^Idea on varmaan hyvä, virittele vaan etiäpäin! Kiitoksia tosiaan ketjun aloittajalle sillä moisia päänmuotoja ei tule ajatelluksi. Olin jo valkannut uuden kypärän samalta valmistajalta mistä on nykyinenkin mutta kun tutkailin laittamisiasi linkkejä niin huomasin että osa heidän potistaan oli tosiaan pallopäille ja osa sutjakkaammille pään muodoille. Tarkoitus oli tilata sama koko kuin nykyinen ja sovittamatta mutta nyt laitoin Cabergille kyselyn että mikä avattava potta sopisi parhaiten kaposemmalle ovaalipäälle. Toki pitäisi kaikkien oppien mukaan aina sovittaa ja mielellään tunti tolkulla mutta kun asuu periferiassa ja on muutenkin laiskahko niin ei aina pysty kykenemään.Mieluusti hommaisin Duke Legend Italian, Sharp testissä 5 tähteä, passeli hinta Fc-motolla, mukavan näköinen ja näkyvä väritys mutta arvoitukseksi jäi tuo myös tosi tärkeä eli istuvuus. Nykyinen heidän avattava tuli sovitettua ja se näyttää olevan myös suunniteltu meikän pään muodolle.
Viimeksi muokannut: tst; 17.07.2016 klo 17:43.
Tuosta custom kypärää vaan tulille, jos pinkka on kunnossa.
https://www.bellhelmets.com/en_eu/bell-custom-fit
Ducati 899 Panigale
"If they can make penicillin out of mouldy bread, they can sure make something out of you"
-Muhammad Ali
Oma noin 8v täyttävä Vemarin kypärä on tullut vaihtokuntoon.
Koko xl on ollu ko. kypärässa ihan ok koko. Purkkaa ei pysty syömään paitti veren maku suussa. Takaraivolta tais olla pikkusen liian tilava kun välillä tuntu että umpikypärän leukaosa otti huuliin kiinni. Kypärämyssykän kanssa parempi.
Eilen kävin kokeilemassa kypäriä muutamassa liikkeessä. Sharkin evo one kypärä oli ajatuksena. Mutta eipä se niin mennytkään. Otin kokeiluun L kokosen vain todetakseni että se on samanlailla iso takaraivolta kuin vanhakin. Poskipalat on napakat mutta muuten hölskyy sillai tasapuoleisesti päänympärillä. M koko taas on otsankohdalta auttamattomasti puristava. Harmittavasti oma kuulan koko on just noiden kahden väliltä. Kypärä olis ollu muuten just sellanen jota heaskelin. Eli avattava jolla on luokitus sekä umpi että avokypäräksi.
Motonetin 249e maksava hjc avattava. Malli oli joku max 2 tahi jotain sinnepäin... istui taas päähän tasaisesti heti. Harmi vaan kun se on jotenki muovisen oloinen. Se avattava leukaosa ei mee alas lukitukseen ihan jämptisti vaan sitä joutu pikkusen hakeen paikalleen että lukittu.
Eipä tulis enää mieleenkään tilata sokkona netistä kypärää. Eihän ees noihin kokoihin voi luottaa jos Vemarin xl ja sharkin L on lähes saman kokoisia. Saati sittem että samankokoiset shark ja hjc ovat nekin täysin eri tuntuiset päässä.
Etsintä jatkuu siis vielä.
rane77(ät)moottoripyora.org
Oman pään ongelma tuntuu olevan matala päälaki. Pehmusteet tuntuvat tulevan kulmakarvojen päälle ja kyykkypyörän kanssa kyykätessä tuntuu horisontti peittyvän. Näin oman Airohin kanssa ja sama tuntui olevan kaikkien Motonetin hjc:n kanssa.
Mukava etsiä aavistuksen "long oval" matalalla yläosalla.
...
Tässä päästään sitten vähän sivuamaan toista asiaa, eli että mihin käyttöön kyseinen kypärämalli on suunniteltu. "Touring"-kypärissä visiirinaukko on usein otsalta matalalla, koska ajoasennon oletetaan olevan melko pysty. Sitten taas "sporttikypärässä" visiirinaukko nousee otsalta korkeammalle juuri etunojaisen ajoasennon takia. Ainakin osa valmistajista kertoo tuon kohderyhmän kypärän tuotetiedoissa.
Jokohan ketjun aloittaja on tehnyt tuon 3D-mallinnoksen tms. vai lähdenkö mittailemaan tönärillä päätäni?En siis ostanut tuossa ylempänä mainitsemaani pottaa vaan pitäisi alkaa taas homma alusta.
Voisiko joku insinööri valaista ekonomia että WTF on "round oval"???
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
En tiedä noistä pään muodoista, mutta mulla toiset kypärät tuntuvat puristavan liikaa poskista vaikka muuten olisivatkin sopivia. Ei haittaa muuten kun jos pitää puhua kypäräpuhelimeen. Paras on kai vaan testailla monta eri vaihtoehtoa ennenkuin ostaa. Seuraava mun kypärä on ainakin sellainen, en osta enää koon mukaan enkä kenenkään suosituksesta yhtikäs mitään vaan sovitan potan päähän ja koitan sitten liikkeessä puhua kypärä päässä sekä vetkuttaa edestakasin sitä että tietää ettei se valu silmille tai muuta ikävää.
ZZR1400
Tämä Revzillan Shape kohta onkin hyvä aloittaa uuden potan metsästys. Pallopää en ole enkä sutjakka ovaalipää joten olen siis normipää eli: http://www.revzilla.com/intermediate-oval-helmets Tähän vielä sopivien vaihtoehtojen löydyttyä luonnollisesti niiden tulokset Sharp testeissä ja suosikkeihin olenkin muistaakseni laittanut rillipäille passelit kypärät -sivuston. Tämän seulonnan jälkeen vielä kunnon sovitus tai sokkotilaus tältä pohjalta kuten ketjun aloittajakin teki, itse tilasin nykyisen siten että sovitin saman merkkisen potan toista tyyppiä ja tilasin toisen tyypin mutta tuo voi viedä metsään koska samalla valmistajalla voi olla pottia pallo- ja suikulapäille. EDIT Tämä se voisi olla mutta pitää jostain vielä löytää mille pään muodolle tuo on, ei vaan meinaa moista tietoa löytyä. http://www.fc-moto.de/Caberg-Duke-Le...ck-Matt/Orange
Viimeksi muokannut: tst; 20.11.2016 klo 09:58.
Mulla on Tourmax joka on aika pitkälle sama. Se ainakin on sellanen puoliovaali, oli alkuun mulle tosi tosi tiukka, jopa melkein epämukavaksi asti mutta muotoutui sitten sopivaksi, aluksi puristi poskia tosi pahasti kun pisti maskin alas. Leukaremmi on kans tosi lyhyt, jouduin pujottelemaan sen silleen et sain sen päädyssä olevan ommellun kohdan ihan siihen soljen juureen että se riitti painamatta.
Lopputulemana on hintaisekseen hämmästyttävän hiljainen kun istuu napakasti.
Maskimekanismi sitten tarvii kaks kättä että lukittuu, ei voi vaan puottaa alas niinkun vanhassa nolanissa.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
^Eipä pitäisi Dukessa ja Tourmaxissa tosiaan olla muuta eroa kuin lippa. Mulla Justissimo GT ja se on ovaali, tuo tieto löytyi jostain mutta Duken muotoa en ole vielä löytänyt. Luotan kyllä tuohon mitä kirjoitit ja näin oletan itsekin, vielä kun löytäis painetun faktan jostain. Justissimo GT:n saa kiinni yhdellä kädellä ja siis ajaessa. EDIT Justissimo on hyvä mulle koska se on ehken hieman äänekäs mutta koska haluan ajaa persiellä niin haluankin että äänet kuuluu niin tietää missä mennään. Musiikin kuuntelua ajaessa en voisi kuvitellakaan ja tulppia en ole ikinä käyttänyt. Kuulosta on osa jo poikasena menetetty joten näillä vuosilla tuo vaimentaminen ei enää ole niin tarpeellista. Cabergeilla on muuten hyvät Sharp-testi tulokset es. Tourmax max. 5 tähteä.
Viimeksi muokannut: tst; 20.11.2016 klo 13:42.
Tourmaxin laatu tuntuu olevan oikein hyvä. Mun teinillä on mopokäytössä se, ja voitte kuvitella käyttöastetta... Joka päivä päässä ja useita kertoja päähän/pois per päivä. Maaliskuusta lähtien se on ollut käytössä.
Eli laadunkin puolesta sen kyllä uskaltanee ostaa, jos muoto vain sopii.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
tommonenkin sivu löyty http://www.lidpicker.com/free-data/
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Heps.
Ennen on ollut Arain perus kypärä ja nyt ajattelin kokeilla Schuberth S2 kypärää.
Tuosta S2 on myös "Sport" versio, niin missä pääsis tuommoisia kypäriä testaamaan ?
Itse asun Rovaniemellä, mutta tulee käytyä välillä Oulussa ja Jyväskylässä.
Jee Jee
Kypäriä voi kustomoida oman pään mallin mukaan. Esim. Arailla löytyy monenlaista osaa, jolla istuvuuden voi räätälöidä oman kallon malliin. Eri paksuiset sisäosat, poskipalat jne....Koviin nopeuksiin löytyy tiivisteelliset visiirit jne....
http://www.araihelmet-europe.com/site/partsbook.html
Ongelmahan tässä on osin asiantuntemattomat myyjät ja miksei myös tietämättömät ostajat. Ja netistä tilatessa hinta ja värit on monella päällimmäisenä, vaikea niitä lisäosia on tilata ilman sovittelua ja asiantuntevaa myyjää. Lisäosiakaan ei välttämättä joka putiikissa ole hyllyssä vaan ne on tilaustavaraa. Itsekin olen hyljännyt kalliin potan huonon istuvuuden takia kun en ymmärtänyt ettei uusi istu sen paremmin jos sitä ei räätälöi meikäläisen hevosenkallolle.
