Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
    Pyörä käynnistyi huonosti. Lähti käymään apukaapeleilla. Ajosta lähti jotenkuten käymään, mutta yön jälkeen ei jaksa pyörittää. Akku on sellainen t-kirjaimen mallinen 12v 16Ah. Akku irti ja kas, liian vähän vettä. Tallissa on akkuvettä ja happoa. Mihin sitä happoa tarvitaan, kun olen aina vain lisäillyt vain vettä ? Onko tuo veden vähyys liiasta latauksesta vai muuten vain. Akku on pari kesää vanha ja talvella olen välillä muistanut virkistellä c-tekin älylaturilla. Niin ja se oleellinen (?) pyörä on -84 vt750 honda.
    Mikä on akun tyyppi? Hyytelöakut / agm-akut nimittäin ovat normaalisti kuivana, kun happo on imeytyneenä kennomattoihin, ja yleensä niihin ei saa lisätä nestettä. Itse yritin osittain hyytyneeseen agm-akkuun kerran lisätä vettä, mutta eipä se alkanut toimia yhtään paremmin ja sylkäisi sitten vielä osan lisätystä vedestä ulos.
    Akun tyyppi lienee HYB16A-AB ja normaali lyijyakky. Näihinhän ei hapottamisen jälkeen lisätä muuta kuin akkuvettä jos tarvetta lisäykselle on. Jos vettä kuluu, haihtuu, paljon on se usein merkki ylilatauksesta ja ensimmäinen tehtävä tarkastaa latausjännite. Pitäisi olla ~13,7 - 14,5V.

Tuohon löytyy kyllä Motorbattn valmistamaa AGM akkuakin mutta taitaapi olla melkoisen hankalasti saatavissa tällä puolella isoa vettä.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 11.07.2016 klo 00:01.
    Vesi haihtuu, happo ei. Happoa tarvitaan kun osa akuista toimitetaan kuivana.
    ...
  5.  
    (akku)vedellä tasaat happopinnat ja laturin kautta pyörään ja testaamaan. Ylilataus on tosiaan mikä usein aiheuttaa tarpeen veden lisäämiselle, eli se latausjännite kannattaa myös testata ennen uuden akun ostoa. Agm ei ikinä lisätä vettä, eikä kantta kuulu avata jos se on kerran suljettu.