Mulla on reilut kymmenen vuotta vanha Shoei kokokypärä. Vieläköhän siinä on turvallisuus tallessa, vai pitäisikö vaihtaa uuteen? Kymmenen vuotta ollut kaapissa (siis kypärä) kun ei ole ollut pyörää, eikä täten kypärälle käyttöä.
Entiset: Mobylette, Helkama Major (Sachs), Kawasaki KH90, Zundapp GS100, Honda CB125, Yamaha 350 YR1?, Suzuki GT380, Suzuki GSX750, Vespa 125, Moto Guzzi California Jackal, Honda ST1100 Pan European, Moto Guzzi California Special
Samaa tässä mietin.
Omassani HJC kypärässä on vuosiluku 2002. Muuten kyllä hyvin vähän käytetty naarmuton ja mun päähäni passeli.
Hyllyssä on kyllä vanhempiakin ja ymmärrän kyllä, että vuoden 1971 mallin AGV ei taida olla enää ihan parhaassa iskussa.
Vaikea uskoa, että valolta suojattu kuitukypärä menisi miksikään.Uskon, että on tärkeämpiäkin tapoja varmistaa turvallisuutensa,kuin uusimalla päähän sopiva laatupotta,mutta tämä toki mutu-perusteella.Tämä siksi, että tuo tauko on noinkin pitkä.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Ennen tätä lausuntoa kannattaa tarkistaa se kypärän sisäpuolelta löytyvän styroksin eli täytteen kunto!
Se nimittäin hapertuu vuosien mittaan melkein riippumatta missä ja miten kypärää säilytetään (toki kosteassa nopeammin!). Se täyteaine on vähintään yhtä tärkeä suojaavuuden kannalta kuin se päälimmäisenä oleva muovi tai komposiitti!
Hanki uusi kypärä jos henkesi on sinulle yhtään arvokas!
Viimeksi muokannut: Go-Za; 04.08.2016 klo 18:51.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Go-Zan pointti on muuten hyvä. En mäkään usko että kuori menettää lujuutta, mutta toi sisustan "styroksista" ei kai oikein tiedä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vielä Jenkkifoorumin löpinöitä aiheesta. Siellä toisena vastauksena on "yleinen sääntö on 5-7 vuotta" Ja tämäkin on mun mielestä nykyään 5 vuotta (Ainakain Shoein ja HJC:n suositus taitaa olla tuo).
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ainahan voi perustella itselleen (ja vaimolle etenkin) uuden kypärän hankintaa sillä että 4-5 vuoden jälkeen kypärä on jo aikansa elänyt ja on aika hankkia uusi (ja muodikkaampi) kypärä![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Taas ihan Stetsonista vetäisin, että hiki, jos joku sen sisustan vanhentaa, mutta toisaalta en oikein ole varma imeekö Styroksi mitään kosteutta, kyllä ne ainakin laiturissa pitkään kestää käsittääkseni.Se miten itse varmistuisi sisustan kunnosta on kyllä minulle hieman epäselvääSanoisin, että osta sitten uusi kypärä, mutta jos henkesi on sinulle kallis, niin mene eak-kurssille noin pitkän tauon jälkeen.
Viimeksi muokannut: oili; 04.08.2016 klo 20:44.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Toki valmistajat varsinkin jenkeissä suosittelee huomattavan lyhyttä käyttöaikaa ihan joukkokannemielessäkin. Hyvän näköisenähän styroxi näkyi säilyneen vanhassa mopolazerissakin kun sen vanhempien komerosta kesällä löysin, oli käytössä jokusen vuoden ja nyt käyttämättömänä ~30 vuotta
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Uuden kypärän hankinta tulee kyllä ajankohtaiseksi jos pyörän hankin. Ihan jo mukavuuden takia, koska vanha kypärä ei ole ollut ihan sopiva. Tulikin käytettyä usein Arain avopottaa, oli niin paljon mukavampi kun ei puristanut otsalta ja poskista. Jos nuo mahdolliset koeajot tekisin vielä vanhalla kypärällä. Kyllähän tuo ajotuntuma on varmaan vähän hakusessa, joinain vuosina muutaman kerran olen lyhyitä koeajolenkkejä tehnyt.
