Onneks on ollut hyvä ajokelit kulkeä tätä perkeleellistä Kehä I:sen remonttiruuhkaa prätkällä, ettei montaakaan kertaa ole tarvinnut kököttää siellä autolla. Muutaman viikon splittaus kokemuksen mukaan todellakin lähes kaikki jopa antavat tilaa kaistojen välissä kulkeville pyörille. Joskus on ollut viiden kuuden prätkän jono vetämässä seisovien autojen välissä, mutta siis ihan siististi. Ainoat, jotka ovat joskus yrttäneet blokata väliä kiinni, ovat ajaneet autolla jossa on sellainen tähtäin siellä keulapellillä. Oliskohan sillä jotain merkitystä?
Pekka T
FZ8-N & MT-09 Tracer & MT-07 2 kpl
Hyvin on splittailut pääosin sujuneet, sekä kehä ykkösellä että keskustaan ajellessa. Tänään Mäkelänkadun ensimmäisissä valoissa pysähdyksissä ollut auto jopa siirtyi sivuun, kuten edellisen sivun brittivideossa. Kuten videossa, peukkua tarjosin kiitokseksi
Mutta ottaa se välillä kovillekin. Vihdintiellä splittasin juuri valojen vaihtuessa muutaman auton välistä ja kiihdytin ohi. Sieltä joku sankari puski toista kaistaa rinnalle, taisi hieman koukata oman kaistanikin puolelle. Ikkuna ja suu olivat auki pitkän matkaa, en jaksanut noteerata.
Ikävämpi kokemus oli kehän lopussa kun rekka(!) ihan selkeästi sulki tien ja kiilasi aika törkeästikin toiselle kaistalle pyöräni eteen. Ilmeisesti joku ulkomaan pelle, pakko oli kuitata edelle ja näyttää hieman takalistoa![]()
Ducati Hypermotard 950 + Yamaha WR250R
Ex: Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
Tuli tehtyä oma ennätys, asfalttityöt löi motarin poistumisrampin tukkoon.
Siitä hiljaa puksutellen jonkun 50:n kotilon ohi kerralla. Ei torvee, ei sormee, ei mitään.![]()
Tarpeeksi voimaa murskata kiviä, tarpeeksi herkkyyttä murskata perhosia.
VFR750F-> XT600-> GS640LC4-> ZZR1100 ja CR250R
Stadissa abaut ennen klo viittä i.p. Kiirus kokoukseen ja Helsinginkatua kohti oopperan risteystä autojonojen välissä ja ahtaassa sellaisessa, myös Maija siinä jonossa. Siitä keulille ja valojen vaihtuessa yli Mannerheimintien kohti Runeberginkatua, eikä mitään ongelmaa minkään kotilon suhteen.
<p>.</p>
Ei liity oikeastaan splittaukseen, vaan kaistanvaihtoon, mutta eilen Manskulla n. 15:30 aikoihin joku kartano-Volvo yritti (ja itseasiassa onnistui) blokata kaistanvaihdon kovalla kiihdytyksellä, päädyin sitten ohittamaan muutaman auton enemmän ja vaihtamaan vasta sitten kaistaa.
Pikkuisen ihmetyttää moinen, sillä aika vaarallista tuollainen tahallinen toisten tiellä liikkujien häirintä ja sinänsä tapauksessa ei hiveästi ollut mitään mistä autoilijan olisi pitänyt hermostua (olin kääntynyt Manskulle oikealle kaistalle, eli bussikaistalle ja en vaihtanut heti vasemmalla paikoillaan seusovalle kaistalle vaan jatkoin seisovan jonon ohi ja yritin sitten johon lähdettyä liikkeelle ryhmittyä vasemmalle kaistalle pois bussikaistalta).
http://no-zen.weebly.com/
Tiesittekö, että moottoripyöräilijän on risteyksestä suoraan ajaessaan päästettävä takaa tuleva, oikealle kääntyvä auto "splittaamaan" risteyksessä, missä oikealle kääntyville ei ole ryhmittymiskaistaa? Tänään Jyväskylässä: "Mikäs hitto sieltä puskee piennarta pitkin oikealta ohi, ja mikä siellä huitoo turhautuneena ratin takana?!"
