Tere
Laittelin jo tuonne toiselle foorumille mutta hippasen lipsahti väärän tyyppiselle pohjalle. Poistin juttuni että sorivaa...
Tartteisin mun ekan mopon kanssa pikkuisen mahd jelppiä ja siksi riipustelen vähän sinnesuntänne.
Mopo on siis yamahan venture -87.
Laitan nyt kummiskin ennen kysymysvirtaa muutaman kuvan kauhistuksesta.
Muutama kuukausi sitte:
Nyte:![]()
Viimeksi muokannut: postimerkki; 21.04.2016 klo 21:05.
Muutamia kysymyksiä.
Mites. Kun tuosta on nyt muovihimleniä purettu aikalailla pois niin paino ei liene täsmää. Eli pitäskö antaa uusi paino vakuutusyhtiöön tai katsastaa hökötys uudestaan ettei virkavalta ala ahdistella enempiä kun antaa rekisteriotteen kouraan.
Jos tällaiseen moottoriin jossa ei ole 180 ast sytytysväli niin mitäs ohjelmoitavaa sytytystä mun kannattaisi ajatella.
Tarttisin myös varalle v-maxin sytytyksen ecun että mahd nokat. Saa tarjota...
Saisin vetoaluetta tulevana talvena siirrettyä ylemmäksi. Tunnustaa 71 kw olevan hieman tukkoinen tämän painoiseen pyörään (340kg papereissa).
Tässä on lisänä ilmajousitus. Etupää mielellään tarvitsee pientä ilmanpainetta niin kompuran ja jousen välissä on ilmankuivain. Onkohan joku silica täytteinen vai millainen. Mitään isoa ilmankuivain patruunaa ei oikein saa mihinkään piiloon. Toki tuon vanhan voisi avata ja puuhata silicatäytteisen itsekin...
Ei tarvitse muutoskatsastaa jos himmeleitä on riisunut pois. Lukaise tää jos epäilyttää http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0;wap2
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Kiitos Salmon tekstinpätkästä.
Ajattelin kun äkkiä reilusti yli 30 kg tosta on painoa hävinny alkuperäiseen nähden. Pitäs piruuttaan punnita.
Eli siis pakoputkisto voisi aiheuttaa päänvaivaa tienpäällä että kaasuttimien katoaminen. Ekompi tääo sentäs mitä alkuperäisesti...
Ei tuon ikäisessä edes pakoputkisto ole ongelma kunhan äänet on maltilliset. Tarkoittaa alle 106dB
Toki jos ihan pykälien mukaan mentäisi niin pakoputkimuutokset pitäisi muutoskatsastaa, mutta eipä noihin ole ainakaan omalla kohdallani ja noissa vanhoissa kiinnitetty huomiota
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Tuossa sinun tapauksessa muutosprosentti on alla 10, niin ei aiheuta toimenpiteitäAjoneuvon massan tai akselimassan muutos. Tälle ei kuitenkaan ole moottoripyörien osalta määritelty tarkkoja rajoja, homma perustuu maalaisjärjellä arviointiin siitä mikä on merkittävä muutos ja mikä ei.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Ok.
Kyl se tuolla bilteman pakoputkella aika kovaa ääntä pitää jos läppä selällään menee. Toki en ole vielä kahta kilometriä enempää ajanu. Sais nyt valot ja vilkut kiinni ja paperit kuntoon.
Jos otteessa ei ole pärrälle annettu kokonaispituutta ni sitä sit varmaan uskaltaa lisätä...
Ostin höpöhöpönetistä vilkut. 21w piti olla hehkulampulla tehoa. No eipä ole. Ottaa vajaan ampeerin virtaa. Pitäsköhän valittaa vaikka ihan periaatteesta...
Eiköhän tohon löydy kohtuu hinnalla ohjelmoitava sytytysboxi Ignitechiltä: http://www.ignitech.cz/en/
No sitten lamppu on speksattu 22 voltille. Säädettävällä virtalähteellä kokeilin.
Jammu lataa 25 A ja antaa 18 volttia kieroksilla. Eli aiva liikaa jännitettä...
Virkkailen ajovaloa. Sain jonku pyöreän löytölyhdyn onnettomalla polttimolla. Vaihtelen siihen H4 umpion. Ei ihan sovi umpio mutta pakko seo jotaki kokeilla...
Polttimon lattaliittimiä piti taivutella et sopii lyhdyn sisälle. Epäilyttävä viritelmä ja varmasti oikein kiva vaihtaa tienpäällämutta toimii.
Tutkiskelin ohjaustankon pitkät lyhyet kytkintä. Lähivalojen kärjet tuhoutuneet. Laitan vaihtokärkireleen. Lähivalojen ylimääräiseksi jäävän johdon saan näin anastettua "ryypylle".
Ja nyt "ryypylle"
![]()
Mieten etuvilkkujen kiinnitystä. Keula on täynä johtoa, letkua, relettä. Jos askartelen vilkuille näkyvän uuden kiinnikkeen sekametelisoppa hyppää silmille.
Porasin M8 pulttiin 60 mm pitkän reijän keskelle. Poistin sivuvilkun maadoituskarvan. Plussa johto pultista läpi.
Ei ollu pitkiä M8 mutuja eli on vielä kesken mut idea selvinnee.
![]()
Öljypainemittarin haluaisin laitella tähän. Ilmeisesti oikealla kyljellä olis öljyn ylipaine venttiili ja siittä saisi haaroitettua.
Näissä kun oli tota öljypaineonkelmaa ja en nyt vielä haluaisi öljypohjaa avata...
Edullista rpm mittaria kattellu. Mutta bilteman mittari taitaa olla se halvin ja säälittävin...
Hmm. Yritin kattella androidille rpm sovellusta. Äänisovellusta en huoli mutta jonkun mini uspin kautta annettava signaali voisis olla hyvä. Siihen sitte mahd lämpömittarit yms vielä.
Taija kellään olla vinkkejä...
Juu katon kooklella...
Suuttimille tai siis suutin kiskolle tarttis taivutella jonkinmoinen tuki.
Alunperin piti laittaa suuttimille letkut muttakun sopiva suutintukki sattui löytymään niin hyödynsin sen.
Ajattelin plenun alta peltiä ja se sitten painaisi vasemman ja oikean puolen suutittukkia.
Vanha kuva mutta antaa jotain ajatusta.
Imusarjan suuttimen porauksen ympärillä on siis hitsattu joutavanpäiväinen ruma levy. Mutta se varmasti leikellään talven kuluessa pois.
![]()
Vilkkujen kanssa säätäessä meni vähä enempi aikaa.
Vilkussa on kuminen jousto eikä tuo saanut maita. Paloittelin kumin sivuleikkureilla suuremalti pois ja loput poltin. Sitte putsaus ja tinasin jenkanysän ja lampun pitimen yhteen. Ja sehän laitetaan toimimaan niiku mä sen ajattelin. Vaikka pidemmän kaavan kautta prkl.
Värkkäsin toiselle sivuvilkulle saman operaation. Vaihdoin myös kirkkaammat polttimot. 21W vilkkurele sattui löytymään auton tavaratilasta.
Kahvan vilkkukytkimestä on näköjään kaivettu koskettimet veks. Että siinäki taas askartelua hetkeksi.
Tästä näköjään saa säädettyä latausjännitettä sellaseksi kö itte haluaa välillä 14-16 v.
En tienny et vanhoissa mopoissa on tämmösiä ominaisuuksia.
Venturen latauksen kytkentäkaaviota en ole vaa löytäny. Sieltä näkis et mitä tuo japanian suunnittelija on miettiny...
![]()
Kokeiltu ajella. Alkaa röpöttämään hetken ajon jälkeen. Laihensin seosta mutta ei juuri vaikuta. Manuaalinen laihennus ajosta niin mukamas auttaa. Vaikea seo vipuja käännellä nykivällä pyörällä helvetillisessä nopeudessa...![]()
Annoin ruiskulle kahdelta puolalta rpm tietoa. Toimi sen 30 sekuntia kuin unelma ja röpötys alkoi.
Nyt en ole viikkoon ehtiny kokeilla saati ihmetellä. Nyt askartelin verkkovirralla katkojalaitteen ja seurasin silmämunalla että kuulolla suuttimen tuottoa. Ei muutu mitenkään mystisen 30 sekunnin jälkeen.
Toki 50 hz vastaa sit hmm, 1500 rpm eli lavastan kokeeksi korkeammilla kieroksilla tuon sitte vielä.
Toki se voi antaa 3000 rpm tiedon myös mutta kaiken järjen mukaan 1500 rpm olisi oikein.
Suuttimien kylmäkäynistys rikastuksen osalta vaikuttaisi 1500 rpm oikealta...
Tuo rpm hommeli selvinnee eikä niin tärkeä mutta se samperin röpötys. Miksi toimii alkuunsa kuin enkeli ja sitte ei millään...