Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Ostin uuden Honda CBR 600 RR pyörän. Ajettuani liikkeestä tielle kuulin heti voimakkaan kolahduksen etupäästä. 1000 kilometrin huollossa ohjauslaakeri oli niin löysällä, että pystyi kiristämään käsin. Koskaan aikaisemmin 30 ostamassani uudessa Hondassa ei ole jouduttu kiristämään ohjauslaakeria. Edellinen samanlainen oli 51 000 ajettu myydessäni sen. Ei kolissut.
    Ajoin taas 1000 kilsaa ja menin huoltoon jossa kiristettiin vielä laakeria. Ääni ei ole kuitenkaan poistunut, eikä mekaanikot saaneet selville mistä ääni lähtee. Nyt tilataan aika jolloin kuulemma purkavat katteet, tankin yms.
    Mielestäni tuo on tarpeetonta, sillä ääni kuuluu selvästi ohjaustangon suunnalta.
    Röykyissä ei kuulu mitään, mutta kun ajaa terävään minttuun, rotvallin päältä, asfalttirailoon yms. Onko kenelläkään ollut uudessa pyörässä vastaavaa ongelmaa?
  2. #2
    Kuuluu siis ilman etujarrun käyttöä? Kolahtaako jos äkisti jarruttaa etujarrulla?
  3. #3
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Kuuluu siis ilman etujarrun käyttöä? Kolahtaako jos äkisti jarruttaa etujarrulla?
    Ei ole mitään tekemistä jarruttamisen eikä jarrujen kanssa. Ei kolahda jarruttaessa, ainoastaan kun ajaa pieneenkin monttuun. Oli vauhtia sitten 5 tai 150.
  4. #4
    Näyttäisi CBR:ssä olevan vakiona ainakin samanlainen jarruletkusysteemi kuin giksussani. Etujarruletku menee toiseen satulaan ja sieltä lokarin yli toiselle puolelle. Minulla ylimenevä letku aiheuttaa kolahtavan äänen juurikin vaikka jalkakäytävältä alastullessa, napauttaessaan muovilokaria.

    Toisaalla olen sitten törmännyt ominaisuuteen, että väljä jarrupala kolahtaa hahloissaan terävissä montuissa. Asian voi testata ajamalla reipasta vauhtia pikku pudotuksesta alas etujarrulla samalla kevyesti jarruttaen. Jos ääni kuuluu vain mikäli et jarruta, voi epäillä tätä vaihtoehdoksi. Jos kuuluu joka tapauksessa, syynä tuskin on jarrupalat.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  5. #5
    Jos naksahtaa korkeassa endossa niin laakeri löysällä.

    Olenjoutunut hondassa kiristämään laakeria useamman kerran kesässä.

    Voi olla että laakeri ei ole sulla ollut ihan pohjassa tehtaalta ja nyt se asettuu
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  6. #6
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    Jos naksahtaa korkeassa endossa niin laakeri löysällä.

    Olenjoutunut hondassa kiristämään laakeria useamman kerran kesässä.

    Voi olla että laakeri ei ole sulla ollut ihan pohjassa tehtaalta ja nyt se asettuu
    Laakeria kiristettiin 1000 km huollossa ja silloin oli niin löysällä että pystyi käsin kiristämään. Seuraavan kerran kiristettiin kun oli ajettu 1800 km.
    Mutta luulisi että ääni olisi edes hetken pois heti laakerin kiristyksen jälkeen. Kuitenkin heti kiristyksen jälkeen ääni on yhtä voimakas kuin ennenkin.
  7. #7
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Siellä katteissa varmaan kolisee se erikoisavain millä se ohjauslaakeri piti kokoamislinjalla kiristää.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #8
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Siellä katteissa varmaan kolisee se erikoisavain millä se ohjauslaakeri piti kokoamislinjalla kiristää.
    Sinähän sen sanoit. Siellähän se avain oli katteissa. Otin sen pois ja kolina on tiessään.
  9.  
  10. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Älä viitti!
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)