Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    antaa käynnistysavun autolle ? Tyhmä kysymys ehkä, mutta muuta ei huomenna ole käytetävissä. Eli jos irroittaa akun mukaan ja kaapelit niin a) onko käytännön estettä ja b) onko käytännön hyötyä
    Kiittäen
    GSX 1250 FA -13
    GSF 1250 Sa -07
    GSF 600 S -03
  2. #2
    Kyllä voi. Käynnistin auton useamman kerran kaapeleilla motskarista kun autossa oli huono akku.
    Moto Morini 9 1/2
    Kawasaki zx12r (lunariin x2)
    Kawasaki ZRX 1100 (löytyy vielä tallista)
    Honda cbx 650 Nighthawk
  3. #3
    Akku kuin akku kelpaa, kun vaan Voltit on samat.

    Ei se starttimoottori tiedä, että mikä akku siellä plus-johdon toisessa päässä on
    Toki, jos akku on kovin pieni (Ah),ja iso startti, niin akku saattaa tyhjetä nopiaan.

    Tallissa tai pihalla voi rätkään ottaa apuvirtaa auton akusta.
  4. #4
    Asiasta seitsemänteen, ne pienet litium -starttiavut ovat muuten uskomattoman hyviä. Ostin HongKongista jostain poistosta sellaisen viidelläkympillä. Täyteen ladattuna sain käyntiin kesälelun (2,0 bensaruisku) jossa akku oli niin tyhjä ettei jaksanut juuri avata keskuslukon. Samalla latingilla starttasin päältäajettavan ruohonleikkurin joka vaati todella pitkän sahauksen, sen akku ei oikein jaksa ladattunakaan kevätstarttia.
    Noiden operaatioiden jälkeen starttiapu oli 2/5 latingissa ja kokeeksi starttasin mönkkärin pelkästään tuolla, sekin lähti käyntiin.

    Kyseessä siis toi http://www.hongkong.fi/fi/koti-ja-as...hde/p/2014570/

    Enkä ole noita kauppaamassa tai töissä honkkarissa, kunhan mainitsin mistä saa apuja
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  5. #5
    Kannattaa pitää mielessä että jos esimerkiksi auton akku on tyhjä ja kytken sen rinnan pienen mp akun kanssa niin iso akku ryöstää pienen akun virran lataakseen itseään.

    Kytkisin itse ensin mp akun rinnan ja sitten irroittaisin kengän auton akusta ja kokeilisin startata.Käyntiin lähdön jälkeen iso akku taas kiinni ja hetken päästä pieni akku irti.Mp akut ovat yleensä agm tyyppiä joka antaa aika hyvät starttivirrat koostaan huolimatta.Olen käynnistänyt pikkulohkokasin mp akulla,pyöritti kyllä hyvin mutta ei anna montaa yritystä kapasiteetin vuoksi.
    They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. Thats nothing, cause if you play it forwards, it installs Windows.
  6. #6
    Lainaa MCL kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa pitää mielessä että jos esimerkiksi auton akku on tyhjä ja kytken sen rinnan pienen mp akun kanssa niin iso akku ryöstää pienen akun virran lataakseen itseään.
    Jos oletetaan että toinen akku on tyhjä jolloin sen napajännite on esim. 12V ja toinen akku on täysi ja jännite 12,7V niin ei sillä 0,7 voltin jännite-erolla mitään kovin ihmeellistä virranryöstöä tapahdu.
    Mahtaako akku edes latautua ellei jännite ole yli 13V tai jotain...
    Viimeksi muokannut: micco; 21.07.2016 klo 14:13.
  7. #7
    Aika monet boosterit on sisälmyksiltään "mp-akkuja".
  8. #8
    Lainaa micco kirjoitti Katso viesti
    Jos oletetaan että toinen akku on tyhjä jolloin sen napajännite on esim. 12V ja toinen akku on täysi ja jännite 12,7V niin ei sillä 0,7 voltin jännite-erolla mitään kovin ihmeellistä virranryöstöä tapahdu.
    Mahtaako akku edes latautua ellei jännite ole yli 13V tai jotain...
    Jos akun napajännite on 12v, niin eihän se silloin ole tyhjä.
    DR 650 + XF 650
  9. #9
    Ja tottahan se akku latautuu aina kun sille osoitetaan suurempi jännite kuin itsessään on. Jännite-ero tasautuu, ei sii ole mitään maagista 13v tms rajaa ennekuin alkaa latautuu.
    Kawasaki ER-5 -97
  10. #10
    Lainaa Jortsi kirjoitti Katso viesti
    Aika monet boosterit on sisälmyksiltään "mp-akkuja".
    Juu, niin on ne "hinnat alkaen" olikohan jokin crx-tuotos ja ei sillä autoo startannu, nykysellä bachon tuotoksella laitettu talvipakkasilla kaks maasturia ja yks hlö-auto tulille, kaikki diisseleitä ja ihan samalla latauksella. Tosin miten noitakaan vertaa toinen on 10x kalliimpi ja takuuvarmuudella antaa apua.

    Telwinin "povariversio" sitten mönkimellä ja kelkalla mukana, tuollahan saa samalla virtaa kännykkäänkin etc.

    Merkkejähän noita on muitakin ja ainoo on että pitää sen "varavoiman" aina lämpösessä, nyky litiumi tai mitälie ei pakkasesta tykkää, nimittäin jo tunti -30C° ja minitelwin oli kohtuu hengetön.
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  11. #11
    Lainaa Zeppi kirjoitti Katso viesti
    Ja tottahan se akku latautuu aina kun sille osoitetaan suurempi jännite kuin itsessään on. Jännite-ero tasautuu, ei sii ole mitään maagista 13v tms rajaa ennekuin alkaa latautuu.
    Totta, mutta totta on myös se, että sähkö noudattaa fysiikan lakeja. Tässä tapauksessa latausvirta määräytyy akkujen sisäisten resistanssien ja jännite-eron mukaan. Ja toisaalta myös se pätee, että sähkö pyrkii kulkemaan aina pienimmän vastuksen tarjoavaa reittiä, joten akulle liki oikosululta näyttävä starttimoottori kyllä lähtökohtaisesti saa virtaa mikäli myös se toinen akku ei ole oikosulussa tai ihan tyhjä.
  12. #12
    Lainaa smppa kirjoitti Katso viesti
    Jos akun napajännite on 12v, niin eihän se silloin ole tyhjä.
    12V napajännitteellä se on tyhjä.
  13. #13
    Lainaa Stanu kirjoitti Katso viesti
    12V napajännitteellä se on tyhjä.
    Jaa. Ainakin mun mopo lähtee 12v jännitteellä käyntiin.
    Mikäs tilanne sitten on, jos 12 voltin akussa on 10 volttia? Tyhjääkin tyhjempi?
    DR 650 + XF 650
  14. #14
    Lainaa smppa kirjoitti Katso viesti
    Jaa. Ainakin mun mopo lähtee 12v jännitteellä käyntiin.
    Mikäs tilanne sitten on, jos 12 voltin akussa on 10 volttia? Tyhjääkin tyhjempi?
    Linkin takaa löytyy taulukko lyijyakun varaustasoista 20C lämpötilassa. Sen mukaan 12,0V tarkoittaa noin 40% varausta. Tuossa 0% varauksen rajana pidetään 11,0V ja että sitä alempi jännite on sitten jo kennon vikaantuminen tai oikosulku. Edit: todettakoon vielä, että tuo tyhjenemisen käyrä ei ole lineaarinen, eli 10% varaustilan jännite on 11,6V.

    http://www.miljoonalaatikko.com/doku.../lyijyakku.pdf
  15. #15
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16.  
  17. #16
    Lainaa Piece kirjoitti Katso viesti
    Juu, niin on ne "hinnat alkaen" olikohan jokin crx-tuotos ja ei sillä autoo startannu, nykysellä bachon tuotoksella laitettu talvipakkasilla kaks maasturia ja yks hlö-auto tulille, kaikki diisseleitä ja ihan samalla latauksella. Tosin miten noitakaan vertaa toinen on 10x kalliimpi ja takuuvarmuudella antaa apua.

    Telwinin "povariversio" sitten mönkimellä ja kelkalla mukana, tuollahan saa samalla virtaa kännykkäänkin etc.

    Merkkejähän noita on muitakin ja ainoo on että pitää sen "varavoiman" aina lämpösessä, nyky litiumi tai mitälie ei pakkasesta tykkää, nimittäin jo tunti -30C° ja minitelwin oli kohtuu hengetön.
    Mikä akku Bahcon tekeleessä (varmaan löytyy useampaa sorttia ja hintatasoa) sitten on? Hinnat alkaen boostereissa itse asiassa on usein agm-akku, jota ei varsinaisesti ole starttikäyttöön suunniteltu, mutta kestää about 200A. Jossain halpiksessa törmäsin kerran juuri tällaiseen "17ah" akkuun, joka ei todellisuudessa ollut varmasti puoliakaan, mutta kuoret oli samat. Liekö crx erehtynyt laittamaan tarransa samaan sarjaan. Pykälää paremmissa on ihan samanlaisia mp-akkuja kuin esim. BMW ja H-D käyttävät pyörissään ja kyllä niillä iloisesti jo auton kuin auton starttaa.

    Lithiumit on käteviä ja oikeasti myös toimii (todistetusti yhdellä latauksella kolme bensa-autoa putkeen ilman mitään ongelmaa), kunhan muistaa tosiaan pitää lämpimässä (pätee myös lyijyakkuihin, koska virranantokyky on paljon parempi lämpimällä akulla). Joku herrasmies kehui semmoisella myös Hiacen käynnistyneen pakkasilla.