Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    En ainakaan ekalla sivulla huomannut valmista aihetta, joten suoritanpa pikaisen kymynsyksen.

    Eli vaihdan talven aikana 9 Kawaan piikin pienemmän eturattaan ja fundeerasin tässä äsken, että pitääkö ketjut katkaista, jotta saa ne pujotettua uuden eturattaan ympärille? Pyörässä on vielä ensiasennus ketjut, jotka ovat päättymättömät.
    990 SM-T -11
    FZ1-N -07
    ZX-9R F2P -04
    CBR 600 F4 -00
    NSR 125R -94
  2. #2
    Silleen tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin...
    Mix vaihdat pelkästään eteen pienemmän rattaan?
    Hyöty??
    Mikset vaihda eteen pienempää ja taakse vastaavaa suurempaa niin käy sama ketju...?
    Miksi yleensä vaihtaa rattaita ku vois ostaa koko uuden paketin
    Life is hard, then you die...
  3. #3
    Kyllä sen rattaan saa vaihdettua vaikka ei ketjua katkoisi...
    ja sit.. yks hammas edessä ei tee mitään, ei todella tarvitse taakse isompaa ratasta...
    Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
  4. #4
    Miten voitte perustella sen ettei yhden hampaan muutos edessä näy/tunnu missään? Minun mielestäni kyllä näkyy ja tuntuu, varmaan monen muunkin mielestä. Eriasia jos haluaa stunt välitykset niin sitten ei yhden hampaan muutos riitä.

    Seeberille: Säädä takarengas niin eteen kuin vaan saat niin eturatas mahtuu tulemaan pois katkaisematta ketjuja.
    ...pakokaasuimpulsinaattorilla tahdistettu...
  5. #5
    Kiitos vastauksesta!
    Tuo olikin tiedossa, miten piikin pienempi eturatas vaikuttaa kulkuun, koska kaverin 3 prätkäkaverilla ko. operaatio on tehty. Olen myös haastatellut jenkkien Kawafoorumilla tyyppejä, joiden ysissä on pienempi eturatas. Mielestäni pyöräni on melko turha kulkea täällä valvottujen nopeusrajoitusten maassa 300kmh. Vaihdolla tulisi lisää luonnetta ja herkkyyttä koneeseen. Kiihtyvyys paranee ja funfactor nousee kuten myös joku muukin. * *43-piikkistä takaratasta en ainakaan vielä ole vaihtamassa. Jos sitten, kun ketjut menevät vaihtoon.
    Joku kyselikin, että olisi helpompaa vaihtaa koko ketju-ratas paketti, mutta koko pyörällä on ajettu vasta 10500, joten vielä ei ole vaihto ajankohtainen. *



    990 SM-T -11
    FZ1-N -07
    ZX-9R F2P -04
    CBR 600 F4 -00
    NSR 125R -94
  6. #6
    Lainaa (Kukko @ Loka. 30 2005,18:08) kirjoitti
    Kyllä sen rattaan saa vaihdettua vaikka ei ketjua katkoisi...
    ja sit.. yks hammas edessä ei tee mitään, ei todella tarvitse taakse isompaa ratasta...
    Usko vaan, kyllä se yksi piikki edessä vaikuttaa ihan kivasti. Ainakin kilokikserissä . Todnäk myös kysyjän mopossa vaikutus on plussan puolella. Ei tarvi luistattaa kytkintä taajamassa niin paljoa, Suomen moottoriradoille välitykset sattuvat paaaaljon paremmin, ja yleesäkin moposta löytyy ihan uutta herkkyyttä. Ainut miinus tulee motariajosta, joskus kaipaisi sitä yhtä piikkiä takaisin... Enivei halpa, ja ihan oikeasti toimiva viritys. Suosittelen.

    br, Mikko
    KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
  7. #7
    Kyllä se -1 piikki edessä (tai +3 takana) tekee melkosen eron... Keula kevenee huomattavasti helpommin ja mopokin kiihtyy rivakammin. Cebariin tuli laitettua -1 eteen ja +3 taakse... Kyllä lähti! Siinä ei ainakaan tarvinnut mitään ketjuja katkoa!

