prätkällä mä lähtisin Skotlantiin jos valitsisin Englannin, Skotlannin ja Irlannin välillä.

    Jos voin mainostaa niin motocaching.net sivustolla on paljon loistavia valmiita reittejä mm. Skotlannissa.
    K1300S -11
    ex. GSX1250FA -12
    jarilik.wordpress.com
  3. #3
    Täältä pitäs löytyä 5-osainen ScottRide-Tourinki-stoori

  4. #4
    Jos sattuu Oxfordin kulmilla käymään, niin suosittelen semmosta paikkaa kuin Oxford University Museum of Natural History. Pelkkä rakennuskin on näkemisen arvoinen. Dinosauruksen "jalanjälki" pihan nurmikolla antaa alkufiilikset. Siellä voi aistia minusta sellaista "satavuotta sitten" tehdyn tieteellisen tutkimuksen henkeä.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  5. #5
    Matkakertomuksista löytyy Kotkan ja Marjatan Britannianreissu 2008. Jospa sieltä löytyisi jotakin mielenkiintoista.
    kotka
  6. #6
    Lainaa kotka kirjoitti Katso viesti
    Matkakertomuksista löytyy Kotkan ja Marjatan Britannianreissu 2008. Jospa sieltä löytyisi jotakin mielenkiintoista.
    kotka
    Reissu tehtiin itseasiassa 2007. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä. Kun tarkistin reissua, huomasin että reissun osa 1. on sivulla 21. Osa 2. on sivulla 20. Lisäksi photobucket on jostakin syystä poistanut muutamia kuvia syystä jota en tiedä.
    kotka
  7. #7
    pari vanhempaa ketjua

    http://www.moottoripyora.org/keskust...tiin-Irlantiin

    http://www.moottoripyora.org/keskust...n-ja-Irlantiin

    Tubesta (Huuruksen videoiiten lisäks) sarja "Säkkipillijärven polkka", on kylläkin enemmän fiilistelyä kuin raakaa infoa tarjoova pläjäys
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  8. #8
    Varaudu vesisateeseen, niin henkisesti varusteiden suhteen kuin esimerkiksi renkaiden suhteen.

    Itseltäni jäi aikoinaan Skotlanti käymättä kun kypsyin Irkuista palatessani vesisateeseen ja silpaisin suoraan Felixstoveen ja mantereelle vesisadetta pakoon.
    Tosin tuttavapariskunta oli samoilla kulmilla pari viikkoa myöhemmin ja sai osakseen varsin kivat kelit.

    Vasenpuoleisuus ei aiheuttanut minulle suurempia ongelmia, mitä nyt pari kertaa hiljaisessa kylässä huoltikselta lähtiessäni ajoin ensi oikealle puolen.
    Toiminta liikenneympyrässä kannattaa miettiä etukäteen, ne kun kierretään myötäpäivään.
    Kaikkineen vasemmanpuoleinen liikenne lienee vaikeampi kotilolle.

    Pikkutiet ovat ihan oikeasti pikkuteitä ja usein yksikaistaisia. Hiekkatietä tuskin löytää.

    Lampaat ja lehmät aiheuttavat pieniä yllätyksiä. Tosin suurempi vaara muodostunee laidunalueiden rajoilla olevista rautaritilöistä joiden tarkoitus on estää lampaita kulkemasta pois omalta laitumeltaan. Laitumia ei ole aidattu pikkuteihin päin.

    Ikuisen neuroosin sain englantilaisesta ruuhkasta. Pikkukylässä jonoa ohitellessani tavoitin viimein ruuhkan syyn. HÖYRYJYRÄn, sellaisen akuankkajutun jossa on aurinkokatos ja helvetinmoiset rautapyörät.

    Ihan upeaa aluetta, itse suunnittelen paikkaavan tuon Skotlannin puuttumisen lähivuosina.

    JP
    Viimeksi muokannut: Juha-Pekka Vuorinen; 10.09.2016 klo 21:36.
    NL, AL, AND, B, BIH, GB, BG, E, IRL, I, A, GR, R, LV, FL, LT, L, MK, MD, MC, MNE, N, P, PL, F, RO, S, G, RSM, SRB, SK, SLO, FIN, CH, DK, trs, CZ, UA, H, BY, EST, V, M, IND. lisäksi: DDR, D, YU, CZ
  9. #9
    Kopioin tämän tuolta "Matkakertomuksia" -osiosta. Liekö hyötyä? Yässä siis pelkkää Skotlantia ja ihan vähän Englantia (Newcastle).

    Noin kahden ja puolen viikon reissu Skotlantiin, jossa 10 päivää päristelyä ja takaisin kotiin. Tässä youtube-videoin kerrottuna sitä mukaa, kun videoita valmistuu. Musiikki on tylsää iMovie-kilkuttelua ja kamerakin tärisee, mutta hittojakos siitä.
    http://www.youtube.com/watch?v=qpy4HD1WgN4

    Videolinkit heitelty tekstin keskelle.

    Tässä sama teksti, minkä olin tuonne toiseen osioon laittanut heti reissusta palattuani.
    - Tiet melkoisen huonossa kunnossa. Kuin jotain riivinrautaa, eli asfalttia, josta vähintään joka toinen kivi poissa.
    Eli laita uudet renkaat alle matkaan lehtiessä.
    - Hinnat karkeasti ottaen Suomen tasoa. Jotkin asiat hieman edulisempia, jotkin taas hieman kallimpia. Omilla valinnoilla voi vaikutta pitkälti kokonaisbudjettiin (olipa yllättävä kommentti).
    - Matkaa kertyi noin 5400 km ja aikaa meni noin 2,5 viikkoa. Lautat: Hki-Travemunde-Hki ja Amsterdam-Newcastle-Amsterdam. Valitsimme hieman tilavammat hytit, koska neljän hengen porukalla ei viitsinyt ihan käppäsissä koloissa majailla.
    - Saksassa ei taidettu ajaa lainkaan moottoriteillä, vaan menimme ajan kanssa pieniä teitä pitkin. Amsterdamiin ja sieltä pois ajoimme motareita pitkin mennessä tunnin verran ja palatessa reilu pari tuntia.
    - Vasemmanpuoleinen liikenne ok, joskin oikealle kääntyvissä risteyksissä joutui hieman tavallista enemmän keskittymään.

    Skotlannin ajot:
    - Newcastle-Stirling: Pääsääntöisesti pieniä teitä pitkin, matkalla pari linnaa (mm. Alnwick). Edinburghin ruuhkaan jumituttiin hetkeksi. Stirlingissä pari yötä kaverin luona, josta käsin junalla Edinburghissa yhtenä päivänä.
    - Stirling-Invergarry: Majoitus viikoksi Invergarryssa (Ardgarry Farm) noin 600 puntaa. Tästä oli kätevä tehdä päiväajeluita eri suuntiin ja lisäksi paikka oli todella miellyttävä ja rauhallinen. https://www.youtube.com/watch?v=0lcmN_C9rGc
    - Ullapool-päivä: Pari skotlantilaista motoristia mukana ja kiersimme yhdessä noin 380 km lenkin. Hieman vesisadetta.
    https://www.youtube.com/watch?v=VaqZJ1gM6qA https://www.youtube.com/watch?v=vJk5KnkMZpI
    - Applecross-Torridon-päivä: Aamulla Eilean Donaniin, joka oltiin missattu parilla aikaisemmalla reissulla. Pihalla oltiin kyllä silloinkin käyty, mutta lipunmyynti oli jo loppunut. Nyt sisään linnaan ja käymisen arvoinen paikkahan se oli, ehdottomasti. Sitten kohti Applecrossia ja matkalta mukaan saman pari skottia, koska hekään eivät olleet tätä reittiä koskaan ajaneet. Uskomattoman hienot maisemat ja lähinnä sellaista yksikaistaista tietä. Suosittelen, vaikka päivälle tuli pituutta noin 11 tuntia. Vettäkin satoi loppupäivän. https://www.youtube.com/watch?v=TUaTQJTNIDE https://www.youtube.com/watch?v=J5-osoftpAU
    - Urquhartin linna ja Fort Augustus: Hieman kevyempi ajopäivä, eli sellainen turistipäivä.
    - Inverness-Lossiemouth-viskilaakso: Melkein sateeton alkupäivä, jolloin Invernessin läpi kohti Lossiemouthin rannikkokaupunkia (tai kylää, kuinka vaan). Matkalla yksi paikallismuseo. Sitten "viskilaaksoon", jossa tarkoitus oli käydä tislaamokierroksella. Macallanilla yritettiin, mutta kaikki kierrokset oli varattu etukäteen täyteen. Saimme kuitenkin maistiaiset ja jatkoimme matkaa. Päätimme unohtaa tislaamokierroksen tältä päivältä, vaan pistäydyimme Scottish Folk Museumissa, joka on ihan ok. Sitten takaisin majapaikkaan.
    - Isle of Skye-päivä: Vesisateessa Portreehen, jossa Highland Gamesit. Hieno tapahtuma tämäkin ja suosittelen käymään, jos paikallinen meno kiinnostaa. http://www.youtube.com/watch?v=1zC0RlW0ONE Muutama tuntia katsottiin kisoja ja sitten keulat kohti Taliskerin tislaamoa, jossa pääsimme tislaamokierroksellekin. Vesisateessa siten takaisin Invergarryyn. https://www.youtube.com/watch?v=VL0ymOz-qZo
    - Fort William & Mallaig-päivä: Kevyempi ajopäivä ja pääosin vesisateessa tämäkin. https://youtu.be/7NJ9MIdCO-o
    - Invergarry-Dumfries: Alkumatkasta vesisadetta (Invergarry-Glencoe), ja sitten alkoi aurinkoinen kotimatka kuivalla asfaltilla. Majoitus saatiin soitettu edellisenä päivä Huntingdon Housesta, jota voin suositella lämpimästi. Edullinen ja erittäin mainio paikka. Myös Dumfries yllätti viihtyvyydellään. Matkalla yksi valtava linna, joka oli tuona päivänä yleisöltä suljettu. Pihoilla katseltiin sitä, juu. https://youtu.be/ayMY2gWRQz0
    - Dumfries-Newcastle: Leppoisa ajopäivä liki helteisessä säässä kohti Newcastlen satamaa. Matkalla Devil´s Porridge Museum ja Hadrianuksen muuria. Satamaan kätevästi ja laivaan melkoisen nopsaan ilman odottelua. https://www.youtube.com/watch?v=q7CmtbxrLZI
    - Amsterdam-Bremen-Travemünde: Hellettä ja pelkkää aurinko! Moottoritiellä ajettiin vain Amsterdamista lähtiessä. Sitten pienempiä teitä pitkin Bremeniin yöksi ja seuraavana päivänä Lüneburgin kautta Travemünden satamaan. Tässä videota noista kehdesta viimeisestä päivästä: https://www.youtube.com/watch?v=8sf4Qn001PM

    Nyt oli neljäs visiitti Skotlannissa yleensä ja toinen kerta prätkällä. Ensi kerralla lennän Edinburghiin ja vuokraan auton. Sen verran vesisade alkoi tympimään pitkien ajopäivien lopussa. Hieno maa, mukavia ihmisiä sekä hyvää ruokaa ja juomaa (paino + 4 kg)
  10. #10
    Onko kellään kokemusta kuinka Norjasta pääsee nykyään lautalla Newcastleen pyörän kanssa? Jostain luin, että henkilöliikenne olisi lopetettu tältä väliltä, en nyt onnistunut löytämään linkkiä.

    Ensi kesänä olisi tarkoitus mennä Bretagneen, joten ajattelin jos koukkaisi Norjan kautta Britteihin ja sieltä Ranskaan päin. Briteissä mestat ovatkin jo aika hyvin tiedossa mutta vähän on auki vielä miten sinne kannattaisi mennä. Lontooseen tai etelään ei mielellään, kun ei tekisi mieli ajaa edes takas pohjoiseen ja takas etelään.
  11.  
  12. #11
    Lainaa chuckmynorris kirjoitti Katso viesti
    Onko kellään kokemusta kuinka Norjasta pääsee nykyään lautalla Newcastleen pyörän kanssa? Jostain luin, että henkilöliikenne olisi lopetettu tältä väliltä, en nyt onnistunut löytämään linkkiä.

    Ensi kesänä olisi tarkoitus mennä Bretagneen, joten ajattelin jos koukkaisi Norjan kautta Britteihin ja sieltä Ranskaan päin. Briteissä mestat ovatkin jo aika hyvin tiedossa mutta vähän on auki vielä miten sinne kannattaisi mennä. Lontooseen tai etelään ei mielellään, kun ei tekisi mieli ajaa edes takas pohjoiseen ja takas etelään.
    Olisi tarve ollut kanssa tuollaiselle siirtymiselle kesäkuussa tuttavalla, ei löytynyt. Jätti pyörän parkkiin, lensi Oslosta Edinburghiin, ajeli siltäpäin jokusen päivän vuokrapelillä, lensi takaisin. Tuollainen tekniikka, kuulemma toimi
    FJR 06/2014
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
    CBR 125R 07/2016 jälkikasvulla ajossa