Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Pyörä oli renkaanvaihdossa ja sen jälkeen huomasin uuden "ominaisuuden". Kun pyörällä on ajanut hetken niin se alkaa ulvomaan. Äänen voimakkuus menee nopeuden mukaan. Ääni on sama, on sitten kytkin pohjassa tai ei. Pihassa työntäessä en huomaa mitään rahinaa/kitinää. Ääni on sama myös kallistaessa. Eli turkin tulee uusista renkaista. En osaa edes paikallistaa kuuluuko edestä vai takaa. Toinen etujarrulevy on hieman lämpimämpi ajolenkin jälkeen. Tosin etujarru on melko tunnoton "lotko" etten tiedä jarruttaako edes molemmilla levyillä kunnolla.

    Mutta siis vaatii lämpimäksi ajamisen että ääni alkaa kuulumaan ja pahenee ajolenkki ajolenkiltä. Pyörä electra glide ultra. Voiko kuulua muualta kuin jarruista?
    HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
    ------------------------------------------------------
    --en ole latomaalari--
  2. #2
    Pyöränlaakeri(t)?

    Vaikuttaako äänen jarrutus jos ei nopeudenmuutosta lasketa? Jos vaan esim "näpäyttää" jarrua?
    Kawasaki ER-5 -97
  3. #3
    Motorg ry:n toimihenkilö, jäsentuotteet Karkov:n avatar
    Liittyi Jul 2012
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Pyörälaakerilta tuo minustakin kuulostais aika vahvasti. Etenkin kun vauhdin kasvaessa ulina nousee.
    Aprilia RSV4 Tuono (-11) + KTM 350 EXC-F SD
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
  4. #4
    Jos se vika tuli renkaanvaihdon yhteydessä, niin jotakin siellä on ryssitty. Tarkasta ainakin ettei jarrupalat ole samalla puolella levyä.
  5. #5
    Vetohihna liian kireellä?
    .
  6. #6
    Jos ääni tulee vasta jonkin matkaa ajettua, niin ehdottaisin että se johtuu renkaan lämpenemisestä johtuvasta paineen kasvusta. Renkaat voi kyllä laulaa, ja jos painetta on liikaa niin ehkä just sillai. Tsekkaa nyt renkaan ilmanpaineet ensin. Mullakin oli etusena joskus uliseva tourinkikumi. Diablo strada tais olla.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  7. #7
    Lainaa Karkov kirjoitti Katso viesti
    Pyörälaakerilta tuo minustakin kuulostais aika vahvasti. Etenkin kun vauhdin kasvaessa ulina nousee.
    Pyörällä ajettu vain 8000km mutta ikää on yli 10v. Olisiko laakeri vanhuuttaan hajonnut tai renkaanvaihdossa vioittunut? Jarruilla ei vaikutusta ääneen. Vetohihnaa mietin itsekin, josko ei linjassa tai liian kiereällä. Rengaspaineet pitää tarkistaa.
    HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
    ------------------------------------------------------
    --en ole latomaalari--
  8. #8
    Ei noilla spekseillä kyllä voi velä laakeri mennä ja renkaanvaihdossa sitä ei saa rikki, jos on samanlainen systeemi et laakerien sisäkehin välissä on holkki mitä vasten paketti kiristyy. Joku linjausvirhe vetohihnan kanssa viis olla loogisen kuuloinen kyllä?
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  9. #9
    Laakerin ääntämiseen en jaksaisi uskoa lämpötilan vaikuttavan? Kyllä ne on kylmänäkin rohissut kun lopussa olleet.
  10. #10
    Pyöränlaakeri pyörii vielä niin hitaasti akselilla että miten sen saisi ulisemaan. Ne yleensä rohisee tai korisee.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  11.  
  12. #11
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Vetohihna liian kireellä?
    Nyt on ilmanpaineet katottu. Ilmaa oli ainakin edessä 10psi vähemmän kuin suositus. Nyt on paineet just eikä melkein. Vetohihnassa oli löysää kylmänä mielestäni suositusten verran. Nyt ajolenkin jälkeen oli melko pinkeä. En tiedä kuuluuko olla. Etulevyt jälleen melko viileät. Toinen vähän lämpöisempi. Eivät siis ainakaan laahaa pahasti? Takalevy kuuma mutta jarruttelenkin takajarrupainotteisesti.

    Ehkä se olisi sitten takarenkaan linjaus ja/tai liian kireä vetohihna... Kai se täytyy vaivautua viemään pyörä takaisin huoltoon😫
    HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
    ------------------------------------------------------
    --en ole latomaalari--