Uskallanko ajatellakaan pyörän (matkaenduro) hankintaa, kun asun kerrostalossa? Onko kokemuksia?
Muutan syksyllä Tampereen seudulle, kenties Pirkkala tai Kangasala suuntana ja siellä sama asumismuoto. Ei siis mitään metropoleja, mutta niin, säilyykö pyörät vai onko se silkkaa tuuripeliä? Korvaako vakuutus ilkivallan tai varkaudet ilman järjettömän suuria vakuutuksia?![]()
Koneenpolkija
Edellisessä asuinpaikassa säilyi vaikka poliisit kävi säännöllisesti viereisessä talossa tarkistamassa muutaman sankarin kuntoa ja asumistapaa. Pyörät oli samassa ruudussa auton kanssa avonaisella parkkipaikalla. Entiseen autoon kyllä murtauduttiin syksyn pimeinä iltoina kolmesti, paras olis että edellisenä iltana kesken jäänyttä hommaa tultiin seuraavana iltana jatkamaan. Ei ollut murtomiehen uralle niistä janttereista kun ei vanhan sunnyn ovet auenneet.
Nykyään on luhtitalo, pyörät oli kolme kesää näkösällä, mutta nyt ne on sitten lukitussa tallissa aina. Eli on se mahdollista saada säilymään. Kuitenkin Niinistön sanoin "kasakka ottaa sen mikä on löysästi kiinni". Kaverilta vietiin ohjauslukossa ja paksulla lenkkilukolla tolpassa ollut kotari pihalta. Nyt sillä on pyörässä noiden lisäksi vielä hälyttävä levyjarrulukko.
Jos säilyttyäisin näkösällä niin hommaisin sellaisen pyörään. Ei sekään estä kaikkea, mutta ainakin arimmat se säikäyttää ja hyvällä tuurilla kuulet tai joku muu hätistelee varkaat kauemmas.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Mulla on pyörä helsingissä kadunvarsiparkissa. Toistaiseksi on säilynyt koskemattomana, naapurin skoba oli yks päivä työnnetty kyl nurin. Polkupyörä mulla oli aikoinaan köytettynä, lukitulla taloyhtiön sisäpihalla ja silti se vietiin.
Vakuutettuhan tuo on ikävyyksien varalle, mut jos joku ton pöllii niin sittenhän pöllii, mitä sitä etukäteen murehtimaan. Eletään vaarallisesti.
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Edellisessä asuinpaikassa oli tien toisella puolen nuorisotalo.
Itsellä oli auto missä ei ollut ovia, kattoa eikä tuulilasia ja seisoi kerrostalon parkissa aina kesät (jokapäiväinen kulkine).
Ei mitään ongelmaa. Samassa pihassa oli myös kyykky ja harrikka plus moposkoottereita. Paikka vielä sijaitsi sillai kivasti, että kännissä kaupungilta kotiin kävelijät oikoivat sen pihan läpi.
Tahtoo aina omistajalla olla ne pahimmat pelot. Myönnän itsekkin olleen pari ekaa viikkoa kurat housussa![]()
Triumph Bonneville Bobber Black
Jaetaan nyt tännekin omat kokemukset. Muutaman kuukauden olen asunut itä-pasilassa kerrostalossa ja pyörä säilyi tuolloin tienvarsipaikalla. Tämän jälkeen pari vuotta louhelassa isossa kerrostalossa ja pyörä oli auton edessä pihalla parkkipaikalla. Siinäkään ei mitään ongelmaa. Nyt vantaanlaaksossa rivitaloalueella pyörä oli parkkipaikan vieressä 24h vieraspaikoilla ja siitä läks voron matkaan viikonloppuyönä. Jos jossain näistä paikoista olisin luullut pyörän varastettavan niin ehkä pasilassa, mutta aivan viimeiseksi täällä meillä. Kaippa se pyörä lähtee minkälaisesta pihasta tahansa sitten jos niikseen tulee. En siis pelkäisi ostaa pyörää asuinpaikan mukaan.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Mä asun tampereella ja pidän pärrää kerrostalon takapihalla. Ei oo vielä naapurit valittanu![]()
Kadut ja parkkikset täyttyy kesäsin kaikenlaista motskareista, siis paljon harrastajia. Yhden kerran tutun ktm enduro oli pölitty,mutten oo muuta kuullu tässä 10v aikana.