Entiset: Mobylette, Helkama Major (Sachs), Kawasaki KH90, Zundapp GS100, Honda CB125, Yamaha 350 YR1?, Suzuki GT380, Suzuki GSX750, Vespa 125, Moto Guzzi California Jackal, Honda ST1100 Pan European, Moto Guzzi California Special
Moottoripyöräilyn turvallisuuteen vaikuttaa n+1 muuttujaa. Jos epäilet kypärän turvallisuutta ja lompakossa olisi sitä varten kypärän verran ylimääräistä rahaa, niin sijoittaisin sen mieluummin vaikka EAK kurssiin ja/tai muutamaan rata-ajeluun.
Toki, jos kypärä ei ole sopiva, niin jutun juoni on ihan toinen.
Riskinhallintaahan tuo viime kädessä kuitenkin on, ja jokainen itse valitsee hyväksyttävän riskitason. Periaatteessa koeajotilanteissa onnettomuusriski on suhteessa suuri, koska alla on vieras pyörä eikä muutenkaan kovin paljoa tuoretta ajokokemusta alla. Toisaalta koeajoissa suoritettava kilometrimäärä on kuitenkin yleensä varsin pieni, joten sikäli taas onnettomuuden todennäköisyys on melko vähäinen.
Esimerkiksi Arai laadukkaana kypärävalmistajana toteaa, että kypärän normaali käyttöikä on viisi vuotta, mutta että kypärä tulisi poistaa käytöstä viimeistään 7 vuotta valmistusajankohdan jälkeen, koska materiaalien ikääntymisestä johtuen turvallisuutta ei voida taata. Tätä taustaa vasten "yli 10 vuotta" vanha on kyllä jo riskirajoilla, vaikka tuossa "virallisessa totuudessa" epäilemättä on turvamarginaalia melko paljon.
Lienee sitten ihan omaa lajiansa kypärän styrox, jos se hapertuu. Sain perintönä kylmälaukun, jota raahattu mökille ja takaisin 30-40 vuotta ja sisään on kipannut milloin mitäkin. Ei ole hapertunut eikä muutenkaan teknisesti mitään vikaa, mutta värjäymiä ja kolhuja on siellä täällä. Eikä tuo mökin laiturikaan ole mihinkään uponnut, puuosat on vaihdettu pariin kertaan, mutta samat styroxit pitävät sen pinnalla. Rakentamisessa käyttöiäksi luvataan 100 vuotta ja käytännössä kestänee kauemminkin. Mutta kuumasta styrox ei tykkää.
Enemmän olisin huolissani siitä onko kiinnitysremmi ja lukko vielä ehjiä, visiirin mekanismi yms. Olen silti samaa mieltä, että jos vähänkin arveluttaa, niin uusi kypärä päähän ja vanha kukkaruukuksi. Tässä välissä kypärät ovat kehittyneet ja vaimennusta on tutkittu, tiedetään paremmin minne ne kriittiset iskut tuppaavat tulla ja kypärät suunnitellaan sen tiedon pohjalta jne. Vanhaan kypärään voi olla mahdoton saada uutta visiiriä yms.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tuossa just kaivettiin maasta styroksia vm. 1972, se oli täysin virheetöntä. Voineeko sitten verrata kypärän styroksehin - ei aivastustakaan..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Viime kesänä pilkoin uteliaisuuttani 10v vanhan HJC:n. Tiputettu monta kertaa assulle, kerran kaaduttu leukaosasta maalit pois.
Kuori: kuitua, ei silmällä havaittavia säröjä, edes kirkasta valoa vasten. Isolla kouralla eri puolilta lujaa painelemalla ei löytynyt helposti joustavia paikkoja.
Styrox: Yhtenäinen, ei havaittavaa hapertumista ulko- eikä sisäpuolella, ei painumia.
Tarpeeksi kovaa kun löi, meni rikki, mutta sillä nyt ei varsinaista informaatioarvoa ole.
Remmi oli rispaantunut, kaikko tuuletusluukut rikki tai irti ja visiirinkiinnikkeet väljät ja sisusta haisi kuolemalle.
Vaikea ko. pottaa olisi ollut kolarivaaralliseksi väittää jos se vaan päässä pysyy. Visiirin aukilävähteleminen vauhdissa toki altisti jännäpaikoille![]()
Kyllähän kaikki tietää että se kypärän sisusta ei ole mitään styroxia. Ja kaikkihan senkin tietää että se ei haperru aikaa vastaan vaan kovettuu. Mutta kannattaako 10 vuotta vanhaa kypärää käyttää?
No minä en käytä. On tullut satsattua rahaa niin pirusti tuohon järjen juoksuun. Minusta on kivaa että kypärä on ulkopuolelta kova ja sisältä pehmeä ja pysyy päässä.
Mutta kukin tyylillään![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Ihan muusta riippumatta, materiaalipuolella on menty huimasti eteenpäin
sen suhteen, miten ne säilyttävät ominaisuutensa.
Tuotteen hinnan muodostuminen on toki paljolti muustakin kiinni kuin
materiaalin laadusta.
Hinta (tuotteen) ei siis aina suoraan ole laadun tae,, mutta "arvokas brandi" harvemmin
sotkee pöksynsä millään tapaa luokatonta laatua olevilla materiaaleilla.
Tästä taas tahtoo seurata se, että "laatutuote" säilyttää ominaisuutensakin suht hyvin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Voi vee!
Miula on aktiivikäytässä 2004 ostettu avo AGV (maalattu) ja 2006 ostettu schuberth c2.
Molemmat on asiallisessa kunnossa, niin päältä kuin sisältä ja en ajatellut niitä vielä vaihtaa, vaikka ORGin mukaan niiden käyttö on hengenvaarallista...
Joo, olisin ollut kanssasi täysin samaa mieltä eiliseen asti.
Nimimerkillä 25v. turvallista mopoilua muiden vanhoilla renkailla ja vermeillä.
Nyt sattui olemaan kuupassa +10v käytettynä hankittu AGV, ihan siisti päälle päin, mut vuosien saatossa oli näköjään päässeet polystroolit kuivahtamaan ja kovettuneet (kansanomaisempaa styrox sanaa ei täällä saa käyttää).
High siderin jälkeen vedin kädet rintaan suojaamann solisluita (nimim 10 lipaa ja 0 luunmurtumaa) ja tulin radan pintaan kuin nuorisokeihäs. Voin sanoa, että sattui ihan v¤tusti ja olisin mielellään jäänyt pariksi minuutiksi ihan paikalleen vetämään happea. Mutta en uskaltanut, ku ajattelin että joku katsomosta soittaa zirran jos ei näy liikettä turva-alueella.
Tänään on sitten parin burana kasisatasen voimin tultu siihen tulokseen, että jatkossa on potan ikä +-5 vuotta.
Tää nyt ei oo ainoo asia tässä maailmassa johon mä uskon vasta omakohtaisten empiiristen tutkimusten jälkeen.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
kait tuommosen tärräyksen luulis tuntuvan vaikka olis ullu ihan uuskin potta
ja edelleen et vanhakin AGV toimi jotenkin eli henki säily
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
High siderin jälkeen vedin kädet rintaan suojaamann solisluita (nimim 10 lipaa ja 0 luunmurtumaa) ja tulin radan pintaan kuin nuorisokeihäs. Voin sanoa, että sattui ihan v¤tusti ja olisin mielellään jäänyt pariksi minuutiksi ihan paikalleen vetämään happea. Mutta en uskaltanut, ku ajattelin että joku katsomosta soittaa zirran jos ei näy liikettä turva-alueella.
Tänään on sitten parin burana kasisatasen voimin tultu siihen tulokseen, että jatkossa on potan ikä +-5 vuotta.
Tää nyt ei oo ainoo asia tässä maailmassa johon mä uskon vasta omakohtaisten empiiristen tutkimusten jälkeen.[/QUOTE]
Luonnollisesti surmanajajien täytyy käyttää parhaimpia varusteita![]()
Kyselin hiljakkoin myyjältä, että onko n. 8 vuotta vanha kypärä turvallinen ja käyttökelpoinen. Kyseessä lähes käyttämätön ns. huippukypärä. Myyjän mukaan on turvallinen ja käyttökelpoinen. Kyseinen myyjä/myymälä edusti ko. merkkiä.
Honda VTR 1000F
Juu ainahan se vähän tuntuu, mutta suuressa osassa ratakaatoja ei edes mene kypärä vaihtoon.
Yleensähän kaveri kerkeää tatamiin ennen kypärää ja näin kohtaamistakulma on hyvin pieni. Silloin ei sopivankokoisen ja tuoreen kypärän sisällä tapahdu kummempaa iskua. Silti saattaa fyllit ottaa liukumisesta ja pään kypärän sisällä heilumisesta tärinää vastaan, että M koon potta väljääntyy sisältä L kokoiseksi.
Tämänkertainen kupperskeikka poikkesi siinä mielessä monesta aikaisemmasta, että kohtaamiskulma oli poikkeuksellisen suuri. Lienee ollut 45° tai enemmän ja pää ensimmäisenä löysi asvalttiin. Näin iskussa on takana lähes koko ruhon paino. Kolmanneksi epäonneksi juuri tällä kertaa oli päässä se vanhahko koppura jonka kyky jakaa iskun painetta laajemmalle oli jo selkeästi heikentynyt.
Siksi Burana.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tämä on ajatuksia herättävä ketju. Vaimon Schuberth C3 on ostettu muistaakseni 2011, ja se on ollut käytössä tarakalla istuessa hänellä ehkä yhteensä max 500 kilometrin ajan. Viimeiset lenkit sillä on ajettu 2012 loppukesästä, kun vaimo odotti jo esikoistamme. Sen jälkeen kypärä on ollut käyttämättömänä (säilytetty sisätiloissa). Ehkä, jos olisi ollut kaukaa viisas, olisi kypärän laittanut heti myyntiin, jolloin siitä olisi vielä saanut rahaa takaisin ja parempaan käyttöön. Toisaalta säästyypähän ostosreissuilta sitten, kun vaimo joskus taas kyytiin tulee.
Oma Shoei Neotec on ostettu 2012, ja se on ollut käyttämättä siitä lähtien, kun pyörän myin vuonna 2015 keväällä. Uuden pyörän meinasin hommata mahdollisesti ensi vuonna, jolloin Neotecille tulee ikää se 5 vuotta.
Netistä löytyi Shoein (USA, http://shoei-helmets.com/Maintenance.aspx) sivuilta seuraavaa:
"Helmet Replacement
Ultimately, the useful service life of a safety helmet is dependent on the intensity and frequency of its use. Helmet replacement is recommended even if only one of the under-mentioned points applies:
- The helmet was subjected to an impact.
- The comfort padding or the retention system has become loose due to heavy use or display signs of deterioration.
- The synthetic foam padding displays signs of heavy use and the helmet feels too loose. Test: with the retention system fastened, the helmet turns to the side when you gently shake your head.
- There are indentations in the EPS liner and/or white scratches can be seen on surfaces with black paint.
Even if none of these is applied, we, SHOEI, recommend replacement in 5 years after it's first purchased at retail."
Lopussa lukee siis, että vaikka mitään näkyvää vauriota ja käytettävyysongelmaa ei ole, niin suositellaan vaihtoa 5 vuotta sen jälkeen, kun kypärä on kaupasta kotiin haettu. Kun ei voi tietää, kauanko kypärä on seissyt kaupan hyllyllä (kuluuhan ne materiaalit siellä paketissa ollessaankin), niin itse mieltäisin tuon 5 vuotta tarkoittavan enemmän aktiivisessa käytössä olemista.
Ensimmäisen kypäräni (Arai Condor tms) vaihdoin parin vuoden jälkeen sen vuoksi, että olin tiputtanut sen asfalttiin aika monta kertaa (ja joka tapauksessa haaveilin avattavasta kypärästä).
- Mikko
Kyllä mä kummastelen tässä ketjussa useidenkin kirjoittajien mielipidettä siitä että esim 10v vanha kypärä on vielä käyttökelpoinen ja turvallinen!
Kypärä on ehdottomasti se tärekin suojavaruste moottoripyöräilyssä. On lähes varmaa että kaatuessa tai kolaroidessa pää saa iskun ja ainakaan minä en ole varmis tinkimään siitä etteikö päässäni olisi oikeanlainen ja varmasti turvallinen kypärä. 2 kertaa olen itse pyörän kaatanut/ kolaroinut ja molemmissa osuma kypärään tuli. En ala spekuloimaan sillä olisinko hengissä jos mulla olisi ollut vanhempi kypärä päässä! Sillä ei ole merkitystä, tärkeintä on se että olen hengissä eikä päähän ole (mitään vakavia) traumoja tullut (Sen lisäksi mitä siellä jo on)
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi