Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Moi.

    Kun vein Busan merkkihuoltoon (Meturaan) ja kerroin että etupumppu vuotaa, niin liikkeen edustaja totesi, että se ei kuulu takuun piiriin! Onko tuttu ilmiö? Eikö etuiskareiden pitäisi kestää ainakin sen 2 vuotta normiajoa? Mitähän takuu loppujen lopuksi kattaa? Onko merkeillä eroja takuissa? Pikkasen tökkii Meturan käytöskin, kun huoltoaikaa varatessa kaveri lupasi tehdä huollon odottaessa ja kun vein mopon sinne, niin sepäs ei käynytkään, kun oli "luvannut tehdä jonkun pikku homman" jollekin muulle.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  2. #2
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Tommoiseen takuu käytäntöön törmää melko usein omassa duunissa (ammattityökalut).
    Kumma kyllä vittuilu auttaa. Siis oikeesti yli puolet takuu päätöksistä muuttuu, kun asiakkaana nostan metelin. Epäilen että yrittävät laskuttaa takuutöistä pahimmillaan kaksi kertaa asiakkaalta ja tehtaalta.
    Aloita vaikka pyytämällä kirjallisena lista osista jotka ei kuulu takuun piiriin.
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  3. #3
    Lainaa ttuttu kirjoitti Katso viesti
    Moi.

    Kun vein Busan merkkihuoltoon (Meturaan) ja kerroin että etupumppu vuotaa, niin liikkeen edustaja totesi, että se ei kuulu takuun piiriin!

    Joskus 1998 Banditiin vaihtoivat etuhaarukan stefan takuuseen ihan mukisematta. Suzukin takuuehdoissa öljytiivisteet olivat ainakin silloin takuunalaista tavaraa. Ts kaikki öljyvuodot korjataan takuuseen.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  4. #4
    Mä pistin mailia Suzukin maahantuojalle. Katsotaan, mitä vastaa!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  5. #5
    Kerro ihmeessä kun saat vastauksen. Tältä foorumilta luetun perusteella muistaakseni ainakin Honda on suhtautunut iskarivuotoihin nuivasti ja pitänyt niitä lähtökohtaisesti normaalina kulumisena / asiakkaan "aiheuttamina". Jos takuuehdoissa ei erikseen poissuljeta (iskareiden) öljyvuotoa, niin silloin myyjän pitää osoittaa, että vika on asiakkaan aiheuttama, jos aikovat olla korvaamatta.

    Jos takuu ei korvaa, niin peliin astuu kuluttajansuojalaki ja tavaran virhettä sekä normaalia kestoikää koskevat säännöt. Ongelmanahan tuossa on se, että ajo-olosuhteet sekä käyttäjän "into" pitää etuputket puhtaina vaikuttaa olennaisesti vuotoriskiin, joten kuluttajan on vaikea vedota siihen, että kestoikä oli liian lyhyt.

    Ps. Joissakin tapauksissa vuoto on loppunut pelkästään puhdistamalla stefat paikallaan sopivalla muovilipareella.
  6. #6
    Takuuehdoissa, siis asiakkaan kappaleessa pitää mainita, jos joku osa ei kuulu takuun piiriin. Tämä brosyyri on pitänyt toimittaa kaupanteon yhteydessä asiakkaalle.

    Takuuaikan takuun antajalla on näyttövelvollisuus siitä väärinkäytöstä, millä perusteella takuu evätään.

    Takuuseen korjataan vaikka kuudettoista etustefat, jos ne ei kestä ja niitä ei ole rajattu takuun ulkopuolelle.
  7. #7
    Maahantuoja vastasi mailiini ja kertoi, että iskarin stefat eivät kuulu takuun piiriin! Että kuvetta piti kaivaa! Nooo....se on nyt maksettu ja matka Busalla jatkuu.....
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  8. #8
    Lainaa ttuttu kirjoitti Katso viesti
    Maahantuoja vastasi mailiini ja kertoi, että iskarin stefat eivät kuulu takuun piiriin! Että kuvetta piti kaivaa! Nooo....se on nyt maksettu ja matka Busalla jatkuu.....

    Oliko perusteluja laitettu kyytipojaksi?
  9. #9
    Lainaa ttuttu kirjoitti Katso viesti
    Maahantuoja vastasi mailiini ja kertoi, että iskarin stefat eivät kuulu takuun piiriin! Että kuvetta piti kaivaa! Nooo....se on nyt maksettu ja matka Busalla jatkuu.....
    Kovasti on tyyli muuttunut, vastaava case meni suzukilla pienellä vinoilulla takuuseen 2007, lisäksi meni samalla takuuseen etujarrulevyt ja palat kun valitin että sitä öljyä oli roiskunut niihinkin
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  10. #10
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Takuuehdoissa, siis asiakkaan kappaleessa pitää mainita, jos joku osa ei kuulu takuun piiriin. Tämä brosyyri on pitänyt toimittaa kaupanteon yhteydessä asiakkaalle.
    Suzukin takuuehtoja mulla ei ole, mutta uteliaisuuttani katsoin tuon tallissa olevan Yamahan takuuehdot. Siinä rajataan takuun ulkopuolelle "osat jotka on tarkoitettu vaihdettavaksi normaalihuollossa, koska niillä on tietty käytön mukaan määräytyvä elinkaari. Tällaisia ovat esimerkiksi renkaat, jarrupalat, polttimot, suodattimet, kytkimen osat, ketjut ja hammaspyörät sekä tietyt tiivisteet ja tiivisterenkaat".

    Tuohon sanamuotoon epäilemättä helposti vedotaan, vaikka toisaalta tuo "normaalihuollossa vaihtaminen" toisaalta tukee ajatusta, että rajaus nimenomaisesti ei koske iskareiden stefoja.
  11. #11
    Jos takuu-ajatuksena olisi se että ei korvata "osia jotka on tarkoitettu vaihdettavaksi normaalihuollossa, koska niillä on tietty käytön mukaan määräytyvä elinkaari", niin voisi heittää kysymyksen että jos tuo tarkoittaa jotain määräaikaishuoltoa tms. niin missä huollossa ne (stefat) on sitten suunniteltu vaihdettavaksi. Kaikilla osillahan on tietty käytön mukaan määräytyvä elinkaari että voisi sitten soveltaa koko pyörään.
  12. #12
    Lainaa ttuttu kirjoitti Katso viesti
    Maahantuoja vastasi mailiini ja kertoi, että iskarin stefat eivät kuulu takuun piiriin! Että kuvetta piti kaivaa! Nooo....se on nyt maksettu ja matka Busalla jatkuu.....
    Tässä olisi nyt syytä tehdä kirjallinen reklamaatio ja vedota virhevastuuseen. Samalla julkituoden se että mikäli kelvolliseen sopimukseen ei päästä jatkoneuvottelut käydään kuluttajaviranomaisten avustuksella. Toimi ainakin alkukesästä erinomaisesti -09 BMW K1300 monitoimikytkimen vaihdon suhteen, takuuaikana oli hajonnut ensimmäinen ja nyt hajosi toinen. BMW maksoi mukisematta reilun viidensadan laskun.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 05.07.2016 klo 11:27.
  13. #13
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Suzukin takuuehtoja mulla ei ole, mutta uteliaisuuttani katsoin tuon tallissa olevan Yamahan takuuehdot. Siinä rajataan takuun ulkopuolelle "osat jotka on tarkoitettu vaihdettavaksi normaalihuollossa, koska niillä on tietty käytön mukaan määräytyvä elinkaari. Tällaisia ovat esimerkiksi renkaat, jarrupalat, polttimot, suodattimet, kytkimen osat, ketjut ja hammaspyörät sekä tietyt tiivisteet ja tiivisterenkaat".

