Siirsin vakuuutukseni tänään Pohjolaan, sain hiukka paremman hinnan kuin POPista. Vakuutusehdotkin ovat aika hyvät ja suhtautuvat aika hyvin moottoripyöräkoulutukseen. Löysin kuitenkin näiden sivuilta aika tyrmäävän artikkelin, en osaa suoraan tyrmätä tässä esitettyjä väitteitä ja lukuja, mutta epäilen syvästi.
https://www.pohjola.fi/pohjola/henki...645446&srcpl=4
Vittu, siirrän vakuutukset takaisin POPiin kunhan Hannula neuvottelee sinne paremmat vakuutusehdotPohjola kirjoitti
![]()
Kannattaako ihan faktatiedost vetää palkokasvit sieraimeen?![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Ehdottomasti kannattaa, varsinkin jos on näinkin asenteellinen.
Mua kiinnostaa, että löytyykö asiasta uudempia tai laajempia tutkimuksia. Onko tuo tarpeeksi kattava? Nykyään melki jokainen mielipide tai pointti voidaan perustella jollain tutkimuksella.
Tuohan oli yhden ihmisen kirjoittama asia, eikä varmaan edusta OP:n kantaa. Ehkä hieman kärkkäästi osittain kirjoitettu, mutta herättää ihmissä ajattelua.
SFV4S
Faktaa vai faktaa. Tuossa viitattiin että vain osaa on tutkittu. Onko otos ollut kuitenkin tasapuolinen vai onko haluttu ottaa tutkimukseen vain osa onnettomuuksista. Ei oikein käy selville rajausperuste.
Ehkä eniten tuossa mietitytti rajaus sportti, custom, cruiser ja classic. Lisäksi enduro ja allroad. Jos sportteja on kaikki tuon ulkopuoliset niin ER5 on sportti. Joten sportteja taitaa olla 90% prätkistä, ajosuoritteesta 95%.
Eli sportti on kaikkein turvallisin jos toi määritelmä on noin. Kyllä toi propagandaa näyttäs olevan, mutta sinänsä asiaa että VASTUU ON AINA KUSKILLA. Ja useimmat tuntemani motoristit ajaa aina kuin mahdollista noita 80-lätkällä varustettuja mutkateitä, joten tietysti siellä sattuu ja tapahtuu.
Jäätelönsyönti kiihtyy kesäkuukausina ja aiheuttaa valtaosan hukkumisonnettomuuksista?
Onko nyt joku kilpailu jossain ja minä olen jo valmiiksi hävinnyt kun ajan moottoripyörällä? Eli siis häviän aina?
Tuo artikkeli on erittäin kokeneen motoristin kirjoittama.
Luvut ovat varmasti myös faktoja, valitettavasti.
Oma käsitykseni on kuitenkin se että valtaosa ulosajoista (tai muista tötöilyistä) on silkkaa kokemattomuutta, osaamattomuutta, kaahailua kortitta, näyttämisen halua tai lainamopolla revittelyä "anna mä kokeilen mitä tämä kulkee" -tyylisesti.
Tai kännissä tai pilvessä.
Ollaan siis nöyränä liikenteessä ja osallistutaan yhdistyksemme ajokoulutuksiin.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Allright, ymmärsin kyllä että osittain tuossa on pointti, mutta joku silti häiritsi siinä.
Ei siinä, itse uskon reenaamisen ja koulutuksen voimaan - sunnuntaina Ahvenistolla.
Tuo artikkeliteksti menisi suoraan henkilökohtaisen liikennevakuutuksen puolestapuhumisjuttuna.
Ja tuo 30% aineitten alasena on jo aika iso tilastovaikuttaja.
Testi
Eniten siinä pisti silmään ne 30% kuolleista känni/huumepäissään, osa varmaan omilla mopoilla mutta varmasti varastetuilla kaahailevat huumehörhöt/känniset mukana isolla prosentilla.
Tosi asiahan se on että jos kaksipyöräisellä sattuu jotain niin aina tulee vähintään ruhjeita.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Jos en ihan metsään muista niin yli 3/4 kuolemaan johtavasta onnettomuudesta on ihan mopoilijan omaa töhöilyä. Aika vähän on loppupelin niitä autoilija tai muun tienkäyttäjän aiheuttamia. Sen takia mekin opetetaan porukkaa ajamaan mutkia, ettei tulis niitä turhia tilastomerkintöjä tieltä suistumisen seurauksena (25-35% kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.