Rohkeesti vaan!
Omakohtaisia kokemuksia en pysty jakamaan, mutta paljon noita pyöriä ainakin kadunvarsilla Tampereella näkyy. Osastolle "huumehörhöjen huviajelut" puree varmasti aika hyvin se, jos ostaa pyörän missä on elektroninen ajonesto. Silloin lähtökohtaisesti selviää rikotulla rattilukolla ja mahdollisesti kettuunnuksissaan kaadetulla pyörällä.
Varkausvakuutus ei yleensä ole kovin kallis, mutta ilkivaltavakuutusta ei taida ainakaan kaikissa yhtiöissä saada kuin täyskaskoon.
Edit: mitä täältä on lukenut, niin hieman vanhempaa KTM:ää en ehkä ostaisi. Varsinkin 690-KTM:t lähtee helposti livohkaan vaikka ne olisi likipitäen betoniin valettuna.
Vuodesta 2004 asti moottoripyörää kerrostalon parkkiksella säilyttänyt ilman ongelmia. Talokin on tuona aikana vaihtunut useampaan kertaan, tällä hetkellä Härmälässä ja aina on säilynyt. Pressu on päällä aina kun mopo on parkissa. Saattaa hillitä "kylmien tyyppien" ottajia? Toisen parkkiruudun se kustantaa, kun ei mahdu samaan ruutuun auton kanssa, mutta sekään ei ole ongelma nykyisessä yhtiössä.
Aikansa kutakin...
Kannattaa laittaa varoitus tarra.TARRA.jpg
Ehkä huolsin,ehkä en,so not kunhan mopo kulkee...
Aikaisemmin krs.talossa ja omassa tallissa, no probs. No olihan tuo fillari jokusen yön aina silloin tällöin ulkosallakin, siinä tallin liuskalle unehtuneena kun ei putket kuumina viitsinyt suoraan ajosta talliin tyrkätä, mutta silti ihan rauhassa tuo sai ollaTosin samasta taloyhtiöstä oli kyllä pari pyörää ja jokunen moposkode noiden vuosien aikana kadonnut mitä itsekin siinä asusteltiin, joten pelkkää hyvää tuuriako itselläni, dunno.
No nykyisin on okt ja prätkät ovat aina saaneet olla ihan rauhassa vaikka kesät avokatoksessa viettävätkin ja vain talveksi tuuppaan fillarin aina tuonne tallin nurkkaan säilytykseen. Mutta sen sijaan bränikkä moposkode kyllä tuosta lähti jonkinnilkkijoukon matkaan ja löytyi 3vko päästä ihan totaalisen paskaksi raiskattuna muutaman km päästä. Ei auttaneet lukot eikä kettingit, tiedä millä olivat nekin sitten katkoneet. Mutta tosiaan isommat pyörät eivät ole ketään kiinnostaneet, nykyisessä FJS kun on vielä Hondan HISS niin sekin varmaan rauhoittaa jonkin verran, ei-niin-halutusta pyörämallista puhumattakaan
Ja onhan tuolla kotikadun varrella säilytyksessä muutama muukin pyörä, eikä niitäkään ole kukaan koskaan häirinnyt, vaikkakin läheisestä krs.talosta on jo pariinkin kertaan viety kokonainen telineellinen polkupyöriä kerralla, telineineen kaikkineen![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tuuripeliä. ZRX lähti Tampereella Kissanmaalta kerrostalon pihasta. Olin vakuutusta ottaessa "säästänyt" ja otin vain liikennevakuutuksen. Onneksi soitin perään jotta paljonko se osakasko on, eikä ollut kuin 50,-. Oli parhaiten käytetty viisikymppinen pitkään aikaan
Samassa pihassa Banditin penkki viilleltiin paskaksi kuten myös naapurin Aprilian penkki. Olkahisten suunnalla onkin ollut rauhallisempaa tässä suhteessa.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Ite asuin tampereen keskustassa ja viitisen kuukautta oli kadunvarressa, aina oranssi jarrulevylukko näkyvästi kiinni. Pyörät nyt eimitään ykköspöllintäkohteita tosin.
Itse en ilman (jarrulevylukko)hälytintä pitäis parempaa mopoa ulkoparkissa. Perusnarkki ei kyllä huutavan mopon luo jää ja säästyit ajokauden pilaamiselta (lunastus, virtalukko paskana tms.).
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Pari kesää oli treen keskustassa kadunvarressa toi Hornetti. Pressua pyrin käyttämään aina kun mahdollista ja lukon pistin renkaaseen jos paria päivää pitempään seisotin paikallaan. Pressujumppa oli välistä vähän tylsää kun piti käydä hakemassa kerroksesta mutta aika hyvin tuntui säästyvän mopo istujilta ja muilta satunnaisilta räkijöiltä. Itselläni ei siis ongelmia ollut säilyvyydessä.
Yhtiön sisäpihalle oli hienosti nurmikolle parkkeerattu skootterit mutta MP:n pitäminen samassa paikassa ei tietenkään käynyt päinsä. Saati, että pari ruutua olisi piirretty isolle pihalle ko. käyttöönTosin mitäpä erehdyin kysymään sen sijaan, että olisin toiminut...
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Pohjois-Helsingissä kerrostalokorttelin autokatoksessa majailee ainakin kymmenkunta prätkää. Viime kesänä pöllittiin yksi, mutta se olikin niistä ainut jossa ei ollut ajonestoa. Eli asialla oli varmaan ollut homman tunteva tekijä, kun ei alkanut turhaa rikkomaan virtalukkoja muista.
Pekka T
FZ8-N & MT-09 Tracer & MT-07 2 kpl
Kiitos kommenteista! Ei epäselvyyttä siis olleskaan, hyvin voi ja PITÄÄ asua kerrostalossa ja harrastaa pyörää![]()
Koneenpolkija
Kotarit lähtee rosvojen matkaan.
Ifiltä otin omaan mopooni osakeskosen ilkivalta- ja pöllimävakuuksin, kun muutin kerrostaloon.
Aiheeseen liittyvä viisaus Hondan omistajan käsikirjasta:
Capture.JPG
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Itellä oli hornetti kaupungin luhtitalon parkkiksella pari kesää eikä ollu mitään ongelmia, joka pihalla asui vähintäänkin yksi diileri+kaverit
Talvella kylläkin eräältä sälliltä vietiin traileri/moto yhdistelmä aamutuimaan.Traileri oli pyörät lukittuna raahaus jäljistä päätellen vaan kytketty ja liukasteltu veks,olivat vielä kipannu roskat pöllityistä elektroniikka laitteista pihaan...kaikki tämä oli tapahtunut 30min sisällä,kun oli vain käynyt kotona,joten aikast huonoa tuuria...
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Montakohan hälyttimellä varustettua pyörää on pöllitty? Motonetissä pätevä häly 49,90 €.
Sisäpihalla voi monasti säilyttää vaikka ei olisi paikkoja. Ei tietty ehkä kannata kysyä että saako vaan vie sit pois, jos siitä sanotaan. Ei kuitenkaan tietty kannata pelastustielle vetää parkkiin. Monien ikkunoiden alla on hyvässä turvassa. Pressun kun laittaa päälle, niin aika houdini saa olla, että arvaa mitä siellä alla on ja tunnetusti vorot on sen verran laiskoja, ettei ne jaksa jokaisen pressun alle katsoa ja se herättää myös huomiota ja herättää vielä enemmän, kun levyjarrulukko hälyttää samaan aikaan. Pelkkä hälytin on mun mielestä siitä huono sijoitus, että se ei kuitenkaan estä mopon pois viemistä, kun taas levyjarrulukko estää ja hälyttävä myös pitää ääntä.
sisäpihalla säilytys riippuu kovasti taloyhtiöstä. Nykyisessä ja edellisessä asuinpaikassa on ihan erikseen kielletty ja pois ajettu sisäpihalta, ihan periaatteesta ilmeisesti. Jossain vedottiin jopa johonkin kaupungin järjestyssääntöön tms..
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Älä nyt KTM:ää ainakaan osta! Niitä varastetaan paljon kun ei ole toimivia ajonestoja tms.
Jos nyt kuitenkin erehdyt ostamaan sen KTM:n niin toimi seuraavasti:
a. Asennuta siihen hälytyin.
b. Asennuta siihen jäljityslaite.
c. Käytä aina jarrulevylukkoa (mielellään kaksi).
d. Osta autotalli ja laita se pyörä sinne.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Toki tuo hälyttimen huutaminen on asia erikseen, mutta niin se vaan nousee näpsästi prätkän eturengas skeittilaudan päälle vaikka mikä lukko siellä olisi sitä renkaan pyörimistä estämässäTässä mielessä joku irtosora tai sepelialusta ovat hyviä, niin joutuvat sentään kantamaan tms. edes tuon matkaa kun se skege ei siinä sepelissä rullakaan
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Onhan se kieltämättä v-mäistä jos sattuu olemaan sellainen kunnon sisäpiha ja siellä lämmityskäyttöä vaativa pörinäpöntöllä varustettu pärrä. Jos kuskin on tarve lähteä aamuviideltä ajelemaan niin kyllähän siinä unihiekka karisee silmistä. Ongelma tosin on helppo ratkaista muuttamalla omakotitaloon.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Maailma muuttuu, ei kymmenkunta vuotta sitten tuommoista ollut.
Omat pyörät oli vuosia Riihimäen huonoimman lähiön isolla, monen taloyhtiön, parkkipaikalla. Kertaakaan ei mitään ilkivaltaa, kakaratkaan ei ihme kyllä pyörineet siellä mopojen ympärillä. Peittoa ei ollut levyjarrulukko yleensä kyllä. Yksi Kawa sieltä varastettiin, senkin sain Pasilan poliisitalon kellarista noutaa muutaman päivän päästä takaisin itselleni. Edes ohjauslukkoa ei oltu murrettu, levylukko olikin valmiiksi unohtunut. Tappioita tästä tuli pari naarmua kaatumarautoihin ja kadonnut rekisterikilpi.
.
Kun pyörä/muu tavara "lähtee", niin siinähän se konkretisoituu sanan varsinaisessa merkityksessä
tuo ongelma.
Sehän ratkeaa sitten siihen, miten helposti sen tavaran saa fyysisesti lähtemään, eli haitan
määrän ja laadun lisääntymisen suhteessa vähenee jo into tavaran luvattomaan siirtämiseenkin.
Mopojen kanssa tässä "turvallisuudessa" mennään turhan paljon samalla linjalla kuin
rakennuksissakin.
Mummolle myydään porstuan puolimätään oveen kolmella tonnilla "rautaa ja turvallisuutta",
mutta 30 senttiä näistä sivuun on jo valmiiksi haljennut, yksinkertainen ikkunaruutu.
Reissuilla ja satunnaisissa säilytyspaikoissa realiteettien huomioiminen ja hyvät ratkaisut ovat
joskus aika vaikeita, joskus on mentävä hyvistä yrityksistä huolimatta hieman tuurillakin.
Kotinurkissa/vakisäilytyksessä asiaa voi lähestyä jo paljon innovatiivisemmin ja laajemmalla
keinovalikoimalla. "Hyvät" ratkaisut ovat usein niitä ei ilmeisiä ja löytyvät ns. laatikon ulkopuolelta.
Avainasia on kuitenkin AINA "lähtemisen vaikeus".
Pahimmassa tapauksessa ne vehkeet lähtee keskellä kylää, keskellä päivää, silmien alla
ja pakusta ulos kaivamalla.
Tuossakin olisivat mitä todennäköisimmin säilyneet tallella, jos ne olisi esim. "keihästetty" tukevalla,
lukitulla poikkitangolla autoon.
Useimmissa tapauksissa, ennalta hieman suunnitelluissakin, "peliaika" on se ratkaiseva tekijä,
joka ratkaisee tavaran lähtemisen/jäämisen.
"Tuolta ne tuli, tolleen ne otti vehkeet.... ja tonne ne lähti.
Kiva sitä on jälkeenpäin kelailla uusiksi tallenteista.... vaikka hidastettuna.....
ja taivastella miten nopeasti ne lähtikin...... ja vielä häläri huutaen ja valot vilkkuen......
vaikka oli kolmet levylukot ja kaikki.....
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY