Niin... Tänään 6,5 tuntia mopon päällä ja ahterissa tuntuu siltä ettei paskalle taivu. Kyllähän tuo ajokunto on hieman kehittynyt alkukesään verrattuna, mutta säännölliset pitkät lenkit jäi puuttumaan. Onko puutuminen enmmän sporttisten pyörien kuin matkaenskojen tai täysveristen matkapyörien ominaisuus? Harkinnassa myös geelisatula. Onko normisatulaa niin paljon parempi että kannattaa sijoittaa?
Mitä sanoo raati? Syntyykö rautaperse
a) istumalla
b) paremmalla satulalla
c) toisenlaisella pyörällä
BMW K1200rs
Minulle rautaperäily K1200RS:n alkuperäisellä jakkaralla olisi masokismia. Jotkuthan tällaisesta kuulemma pitävätitselläni on Sargentin jakkara eikä perän puutuminen ole suurempi ongelma. Tottakai yli kolmen tunnin yhtäjaksoisessa ajossa pitää ajon aikana venytellä ja nousta pari kertaa tapeille seisomaan.
Juke
- - - - - -
BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1250 GS 2019
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980
Suzuki TS 125 M 1975
Mää rautaperseajoista mitään tiedä, mutta sen tiedän että kyllä vehkeen satulalla on hiton iso merkitys hanurin kestävyydelle. LoTjan alkuperäisellä satulalla oli 150km jälkeen jo hanuri tulessa. Nyt kunnollisella, ajatuksella tehdyllä satulalla huitaisee ketterästi Espoosta Imatralle eikä perillä edes vielä ole tarvetta hanuria pysähtyä huilimaan.
<p>2002-2014</p>
Itselle tärkeää pidemmillä matkoilla on hyvä kokonaisuus, jossa ajoasento jakaa painoa hyvin käsien, selän ja pakaroiden kesken, eikä asento rasita niskaa tai muuta kohtaa muita paikkoja enempää.
Hyvään kokonaisuuteen kuuluu asiallinen jakkara sekä tietysti hyvä tarkoitukseen sopiva pyörä sopivalla toimintasäteellä.
Matkalla itselle tärkeitä ovat säännölliset pienet pysähdykset ja venyttelyt ei niinkään se yhden vedon pisin mahdollinen pituus. Lisäksi on hyvä pitää mielessä se missä ajossa ja käytössä se oma pyörä on parhaimmillaan, kaikilla pyörillä ei ole tarkoitus ajella pitkiä matkoja.
Hiljaa hyvä tulee ja kun tarkoitus on usein päämäärän ohella se matkateko, niin nautitaan siitä.
Näin meillä![]()
Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
4 pysähdyksen taktiikalla mentiin tänään. Ja liikennevalot odoteltiin aina seisten
Missähän tuota satulaa kannattaisi tuunauttaa? Muutenkin vähän vielä epäröin, että olisiko lähitulevaisuudessa esim. Gessun hankinta edessä, mutta ei tämäkään päivä kovin pahasti hartiaseutua kipsannut, niin mennään toistaiseksi tällä. Hanuri ei vaan meinaa kestää![]()
BMW K1200rs
kokeille näitä : mun paras investointi tähän asti!
http://www.xlmoto.fi/evt-tug-03-ilmastoidut-sortsit
(Dim) S1000R M 2021, ex Triumph Street Triple R 2012, ex Kawasaki Ninja 1000 2008
Ajotaito I (Tero, Kalasatama) ,2 x Ajotaito II - and looong road ahead. Ahvenisto, Alastaro, Kymiring
Mä luulin, että olen ainut, jolla hanuri puutuu...
Ensin oli pikku-gessu ja nykyään RT, jolla kuulemma ajetaan Eurooppaa ristiin rastiin. Molemmilla ihan maksimi on semmonen 1,5h, ja sitten on perä tulessa. Gessuun teetätin jonkun Top-Sellerie Geelipenkinkin, joka auttoi ehkä 10min. kauemmin...
Ostin keväällä mp-messuilta semmosen geeli-lätkänkin, mutta en ole huomannut muuta eroa, ku sen, että se näyttää tyhmältä.
Ajattelin kokeilla vielä jotain yyber-kallista luxus-jakkaraa, ja jos sekään ei auta, lopetan pärräilyn. Tai ehkä jatkan silti...
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Jep. Se on käynyt itselle selväksi, että jos matkaa on tarkoitus tehdä enemmän kuin kuusi tuntia, kannattaa päivä jakaa selkeästi kahteen osaan. Yksi pitkä tauko (ehkä jopa pari tuntia) ja useampia lyhyitä.
1,5 tunnin vedot menee vielä ihan ok
Mut ainahan voi satasata ruokavaliossa olueeseen ja hiilaripitoiseen sapuskaan - kasvattaa talven aikana kunnon luomugeelipehmusteet, eli ns. laardiperse![]()
BMW K1200rs
Ei ole Daytonan satulakaan juuri tekonahkaan käärittyä vanerinpalaa kummempi istuin, perse kipeytyy ihan kunnolla ja polvikulma mulle sen verran brutaali että satasen pääsee yhdellä vedolla jonka jälkeen pakko ottaa muutama askel bussipysäkillä. Kovasti olis tarkoitus tehdä toinen "touring" satula jossa kunnolla pehmustetta, auttaisi sekä istumakorkeuteen että kovuuteen. Ei vaan tahdo löytyä sopivan edukasta jakkaraa jota lähteä tuunaamaan. Bilteman geelityyny löytyy ja käytössä todettu kokolailla hyödyttömäksi, tai siis apu on jotain luokkaa 2/100...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Ei sovi minunkaan ahterirakenteeseen RT:n penkki. Tunti kerrallaan kun mennään, niin joten kuten pärjäilee. Mutta totta on, että kun välillä seisoo tapeilla, siirtyy penkillä eteenpäin tankin tuntumaan niin että palleja puristaa ja sitten vuorostaan takatuupparille, kun siellä ei ole ketään, niin kyllä yli 700 km taipaleita on päivässä taitettu.
Ns. mukavuusistuinta olen haaveillut, mutta onko siinä mitään taikaa ?
Jos joku sellaisen investoinnin on tehnyt, niin käsi sydämelle ja rehellistä tilitystä, mitkä olivat kokemukset, please.
Terv,
BMW R 1100 RT
BMW R 1100 RT
Ilmatyyny auttaa joitakin
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Ajamalla. Rautaperseet tuli ajettua kahdella eri vm. -90 pyörällä, mitään geelijakkaroita tai muita erikoishärpäkkeitä ei tarvinnut. Pohjalla oli pari melkein rautaperseenmittaista reissua. Näillä reissuilla totesin, että samoilla eväillä se tulee ajettua täysimittainen matkakin.
Ja kaverin kanssa matka taittui joutuisammin.....
Auttaapas ! Lopetin polttamisen ja lihoin n. 14kg. Siis läskiperse. N.800km päivässä pisin tälle kesälle. Keskivaiheen jälkeen reissua tuntu pahalta mutta loppuvaiheessa ois vielä menny vielä vaikka kuinka paljon.
Kätköily hommissa oon tehny pitempiä päivä reissuja ajallsesti mutta kilsoja ei oo tullu aina paljon. Eli noin tunnin verran ajoa ja tauko niin sillä on päästy 8-10h reissuja.
Kaverin pyörää kokeilin tälläsen kanssa, tuntu vaarallisen kiikkerältä kun tuntu että se liukuu alta. Liekö ollu kunnolla kiinni vai mikä oli, vakkarikuntoinen Daytona oli kyseessä niin oli siinä ajoasennossa jo itsessään vähän temuumista ton oman jälkeen kun niillä ei ole tasan mitään tekoa keskenään...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Jos sen täyttää ohjeen mukaan, että ahteri nousee vain muutaman millin orggissatulasta, niin ei sen kovin kiikkerä pitäisi olla. Mutta kyllä se alkuun varsin oudolta tuntuu, kun satulassa ei olekaan kiinteää "pitoa" entiseen tapaan, kun ne tyynyn vaimennetut ilmakuplat myötäävät sivusuunnassakin. Kyse ei siis todennäköisesti ollut siitä että tyyny sinänsä liukuisi mihinkään. Sinänsä tuo kannustaa oikeaoppiseen ajoasentoon, eli että polvilla ja reisillä otetaan reilusti tukea tankista ja rungosta, niin ahterin eläminen on katuvauhdeissa yhdentekevää.
Prätkän satula pitää olla kova, ei pehmeä. Dressmanin testivoittajakalsarit + tuhdit (>2mm) lederhoset + kunnossa olevat pakaralihakset (=istumaduuni), riittävä vauhti ja tarvittava motivaattori (esmes kiimainen nainen hyvällä tarkoitusmerkityksellä?), siinä menestystekijät.![]()
MAD (mean absolute deviation)
Sinnillä![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Sinniä kokeiltu.
750km 2004 zx-10r
Kaks päällä.
jalkojen halvaantuminen oli todella lähellä.
Nykyään saa ajaa yksin. ;)
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp