Hejssan!
Elikkäs, tuossa Perjantaina kävin hakemassa ensipyörän itselleni (600 GSX-R) ja nyt olis hieman pulaamista parkkipaikan kanssa. Muutama naapuri säilyttää myös moottoripyörää samassa parkkiruudussa auton kanssa (auton ja jalkakäytävän kanttareen välissä). Itsellä hieman askarruttaa että mitenköhän ketussa tuon pyörän siihen väliin saa? (ja vielä ehjänä poiskin)
Sain Maanantaina (9.5) kortin, joten olen hieman arka käsittelemään pyörää vielä. Liitteenä kuvat säilytysvälistä ja jalkakäytävästä parkkiruudun varrella.
WP_20160515_10_27_25_Pro.jpg
WP_20160515_10_28_10_Pro.jpg
Noin lyhyt auto niin mopo mahtuu vielä kätevästi samaan ruutuun
Jos vieressä on auto parkissa ja jos et halua joka kerta siirtää autoa kun haluat mopon ajoon niin ajat vain kanttarin yli jalkakäytävälle. Niin minä tekisin vaikka paheksuttavaa ja kiellettyä toki
Noin matalasta menee helposti ajamalla. Työntämällä isommat riskit kaataa mopo
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Jalkakäytävän kautta tai sitten tuosta nurtsilta. Kattoo vaan ettei koita liian varovaisesti ja liian loivasti ylittää tuota kanttaria.
-04 FZ6-N -> -06 Daytona 955i -> -08 RC8
Ajamalla ens alkuun hitaasti jalat maassa. Märällä kelillä kannattaa olla aina varovaisempi. Kuvan perusteella korkoerot on sen verran pieniä ettei raavi alakatetta?
Taluta, älä aja.
https://youtube.com/@autiotravel
BMW R 1200 GS-14, BMW R 1200 GS-04, KTM 640 SM-04, Africa Twin-00, 250KX-90, Kawasaki Gpz 1100-84, Honda 350CB-72, Jawa 250-68
On kyllä kuvassa niin leveen näköinen ruutu, mites jos auton ajaa nokka edellä, apparin puoli ihan viivaan melkein kiinni ja jättää perän niin taakse kuin mahdollista (eli keulan ja kanttarin väliin mahd max tilaa) ja pyörän ajaa auton rinnalle niin lähelle nurmikon kanttaria kuin voi, että jalan vaan saa maahan. Mopo tietty keulasta ihan max eteen että auton kuljettajan oven mahtuu avaamaan. Menis molemmat aina suoraan ajamalla sisään.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Mä kans katoin, että on niin levee ruutu, että laittaisin rinnakkain. Pyörä nurtsin puolelle ja sivutuelle nurtsin suuntaan. Auto peruuttamalla viereen, niin saa kuskin oven avaukseen lisätilaa naapuri ruudusta.
Tässä vielä hyvä vinkki varoiksi jos joutuu pyörää kääntämään ruudussa tai jossain muussa ahtaassa tilassa. Kannattaa harjoitella vaikka kevyemmällä pyörällä ensin tekniikka kuntoon.
https://www.youtube.com/watch?v=40FJWeJIZBo
https://www.youtube.com/watch?v=f6RLmlGRPn8
Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
Opettele ajaaaan hankalissa paikoissa kuten kivikoissa, ojissa, poluilla ja mudassa. Pian ihmettelet jo, kuinka tuohon parkkiin ajaminen on voinut koskaan tuntua hankalalta.
AJA! Älä taluta.
Ajaessa jalat tapeilla - harjotellessa voi pitää maassa.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Jokainen tulee tavallaan autuaaksi.
Itse tulisin seuraavasti ja seuraavin perusteluin:
Tuo välikanttari näyttää olevan vain kahden kiven levyinen ja viisteet molemmin puolin.
Ajamallahan se on yliteltävä, kuten tuolla jo kerrottiinkin, mutta ONKO KOKEILTU?
Masu roikkuu kuitenkin alempana kun kuski on kyydissä.
Alusta elää reunoissa... ja miten tuohon kanttarin leveyteen osuu akseliväli?
Vittumaisen helposti, käytännössä, se maha raapii juurikin tuollaisissa ylityksissä!!!!
Tuohon ajamalla ylittämiseen liittyy kotoisessa kesässä ko. tapaisissa paikoissa myös
yksi "perusbonus".
Näyttää pinnan kaatomaailma olevan hieman perinnekamaa.... eli perseellään.
(siitä huolimatta, että varsinainen kaatosuunta lienee keskelle, ajoväylälle)
Kerää lätäkköä tuonne kanttarin päähän paikkaa..... eli moskaa, "liejua", jne =
märällä vitun liukasta ja pinnan kuivuttuakin.... JESS! Petollisen liukasta.
Muutoinkin.... Haluaako mopoa seisottaa "kuraplotissa"???.
Ihan näillä eväillä pitäisin kotilon sijoitettuna "tolppapäästä" katsoen ruudun vasemmassa etukulmassa.
Mopon pitäisi kotilon oikean etukulman seutuvilla, eli siellä ajoväylän päässä takapää ajoväylälle.
Kallistuu sitten nurtsin puolelle ja on helppo vetästä vain sen max. pyöränmitan pakkia ihan vierellä seisten
ja sivujalka alhalla. Taitaa tuolla kohtaa jo pinnan kaatokin olla aavistuksen ajoväylän suuntaan?
Kertauksena: Ei mopoa "kuraplottiin". Ei kurapoltissa rämpimistä. Ei kurassa liukastelua.
Ei se käytännön maavara sitten niin hyvä mopossa olekaan miltä näyttää.
Ei liene kovin hapokasta vetää mopoa max. pyöränmitta pakkia "alamäkeen" sivujalka alhalla.
Mut joo.... jokainen tyylillään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ajat sen auton peruuttamalla niin perälle kuin menee, ja mopo eteen poikittain. Jos jostain kumman syystä tulee kesällä tarve autolle, niin sillä sitten nurmikon kautta pois. Nojoo. Itsellä vaihtelevasti edessä tai takana, eikä se nyt iso homma yleensä ole autoakaan siirtää, varsinkaan jos vähän ennakoi tulevia ajoja. Jos mopo on takana poikittain, niin tuossa kyllä mahtuu työntämällä kääntelemään hyvin kun vähän lainaa naapurin puolta.
Honda CB1000R -11
Kannattaa myös huomata, että usein taloyhtiöt rajoittavat paikan "yhdelle ajoneuvolle", vaikka prätkä siihen ihan hyvin mahtuisikin. Tämä tulee vastaan siinä vaiheessa, kun suututat jonkun naapurin (tai muuten vain iskee kateus tms.) ja saat isännöitsijältä postia tyyliin "Olemme saaneet tietoomme, että..."![]()
Nykyiset: 2017 BMW S1000RR + 2006/2008 R6R kilvetön
Ex: 2005 CBR 600F, 2006 Daytona 955i, 2009 Speed Triple, 2012 Tuono V4