Sangen ärsyttävän asian kanssa tässä pähkinyt viime viikkoina. Pyörääni (HD electra) vaihdettiin taannoin uudet renkaat ja se toi mukanaan ärsyttävän asian. Kun pyörä lämpiää, takaa alkaa kuulumaan ujellus. Mitä lämpimämpi, sen kovempi ujellus ja tuntuu että ajolenkki ajolenkiltä ulvonta voimistuu.
Käytin pyörän huollossa tutkittavana josko vetoremmi olisi mennyt liian kireälle tms. Mitään vikaa ei löytynyt eikä huoltomies saanut ääntä kuulumaan. Oli melko viileä ja sateinen päivä eikä paikat lämmennyt tarpeeksi ajon aikana.
Laakerit, jarrut ym pitäisi olla kunnossa, ilmanpaineet on digimittarilla säädetty just eikä melkein kohdalleen eikä siis mitään näyttänyt olevan pielessä. Ainoa mikä minulla herättää epäilyksiä on kuumeneva takarengas. Viimeisimmän ajon jäljiltä se oli, ei pelkästään lämmin vaan suorastaan kuuma! Ja isolla HD:lla nyt ei mitään kovia kanttailuja harrasteta. Epäilin yhdessä vaiheessa että remmi hankaa jonnekin ja pitää äänen mutta remmi oli suht viileä samaan aikaan kun siis rengas oli melko kuuma. Eturengas oli viileä, vaikka sitä toki ilmavirta paremmin viilentää...
Onko mitään hajua mistä tuo ujellus voisi tulla? Muuttuu siis nopeuden, ei kierrosluvun mukaan ja kuuluu sitä pahempana mitä lämpimämmäksi pyörän ajaa. Voisiko takarengas olla vinossa tms?
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Koitas ajella semmonen lyhkäsempi veto ja koita takapyörästä missä on kuuminta. Josko lämpölähde löytyisi ja sitä kautta saisi haarukoitua.
Onko rengas samaa kokoa ja merkkiä kuin entinen? Jos on niin jotain (runko?)vikaa vois olla kumissa. Jos on eri kokoa niin ottaisko kiinni jonnekin ja lämmenneenä pehmenee ja ottaa vielä enempi kiinni, ulisee lsää jne. Onko rengas oikein päin vanteella?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
sain työporukalta hyvän vinkin kun asiaa pohdittiin... "sulla sutii kumi kokoajan!!"![]()
***
Siitä en ole satavarma ettei ota mihinkään kiinni. Renkaat on edessä ja takana tismalleen samaa mallia ja kokoa kuin tehtaan ensiasennusrenkaat. Dunlopin D402 tms... Takarenkaan olisin mielellään laittanut leveämmän mutta sitä ei suositeltu. Siihen olen kiinnittänyt huomiota että pyörän ollessa pystyssä, takarengas on toiselta puolelta lähempänä lokarin reunaa kuin toiselta. Pitää ehkä sivulaukut irrottaa ja syynätä taskulampun kanssa oikein huolellisesti josko osuisi johonkin. Se olisikin ilahduttavan pieni vaiva... Vaikka luulisi että huollossa olisivat osanneet moisen katsoa.
Ilmanpaineet pitäisi olla kunnossa. Minulla on kaksi digimittaria ja yksi mekaaninen. Niistä jokainen näyttää tismalleen samaa lukemaa kun testailin. Uskoisin ettei kaikki näytä pilkulleen saman verran väärin. Kompuran oma mittari näyttääkin liikaa semmoisen 0,4 bar.
Olisi kyllä hienoa jos olisi paukkua niin paljon että jaksaisi sutia muuallakin kuin hiekalla. HD:n vakiokone ei ole mikään voimanpesä. Valitettavasti![]()
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Jos vedät valkoisella liidulla säteittäisiä viivoja renkaan kylkiä pitkin vanteelta kulutuspintaan asti, niin voinet nähdä, että hankaako rengas johonkin kohtaan ajossa?
Ja olihan jarrulevyt viileät tai korkeintaan ihonlämpöiset, kun olet lasketellu muutaman kilometrin kotipihaan ilman voimakkaita jarrutuksia?
Voit myös vetästä ylipaineet renkaaseen, katsoa, ettei hankaa mihinkään, ja tehdä sitten testilenkin ja katsoa, oliko vaikutusta viilentävästi vai kuumentavasti. Jos toleranssi hankauskohtaan on todella pieni, niin se ei välttämättä kylmänä hankaa ollenkaan. Voi riittää, että rengas lämpenee normaalisti ajossa, jolloin sen ilmanpaine nousee, jolloin se alkaa hiljalleen hangata, jolloin se taas kuumenee entistä enemmän ja hankaa kohta entistä voimakkaammin jne.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Tämä tarvis kyllä selvittää, että onko normaalia. HD:sta ei mulla ole mitään tietoa, mutta japsien kanssa tulis heti mieleen että joku holkki tai välike puuttuu takanavan ja haarukan välistä. Sellainen kun ainakin mun suzukista tuppaa aina tipahtamaan laakerin edestä kun pyörän irroittaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onko renkaan pyörimissuunta oikein? Jos rengas on vikaperin vanteella se voi aiheuttaa ääntä ja lämpenemistä. Jos rengas ottaisi johonkin kiinni näkyisi kyllä kumissa. Hihna voi myös ulista jos linjaus on pikkuisenkin pielessä.
Taivas saa odottaa
Aloittajahan mainitsi renkaanvaihdosta.Luulenpa,että liikkeessä on tullut joku virhe,holkit menneet sekaisin,tai jotain jäänyt pois,yleensähän ne eivät ole samanlaisia puolillaan ja kyllä yleensä takapyörä on keskellä lokaria,jos kaikki kunnossa.Ei ehkä kovin paljoa kannata ajella.Jostain ko.pyörän takanavan räjäytyskuva ja tutkimaan.Lämpeneekö vanne ja keskiö muuten myös?
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Eilen laskin takarenkaasta painetta hieman samoin kuin päästin takajousituksesta ilmoja pois niin että perä hieman laski. ajelin ehkä 45min ympäriinsä ja kyllä se ujellus sieltä alkoi taas kuulumaan. Ei ehkä yhtä kovana kuin edellisellä kerralla. Hankala sanoa... Vedin korjauskynällä renkaan kylkiin parit valkoiset viivat ja ne säilyi koskemattomana ajolenkin ajan. Oli muuten parempi ajaa kun pehmensi sekä rengasta että jousitusta... Ei ollut motarilla niin rauhattoman oloinen.
Vetohihna kylläkin on hyvin lähellä rengasta. Puhutaan milleistä. Vetoremmissä on alhaalla myös sellainen suojakumi remmin ja renkaan välissä. Jos renkaan leveyttä muuttaisi yhdenkin pykälän, se alkaisi kyllä tuohon hankaamaan. Mikäli sen siis kuuluukin olla noin lähellä.
Toisaalta mietin tuota jarrulevyä takana, että jos rengas olisi kovastikin väärässä kohtaa, jarrulevyhän ei osuisi paikalleen jarrusatulaan. Eikö? Jarrulevyt ei ole erityisen kuumat, ei edessä eikä takana. Levyhän olisi ihan tulikuuma jos palat laahaisi.
Pitäis vähän pidemmälle reissulle lähteä, muutama sata kilometriä vaan, mutta ärsyttävää sitä on sitten transitilla lähteä toiselta puolelta suomea hakemaan... Niin ei oikein huvita lähteä kun pieni epävarmuus vaivaa.
Kai täytyy sen verran uhrata aikaa ja rahhoo että vie sen toiseen huoltoliikkeeseen roplattavaksi, jotta saavat arvostella kilpailijan työtä. Ei vaan millään vitsisi tähänkään uhrata taas puolikasta kesälomapäivää.
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Mulla on vastaava kokemus autosta. Ensiasennus-Michelinit vaihdatin Contin Contisport vitosiin keväällä. Renkaat ikään kuin soivat ajaessa. Ärsyttävä ulina kuuluu koko ajan eikä paineiden muuttelu juurikaan vaikuta tilanteeseen. Nyt oon ollu viikon Saksassa, ei soi renkaat. Ilmeisesti noiden Contien pinta on sellainen että se meidän nastarenkaiden raiskaamilla teillä alkaa vonkumaan, täällä ilmiö puuttuu täysin.
Lämmöistä en osaa muuta sanoa kuin että Suomessakin on ollut poikkeuksellisen lämmin alkukesä. Kyllä tollasen raskaan pyörän alla ainakin hellesäällä on aika normaalia että rengas kuumenee 50-asteen tienoille. Kevyemmänkin pyörän alla jopa reilu parinkympin säällä voi käydä näin:
https://drive.google.com/open?id=0B-...WF5ZzJmS015Skk
Tuossa takana hiukka reippaampaa autobahn vetoa viime kesältä. Aika kuumaksi renkaan saa ajamalla kun olosuhteet sopivat kuormituksen osalta.
Sinuna ajolenkin jälkeen kokeilisin pyörännavan ja jos laakeritkaan eivät ole kuumuneet eivätkä siis aiheuta ulinaa, ei muuta ku ajoa vaan tulpat syvemmällä korvissa.
Edit: tuli mieleen sellainen, että jos hihnaan on ruiskutettu jotain ainetta. En kyllä tajua miksi vetoremmin kaltaiseen hammashihnaan laitettaisiin, mutta teollisuudessa ammoin työskennelläänä muistan kyllä kun eri laitteiden killahihnoja useinkin jollain sprayllä huollettiin.
[QUOTE=juhani_palmu;6467329]Eilen laskin takarenkaasta painetta hieman samoin kuin päästin takajousituksesta ilmoja pois niin että perä hieman laski. ajelin ehkä 45min ympäriinsä ja kyllä se ujellus sieltä alkoi taas kuulumaan. Ei ehkä yhtä kovana kuin edellisellä kerralla. Hankala sanoa... Vedin korjauskynällä renkaan kylkiin parit valkoiset viivat ja ne säilyi koskemattomana ajolenkin ajan. Oli muuten parempi ajaa kun pehmensi sekä rengasta että jousitusta... Ei ollut motarilla niin rauhattoman oloinen.
Oliko renkaan pyörimissuunta oikein?
Taivas saa odottaa