Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 55:sta
  1. #1
    Alkaa usko loppua tässä, 30 vuotta erilaisten härveleiden kimpussa eikä vaan ymmärrä

    Laite on siis Honda CBR 1000F vuodelta 1994,
    ja pulma on yksinkertainen:
    - tyhjäkäynti on ok
    - pienillä kierroksilla tehot on kateissa ja moottori ikäänkuin "röpöttää", ei käy puhtaasti.
    - kun kierrokset ylittävät 6000 niin kone suorastaan räjähtää eloon ja vetää ja kulkee kuin toivoa sopii.

    Tähänmennessä on likimain kaikki tullut tarkastettua/säädettyä/puhdistettua tms.
    - Kaasuttimet on huollettu ja käytetty ultra-äänipesussa, imukaulat ja ilmaboksin kumiliitännät on tarkastettu.
    - Bensahana on uusittu
    - Venttiilit on säädetty
    - Tulpat on vaihdettu (Iridium), samoin tulpanjohdot ja puolat
    - Sytkän ohjausyksikkö on vaihdettu
    - Ei ylimääräisiä savuja tai höyryjä putkenpäästä, eikä nesteet sekoitu tai katoa
    muutamia mainitakseni...

    Mikä h*lvetti tätä vehjettä oikein vaivaa?

    Täältä on luvassa kuolematon kunnioitus sille joka osaa antaa ohjeita tilanteessa, itse en enää oikein keksi.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  2. #2
    Synkronoi kaasarit
    ”On ne aika epeleitä ne naiset. Mutta onneksi niillä on aina hyvät tissit ja perse. Naamalla ja älykkyydellä nyt ei ole niin väliä. Turhaa hifistelyä.”

    ~Jouni Hynynen
  3. #3
    Kyllähän tuo kuulostaa siltä, että tyhjäkäyntipiirin toiminta-alueella kone käy laihalla. Kaasarit kannattaisi uä-pesun sijaan keittää puhtaaksi (Fairyvesi kelpaa) ja/tai rikastaa seosta isommalla tyhjäkäyntisuuttimella. Omastani meni kanavisto niin tukkoon, että uä-pesu ei riittänyt mutta keittäminen auttoi. Varmista vielä aluksi, että kaasutellessa kaikki luistit nousevat samanaikaisesti.
  4. #4
    Lainaa ankka11 kirjoitti Katso viesti
    Synkronoi kaasarit
    On synkattu, maahantuojan huollossa tekivät ja sanoivat että meni ihan ok kohdilleen eikä olleet paljon pielessä aluksikaan.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  5. #5
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän tuo kuulostaa siltä, että tyhjäkäyntipiirin toiminta-alueella kone käy laihalla. Kaasarit kannattaisi uä-pesun sijaan keittää puhtaaksi (Fairyvesi kelpaa) ja/tai rikastaa seosta isommalla tyhjäkäyntisuuttimella. Omastani meni kanavisto niin tukkoon, että uä-pesu ei riittänyt mutta keittäminen auttoi. Varmista vielä aluksi, että kaasutellessa kaikki luistit nousevat samanaikaisesti.
    Olen lukenut tuosta keittämisestä, mutta on vaikea löytää tarkempia ohjeita. Kiehautanko vaan vai keitänkö tunnin tai jotain siltä väliltä? Luin että jenkeissä on vallalla tapa keittää sitruunatuoremehussa kaasarit, kokemuksia kellään onko parempi kuin vain Fairyvesi?
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  6. #6
    Itse keittelin vanhassa lasagnevuoassa reilun tunnin ajan (alufoili vuoan päällä, jotta ei kuivunut). Laitoin kaasareiden alle puupalikat, jotta eivät olisi suorassa kosketuksessa kuumaan pintaan.

    Jotkut keittelee ihan puhtaassa vedessä, joten kokista on kiinni koko homma. Kaasareiden synkkauksella ei ole mitään tekemistä ongelmasi kanssa.
  7. #7
    kiitos tästä tiedosta, puran uudelleen osiksi ja laitan kiehumaan.

    jos ei sillä ratkea ongelma ni en ainakaan häviä mitään
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  8. #8
    Katso, samalla kun purat ne, ettei neulat ole kuluneet seosputkia vasten jolloin neulojen profiili ja paksuus muuttuu ja ne päästävät liikaa soppaa koneeseen (röpötys viittaisi rikkaalla käymiseen).
    Älä korjaa ehjää....
  9. #9
    Nyt on kaasarit käyneet padan kautta, puolitoista tuntia Fairy-vedessä keittelin.
    Ei mitään vaikutusta käyntiin

    Sellaisen seikan olen tässä huomannut että kun rajoittaa ilmansaantia, siis tukkii osittain ilmanoton ennen ilmanputsaria, niin käynti paranee

    Mikä tätä vehjettä oikein voi riivata??

    edit: Neuloissa tai niiden putkissa ei näkynyt kulumajälkiä, ainakaan silmämäärällä.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  10. #10
    Edelleenkin vaikuttaa siltä, että laihalla käy. Yleensä kaasareiden perusteellinen putsaus auttaa.

