Moi.
Kun vein Busan merkkihuoltoon (Meturaan) ja kerroin että etupumppu vuotaa, niin liikkeen edustaja totesi, että se ei kuulu takuun piiriin! Onko tuttu ilmiö? Eikö etuiskareiden pitäisi kestää ainakin sen 2 vuotta normiajoa? Mitähän takuu loppujen lopuksi kattaa? Onko merkeillä eroja takuissa? Pikkasen tökkii Meturan käytöskin, kun huoltoaikaa varatessa kaveri lupasi tehdä huollon odottaessa ja kun vein mopon sinne, niin sepäs ei käynytkään, kun oli "luvannut tehdä jonkun pikku homman" jollekin muulle.
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Tommoiseen takuu käytäntöön törmää melko usein omassa duunissa (ammattityökalut).
Kumma kyllä vittuilu auttaa. Siis oikeesti yli puolet takuu päätöksistä muuttuu, kun asiakkaana nostan metelin. Epäilen että yrittävät laskuttaa takuutöistä pahimmillaan kaksi kertaa asiakkaalta ja tehtaalta.
Aloita vaikka pyytämällä kirjallisena lista osista jotka ei kuulu takuun piiriin.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mä pistin mailia Suzukin maahantuojalle. Katsotaan, mitä vastaa!
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Kerro ihmeessä kun saat vastauksen. Tältä foorumilta luetun perusteella muistaakseni ainakin Honda on suhtautunut iskarivuotoihin nuivasti ja pitänyt niitä lähtökohtaisesti normaalina kulumisena / asiakkaan "aiheuttamina". Jos takuuehdoissa ei erikseen poissuljeta (iskareiden) öljyvuotoa, niin silloin myyjän pitää osoittaa, että vika on asiakkaan aiheuttama, jos aikovat olla korvaamatta.
Jos takuu ei korvaa, niin peliin astuu kuluttajansuojalaki ja tavaran virhettä sekä normaalia kestoikää koskevat säännöt. Ongelmanahan tuossa on se, että ajo-olosuhteet sekä käyttäjän "into" pitää etuputket puhtaina vaikuttaa olennaisesti vuotoriskiin, joten kuluttajan on vaikea vedota siihen, että kestoikä oli liian lyhyt.
Ps. Joissakin tapauksissa vuoto on loppunut pelkästään puhdistamalla stefat paikallaan sopivalla muovilipareella.
Takuuehdoissa, siis asiakkaan kappaleessa pitää mainita, jos joku osa ei kuulu takuun piiriin. Tämä brosyyri on pitänyt toimittaa kaupanteon yhteydessä asiakkaalle.
Takuuaikan takuun antajalla on näyttövelvollisuus siitä väärinkäytöstä, millä perusteella takuu evätään.
Takuuseen korjataan vaikka kuudettoista etustefat, jos ne ei kestä ja niitä ei ole rajattu takuun ulkopuolelle.
Maahantuoja vastasi mailiini ja kertoi, että iskarin stefat eivät kuulu takuun piiriin! Että kuvetta piti kaivaa! Nooo....se on nyt maksettu ja matka Busalla jatkuu.....
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Suzukin takuuehtoja mulla ei ole, mutta uteliaisuuttani katsoin tuon tallissa olevan Yamahan takuuehdot. Siinä rajataan takuun ulkopuolelle "osat jotka on tarkoitettu vaihdettavaksi normaalihuollossa, koska niillä on tietty käytön mukaan määräytyvä elinkaari. Tällaisia ovat esimerkiksi renkaat, jarrupalat, polttimot, suodattimet, kytkimen osat, ketjut ja hammaspyörät sekä tietyt tiivisteet ja tiivisterenkaat".
Tuohon sanamuotoon epäilemättä helposti vedotaan, vaikka toisaalta tuo "normaalihuollossa vaihtaminen" toisaalta tukee ajatusta, että rajaus nimenomaisesti ei koske iskareiden stefoja.
Jos takuu-ajatuksena olisi se että ei korvata "osia jotka on tarkoitettu vaihdettavaksi normaalihuollossa, koska niillä on tietty käytön mukaan määräytyvä elinkaari", niin voisi heittää kysymyksen että jos tuo tarkoittaa jotain määräaikaishuoltoa tms. niin missä huollossa ne (stefat) on sitten suunniteltu vaihdettavaksi. Kaikilla osillahan on tietty käytön mukaan määräytyvä elinkaari että voisi sitten soveltaa koko pyörään.
Tässä olisi nyt syytä tehdä kirjallinen reklamaatio ja vedota virhevastuuseen. Samalla julkituoden se että mikäli kelvolliseen sopimukseen ei päästä jatkoneuvottelut käydään kuluttajaviranomaisten avustuksella. Toimi ainakin alkukesästä erinomaisesti -09 BMW K1300 monitoimikytkimen vaihdon suhteen, takuuaikana oli hajonnut ensimmäinen ja nyt hajosi toinen. BMW maksoi mukisematta reilun viidensadan laskun.
Viimeksi muokannut: Patukka; 05.07.2016 klo 11:27.
Jos oikein tarkoiksi ryhdytään, niin nuo "tietyt tiivisteet ja tiivisterenkaat" pitää olla tekstissä määritelty - muuten rajaus ei ole pätevä.
Takuuhan on lisäetuus, joka antaa jotain ylimääräistä etua normaalin kuluttajasuojan päälle. Takuunantaja voi varsin vapaasti rajata takuun kattavuutta. Takuu on kuitenkin eräänlainen myynnin valtti, jolla pyritään lisäämään menekkiä. Siksi epämääräiset rajaukset eivät ole päteviä.
Ennen tosiaan oli selkeästi mainittu Suzukilla, että öljytiivisteet korjataan takuuseen.
Noiden stefojen kanssa on sama juttu kuin "kierojen" etulevyjenkin kanssa. 95% tapauksista vikaa ei ole levyssä eikä stefassa. Vika hoituu ihan pikkukonstilla ilman sen suurempaa hässäköintiä.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Keulajumppaa talvella....siis jos on mahdollista(oma talli)...2 kertaa kk:ssa...ikinä ei vielä ole pukanneet ölppiä pihalle
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Luin Suzuki Banditin vm. 2014 (ylivuotinen, nyt keväällä käyttöönotettu) takuukirjaa.
Siellä mainitaan näin: Takuuseen EI kuulu ....... kaikki kumitiivisteet (paitsi öljytiivisteet). Niin eiköhän tuon mukaan stefojen pitäisi kuulua takuuseen. Mitäs muuta ne ovat kuin öljytiivisteitä?
Pyöriä vuosien aikana viitisenkymmentä
Ainakin KTM:n haarukan stefat on öljytiivisteitä. Varaosaluettelo sanoo Öldichtring/Oil Seal Ring.
Ekaa kertaa elämässäni jouduin viemään moton liikkeeseen talvisäilytykseen. Kun hain pyörän liikkeen säilytyspaikasta vuosivat molemmat etustefat öljyä. Pyörä oli Honda CBR 900 RR 2002. Sillä oli ajettu 12 000 ja se oli vajaan vuoden vanha.
Merkkiliike sanoi ettei stefat kuulu takuuseen. Ovat kuulemma kuluvia osia. Vastasin, että kaikki osat ovat kuluvia.
Soitin suoraan Brandtin takuupäällikölle ja kerroin että motolla ei ole keulittu ja missään muussa Hondassani 26 vuoden aikana ei ole stefat vuotaneet, joten katson, että kyseessä on valmistusvika.
Kaveri soitti huoltoliikkeeseen ja korjaus meni takuun piiriin.