    Tuohon sanamuotoon epäilemättä helposti vedotaan, vaikka toisaalta tuo "normaalihuollossa vaihtaminen" toisaalta tukee ajatusta, että rajaus nimenomaisesti ei koske iskareiden stefoja.
    Jopas jotakin. Edellisiä rajauksia tarkasti lukien vaihteistovauriot eivät siis kuulu takuun piiriin.
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  14. #14
    Jos oikein tarkoiksi ryhdytään, niin nuo "tietyt tiivisteet ja tiivisterenkaat" pitää olla tekstissä määritelty - muuten rajaus ei ole pätevä.

    Takuuhan on lisäetuus, joka antaa jotain ylimääräistä etua normaalin kuluttajasuojan päälle. Takuunantaja voi varsin vapaasti rajata takuun kattavuutta. Takuu on kuitenkin eräänlainen myynnin valtti, jolla pyritään lisäämään menekkiä. Siksi epämääräiset rajaukset eivät ole päteviä.
  15. #15
    Ennen tosiaan oli selkeästi mainittu Suzukilla, että öljytiivisteet korjataan takuuseen.

    Noiden stefojen kanssa on sama juttu kuin "kierojen" etulevyjenkin kanssa. 95% tapauksista vikaa ei ole levyssä eikä stefassa. Vika hoituu ihan pikkukonstilla ilman sen suurempaa hässäköintiä.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  16. #16
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Noiden stefojen kanssa on sama juttu kuin "kierojen" etulevyjenkin kanssa. 95% tapauksista vikaa ei ole levyssä eikä stefassa. Vika hoituu ihan pikkukonstilla ilman sen suurempaa hässäköintiä.
    Tämä on muuten taivahan tosi. Omasta jammusta nyt 3 kertaa putsaamalla stefan lopettanut vuodon (isonkin). Toki keulan laiminlyöntiä ei saa unohtaa vaikka tuo ensiavun tuokin.
  17. #17
    Keulajumppaa talvella....siis jos on mahdollista(oma talli)...2 kertaa kk:ssa...ikinä ei vielä ole pukanneet ölppiä pihalle
    ZZR 1400 -08
    CBR XX 1100 -06
    GSX 750F -03
    ER-5 -97
    +100tkm/120kmh




  18. #18
    Luin Suzuki Banditin vm. 2014 (ylivuotinen, nyt keväällä käyttöönotettu) takuukirjaa.

    Siellä mainitaan näin: Takuuseen EI kuulu ....... kaikki kumitiivisteet (paitsi öljytiivisteet). Niin eiköhän tuon mukaan stefojen pitäisi kuulua takuuseen. Mitäs muuta ne ovat kuin öljytiivisteitä?
    Pyöriä vuosien aikana viitisenkymmentä
  19. #19
    Ainakin KTM:n haarukan stefat on öljytiivisteitä. Varaosaluettelo sanoo Öldichtring/Oil Seal Ring.
  20.  
  21. #20
    Ekaa kertaa elämässäni jouduin viemään moton liikkeeseen talvisäilytykseen. Kun hain pyörän liikkeen säilytyspaikasta vuosivat molemmat etustefat öljyä. Pyörä oli Honda CBR 900 RR 2002. Sillä oli ajettu 12 000 ja se oli vajaan vuoden vanha.
    Merkkiliike sanoi ettei stefat kuulu takuuseen. Ovat kuulemma kuluvia osia. Vastasin, että kaikki osat ovat kuluvia.
    Soitin suoraan Brandtin takuupäällikölle ja kerroin että motolla ei ole keulittu ja missään muussa Hondassani 26 vuoden aikana ei ole stefat vuotaneet, joten katson, että kyseessä on valmistusvika.
    Kaveri soitti huoltoliikkeeseen ja korjaus meni takuun piiriin.