    Talven aikana olis tarkotus laittaa gixuunkin -1 eteen, jos vaikka sitten sais kelattua vaihteet läpi keula pystyssä... Vakioväleillä menee vaan neloselle... Tai sit mä en vaan osaa, mikä on hyvinkin mahdollista



    Pain is just weakness leaving the body
  8. #8
    Lainaa (eseb @ Loka. 31 2005,08:31) kirjoitti
    Miten voitte perustella sen ettei yhden hampaan muutos edessä näy/tunnu missään? Minun mielestäni kyllä näkyy ja tuntuu, varmaan monen muunkin mielestä. Eriasia jos haluaa stunt välitykset niin sitten ei yhden hampaan muutos riitä.
    Uskon Kukon tarkoittaneen ettei ketjun pituuteen vaikuta niin paljoa että pitäis ketjua alkaa pilkkomaan. Lukekaapas immeiset vähän tarkemmin..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  9. #9
    Lainaa (Earthend @ Loka. 31 2005,11:12) kirjoitti
    Lainaa (eseb @ Loka. 31 2005,08:31) kirjoitti
    Miten voitte perustella sen ettei yhden hampaan muutos edessä näy/tunnu missään? Minun mielestäni kyllä näkyy ja tuntuu, varmaan monen muunkin mielestä. Eriasia jos haluaa stunt välitykset niin sitten ei yhden hampaan muutos riitä.
    Uskon Kukon tarkoittaneen ettei ketjun pituuteen vaikuta niin paljoa että pitäis ketjua alkaa pilkkomaan. Lukekaapas immeiset vähän tarkemmin..
    Näin mäkin käsitin.. Vähän vaan kehnosti ilmaistu.

    Saapas nähdä miten vaikuttaa pykälää pienempi eturatas. Toissaviikolla sellainen tuli tilattua, saa nähdä koska pääsee asentamaan saati kokeilemaan.. Huhu kertoo (täälläkin) että varsin riittävä on ainakin alkuun tuo muutos.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  10. #10
    kokemuksesta voin sanoo että radalla jää helposti kaikki kiloset normaalivälityksillä kun aletaan avaamaan, yhden piikin pienennys edestä...vaikutus on aika suuri, liikaa ei kantsi K5:n välläriä lyhentää, muuten pomppii aikas kiivaasti keula ylös...
    sama ketjunpituus käypi kun puottaa yhden piikin edestä...ei tarvii katkoo ketjuja



    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
  11. #11
    Suuri kiitos vielä kaikille vastanneille! Nyt vaan odotellaan rattaan saapumista ja kelejä. Jopa sitä saisi "ison" Ysinkin liikkumaan vähän liukkaammin.
    Samaan konkurssiin vaihtuu myös syttypyörä.
    990 SM-T -11
    FZ1-N -07
    ZX-9R F2P -04
    CBR 600 F4 -00
    NSR 125R -94
  12. #12
    Lainaa (mikko2 @ Loka. 31 2005,09:32) kirjoitti
    Lainaa (Kukko @ Loka. 30 2005,18:08) kirjoitti
    Kyllä sen rattaan saa vaihdettua vaikka ei ketjua katkoisi...
    ja sit.. yks hammas edessä ei tee mitään, ei todella tarvitse taakse isompaa ratasta...
    Usko vaan, kyllä se yksi piikki edessä vaikuttaa ihan kivasti. Ainakin kilokikserissä *. Todnäk myös kysyjän mopossa vaikutus on plussan puolella. Ei tarvi luistattaa kytkintä taajamassa niin paljoa, Suomen moottoriradoille välitykset sattuvat paaaaljon paremmin, ja yleesäkin moposta löytyy ihan uutta herkkyyttä. Ainut miinus tulee motariajosta, joskus kaipaisi sitä yhtä piikkiä takaisin... Enivei halpa, ja ihan oikeasti toimiva viritys. Suosittelen.

    br, Mikko
    en puhunut sen vaikutuksesta moottoriin, vaan ketjuihin...
    tiedän varsin hyvin mitä -1 edessä tekee mopolle, olenhan omaan silppuriin vaihtanut moisen, ja ero on huomattava...

    p.s. anteeksi epäselvä kieliasuni..
    oli sanonta tavastani silti muutama mukava immeinen osannut tulkita mitä tarkoitin...



    Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
  13. #13
    Onko sillä merkitystä,vaihtaako eteen -1 vai taakse +3 ?
    "Parempi pyörä tallissa,kuin 10 kaupassa."
  14. #14
    -1 eteen pistää ketjun kiertämään eturatasta hieman tiukemmin taittaen, käytännön merkitystä ei liene.
    Do you have premonitions of déjà vu?
  15. #15
    Lainaa (Kukko @ Loka. 31 2005,12:38) kirjoitti
    Lainaa (mikko2 @ Loka. 31 2005,09:32) kirjoitti
    Lainaa (Kukko @ Loka. 30 2005,18:08) kirjoitti
    Kyllä sen rattaan saa vaihdettua vaikka ei ketjua katkoisi...
    ja sit.. yks hammas edessä ei tee mitään, ei todella tarvitse taakse isompaa ratasta...
    Usko vaan, kyllä se yksi piikki edessä vaikuttaa ihan kivasti. Ainakin kilokikserissä . Todnäk myös kysyjän mopossa vaikutus on plussan puolella. Ei tarvi luistattaa kytkintä taajamassa niin paljoa, Suomen moottoriradoille välitykset sattuvat paaaaljon paremmin, ja yleesäkin moposta löytyy ihan uutta herkkyyttä. Ainut miinus tulee motariajosta, joskus kaipaisi sitä yhtä piikkiä takaisin... Enivei halpa, ja ihan oikeasti toimiva viritys. Suosittelen.

    br, Mikko
    en puhunut sen vaikutuksesta moottoriin, vaan ketjuihin...
    tiedän varsin hyvin mitä -1 edessä tekee mopolle, olenhan omaan silppuriin vaihtanut moisen, ja ero on huomattava...

    p.s. anteeksi epäselvä kieliasuni..
    oli sanonta tavastani silti muutama mukava immeinen osannut tulkita mitä tarkoitin...
    Heh, joo, mutta mä en olekaan mukava, vaan kuspää, joka tuijottaa vain omaan napaansa, eikä edes yritä ymmärtää toista ihmistä jne. Ja tämä on totta, sillä näin minulle sanaili vuosiavuosia sitten eräs silloin ihastuttava parturikampaajaneitonen joka jostain kumman syystä halusi päättää suhteemme???

    br, Mikko
    KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
  16. #16
    Ketjun kestävyyden kannalta on parempi vaihtaa taakse isompi ratas. Itsekkin tosin vaihdoin kokeilumielessä eteen pienemmän kun kaverilta sain, mutta ketjun säätövara jäi kyllä tosi pieneksi. Minulla ei juurikaan huiput pienentyneet kun jaksoi isommalla vaihteella kiertää paremmin. Noissa isotehoisissa rivinelkuissa asia saattaa toki olla toisin...
    Moto Guzzi California 1400
  17. #17
    zr7:n vakio 38hampainen takaratas vaihtuu 40hampaiseen. Tartteeko ketjua vaihtaa?
    650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
  18. #18
    Tuskin sitä ketjua tuon takia tarviaa vaihtaa, jos sen ketjun kireyden pystyy ton vaihdoksen
    jälkeen säätään kohdalleen normaalin säätövaran sisällä.
    Kawasaki ZX-10R - En pyydä enkä anna anteeksi
  19. #19
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa panu.. kirjoitti Katso viesti
    zr7:n vakio 38hampainen takaratas vaihtuu 40hampaiseen. Tartteeko ketjua vaihtaa?
    Gearing commander piste com laskee myös sen minkä verran taka-akseli siirtyy.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  20. #20
    No siinäpä se, että riittääkö säätövarat? Eli onko Joku xr7 tehnyt moista muutosta? Juuri vaihdettu uudet ketjut ja vakiorattaat. Vakioilla vain tuskaisen väännötön. Enkä hokannu kattoo, et vanha takaratas olikin 39hampainen. Ilmanko tuntuiki vakio hieman vaisulta. Nyt aattelin paria hammasta isompaa siis laittaa taakse.
    650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
  21. #21
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Gearing commander piste com laskee myös sen minkä verran taka-akseli siirtyy.
    Taijan olla ylityhmä tai sokee juutalaine mut ehä noista taulukoista ota mitää selkoo. Ois savox nii sit sais tolkun.
    650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
  22. #22
    Hyvinkin lähelle 5/8 tuumaa siirtyy taka-akseli eteenpäin. Eli jotain 14mm.
    Edit:eiku 16
    Viimeksi muokannut: skuikka; 15.07.2016 klo 00:13.
  23. #23
    Lainaa panu.. kirjoitti Katso viesti
    Taijan olla ylityhmä tai sokee juutalaine mut ehä noista taulukoista ota mitää selkoo. Ois savox nii sit sais tolkun.
    Rattaan yhden piikin muutos on noin 8 mm taka-akselin paikassa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #24
    Noniin, kiitos.
    650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
  25. #25
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Hyvinkin lähelle 5/8 tuumaa siirtyy taka-akseli eteenpäin. Eli jotain 14mm.
    Edit:eiku 16
    Eiku puolet tuosta, eli n. 8mm.
    Superbike #7
  26. #26
    Eiku eikse ollu kahta piikkiä lisäämässä?
  27. #27
    Huomioikaa sitten että noissa edellä mainituissa vehkeissä kaikissa nopeusmittarin anturi on toisioakselilla, eli mittarinopeus kasvaa jonnii verran ja samoin tietysti kilsoja kertyy todellista enemmän. Seikka mikä minua häiritsi ainakin. Speedohealer auttaa asiaan.
  28.  
  29. #28
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Eiku eikse ollu kahta piikkiä lisäämässä?
    Kappas, sekotin kun tuolla välissä puhuttiin 39piikkisestäkin.
    Superbike #7