Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Minulla ylämäkeen kääntyvä kurvi menee alamäkeä sujuvammin. Onko kenelläkään toisinpäin?
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  2. #2
    Monesti lentoonlähtö on helpomaa kuin laskeutuminen. Kerran olen heittänyt kuperkeikat, kun uukkaria rampilla yritettyäni moottori stumppas
    Tomorrow is just your future yesterday.

    K1 Gixxeri
  3. #3
    Poistettu
    Riippuu vähä kurvista ja mäen jyrkkyydestä. Jos on jyrkkä alamäki, on mopo herkästi jo liikaa nenällään rentoa ajoasentoa ajatellen ja muutenkin alamäestä johtuen joutuu jarruttamaan reilusti enemmän.

    Itellä kuitenkin esim Alpeilla syy on psykologinen. Kun kaahaan sen minkä uskallan passoa, aina on mahdollista että sattuu vahinko. Mieluummin ajan kallioon kuin lennän tyhjään kaiteen yli. Siksi ylöspäin on mieluisampaa yrittää edetä liukkaasti ja vähän isommalla marginaalilla alas.
  4. #4
    Norjassa tuli huomattua et kyl ne serpentiinit menee pal mukavammin ylöspäin ku alas, varsinkin jos aamu seiskast edessä on tosi jyrkkää 8km alaspäin
    Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
    ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
    ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
  5. #5
    Sujuva kääntyminen edellyttää pientä kaasun käyttöä, mikä alaspäin mentäessä ei tunnu loogiselta
    BMW K1200rs
  6. #6
    Lainaa Tannisto kirjoitti Katso viesti
    Sujuva kääntyminen edellyttää pientä kaasun käyttöä, mikä alaspäin mentäessä ei tunnu loogiselta
    Sujuva kääntyminen edellyttää reilua katseen käyttöä, mikä alaspäin mentäessä käy yhtä sujuvasti.
    Takajarrulla saa pidettyä pyörän paremmin tasapainossa alamäki serpoissa
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
  7. #7
    Oliko nyt siis kysymys liki paikallaan tehdystä käännöksestä vai ajon aikana?

    Ittehän nimittäin just painin triumphin kanssa tossa joku päivä takasin kun yritin tehdä uukkaria hiekkatiellä poikittain rinteessä

    Passoan oon nauttinu lähinnä appelsiinimehun kanssa, ei oo paljoo tarvinnu keskieuroopassa kurvailla...
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  8. #8
    Jos serpentiiniä ajatellaan niin onhan ihan suorallakin jyrkkään ylämäkeen kiihdyttäminen luontevampaa kuin jyrkkään alamäkeen jarruttaminen. Ja kiihdyttämällä mutka on luontevampi kuin jarruttamalla. Ja kesken mutkaa kiihdyttäminen mukavampaa kuin jarruttaminen kesken mutkan. Eli ylöspäin helpompi omasta mielestä
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  9. #9
    Lainaa Nysse kirjoitti Katso viesti
    Sujuva kääntyminen edellyttää reilua katseen käyttöä, mikä alaspäin mentäessä käy yhtä sujuvasti.
    Ehdottomasti näin. Pointtini vaan oli, että jarrutettaessa myös moottorijarrulla pyörä tahtoo nousta pystyyn - tai ainakaan ei niin halukkaasti kääntymään. Alamäkeen suunnattaessa on luontevampaa tarjota moottorijarrutusta kuin kaasua. Tai ainakin vielä näin suht kokemattomalle kuljettajalle
    BMW K1200rs
  10. #10
    "Sujuvammin" tarkoittanee, että vaatii ajosuorituksen osalta vähemmän tarkkuutta ja "intensiteettiä"?

    Eiköhän ne erot tuossa ala lähtökohtaisesti syntymään pyörillä rullaavan, 300kg:n massan nopeuden
    kiihtymisen / hidastumisen kautta.

    Tämän rastin (ylä/alamäki) myötä myös konkretisoituu hyvin "osuvan/tehokkaan" jarruttamisen
    vaikeus..... ja miten huonosti moni meistä, etenkin katukuskeista tuon asian oikeastaan osaakaan .

    Kunnon alamäkeen kurvaillessa tuo massan hillintä vaatii yhtä paljon lisää panostusta sisääntuloihin/vauhdin
    säätöön, kuin ajon muuttuessa rennosta tourinkiköröttelystä jonkintapaiseen vetomeininkiin.

    Toisaalta.... on ylämäkeenkin rehvakkaasti vedettäessä kädessä se tosiasia, että se pito mikä on
    käytössä, loppuu samaan ulostuloon pyrittäessä kesken esim. tasamaahan verraten.
    Taas ollaan tuolla alkupisteessä.... massan nopeuden muuttamisessa.

    Onhan tuossa lukemattomia muitakin muuttujia aina mukana, mutta "massan laki" on armoton.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  11.  
  12. #11
    Lainaa Jan76 kirjoitti Katso viesti
    Norjassa tuli huomattua et kyl ne serpentiinit menee pal mukavammin ylöspäin ku alas, varsinkin jos aamu seiskast edessä on tosi jyrkkää 8km alaspäin
    Lysebotn meni vielä hienosti alas. Stalheimskleiva alko oleen jo huono.

    Itselläni taisi olla ongelmana alamäkiserpentiinissä eturenkaalle tuleva liiallinen pano. Varsinkin kun menin jarrulla röykkyisiin mutkiin sisään. Olisi varmaan vaan pitänyt uskaltaa aloittaa kiihdyttäminen aikaisemmin

    Myönnän etten aina jaksanut pitää painoakaan kokonaan poissa käsiltä. Eikä etukenoon säädetty pyöräkään ole paras ajaa alamäkeen.


    Katse, ajoasento, hallintalaitteet, ajoneuvon paikka ajoradalla, ok?
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net