Eli kyseessä 1986 vuosimallin BMW K100 vakio etupäällä ja vakio Bremboilla. Ongelmana jarruttaessa esiin tuleva tärinä. Jarrunesteet vaihdettiin eilen ja niiden vaihto palautti jarrutehon normaalin hyväksi ja kahvan liike samoin normalisoitui. Valitettavasti tämä lähinnä tuo enemmän esiin tuota alkuperäistä ongelmaa, eli tärinää jarruttaessa.
Eturengas on varmaan osasyyllinen, mutta muistaakseni tärinää oli jo ennen näitä TKC80 renkaita (joka on edestä kulunut kunnon hyppyreille). Etuputket toimivat mielestäni normaalisti, vaikkakin vuotavat öljyä. En oikein usko, että voisi öljykään putkista loppu olla. Vai voiko? Kai sen huomaisi muutenkin ajossa. Silmämääräisesti ajossa katsoen jarrulevyt ainakin näyttävät suorilta.
Kun vauhti hidastuu huomaa, että tärinä muuttuu sellaiseksi kuin jossain kohtaa renkaan pyörähtämistä jarrutehoa tulisikin enemmän.Eli pyörä ikään kuin niiaa renkaan liikkeen mukana. Jos jarruttaessa katsoo etuhaarukan alaosaan, niin se selvästi liikkuu edestakaisin.
Renkaat on kohta vaihtokunnossa joka tapauksessa, mutta mistä niiden jälkeen lähdetään vikaa hakemaan / korjaamaan?
Retired
Satuloiden männät jumittaa ja/tai liikkuu eritahtiin. Pura ja putsaa satulat.
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Jarrupalat jättävät materiaaliaan levyn pintaan. Jos tämä kitkapinta on epätasainen, voi nypytystä esiintyä. Näin ainakin väitetään ja korjauskonsti on brake cleanerilla ja hienolla vesipaperilla hioden puhdistaa levyjen pinta. Sen jälkeen mieluusti uusilla paloilla kunnollinen laahaava jarru.
Itsellä ei ole kokemusta, mutta kun kerroit vuotavista putkista, on kai se teoriassa mahdollista että öljy olisi osin levyistä pessyt tätä kitkapintaa pois.
Mulla oli samaa vikaa omassa bemarissa viime kesänä. Palat olivat aika lopussa ja laitoin uudet palat niin tärinäkin hävisi.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Kierot jarrulevyt. Ovat joskus päässeet lämpiämään liikaa ja vetäneet kieroon. Omasta Gessusta korjautui nypytys levyjen vaihdolla.
https://www.youtube.com/@mekwerk0
Eikös nyt vuotavat etuiskarit voitele jarrulevyjäkin, vieläpä miten sattuu. Onko listalla korjata?
Itsellä oli myös bemarissa jarru epätasaisesti ottava, eikä asettunut kuin levyjen sekä palojen vaihdolla, vieläpä kaksi kertaa tuli sama riesa. Kolmannet levyt ja palat otin erilaiset ja hyvin ovat jo kauan pelanneet! En siis tiedä miksi vika tuli, mutta hyvä kun sain korjaantumaan. Ekan kerran iski kun sateesta saksanlaivaan ajetun pyörän jarru oli laivasta poistuttaessa (kuivuneena) aivan hirveä, suorastaan kalkattava ääni kuului. Epäilin jarrupölyn kasaantumista/kuivumista yhteen kohtaan levyllä, josta epätasainen kitka. Tiedä sitten.
Viimeksi muokannut: hidas57; 29.05.2016 klo 21:55.
Tämä lienee yleinen klisee joka kyllä paranee levyjen vaihdolla.
Mutta jotenki en jaksa uskoa nyt absi aikakaudella että levyjen kieroksi jarruttaminen on kovin helppoa.
Tuo Raaserin teoria kuulostaa loogiselta, koska pariin otteeseen mulla on palojen vaihdon jälkeen ollut uusilla paloilla tuo ravistusongelma. Joka on kuitenkin aina seuraavan ratapäivän jälkeen mystisesti kadonnut.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Jos ois oma, niin putsaisin hiomapaperilla jarrupalojen ja -levyjen kitkapinnat ja tietysti levyt vielä jollain tärpätillä.
Samalla pyöräyttäisin rengasta ja "mittaisin" levyn kierouden, eli meisseli tuettuna etuputkeen ja pikkuhiljaa niin liki, että koskettaa.
Sillä saa alustavan tarkkuuden, jos "mutu" sanoo, että kiero, niin sitten heittokellolla tarkempi mittaus.
