Onko tosiaan niin, että öljyt pitäisi tyhjentää sivuseisontatuella, että kaikki vanhat tulee ulos? Näin väittivät jenkkifoorumilla. Itse olen lähes aina tyhjentänyt pyörän suorassa taka pukilla.
Nyt on alla taas Ducati.
Mä lorottelen pois sivuseisontatuella ja sitten nostan vielä stongasta pyörän pystyyn (vaihde päällä niin ei ainakaan karkaa) niin on tullu loppuliruki vielä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hiukan riippuu siitä missä se tyhjennysreikä on. Kaikissa mitä mulle on vastaan tullut (ei kyllä kovin suuri otos) on ollut reikä sellaisessa paikassa että jokseenkin pystyssä pitäisi laitteen olla.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Kovasti ne väitti, että Monsterikin pitäisi mieluummin tyhjentää jalalla, mikä tuntuu hölmöltä koska proppu on mun mielestä enemmän oikealla puolella. Noh... täytyy kokeilla ensi kerralla. Tuskimpa siitä hirveästi haittaa on vaikka jokunen tilkka vanhaa öljyä koneeseen jääkin, ja ratapyöriä tuskin kukaan kallellaan tyhjentelee, koska jalka niistä harvemmin löytyy.
Nyt on alla taas Ducati.
Ei tuota asiaa varmaan ole kovin vaikeaa testata heilauttamalla sitä rätkää ja katsomalla mitä tapahtuu.
Joten ei lähdetä tekemään yksinkertaisesta asiasta liian vaikeaa...![]()
Sillä ei oo minkään valtakunnan väliä jääkö sinne koneeseen desi vai kaksi sitä vanhaa öljyä. Sitä kun jää sinne joka tapauksessa ellei mottia pura atomeiksi ja puhdistele kanavia paineilman ja liuottimen kanssa.
P.S. En tiedä miksi v*tussa yritän taas tekniikkakeskustelussa ketään neuvoa, koska ei tästä varmaan mitään hyötyä ole kenellekään ja vastauksena on varmaan taas pelkkää v*ttuilua.
Superbike #7
On täällä niitäkin lukijoita, jotka ihan oikeasti arvostaa kokeneempien kommentteja.
Välillä vaan on hiukan hankalaa tietää kuka on asiantuntija ja kuka vaan leikkii muita kiusatakseen.
Etenkin tapatalkilla selaillessa ei aina edes tiedä onko tekniikka osiossa vai paskanjauhantaa lukemassa ;)
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Öljyjä on tullut vaihdettua usein ja aina ensin ajaen kone kuumaksi. Sitten keskiseisontatuelle tai takapukille ja heti proppu auki, varomaan joutuu ettei saa tulikuumaa öljyä näpeille.
Filtteri pois ja uusi paikalleen, sipaisu öljyä tiivisteen otsapintaan.
Proppu kiinni ja sitä metallitiivistettä ei tarvitse vaihtaa joka kerta, joka kolmas kerta riittää ja propun tiukkaus näppituntumalla, momenttiin vetämällä moni kaveri on joutunut Helicoil-hommiin.
Ja sitten uudet öljyt sisään ja kone käyntiin vähäksi aikaa kun se vielä on lämmin.
Sitten seis ja odottelua ja tsekkaus öljysilmästä pinta, lisäystä tarpeen mukaan.
<p>.</p>
Joo, se 10 sentin osa kannattaa jättää vaihtamatta varsinkin kun se on suunniteltu kertakäyttöiseksi. Ite lasken tuon niin, että kun öljyt joutuu vaihtamaa n. 5 kertaa kauden aikana niin kahdessa vuodessa tuollakin säästöllä ostaa yhden ropausoluen enemmän. Oluesta tulee iloinen olo, joten pakko olla fiksua. Ja jos ostaa Lidlin tarjousolutta, jää vielä 15 senttiä tuhlattavaksi. Lisäksi suosittelen kaikille, että kun jättää tuon prikan vaihtamatta niin vetää varmuudeksi vähän tiukempaan sen propun, ettei varmasti vuoda. Myös momenttiavain on nössöille, kyllä tosimies osaa kiristää vähän isommatkin pultit ja proput tarpeeksi tiukkaan ilmankin. Jos kaikesta huolimatta on niin rimaranne, että öljyproppu tihkuttaa, suosittelen vähintään metrisen jatkovarren käyttöä propun kiristämisessä.
Superbike #7
Eiköhän se oo siitä monesti kiinni ettei hyllyssä oo moista uutta prikkaa heittää. Sitten kun niitä muistaa ostaa joskus niin ostaa sitten 10 kerralla niin riittää hetkeksi. Samalla oon vedelly ite kyl 10 viime kertaa, mut momentti onkin maltillinen ja varmistuslanka huojentaa mieltä.
TOSI mies käyttää samaa kuparista ja hehkuttaa sen välillä. ;-D
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
No juurikin näin se on, kun sen vaihdon tekee perusmotoristi ehkä sen kaksi kertaa kaudessa.
Ja sitten kun öljyt ja filtterit ostaa, niin juuri silloin ei ole muistissa prikan koko. Tästä on kysymys.
Mut jos se prikka on alumiinia, vähän vaikea hehkuttaa, sulaa hetkessä koko prikka.
Ja jos öljyt vaihdattaa merkkiliikkeessä, maksaa uudesta prikasta euron, kun alle eurolla ei saa mitään, ja vanhasta prikasta joutuu maksamaan toisen euron jätteen hävitysmaksua.![]()
Viimeksi muokannut: M58; 14.04.2016 klo 15:43.
<p>.</p>
Ettei leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä maistu vai?.
Ehkä sitä lunta ei niin pahasti tupaan tulekaan, kun keskitytään tuolla tavalla olennaiseen, siinä
mistä on kyse.... ja jokainen voi sitten arpoa omalla kohdalleen tuohonkin osioon yksiselitteisen
nollan tai ykkösen ihan oman maun mukaan.
"Pientä pelivaraa" ilmaisussa siellä, missä se on täysin mahdollista... jopa suotavaa.....
ei ajata niin helposti sille tielle, jossa tulee helposti ja huomaamattaan kumonneeksi
pari lausetta aiemmin ehdottomana hegemoniana esittämänsä "osatotuuden"..
Helpostihan siinä "asiantuntijastatus" luiskahtaa savolaisen torikauppiaan suuntaan....,
mutta kuka on luvannut pelkkää helppoa elämää ja pikkupoikamaista ihailua kenellekään.... ihan ilmatteeks.
Noloin tilannehan olisi lopulta se, että löytäisi itsensä "vastaamalla kysymyksin"......
kuten armoitetut profeetat, joiden ei pitkiin aikoihin ole enää tarvinnut oman hyvinvointinsa
turvaamiseksi "opettaa" ketään![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Käsi ylös. Oletteko koskaan kosketelleet moottorin osia suoraan koneesta? Siis puretusta tai huollosta olevasta?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Aika mielenkiintoinen kysymyksenasettelu, fetissi hommia?
Mitenpä sitä huollat jos et koskettele.![]()
Kawasaki ER-5 -97
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.