Superbike #7
Näyttäisi sille että tuossa viitattu data on alkujaan noin 10 vuotta vanhaa. Sen jälkeen touhu on tilastoja katsoen siistiytynyt selvästi. Mopojen määrä on sojottanut yläviistoon, mutta onnettomuustilastot ovat sojottaneet alaviistoon. Silloin 10 vuotta sitten tilanne oli väliin aika villiä kun laji veti kaikenlaista porukkaa. Nuorehkoilla ihmisillä oli rahaa tehokkaisiin laitteisiin ja se näkyi. Näkyi myös tilaistoissa. Kylillä tuli solkenaan vastaan kaikenlaista vingutinta ja kyttyräpukua. Nykyään tulee paljon vähemmän. Nykyään myös tapahtuu paljon vähemmän. Olisi syytä tehdä päivitetty katsaus eikä elää menneisyydessä. Maailma muuttuu välillä aika nopeasti.
"Pyörätyyppi vaikuttaa onnettomuuksiin."
Siitä vaan todistamaan, onnea matkaan. Kuskista se on kiinni ja sen jälkeen muista asioista.
"Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 30 % moottoripyöräilijöistä oli alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena."
Näissä taisi olla aika paljon varkaita, mp-harrastajien piikkiin silti. Ne harvat itsemurhaajat myös.
"Ennakoivan ajon koulutuksessa olisikin kiinnitettävä erityistä huomiota asennekasvatukseen."
Eli miten? Meidän idea oli tehdä koulutuksesta kivaa ja mielenkiintoista, eli tehdä se suurimmaksi osaksi radalla ja antamalla porukalle haastetta. Kyllä ne siitä huomaa mitkä ne omat ajotaidot todellisuudessa ovat, ja turvalliseen rataympäristöön totuttuaan ymmärtävät, ettei kadulla voi luottaa mihinkään ja että se ympäristö on vaarallinen. Siinä asenteet kasvaa ihan käskemättäkin. Harmi vaan, että rataympäristön kanssa joutuu jatkuvasti todistamaan milloin mitäkin, niin turvallisuudesta työkseen huolta kantaville kuin muuten perusfiksuille ihmisille. Katuympäristöhelvettiä ei tarvitse selitellä, sen autuuden hedelmät siunaa viranomaiset, vakuutusyhtiöt ja papit, kukin vuorollaan ja pappi aina viimeisenä.
Soosoo-meiningille on hankala löytää kiinnostunutta yleisöä. Mutta kun virallisilla turvallisuusihmisillä ei ole muutakaan keinoa tiedossa, niin siihen on sitten uskottava. Uskossaan on uskovainen autuas, mitäpä heidän rauhaansa härkkimään. Sitten on meitä pakanallisia, jotka tekee tätä ollakseen elossa tämän ainoan kerran.
![]()
1000
Lainasin, koska ei voi peukuttaa. Hyvin sanottu!
Moottori-lehdessä on palsta "Kuoleman kolarit" jossa on lyhennelmät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkintaselostuksista. Palstaa seuratessani olen havainnut saman kuin Hannula tuossa totesi. Aika vähissä ovat normaalin: ei varastavan, selvinpäin ajavan, motoristin aiheuttamat kuolemaan johtaneet onnettomuudet.
On tietysti hyvä että herätellään ihmisiä ja motoristeja ajattelemaan, mun silmissä tuon kirjoituksen arvoa kuitenkin laskee vääristelevä ja manipuloiva faktojen käsittely.
Vaikka se onkin vain yhden ihmisen kirjoittama, OP seisoo sen takana julkaisemalla sen sivuillaan. Se on siis melko arvovaltaisen tahon kannanotto.
Kuten edellä sanottiin, tällaiset kirjoitukset lisäävät ikävää asennetta että motoristi on aina syyllinen. Tämän asenteen näkee mediassa, hyvänä esimerkkinä olikohan se Seinäjoella kun auto tuli kolmion takaa prätkän kylkeen, se uutisoitiin että motoristi törmäsi autoon.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Koulutuksista ei ole antaa listaa eikä siitä tässä varmaan hyötyä olisi. Viittaan tuolla täkäläiseen liikennevalistukseen siltä osin kun lähtökohtana pidetään ihmisten asennevammaisuutta. Siitä lähtökohdasta voi oikean kohderyhmän tavoittaminen olla oikeasti vaikeaa, ja tämä itse asiassa jossain määrin tiedetäänkin että kohdistumisongelmaa on. Ihmisillä on tiedollisia ja taidollisia puutteita eikä tavoite voi olla se että siitä päästäisiin kokonaan eroon, mutta asennevammaisuus tai asenteiden puutteellisuus noin korrektimmin on mun tarminologiassa enemmän sukua piittaamattomuudelle ja muulle tosiasioiden väheksymiselle. Voiko tuohon vaikuttaa suoraan sellaisella vaikuttavuudella että asiaa kannattaa tehdä ja voiko joku kerhokouluttaja siitä suoritua on asia joka on jäänyt mulle hämäräksi. Siksi asiaa on lähestytty epäsuorasti edellisen viestini mukaan.
1000
Ei asennevammaiselle hyödytä sanoa, että se on asennevammainen. Kun se asennevamma estää tehokkaasti viestin läpimenoa. Jos onnistuu saamaan sen huomaamaan, että niillä asenteilla törmää helposti aina samantyylisiin ongelmiin, voi hyvässä lykyssä saada aikaan jotain asennemuutosta. Mutta osaan ei auta mikään, valitettavasti.
Honda CBR 1100 XX
ex XL 700 V Transalp
Eipä tuo tilastollisessa mielessä ole ollenkaan vaikeaa todistaa. Motskari ei tietenkään itsestään aja niitä kolareita, mutta tilastollisesti väittämä "kerro minulle millä ajat - kerron sinulle millainen kuljettaja olet" pitää täsmälleen paikkansa.
Ennenvanhaan ruåtsalainen tilastokeskus SIKA-Institute pruukasi julkaista oikein merkki- ja mallikohtaisia suhteellisia onnettomuustilastoja. Keulilla oli aina Gixeri, häntäpäässä Bemari ja Harrika.
Tämäntyyppiseen matematiikkaan perustuvat myös vakuutusmaksut: Gixerin maksu on tavallisesti moninkertainen verrattuna Bemariin, poislukien varmaankin RR.
Viimeisen öpaut viiden vuoden dataan en minäkään ole juuri tutustunut, mutta sitä aikaisempaan olen joskus aika perusteellisestikin. Sen tutustumisen perusteella tuon Westyn jutun voi hyvin pitkälti allekirjoittaa.
High Stuck Are Wit To
Kyllä mä tuon ajattelun ostan, mutta en nimenomaan sitä mihin viittaisin. Kärjistys oli tarkoituksellinen, sillä alkuperäisen väitteen olisi voinut esittää paremminkin.
1000
Olisiko tässä taustalla se katala epäilys, että kaikki eloonjääneet, jotka ovat joutuneet moottoripyörällä onnettomuuteen todennäköisesti hakevat henkilövahinkoihin korvausta pyörän liikennevakuutuksesta ja tässä mielessä ovat motoristeja vakuutusyhtiön silmissä.
Tuossa on vuoden 2010 kuolemaan johtaneet moottoripyöräonnettomuudet:
http://www.motosurvival.fi/?page_id=197
Jos nyt laskin oikein niin 11 joissa moottoripyöräilijä syyllinen osapuoli ja 4:ssä toinen osapuoli.
Tämänvuotiset taitaa olla
1. ähtärissä törmäsi hirveen (hirvi syyntakeeton joten motoristi syyllinen)
2. yksinään tieltä ulos siilinjärvellä
3. torniossa vauhdilla päin punaisia
4. jyväskylässä moottoripyöräilijä ajoi auton perään.
ja pari vakavaa loukkaantumista
liedossa vauhdilla väärälle kaistalle ja päin autoa
mikkelissä ohitti tietymaalla ja törmäsi vastaantulijaan
Onko tälle vuodelle vielä yhtään jossa vastapuoli syyllisenä kuolonkolariin?
Ja tuossa 2010-2014, esim 2014 henkilövahingoista yksittäisonnettomuuksia 1556, moottoripyöräilijä aiheuttajana 259 ja vastapuolena 338.
Eli siis yhteensä 1556+259+338=2152, joista syyttömänä osapuolena 354/2152= 15.7 %, eli noin yhdessä tapauksessa kuudesta.
http://www.smoto.fi/wp-content/uploa...-22.1.2016.pdf
ja niissä tieltä suistumisissa missä on kuljettaja menehtynyt. ei ole peura tai hirvi jäänny kertomaan, et muahan se väisti. jälkeen päin todetaan että liian kova tilanne nopeus
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)