Samalla voi painaa vähän mäntiä sisään ja ulos, että jumittaako.
Helppo homma, eikä aikaakaan mene juurikaan aloittamista enempää.
Tuo Raaserin vinkki saa täältä peukun. Laikat irti ja paperia. Samalla, jos on kelluvat levyt, bräkleenin kanssa pyörittelet ne niitit liikkuviksi. Juminiittien takia on myyty turhaan monta levyä. Samoin kannattaa männät pumppailla ulospäin, putsata kunnolla ja painaa sitten sisään. Älä pumppaa ulos asti.
Ja jos sattuu olemaan liukutapilliset satulat, tapit puhtaaksi ja rasvaa väliin.
Aikoinaan VAG:lta tuli tiedote täristävästä kytkimestä.
Jos kytkin täristää kun autolla lähdetään ajamaan, esim. niin että autolla ei ole ajettu kuin edellisenä päivänä ja tärinä loppuu parin risteyksen jälkeen.
Silloin kyseessä on ominaisuus, ei vika.
Vauhtipyörän ja asetelman kitkapinnalle tulee ilman kosteudesta pintaruostetta, joka aiheuttaa epätasaisen kitkan, joka ilmenee kytkimen täristämisenä.
Alkuperäiseen aiheeseen en ota kantaa.. mut nuo vuotavat pumput on hengenvaaralliset..
Menossa mukana
www.konetalovainikka.fi
www.eläinlääkäripalvelu.fi
www.pjp-motorsport.com
www.mp-tuki.com
Kiitoksia kaikille neuvoista ja vinkeistä.
Tänään tuli tehtyä seuraavaa:
- Etujarrusatulat irti, palat pois, putsausta ja paineilmalla puhallusta, palojen kevyt hionta - palat lähes uudenveroiset. Mäntien liike testattu ja on identtinen molemmin puolin. Männät pystyi myös - kuten Haynesin mukaan pitäisikin - painamaan käsivoimin takaisin, muutaman kerran näin tein, eikä ole jumeja havaittavissa. Mitään jarrunestevuotoa tms. ei ole. Kasattu takaisin (opinpa samalla miten palat vaihdetaan) ja ajettu koeajo. Ei parannusta vikaan. Mitattu jarrulevyjen paksuus 6-7 kohdasta eri puolilta levyjä - tasaisesti 4mm kaikkialla. Liukutapit puhdistin ja rasvasin.
- Irroitettu etuputkien pultit, etuakselin myös, linjattu (etupäätä ylös alas) putket ja kiristetty kaikki pultit. Samalla varmistettu, että etuputket on samalla korkeudella. Lisätty 10W haarukkaöljyä maltilliset 50ml / puoli putkiin. Ei parannusta vikaan.
- Lopuksi nostin vielä eturenkaan ilmaan ja testasin, niin sehän pyörii todella nahkeasti. Lisäksi yhdessä kohdassa tuntuu selvä vastus verrattuna muuhun, mikä korreloi sen kanssa, kun tuo tärinä vauhdin hidastuessa muuttuu sellaiseksi erilaiseksi jumputukseksi - vaikea selittää.
Täytyy huomenna vielä kokeilla tuo ruuvimeisseli testi jarrulevyille - jotka kyllä näyttää täysin suorilta, eikä kitkapinnassakaan ole mitään erikoista, öljyäkään ei vuoda niin paljoa putkista, että jarruille asti menisi. Lisäksi täytyy testata tuo eturenkaan pyöriminen siten, että jarrusatulat eivät ole kiinni, niin poissulkee sitten jarrujen osuuden sitä kautta täysin (toivottavasti).
Itse veikkaisin etupyörän laakereita vian aiheuttajaksi. En vain osannut epäillä niitä, kun ne on vaihdettu 2013 ja noin 12tkm sitten. Ne tai sitten on kierot levyt.
Noiden vuotavien etuputkien kanssa on vain elettävä. Putkissa on omat isot pölysuojat ja vielä niiden päällä haitarikumit, joten vuoto on sinällään helposti ajon jälkeen poispyyhittävissä ennen kuin ehtii minnekään muualle missä aiheuttaisi ongelmia. 2013 noihin vaihdettiin öljyt ja stefat, mutta vuoto jatkui. Etupää on linjattu useita kertoja Haynesin manuaalin ohjeilla, eikä se ole vuotoa poistanut. Nyt tuossa selvitin käytännössä sen, että mistä noihin voi lisätä öljyä, niin pitää vaan joskus muistaa lisätä, ettei vallan lopu.
Eli eipä noista mitään vaaraa ole. Uudet maksavat 400e per puoli ja se on 3te pyörään vähän liian iso sijoitus.
Edit: Yritin myös löytää ohjauslaakereista väljää, mutta ne tuntuisi kyllä olevan erinomaisessa kunnossa.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 30.05.2016 klo 01:19.
Retired
Pyöräytä rätti etuputkeen siihen alaputken yläosaan. Kun öljyä vuotaa, niin se jää siihen rättiin, eikä mene jarrulle tai sotke lahjetta.
Itse olen laittanut paidan tai hihan helman, jossa on tuplaompelu (kaksinkertainen päärme) ja siitä tuplasta laittanut vielä nippusiteen, niin kestää paikoillaan.
Tämä on siis kikka kolmonen tien päällä, tokihan se vuoto pitää korjata.
Ajoin koko viime kauden (tosin vain noin 5tkm) pyyhkimättä noita putkia kertaakaan ja siitä huolimatta missään vaiheessa ei öljyä mennyt jarruille asti tai ruiskunut vaatteille. Eli nuo haitarikumit + omat suojat auttaa aika tavalla. Vian korjaan sitten, kun löydän jostain sopivaan hintaan K100 16v etupään.
Ohessa kuva mistä näkee minne asti ovat vuotaneet puolessa vuodessa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/58323882/K100Fr.JPG
Näkee myös miten tuo eturengas on kulunut...
Retired
Sulla unohtu nyt se kaikista helpoin toimenpide eli niitten niittien vetreytys. Itellä aina auttanut se.
Eli ne niitit, joiden varassa jarrulevy kelluu, pitäis olla niin löysät että sormin pystyy pyörittelemään. Yleensä ne on jarrupölyn ja muun paskan johdosta jumittuneet.
Jarrupesua ja pöyrittelyä tarpeeks ni kyllä se siitä. Apuvälineeksi voi käyttää omaa mielikuvitusta. Mä käytän reikään mahtuvaa ruuvaria niihin niitteihin, joita ei saa sormin nitkuttamalla liikkeelle.
Edit: Katoinkin tuota sun laittamaa kuvaa tarkemmin niin ei taida olla kyl tällaisia niittejä?
-04 FZ6-N -> -06 Daytona 955i -> -08 RC8
Mulla kans jumineet niitit aiheuttanu tollasta nypytystä.
Loppuu kyllä heti ku kaikki niitit pyörii helposti.
Jaa...niin. eri asia toki jos levyt ei oo kelluvat.
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Kaksi edellistä: Kuinkas varmoja olette noista niiteistä, varmaankin samalla putsasitte levyt kunnolla cliinerillä? En nyt yritäkään väittää etteikö niittejä kannata putsata, itsekin vuosikymmenen luulin sen vaikuttavan kunnes ymmärsin tämän kitkapinnan muodostumisen levyn pintaan. Ja siis edelleen niititkin kannattaa puhdistaa jos kelluva levy on.
No eihän tuollainen olekaan vika jos parin risteyksen jälkeen poistuu. Kun puhutaan sadoista ja tuhansista kilometreistä, niin kyllä se vialta vaikuttaa.
Omaan jarruvikaan en keksi muuta selitystä kuin jonkinlainen materiaaliongelma. Kastuttuaan ja kuivettuaan paikallaan jarrulevyyn muodostuu todnäk palojen kohdalle poikkeavan kitkan alue. Eikä korjaantunut toistuvilla jarrutuksilla, jarrun laahauksella, santapaperilla, bräkleenillä, tms. Uutena toiminta kuitenkin moitteeton. Ja kaksi samanlaista settiä teki tämän.
Ja ei ole noin vanhoissa bemareissa kelluvia levyjä kun ei uudemmissakaan. Paitti joissain.
Miten karkealla hiomapaperilla levyjä kannattaa hinkata? Ois hieman täristelyongelmaa, mutta en usko että levyt olisivat kierossa.
1000
Totta, mutta mun edellisessä pyörässä tärinät loppuivat vasta kun vaihdoin pyöränlaakerit. Ajaessa ei nypyttänyt ollenkaan mutta jarruttaessa täristi. Nyt tarvis varmaan apriliaankin tehdä sama operaatio, kun meinaa vähän tärrätä. Tosin jarrupalatkin on vuodelta 2010 että nekin varmaan vaikuttaa asiaan.
2012 Aprilia Shiver 750
Joo, kävin aamulla testaamassa tallilla, eli otin yksitellen satulat pois ja kun oli molemmat irti, niin rengas pyöri ongelmitta. Metalliviivottimen kanssa tähtäilin levyjä pitkään ja en kyllä saa niistä kieroja mitenkään. Luulin, että vika olisi vain toisella puolella ja ajoin lyhyen testin ilman toista jarrusatulaa, niin nypytti silloinkin.
Alan kallistumaan tuohon, että levyihin on jäänyt erilaisen kitkan alue. Nimittäin keula ylhäällä rengasta pyörittäessä siinä tosiaan satulat kiinni tuntuu ihan selvästi kohta missä pyörä kamittaa enemmän - siis vaikkei jarruttaisi, mutta tuota ei huomaa vielä ajossa. Pyörä talvehti 6kk käytännössä samassa paikassa ja minä hölmö kävin vielä ajoittain pumppaamassa etujarrua, kun se ennen nesteiden vaihtoa tapasi mennä seistessä löysäksi.
Hioin noita levyjä vähän vesihiomapaperilla, mutta se ei mitään auttanut. Miten paljon niitä mahtaa uskaltaa hioa? Ei oikein jää muuta vaihtoehtoa enää, kuin levyongelma (ja ei tosiaan kellu nuo levyt). Sinänsä jännä, kun mitään kohtaa ei niissä silmin näe, että olisi erilainen.
Sivuhuomautuksena sellainen, että olen ollut idiootti muutenkin, kun olen vain tsekkaillut jarrunestettä yläsäiliössä, että ihan hyvän väristä on yhä. Sehän kun ei sekoitukaan matkalla juurikaan. Se jarruneste mikä satuloista tuli ulos, oli täysin mustaa.. Vissiin 7 vuotta on vähän liian paljon vaihtovälina. No tyhmä minä.
Edit: Levyvikaa nyt puoltaa myös se, että tuo tärinä tosiaan muuttuu ryömintänopeudessa sellaiseksi niiailuksi. Eli varmaan ottaa jarrut kiinni kovempaa siinä yhdessä kohdassa ja niiaa tuolloin. Laakeri tosiaan varmaan nypyttäisi / täristäisi hitaallakin koko ajan. Ja samoin jos olisi mäntä jumissa, niin ei se olisi vain yhdessä kohdassa jumissa.
Pitää palata vielä tallille ja koittaa mitata tuo jumikohta vrt. muu levy.
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 30.05.2016 klo 15:09.
Retired
1. Teippaa keulaan jotain rojua esim. tulitikkuja siten, että ottavat kiinni levyn kitkapintaan.
2. Pyörittele rengasta ja kuuntele ja katsele kuinka joissain kohdissa tikut ottavat kiinni levyyn ja toisissa kohdissa irtoavat.
3. Vaihda levyt kelluviin jos mahdollista
4. Vastaavan vian kohdatessa herkistele ja putsaa jarrumäntöjä ja levyn kiinnitysnappuloita sekä putsaa levyjä ja paloja.
5. Vaihda kulutusosat niiden käyttöiän lopussa
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Oisko joku puolenkymmentä kerta tullut tätä ongelmaa ratkottua joko omissa tai kavereiden pyörissä.
Levyjen puhdistus ja hionta - pari kertaa tämä oli varmaan se syy kavereiden pyörissä, en muista tarkkaan mitä muuta samalla tehtiin.
Omat pyörät:
Niittien herkistely/pyörittely (porakoneella), kun olivat niin jumisssa ettei sormivoimin kunnolla pyörineet - kerran tämä auttoi kun uuden renkaan vaihtaminen ei auttanut (ks. viimeinen kohta). Olen varma että levyjä ei putsattu samalla, koska kuulin siitä keinosta vasta myöhemmin...
Renkaan "palan" kuluminen aalloille - tämä oli syy kahdesti omassa pyörässä kun nypytti sillein tosi kevyesti.
tuo allolle kulunut pala Teki samalla myös sitä, että jos ajaa ilman käsiä (ota vauhtia 70-80km/h ja sitten kädet irti tangosta) niin ohjaustanko alkaa vatkata puolelta toiselle.
Tsekkaappa vielä kerran se ohjauslaakeri. Jos siellä on millin osakin väljää (tai löysät mutterit) niin varmasti alkaa hypyttämään vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa jarruosat.
Helpointa testata jos saat mopon etupään ilmaan, mutta älä tangosta roikuta. Sitten kokeilet pituussuunnassa onko klapia. Reilu ote etuputkista ja ravistelemaan.
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960