Kysymys on ehkää täynnä;pyörä on vasta hankinnassaOnko kokemuksia korkeammasta tuulilasista, virtaviivaisista suurista laukuista ja entäs muuta? Onko jotakin mitä ehdottomasti tulisi hankkia/harkita? Mietinnässä viikon-kahden reissu kakspäällä
![]()
Koneenpolkija
Mitä F:ää tarkoitat? S /ST / GT / 7GS / 8GS?
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
700gs![]()
Koneenpolkija
eiköhän pitkää reissuun riitä laukut ja toimiva pyörä, jos ajokamat muuten on jo ok ja hankittu. sillä pitkällä reissulla ajaessa sitten huomaa puutteet, mitä voisi hankkia ja muuttaa ennen seuraavaa reissua. hankala kenenkään on sanoa, mitä kannattaa hankkia, on niin yksilökohtaista ja pyöräkohtaista hommaa. makuja ja tapoja on monia.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Kokeilemalla selviää. Ehdottomati kannattaa ajaa vyöruusun kanssa yksi kokopäiväretki pitkillä taukoväleillä täyteen pakatulla pyörällä ja tehdä havaintoja. Teknisesti viikon retki ei paljoa eroa, - erot syntyvät korvien välissä
Ja mitä tulee korkeamman tuulilasin hommaamiseen, niin sekin pitää tehdä harkiten. Normivisiirit ovat usein kompromisseja, eli keskipituisella motoristilla kypärä on puoliksi vapaassa ilmassa ja puoliksi visiirin pyörteissä. Usein korkeampi lasi aiheuttaa enemmän pyörrettä kypärään ja sitä kautta melua mutta yläkroppaan tuleva ilmanvastus on pienempi. Matalampi visiiri on usein parempi kypärän kannalta, mutta ilmanvastuksen kannalta huonompi. Makuasia, mutta kummassakin tapauksessa sateen sattuessa kastuu.
Tiedän tapauksen, jossa motoristi hommasi pidemmän tuulilasin pyörteilyjen välttämiseksi, mutta oli edelleen tyytymätön. Lopulta hän poisti tuulilasin kokonaan, jolloin löytyi häntä miellyttänyt ratkaisu. Pyöränä oli F650.
Kiitos ajatuksistanne. Erittäin hyvä vinkki laittaa pyörä täyteen ja huristaa päivä pari![]()
Koneenpolkija
Itse poistin pitkän pätkän ison gessun hiukan modatusta orggis pleksistä. Toimii paremmin kuin hyvin. Testireissua takana useampi tuhat kilsaa. Ainoa vika, että se ruma. Huonot välineet ja kädetön tekijä. Pitää etsiä peltiseppä, joka vääntää paremmin muotoja noudattelevan suojan. Tai uhrata ehjä pleksi ja etsiä vannesaha(aja) jostain.
mä miettisin pitkälle reissulle ihan jotain muuta pyörää kuin tollasta reppuruiskun moottorilla varustettua jakohihnavetoista ylihinnoiteltua sähkötekniikkapuolivalmistetta![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Kun näitä kysymyksiä on täällä seuraillut, kuulostaa siltä, että ajatuksissa on hommata pyörä, pakata se täyteen, ottaa kyytiläinen tarakalle ja lähteä reissuun pariksi viikoksi. Toivon olevani väärässä. Olenhan..?
Honda CBR 1100 XX
ex XL 700 V Transalp
http://www.nettimoto.com/yamaha/xt/1889016
vaikka tollanen![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Minulla toimii tällainen Givin pleksi.
image.jpg
R1200GS, F700GS
Hommasin omaan vastaavaan 650gs:ään Cee Baileysin pleksin. Ohjaa tuulen mukavasti ohi, ja sadekelillä vesi ja autojen nostattama kuravesi ei osu niin pahasti. Kahvanlämppärit mm. löytyy vakiona ja kone on todella pienikulutuksinen.
Olen pyörällä kiertänyt kotimaassa, baltiassa, pohjoismaissa, keski-euroopassa ja alpeillakin. Tänä vuonna olen lähdössä Venäjälle. Hyvin sillä pärjää.
https://reissu.org
Minä koeajoin kaikki minulle mahdolliset advepyörät ja moneen kertaan useana kesänä.
No Multistrada jäi kokeilematta jos nyt toden sanon .
Kyllä kannattaa olla tarkkana valinnassa jos aikoo pitkiä reissuja tehdä että on sitten leppoisa ajella.
Toiselle en ehdota kyllä mitään pyörää ,itse se on itselle sopiva haettava.
Monien lehtien koeajojenkin kannustamana uskoin sitten minäkin valintani olevan hyvä.
No onhan se melkein mutta ei kai sitä sellaista pyörää olekkaan jossa kaikki ominaisuudet olisivat viimeisenpäälle kohdallaan .
Korkeamman pleksin saa pyörteettömäksi kun vain näkee vaivaa .
Minä sain jo melkein mieluisan Givi Airflow:ista pienillä lisäyksillä .
Tuulitunnelikokeet jatkuvat juurikin tänään että saisi kaiken valmiiksi ennen Alpeille lähtöä.
http://www.madstad.com/s.nl/sc.7/category.9452/.f
Tuotahan väitetään parhaimmaksi pyörteiden poistajaksi .
Viimeksi muokannut: Oula; 20.06.2016 klo 13:16.
Triumph Tiger 800 XRX
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
Ei mitenkäänkään alkuperäiseen aiheeseen liittyen, mutta tuon pelastamiseen säälisen näköiseksi tarvisisi paljon muuta kuin letkun pätkän. Kotona on nauhaa pleksin reunaan, mutta en asentanut sitä, ettei mene vieläkin pahemmaksi. Aihio oli pyörässä kiinni ostettaessa ja oli valmiiksi osin maalattu. Itse onnistuin kaatamaan sen nurmikolle maalin ollessa kosteaa ja lisäksi itikan perkele lensi siihen peukun jäljen viereen.
Olen nähnyt ameriikan chopperissa miten homma hoidetaan. Otetaan pahvia, johon piirretään muodot, sitten leikataan plootusta oikean kokoinen pala ja taitellaan oikeaan muotoon. Siihen soma maalaus ja tulos on joko awesome, sick tai crazy. Voiko mitään mennä pieleen?
Akryylia sahaillessa pitäisi olla pyörivä kapine, esim. kuviosahalla saa helposti vain pieniä halkeamia reunan täyteen. Reunan voi siistiä hiomapaperilla, ei edes kova homma. Etrasta saa millin kokoeroilla kirkasta silikoniletkua josta saa nätin nauhan reunaan. Sama tavara on ihan aa ykköstä sivulaukkujen tiivisteisiin esim. lähes kaikissa bemareissa. Niistähän lähes jokainen vuotaa vanhempana. Itse taisin käyttää kolme millistä letkua.
Ottaisin sen gps:n lisäksi vielä perinteisen kartan. Mukavampi siitä suunnitella seuraavaa päivää ku hipelöidä digitaalista kojetta.
Totta, reitin suunnitteluun paperikartta on ehdoton. Kohteesta riippuen minulla on ollut sellaisia missä on esim. koko Norja + Ruotsi yhdellä kartalla, tai esim. pohjoinen keski-eurooppa. Eteläiseen eurooppaan mennessä pitää olla jo useampi paperikartta. Saksalaisten firmojen tekemät kartat on hyviä, kun niihin on erikseen merkattu maisemallisesti mukavat tiet erillisellä väriviivalla.
Osaa ne ranskalaisetkin. Michelinin kartastojen vihreiden maisemareittien mukaan on monta euroopanreissua suunniteltu...
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Liekö matka jo hoidettu...
Viime vuonna ajoin Bulgariaan ja takaisin. Menomatka meni kolmella yöpymisellä, paluumatkalla taisi tulla viisi. Pyöränä oli F800St, eli sama kone; Noilla teillä tuli hetkittäin GS:n jousitusta kyllä ikävä.
Varustelua:
- Asensin 2x usb-virran ulosoton
- ikkunallinen pikakiinnitteinen Tankkilaukku, johon sai puhelimen latautumaan ja ajon aikana kaivatut juomapullot yms.
- Puhelimeen esiladatut kartat sekä varapuhelin samaan käyttöön
- Kartan ostin muuten sitten matkalla. on se paperiversio vain aika näppärä.
- Irrotin takalaukun, hankin vedenpitävän Kappan putkilaukun taakse. Se takalaukku olisi ollut aika hyödyllinen kuitenkin...
- Koeajoin setin ja muutaman sadan kilometrin päivämatkan pohjille.
- Mukaan pakattuja telttaa ja makuupussia tuli käytettyä yksi yö. Nekin olisi voinut jättää kotiin siis.
-- Edit: Sitten tosiaan ennen matkaa hankin Vario-pleksin. Kokeilun jälkeen totesin, että se lipare on ihan turha, ja matka tuli hoidettua vakiota matalammalla tuulilasilla, kun se oli kokonaisuutena mukavin ja hiljaisin.
- Riittävä määrä korvatulppia, olisiko ollut 3 paria varmuuden vuoksi.
Eli ei mitään kovin ihmeellistä. Moottori oli toimintavarma +35 asteen helteillä, ei syö öljyä, teho riittää ainakin yksin ajaessa ihan hyvin, mutkateilläkin pärjäsi mainiosti. Alusvaatteita olisi kannattanut miettiä tarkemmin, koska menomatkalla hautoi ihon kipeäksi. Vauvantalkki pelasti ;).
pian tuleva - Victory Hardball
pian ex - BMW F800ST