Uuden potan sijaan siis voi yrittää lisäosilla parempaa istuvuutta. Pehmusteet myös palautuu jonkun verran kun niitä pesee säännöllisesti. Arain RX7 GP on nyt ollut pari kolme kautta, sitä ennen Chaser.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Kiinnostaisi tuo tässäkin ketjussa esiintynyt Cabergin Tourmax, mutta onpahan vaan vaikea kypärä härmästä löytää. Cabergin sivujen mukaan välitys on tällä hetkellä Nakkilan pyörällä ja mopolla, mutta tuolta ei Tourmaxia ainakaan nettisivujen mukaan löydy. Eli onkos joku onnistunut tätä Pirkanmaan alueelta Bongaamaan. Edellisen hjc is-max kakkosen ostin huolellisen sovittamisen jälkeen. Persiilleen meni silti, tunnin pystyy ajamaan ja sitten alkaa lasit panamaan ohimoilta jotta taku lähtee. Piilareilla siis mennään. Osaisiko kukaan kyseisen kypärän omistaja antaa valistunutta arviota sopivuudesta aikas lailla pallon muotoiselle kuupalle?
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Caberg on nykyään Sumekon kamaa.
Mä olen tuollaista kypärää käyttänyt aivan pienen hetken. Oli painava, meluisa ja vetoisa. Lisäksi vaikutti yleisesti ottaen heikkolaatuiselta. Ei jatkoon.
Valitettavasti en muista, minkä muotoiselta se vaikutti.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mulla on tuo is-max 2 vaihtoehtona nro 2 mutta hyvä kun kerroit tuosta lasiongelmasta. Vai olisiko yksi koko liian pieni? "Owners widely report that the IS-Max 2 is a comfortable helmet. When you buy one, you may find that it requires a fitment size up as a number of owners report having to return it for a size larger (so make sure you buy from a retailer that has a no-quibbles replacement policy) but once you’ve got the right size, you should be happy with the level of comfort offered by the IS Max 2." Tässä ehken vinkkejä rillipäille: http://billyscrashhelmets.co.uk/tag/glasses/
"Round Oval" on rotvallin reunaan riittävästi hioutunut kuutiopää....
josta on näin tullut pallopää.
Eihän sitä nyt ketään pallopääksi kehtaa.....
Siksi on "Round Oval".
Tästä on sitten kehittyneet nuo kaksi muuta Ovalia......
riippuen siitä, kuinka monta kertaa kuula on jäänyt hissinoven väliin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tuossa uskossa minäkin olin, mutta sivuiltansa ei löydy mitään mainintaa asiasta.Caberg on nykyään Sumekon kamaa.
Kypärä istuu ilman laseja kuin hanska käteen. En viitsisi päässä hölskyvää pottaa ostaa pelkkien lasien takia. Ilman laseja tuo on mainio potta joskin ehkä hieman painavahko.Vai olisiko yksi koko liian pieni?
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Pokat on joka tapauksessa ihan ratkaiseva asia rillit/ruukku yhdistelmässä.
Toisissa ruukuissa on alkujaan hieman huomioitu rilliien käyttö, mutta eihän mikään/kukaan
estä hieman pimppaamaan sisustaa ilman turvallisuuteen liittyviä riskejä/huononnuksia.
Se on joka tapauksessa hyväksyttävä rillien kanssa, että pokien valinta menee
"ohuus/notkeus/koko" edellä..... ja kaikki muu tulee perässä.... tai sitten kusee ruukun istuvuus/napakkuus.
Oli niin tai näin, itse en haluaisi vetää kunnon headplantingia millään ruukulla rillit konttorissa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Hyvä kun tuli tosiaan tuo lasiongelma ilmi, unohdan tuon kakkosvaihtoehdon eli is-max 2. Ykkösenä mulla on ollut Caberg Duke (on siis sama kuin Tourmax mutta ilman lippaa) joko Italian väreissä tai musta/oranssina mutta pitäisi löytää vähintään tuo shape-tieto. Sovitus olisi tietysti parempi vaihtoehto mutta missä?
Sovitus mahdollista Juurakkotiellä.
Siinä 200m Kehäkessalta pohjoiseen.
Istuvuus on ainakin mun kuulaan erinomainen, eikä rillitkään haittaa, kun toppauksissa on ura rillipäitä varten.
Laaduttomuus, paino ja suhinat tulikin jo mainittua tuolla edellä.
Toisaalta kun kypärä on halpa, niin sen raaskii vaihtaa useammin.
Ens kaudeksi ajattelin tuota Nolan N44 evoa.
Onko siitä jollakulla huonoa tai hyvää sanottavaa?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
^Piti poiketa torstaina mutta kysyin ja eipä löydy enää. Pitäisi mennä Nakkilaan mutta eipä tuonne tule mentyä edes puimaan. "Terve,
Cabergin edustus on poistunut meiltä, nykyää Nakkilan Mp-Osat OY. Varastossa olleet Caberg kypärät ovat myyty loppuun meiltä." EDIT Sain hyvää palvelua Juurakkotien SGS/Sumekolta vaikka Cabergin edustusta siellä ei siis ole enään.
Viimeksi muokannut: tst; 29.11.2016 klo 22:48.