    Jotta vika paikantuisi kaasareihin, niin kokeile ryypyn pientä raottamista. Jos auttaa, niin seoksissa on vika ja laihalla käy. Seuraavaksi voisit tarkemmin määrittää missä ajo-olosuhteissa ongelma on päällä: Laita kaasukahvan liikkuvaan osaan merkki ja kiinteään osaan muutaman cm pituinen teippi. Käytä kone lämpimäksi ja käännä kaasua siihen asti, että kierrokset juuri alkavat nousta ja merkkaa teippiin se nollakohdaksi. Sammuta kone ja käännä kaasu täysille ja merkkaa se kohta teippiin vaikka ykköseksi. Sitten jaa nollan ja ykkösen väli neljään osaan ja eka neljännes vielä puoliksi. Nyt voit ajaessa tarkkailla millä kaasunasennoilla ongelma on päällä. Jos käyntihäiriö on ekan neljänneksen tai jopa neljänneksen ensimmäisen puolikkaan alueella, niin tyhjäkäyntipiirin seos on syypää.
  11. #11
    Ryyppy ei auta käyntiä, sen sijaan ilmanoton osittainen tukkiminen auttaa. Ymmärrä tätä nyt sitten...

    Käynti on huono 2000-5000 kierrosta alueella kaikissa ajotilanteissa ja "vapaana" käyttäessä, tyhjäkäynti ok ja kierrokset alkaa nousemaan aluksi hyvin kun kaasua vääntää, sitten alkaa "röpötys" ja tehot on kateissa, kunnes kierrokset ylittää 5000.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  12. #12
    Nouseeko luistit yhtäaikaisesti? Alkoivatko ongelmat yht'äkkisesti vai vähitellen vai jonkun toimenpiteen jälkeen?
  13. #13
    Onko ilmansuodatin ja suodatinkotelo orkkis-kunnossa? Eli ei ole esim. porailtu ylimääräisiä reikiä tms?
  14. #14
    Ei kai ole ns. vapaavirtaussuodatinta laitettu? Ilmaboxin pitää myös olla vakio.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  15. #15
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Kaasarit tukossa. Onko jokainen suutin irroitettu ja puhdistettu mekaanisesti neulalla? Kaasuttimet tulee pesun jälkeen puhaltaa hyvin paineilmalla.

    Asenna tankista tulevaan letkuun suodatin. Jos tankissa ruostetta, likaa, niin se tukkii heti puhtaankin kaasuttimen.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  16. #16
    Jos purat vielä kaasareita, kannattaa tarkistaa räjäytyskuvasta, että seosruuvien ym. Alla on oikea määrä prikkoja ja o-renkaita ym. Itse huomasin vain tuurilla että reikiin oli jäänyt o-renkaita, jotka sitten tipahtelivat sieltä.
  17. #17
    Vielä kikkailin sen verran että kiersin seosruuvia auki puolikierrosta, siis seosta rikkaammalle.
    Vika paheni!

    Tietysti seosruuvit on sellaisessa paikassa ettei niihin pääse käsiksi kuin taas kerran irroittamalla kaasarit, alkaa käydä rutiinilla jo, kun vaan jaksais taas.

    Alkaa usko loppua tämän kanssa, motivaatiosta nyt puhumattakaan

    edit: Nii ja kaikki tuossa yllä mainitut jutut on tehty/korjattu/tutkittu, ilman tulosta.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  18. #18
    Tämä tapaus on kyllä todella hämmentävä, kun osa kerrotuista havainnoista viittaisi kaasareihin mutta sitten niitä ropaamalla ei tauti taltu.

    Voisit tietysti yrittää löytää josko siellä olisi yksi vaivainen kaasari: Peitä yksittäisen kaasarin ilmanottoa siten, ettei peite pääse imeytymään sisään. Tai säädä tyhjäkäynti vaivaiselle alueelle (tai kaveri pitämään kierroksia yllä), ja suihkuta vettä pakokäyrille jotta näkisit käykö joku sylinteri selvästi muita kylmempänä.

    Vai voisiko heikentynyt ensiöpuola olla syypää?
  19. #19
    Eihän tuossa vaan ole hydrauliset venttiilivälyksen tasaimet tms. Aika samanlaista taistoa CBX750: n kanssa aikanaan kun jätti venoja raolleen pienemmillä kierroksilla. Näkyi muistaakseni myös ihan puristuspaineiden mittauksella.
    CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
    ***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
    3792 -Ckm
  20. #20
    Ongelma on edelleen päällä, nyt on mopo seissyt tallissa hetken kun on pitänyt keräillä motivaatiota.

    Puristuspainemittaria olen tässä metsästänyt ja seuraavaksi pitää alkaa tutkia sytytyspuolta vielä tarkemmin. Olen melko vakuuttunut että kaasarit toimii, mutta ongelma kuitenkin niin vahvasti vaikuttaa polttoainepuolen pulmalta, olen hämmentynyt
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  21. #21
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tyhjäkäynti on ok, sitten vasta alkaa ongelma kun luisti alkaa aavistuksen nousta. Tadaa. Luistissa/kalvossa vika. Esim reikä tai halkeama. Vasta kun kiekat nousee kunnolla niin alipaine riittää reikästä kalvoa vasten ja vetää luistia ylös. Tai sitten jos on neulaventtiilin istukassa sihti tukossa niin riittää soppaa tyhjäkäyntiin muttei isommalla kiekalla, tosin eihän sen sitten pitäs herätä myöskään suellä yli 6000 kiekan.

    Mä joskus onnistuin asentamaan kalvokammioiden kannet väärin siten että ne vuosi reilusti. Tyhjäkäynti ok mutta just keskialue ihan voimaton. Sitten kun sai hemmetisti jenkaa sinne 6000-7000 niin vasta pääsi esim autosta ohi kunnolla.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  22. #22
    Mikäli olen oirekuvaukset ymmärtänyt oikein, niin ongelma on se ja sama moottorin kuormituksesta riippumatta? Tällöin kaasuttimen olosuhteet eri kuormitustiloissa ovat kuitenkin keskenään aivan erilaiset ja siksi epäilen syyn löytyvän sähköistä.

    Ensiöpuolaa voisi maalaisjärjellä ajatellen testata seuraavasti: Koska puolan toiminta perustuu induktioon, puolan ja pyörijän välinen etäisyys on vaikuttava tekijä. Jos toista ehjäksi tiedettyä puolaa ei ole saatavilla, vikakohdetta voisi haarukoida viilaamalla puolan kiinnitysreiät hieman soikeiksi, jotta puolan saisi asennettua hieman lähemmäksi pyörijää. Tällöin (jos siis puolassa on vikaa) ongelman pitäisi helpottaa alemmalla kierrosluvulla.
  23. #23
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Mikäli olen oirekuvaukset ymmärtänyt oikein, niin ongelma on se ja sama moottorin kuormituksesta riippumatta?...
    Näin juuri, kylmänä/lämpimänä, veto päällä/vapaana, oire on kokoajan sama.

    Toinen ensiöpuola löytyy ja sitä taidan ihan varmuuden vuoksi kokeilla seuraavaksi.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  24. #24
    En ole tosiaankaan asiantuntija näissä mut mulla oli joskus yamahan kevarissa tismalleen sama ongelma. Omat keinot ei riittänyt joten vein korjaamoon jossa paikansivat vian sähköpuolelle ja puolaan. Laittoivat kuntoon mut en tosiaan muista mitä kaikkea korjasivat.
    Honda Varadero -01
    ex:Suzuki GSX 600F -98
    ex:Yamaha TZR 125 -91
  25. #25
    Kysyin Bikeworldista alustavaa hinta-arviota ja mitään tarkkaa ei tietenkään voi luvata, mutta arvelivat et ylittää pyörän arvon

    Tällä "mopolla" on tunnearvoa minulle ja kyllä sitä nyt vaan ropataan niin kauan et se vielä toimii!

    Sytytys ja sähköt menee nyt tarkempaan syyniin seuraavaksi, onhan niitä kateltukin jo mutta nyt uudestaan ja tarkasti. Jossain se vika on oltava kun ei kerran toimi
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  26. #26
    Miten ja missä vaiheessa alkoi oireilemaan, kesken ajon, vai jonkun remontin jälkeen?
  27. #27
    Oireet on alkaneet pikkuhiljaa viime syksynä ihan perus ajossa, nyt vaan pahentuneet keväällä niin ettei enää oikeen voi ajaa.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  28. #28
    Ensiöpuolan vaihdoin toimivana puretusta pyörästä otettuun, ei vaikutusta.

    Nyt sytytyspuolia mittaillessa tuli tällainen tulos:

    primääripuolen ohjearvo vastukselle on 2.6-3.2 ohmia, kahden eri mittarin mukaan vastus on nyt 5.4 ja 5.5.
    sekundaaripuolen ohje on 17-23 kilo-ohmia ja mittaustulos 19 kilo-ohmia, eli kohdillaan.

    Onko tuo sellainen ero että sillä voisi olla vaikutusta toimintaan?

    edit: Valitettavasti ei löydy itseltä toista puolasettiä et voisi kokeilla vaihtaa
    Viimeksi muokannut: hankala; 08.07.2016 klo 17:14.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  29. #29
    Onko tuossa alipaineen "mittausletkut? 4kpl". Letkunippa imukanavassa ja letkulla tuotu ilmanputsarille missä tulpat päässä. Mulla oli kusiaisessa käyntiongelmaa, kävi "kolmella" pikkukierroksilla.
    Sumuttelin vettä pakosarjaan ja heti huomas mikä ei polta... Oli siitä pytystä irti tuo letku ja veti ilmoja siitä ja kävi huonosti. Kun oli kunnolla kaasu auki, nii toimi ihan OK!
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  30.  
  31. #30
    Imukanavissa on letkunipat, letkun ja nipat on ehjiä kaikki.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen