Markkinoilla on ollut jo, about parisen vuotta ohjastajille, ja miksei myös matkustajillekkin, otsikon kaltaisia Airbag-liivejä, ja nyt tämän vuoden uutuutena, mm Spidi on tuonut markkinoille ns. "koko-ylävartalo"-liivin. Aikaisemmat versiot kun ovat suojanneet lähinnä pään ja niskan.
Olisikos kenelläkään arvon ohjastajista kokemuksia - siis tietenkin niitä pelastavia, liivien toiminnasta ja siten suurempien vammojen ehkäisystä? Toivottavaa tietenkin olisi, ettei olisi, mutta jos on, niin kertoisitko kuinka ja miten kävi?
Jostain syystä on alkanut kiinnostamaan, erityisesti tämä uusin Spidi!
Tässä esittelyvideo päätä- ja kaulaa suojaavasta mallista, kun ei Full-liivistä vielä löydy muuta kuin teknistä tietoa:
Täyttyy 0.2 sekunnissa
Täyttö tilavuus 26 Litraa!
Paino 1.3kg
Suojaa:
-selän
-rintakehän
-kaulan
-kyljet
Mukana myös kiinteä selkäsuoja
Voidaan käyttää uudestaan.
Testikäytössä on ollut erittäin helppoa ja nopeaa pukea, riisua, jne, eli sopii sellaisenaan enduro-ja tai normaaliajopuseron päälle, vaikka olisi selkäsuoja ennestään. Laukaisunarukaan ei laukea vahingossa, koska vaatii reilusti voimaa.
Ostin toukokuun alun reissulla Ruotsista Motorrad-lehden, siinä oli noita erilaisia Airbag-systeemejä vertailtu. Spidin ja muiden vastaavien ongelmaksi muodostui testeissä laukeamisen suuri viive. Eli sinä aikana, kun laukaisunaru kiristyy ja loppuviimeksi laukaisee liivin, menetetään onnettomuustilanteessa äärettömän arvokasta aikaa. Ongelma oli sama kaikilla merkeillä. Toki ne ovat tyhjää parempia, mutta jäävät kauas taakse joidenkin kisakuskien käyttämistä systeemeistä, jossa pyörän sähköaivo päättelee pyörän käyttäytymisestä, milloin puvun suojat pitää posauttaa levälleen. Pyörä kun ei onnettomuustilanteessa aina erkane kuskista, ainakaan ehti alussa. Vastaavia saa jälkiasennuksenakin, mutta hinnat ovat nelinumeroisia.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Oliko testissä mukana myös otsikon Spidi Full Dps? Tässä kun ja jos, vertaa noita hiilidioksiidikaasun purkausputkia, (letkuja), niin tässä mallissa sitä/niitä ole laisinkaan, vaan kaasu purkautuu suoraan liiviin, joten luulisi että purkaus olisi täten ASAP, vs. letkumalliseen`?
Ja todella, tuo laukaisunaru, se onkin asennettava suoraan ja lyhyesti, jotta ylimääräiset viiveet jäisi näin pois, mutta kuitenkin siten, että myös tapeilta ajo sujuu tarvittaessa.
Testiraporttia odotellessa....![]()
Eikös se ole se Dainesen nahkapuku missä on selkäkyttyrässä airbag elektroniikka (kiihtyvyysanturit yms) ja paikkupanos. Nahkapuvun akku ladaaan usb-liittimellä ja josta saadaan myös dataa luettua, ja aina airbagin laukeamisen jälkeen se huolletaan Dainesella muutaman satasen hintaan. Puku maksaa 2000-3000€
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jovvain se on, ja sitte myäs Alpinestarilta löytyy vastaava, TECH-AIR RACING, tosin "vain" reilut 6100 €, maksavana!
Toki somahan se olisi kumpareikoissa Gessuilla, ilman mitään naruvirityksiä, käsivarressa vain vihreä valo pimiällä kiiluen!
(kts. se 5 minuutin esittelyvideo!)
Mutta tuo Dainisen 85millisekunttia on kyllä aikas vakuuttava!
Onko näistä kertynyt lisää kokemuksia / suosituksia? Miten toimii rata-ajossa nahkapuvun päällä?
Stormilla olisi tarjouksessa Spidin versio https://www.storm-motor.fi/ajovarust...ign=uutiskirje tämä on jo halvempi kuin perinteinen Leat niskasuoja.
2009 CBR1000RR
Ex 2006 ZX10R
Ex 2006 CBR600F
Tuosta liivista ei ole kokemusta.
Mulla on ollut käytössä tuo aloitusviestin liivi ja ei ainakaan mulla häiritse rata-ajoa merkittävästi. Pullon tuntee kun kaartaa vasemmälle kun otaa tankkiin kiinni. mutta ei se minua ole häirinnyt. En ole kaatunut tuon kanssa, mutta tuommoinen on possautettu mulla päällä. Kyllä se kuskin paketoi ihan kunnolla. Uskallan kyllä suositella.
Silloin kun noita Stormilla käpistelin niin tuo vaikutti viileemmältä ja kattavammalta.
Minusta saa paremmin rahalle vastinetta kun ottaa tuon full mallin.
Elämä on onneksi mutkikasta
Noita kattelin myös erilaisia, ainakin Spidin, Heliten ja Hit-Airin tuotteita vertailin sivuilta. Tavoitteena oli ensisijaisesti niskasuoja kun en ollut ihastunut kovaan malliin, vaikka se varmaan monessa suhteessa parempi lieneekin.
Päädyin sitten tuohon Spidin Full DPS malliin ja kampe ollut yhdellä pitemmällä reissulla päällä. Ajaessa kampetta ei juuri huomaa, suurimmat vaikeudet tähän saakka on ollut muistaa kytkeä töpseli ennen lähtöä ja sitten muistaa se irrottaa kun lähtee kävelemään pyörän luota. Ei oo lauennu vielä vahingossa ja tuntuu tarvivan kohtuu paljon voimaa joten ei varmaan laukeakkaan. Kaadoin kerran pyörän jo paikalleen alle ja narukin siinä tiukkasi mutta ei vielä laukaissut liiviä.
Varapullon otin samalla kun liivinkin sekä molempiin pyöriin laukaisunarut. Jonkunmoinen selkäsuoja tuli mukana mutta olen pitänyt takin suojia joten otin tuon pois. Sinällään tuo saattaisi olla vähemmän hiostava kun irtonaisemmin päällä, riippuu tietty takin suojan mallista.
Offiajossa varmaan kovat suojat parempia kun useammin kuitenkin mahdollisuus kontata, reissukäytössä alkukokemusten jälkeen ihan käypänen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Runsaat kolme viikkoa tuli testattua tuo Spidi Full Dbs käytännössä. Käännyin liittymään oikealle ja salakavalasti tyhjentynyt etunen luisti alta pois. Olin ajanut jokusen kilometrin suoraa tietä ja ohjauksessa ei tuntunut mitään. Naama edellä asvalttiin ja liivi toimi suunnitellusti, olin Michelinukkona kun osuma tuli. Mihinkään ei sattunut, vaikka tulin naama ja rintakehä edellä.
Vauriot jäivät kalusto ja kypäräpuolelle, nahkapukuun ja liiviin tietty vähän naarmuja mutta liivi käyttökelpoinen ja nyt varustettu uudella paukkupullolla.
En tietty osaa sanoa, olisiko ilman liiviäkään käynyt kuinkaan kun vauhtia oli max kolmenkympin huitteilla.
Onnittelin kuitenkin itseäni hyvästä ostoksesta ja suosittelen lämpimästi. Syksyllä on vissiin tulossa jotain ajopuku-uutuuksia joissa airbag sisäänrakennettuna, niiden huono puoli on se, että jos haluaakin ajella toisella puvulla niin jää sitten suojaus siihen toiseen pukuun, liivi kun on helppo heittää minkä tahansa ajokaman päälle