Ajoin vielä liikennevirrassa turhankin lähellä edellä ajavaa motoristia, siitä pahoittelut. Mutta voin kertoa, että hymyilytti kyllä roimasti autoilijan käytös, koska on alumiinilaatikotkin, joten kone vie tilaa ihan kunnolla ajoradalta.![]()
Parin viikon sisällä joutunut ajelemaan ruuhka-aikoina pk-seudun liikenteessä ja tulihan tuota splittaamistakin harrastettua - tänään viimeksi. Tuli otettua sellainen linja, että jos jono seisoo tai liikkuu alle 20 km/h, niin lähden varovasti kaistojen väliin. Hyvin ovat autoilijat käyttäytyneet, joskin vain harva tekee enemmän tilaa
BMW K1200rs
Tuli tänään ajeltua kotilolla tampereen hämeenpuistossa ruuhka-aikaan. Jonot eteni hitaasti ja pysähduin oikeanpuoleisella kaistalla päästämään jalankulkijan koirineen tien yli. Viereinen auto pysähtyi fiksusti, yhtäkkiä autojen välistä suhahti pärrä 30-40km/h. Tämä ehti ennen jalankulkijaa, yllärinä perässä tuli kevari samaa vauhtia yrittäen pysähtyä.. nopealla väistöliikkeellä molempien toimesta vältettiin jalankulkijan loukkaantuminenonneks väistivät eri suuntiin
Splittaan itekkin mutta tästä oli järki kaukana, vähän tilannetajua liikenteeseen![]()
![]()
Yamaha Mt-09 Abs -15
EX. Kawasaki versys 650 -08, Kawasaki zephyr 750 -96
Ajelin äsken Koskelantietä ja vastaan tuli tottakai melkein heti jononpää. Pieni kiire hammaslääkäriin, joten mopo jonojen väliin ja hissukseen splittaamaan. Muutaman auton päässä jonossa seisoi tottakai poliisimaijaNoh, pienen pähkäilyn jälkeen iskin siihen ikkunalle jutulle, jottei reissun kustannusarvio karkaa vielä korkeammaksi. Puikoissa oli nuori konstaapeli, jolta sitten tiedustelin että "voiko mennä". Vastaus oli jo vissiin täälläkin mainittu poliittinen: "lupaa en voi antaa, mutta jos fiksusti ja rauhassa meet, niin ei ongelmia". Vastasin, että tottakai rauhassa ja järkevästi, näytin peukkua, kytkin ylös ja matka jatkui. Vähän myöhemmin jonossa oli vielä toinenkin maija, mutta ei sitäkään kiinnostanut mun toimet. Ykskään autoilija ei myöskään vetänyt pahemmin herneitä nenuun
Mitä täällä tapahtuu, onko sivistys saapumassa suomeen?
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
Eilen sujui itsellanikin kyseinen homma erittäin hyvin. Luulen, että kun sen tekee rauhallisesti hitaasti liikkuvassa/seisovissa jonoissa niin no problem. Normivauhtia etenevissä jonoissa en lähtis välttämättä; uskoisin siitä tulevan sanomista; niinkuin mielestäni näin on muuallakin euroopassa.
Kerran olen kyseisellä tavalla mennyt MP-poliisin perässä; eipä hänelläkään sanomista ollut. Hissukseen ja varoen niin...
T7
Viimeksi ruuhka-aikaan taisin Kehä ykkösellä splitata koko ruuhkaantuuneen pätkän Lepuskista Hämeenlinnanväylälle saakka, minkä jälkeen en enää kehdannut ohitella, kun jonot alkoivat liikkua jo lähes taajamanopeuksia.
![]()
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
^^Hetki sitten splittailin saman pätkän ruuhka-aikaan kun oli vähä kiiru. En yleensä ajele noilla ruuhkaosuuksilla, joten tätä ei juuri tule harrastettua ja olin yllättynyt kun autoilijat pikkunekkarista rekkoihin antoivat tosi hyvin tietä. Avolavakärry esim oli kaistojen väliviivan päällä enkä päässyt splittaamaan, mutta kun tämä tajus että on tiellä, väistyi heti ja moikkas pahoitellakseen. Jengi tajuaa nykyään, että prätkä jonojen välissä ei ole keltään pois ja itseasiassa pienentää omalta pieneltä osuudeltaan jonoa.
Tänään splittasin risteyksessä keulille ja jäin siihen autojen väliin. Mp-kyttä samassa risteyksessä kääntymässä siihen suuntaan mistä tulin. Ei mitään sanomista, pällisteli vaan.![]()
Honda CBR1000RR
Ex.Suzuki Gsx-R 1000 K9
Ex.Suzuki Gsx-R 1000 K3
ex.Kawasaki Z1000 -03
Joskus 10 vuotta sitten kun joutui kehän ruuhkissa kulkemaan, splittailussa ei ollut mitään ongelmaa koskaan, enkä ole huomannut asiassa mitään ongelmaa muulloinkaan. Kunhan ei säikyttele ketään liian suurella nopeuserolla tai änkeämällä liian ahtaaseen väliin, eikä "varasta" toisen paikkaa jonosta eikä tee muutenkaan mitään selvästi tyhmää niin hyvin menee. Lomittain (ei rinnakkain) olevia autoja kannattaa varoa, samoin lähestyviä liittymiä ja päättyviä kaistoja.
1000
Tampereella ratinan sillalla ruuhka-aikaan kiireessä ajoin kaistojen välissä n 10auton ohi, kunnes valkoinen bemari siirtyi kaistaviivan päälle blokaten tieni![]()
Olen tänä kesänä aika paljon rohkaistunut ajamaan kaistojen väliin. Noilla kehäväylien remonteilla on ollut päätökseen yllättävän suotuisa vaikutus
Huomasin, ettei ole ollut tarvetta / huvia lähteä splittaamaan jos jono liikkuu edes 30 km/h. Kivasti olen päässyt kun varovaisesti edennyt. Hyvät meiningit tämän suhteen liikenteessä
BMW K1200rs
Juurikin näin. Kyllä vaatii motoristilta keskivertoa enemmän pokkaa jos meinaa Seinäjoella splittailla. Olen nähnyt lane-splittausta täällä tasan kerran, siis kunnollista sellaista ettei ollut vain röyhkeää minä-ensin ajoa.
Välillä "ruuhkissa" käynyt mielessä, mutta on se täällä vain niin tuntematon ilmiö autoilijoille etten ole kehdannut vielä splitata.
Ehkä ihmiskunnalla on vielä toivoa....
On kuluvan kesän aikana, pk-seudulla nyt ainakin,
autoilijolla ärsyyntymiskynnys laskenut.
Näin ainakin "asiallisen" splittailun suhteen.
Eihän ne "kipeet mulkut," joista pää pitäisi amputoida,
koskaan täysin lopu tuolta laduilta.
Se on kuitenkin syytä pitää mielessä vaikka homma
tuntuisi pelittävän selkeästi paremmin.
Asia on niin vahvasti kulttuurisidonnainen.....
ja meillä kun ei tuollaista kulttuuria (splittailu)
oikeastaan ole ollut.... sen kehittyminen,
hyväksi havaitseminen ja hyväksyminen
vie väistämättä jonkun sukupolven.
Jokainen motoristi voi osaltaan, autolla liikkuessaan, tehdä eräänlaisen
"kulttuuriteon" tuolla ruuhkaliikenteessä antamalla
hallitusti, mutta huomioitavalla tavalla "tilaa"
takaa saavuttavalle splittaajalle.
Ihan samanlaisen "ahaa- elämyksen" (tosin verenpaineita
nostattavan) voi tarjota kanssa-autoilijoille jotka ilman
ryhmitysmerkkejä olevissa, runsaasti tilaa omaavissa
risteyksissä, ryhmittyvät "väärään laitaan" ihan vilkkukin
päällä kääntymissuuntaan nähden.
Jos tilaa vielä jää asiallisesti, sinne vaan "oikein ryhmittyen"
ja "viittomakielisten uutisten" alkamista odotellen.
Yllättävän moni uutistenlukija tuolla liikkuu..... eikä kukaan
ole vielä "Kimmoa" juurikaan muistuttanut.
Tossa "kylillä" on muuten heleeeevetin monta tuollaista paikkaa
ja risteystä jotka jumii huolella ruuhka-aikoina..... ja miksi ?
Siksi, että yksi puupää käyttää "molemmat kaistat", joskus
tosiaan kolmekin, omaan individualistiseen tulkintaansa
ryhmittymisestä...... ja jonoa & ruuhkaa syntyy aivan tolkuttomasti......
täysin turhasta.
Eli parhaissa tapauksissa esim. vasemmalle kääntyvä, keskelle poikittain
ryhmittynyt blokkaa huomattavasti paremmin vetävät suunnat, eli suoraan ja oikealle
menevien etenemisen.
Homma tavataan vielä niitata lopullisesti jumiin "pysäköimällä
keskelle risteyksiä".... blokaten täysin risteävän liikenteen
etenemismahdollisuudet.
Mut joo..... Pientä kehitystä on havaittavissa.
Korostan..... pientä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Joo Bone; just tulin Tehtaankadulta stadin läpi autolla niin kyllähän tosiaan tuo tilan antaminen on vielä vähän hakusessa. No....huomenna puolelta päivin näitä teitä https://www.google.fi/maps/place/Tor...831843!6m1!1e1
Riittäiskö tää Stadiin/Seinäjoelle jotta olis tilaa![]()
T7
Hyvä on isolla kirkolla kaistojen välissä ajaa nykyisin. Melkein joka päivä kymmenkunta minuuttia työmatkoista viilaan, ja kiukkuilua ei ole tänä kesänä juuri sattunut, tilaa on annettu monesti.
Yksi raivo sattui keväämmällä silmään, ei tosin kohdistunut minuun. Manskun ulkopäässä koitti Harmaalla pakulla ajanut kuski kiilata eteeni pujotellutta japaninmopoa, nyrkkiä ja keskaria oli sivuikkuna täynnä.
Harmistuin sen verran että piti saada jutella jonkun kanssa. Jaoin murheeni pakun omistavan firman toimarille.
GSF 1250 SA -10
FZ6 S2 -07 (ex)
Nykypäivän autossa kun on ilmastoinnit ja hierovat penkit ja linnunlaulu soi reteoista, yms muut mukavuudet, niin kuski ei ole valmiiksi pää punaisena siellä kotilossa istumassa ja kiehumassa. En tiedä kuinkahan paljon tuo oikeasti vaikuttaa tuohon tilan antamiseen, asiaa olisi varmaan ihan hauska tutkia.
PK-seudun ruuhkat on kyllä tässä parin viime vuoden aikana kasvattaneet monenkin autoilijan ärsytyskynnystä ja tilaa tulee nykyään ihan hyvin. Itse en ole kovin uskaltanut splittailla, pitäisi nyt ehkä ainakin sivulaukut tiputtaa pyörästä pois, tahtoo olla yllättävän leveä tuo laite laukkujen kanssa. Autolla ajaessa annan kyllä näkyvästi tilaa splittaajalle, jos vaan havaitsen.
Viikko sitten oli poliisimopo bussipysäkillä suorittamassa tehtävää kotilon kanssa ja kuuli, kun takaa lähestyi splittaaja. Tämä kuski splittaili liikkuvan liikenteen seassa ja puikkelehti kaistalta toiselle. Olin itse autolla juuri bussipysäkin kohdilla, kun poliisi yritti pysäyttää tätä splittaajaa "hyppäämällä" eteen. Splittaaja taisi hieman säpsähtää yllättävää tilannetta, mutta jatkoi matkaa hissukseen ja katseli että lähtikö poliisi perään. Ei tainnut kuitenkaan lähteä, mutta mopoilija kääntyikin vähän niin kuin varmuuden vuoksi heti seuraavasta risteyksestä pikkutielle
Eli jos nätisti splittaa seisovassa jonossa, ei pitäis olla ongelmia, mutta jos herätät liikaa huomiota, niin aika keskustelutuokiolle järjestyy varmasti.
ex Suzuki GSX 1250FA -13
ex Aprilia Shiver750 GT -10
Tuossahan se hankaluus usein piilee..... "Arvostelulajin" ollessa kyseessä.
"Kirjan mukaan" mentäessä hommat on yleensä paljon selkeämpiä, vaikka
pilkku saisikin kyytiä enemmän ja kovemmin kuin joku "Jenna Jameson" ikinä.
Aivan sikaperseilyt on tietty oma lukunsa, eikä niihin puuttumiset miltään osin
pitäisi ketään yllättää.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No on tuo osittain kyllä totta.
Valitettavan usein se "lottoarvonta" ja vastaajan
mielestä väärä ratkaisu johtuu aika luokattomasta
"edunvalvonnasta" juuri tällä puolla pöytää..
Ihan liikaa mennään asiamiestasolla periaatteella.....
Bulkkijuttu.... Näinhän nää menee.... ja niin ne usein
sitten meneekin.... em. syistä johtuen.
Ei AINA..... mutta ihan helvetin liian usein.
Eli käytännössä hoidetaan palkkion eteen vain
prosessia..... eikä "ajeta lainkaan asiaa".... vaikka
käyntikortissa niin väitetäänkin.
Turha siinä sitten on ihmetellä mikä meni pieleen.
Jonkun logiikan mukaan ei mikään.....
kun mitään ei oikeastaan edes tehty.....
asian ajamiseksi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tänään tuli Hämeenlinnan kohdalla lane-splitattua monta kilometriä kun ne tietyöt siellä häiritsee. Sain myös tuntemattoman kaverin peesiin ja nätisti meni. Osa autoista jopa antoi tilaa ruhtinaallisesti.![]()
SFV4S