Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Mietin tässä, voiko/ saako/ kannataako laittaa kypärää myyntiin, siinä on yhden kädestä putoamisen seurauksena kolhu. Ei harmittais niin paljoa, jos kyse olis vanhasta kypärästä, mutta kun se on yhden kesän kyytiläisellä käytössä ollut Schubertin S1...muuten aivan hajuton ja tosi siisti ja ei ole enää käyttöä itsellä, joten turhaan sitä varastoin enää montaa vuotta lisää.
    Haluaako semmosta ostaa kukaan? Yritän laittaa tähän kuvan, jos siitä voi mitään sanoa.
  2. #2
    Poistettu
    No jos satuit talon harjalle olemaan kun kädestä lipesi, niin kypärä on entinen. Maali/lakkavaurio ei merkkaa mitään. Iskunvaimennus perustuu kuoren ja pään välissä olevaan vaahtomaiseen muoviin ja sen periksi antamiseen iskussa kun pää on sisässä.
  3. #3
    Mulla tipahti asvalttiin Shoei GT-Air viime syksynä kauden päättäjäisiksi ja otti kunnon kimmokkeen. Yiritn ruinata vakuutuksesta uuden, mutteivat lämmenneet. Kyselin myös kypärän myyneestä liikkeestä, mutta olivat myös sitä mieltä ettei meinaa mitään. Liikkeessä olivat juuri edellisenä päivänä testanneet kuitukypärän kestävyyttä heittämällä täysiä betonilattiaan. Aika monta kertaa piti kuulemma paiskata voimalla lattiaan ennen kuin alkoi antamaan periksi
    BMW K1200rs
  4. #4
    Pilkoin tuossa viime keväänä vanhan ja ihan liian kauan käytetyn kuitu-HJC:n, juuri tämän ikiaikaisen kalajutun vuoksi.
    Ko potta on pudonnut toistakymmentä kertaa pyörän päältä assulle, olen kaatunut se päässä muutaman kerran. Leukaosasta puuttui maalia kun se säästi leukani soratiellä liukuessa. Muutamasta putoamiskolhusta oli maali irti myös.
    Avattuna:
    - kuidussa ei silmin havaittavia vaurioita.
    - kuidussa ei sormituntumalla erottanut jäykkyyseroja kolhittujen ja kolhimattomien paikkojen välillä.
    - styroksissa ei ollut vaurioita, pl naarmut jotka syntyi kuorta irroittaessa.
    Tuskin se styroxi oli joustavuudeltaan enää kelvollista, eiköhän sieltä ole pehmentimet haihtuneet jo vuosia sitten, mutta mitään viitettä pudotteluvaurioihin ei näkynyt.
    Koitin myös repiä sitä styroxia käsin, josko siellä joku piilevä halkeama olisi. Ei antautunut.
    Eli eiköhän kypärän vaihtokunto pudotuksen jälkeen kuulu samaan koriin sen kanssa että pyörän painopiste laskee kun kuski nousee seisomaan.
  5. #5
  6. #6
  7. #7
  8. #8
    Jaaha, kuvista tulikin näppärästi postimerkin kokoisia!
    Putosi pyörän korkeudelta asfalttiin, ja tuossa on vajaan sentin halkaisijaltaan lommo, sen lisäksi maali halkeillut ja vähän irti. Luultavasti lähtee helposti lohkeilemaan lisää. Njäh. Kai sen sitten voi koittaa myydä, en minäkään usko että sen turvallisuusominaisuudet tuosta ovat kärsineet, ulkonäkö tosin. Ottaa päähän että sinne meni monta sataa euroa...elämä on.
  9. #9
    Kuvista on kyllä tosi vaikea sanoa. Ensimmäinen ja kolmas kuva näyttää pahoilta, mutta toisesta taas tulee mieleen etteihän siinä ole mitään muuta kuin kosmeettinen virhe. Jos nuo pitkät viirut kolmannessa kuvassa ovat merkkejä siitä että kypärän pinnoite on lohjennut tai haljennut laajalti pistemäisen kolhun ympäriltä, niin silloin isku on kyllä ollut melkoisen kova, enkä itse sitä käyttäisi. Mutta tosiaan vaikea sanoa, kuvat vääristävät niin pahasti.
  10. #10
    Lainaa SatuM kirjoitti Katso viesti
    Jaaha, kuvista tulikin näppärästi postimerkin kokoisia!
    Putosi pyörän korkeudelta asfalttiin, ja tuossa on vajaan sentin halkaisijaltaan lommo, sen lisäksi maali halkeillut ja vähän irti. Luultavasti lähtee helposti lohkeilemaan lisää. Njäh. Kai sen sitten voi koittaa myydä, en minäkään usko että sen turvallisuusominaisuudet tuosta ovat kärsineet, ulkonäkö tosin. Ottaa päähän että sinne meni monta sataa euroa...elämä on.
    Kuvat aukeavat isoksi kun niitä klikkaa. Mutta jos siinä on oikeasti "klommo" eikä vaan maali lohjennut, niin en käyttäisi. Se klommo tarkoittaa käytännössä sitä, että kuitumateriaalin hartsivalu on rikkoutunut eikä enää siltä kohdalta suojaa.
  11. #11
    Mikään ei oo niin varma kuin epävarma. Omasta mielestä ainakin jos kypärän kunto vähänkin epäilyttää niin eipä siihen silloin voi luottaa.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  12. #12
    Jollekulle varaosiksi, tai siiten vain kylmän rauhallisesti heität menemään.
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
  13. #13
    Pistä noiden särökuvien kanssa myyntiin. Joku ei suostu tuota päähänsä pistä,mään, joku toinen saattaa tuon jollain hinnalla ostaa.

    Nyt jos joku kokee mun puhuvan jaskaa niin korjatkoon, mutta: kypärän tehtävä on suojata aivoja ja tuon tehtävän tekee se styroksi/mikäikinäfylli kypärän sisällä. Lujitemuovikuoren tehtävä taasen on suojata/pitää kasassa sitä styroksia. Sitä kuorta pitää kasassa nimenomaan se lujite (eli lasi-, hiili- tai aramidikuitu tai vastaava) eikä maali tai lakka. Jos skraadu on niin syvä, että sieltä törröttä (katkenneita) kuituja tai lommokohta tuntuu sormen alla pehmeältä niin tuuttaisin potan roskiin. Jos kyse on vaan kosmeettisesta vauriosta maalipinnassa niin pistäisin päähäni.

    Lujittamattomien muovikypärien kanssa olisin ehkä vähän arempi kolhuille.

    Aina jos olen itse epäillyt omia turvavarusteitani (siis mopoillessä, höhöhö) olen hommannut paremmat, kivempi ajella..

    Edit. No Raaserihan sen tuossa jo kirjoittikin.. Saunasilmät ei erottanu.
  14. #14
    Netistä löytyy video, jossa Arain edustaja sanoo että kypärä putoaa tuollaiselta korkeudelta maahan TYHJÄNÄ, niin vauriot on vain kosmeettisia. Jos taas kypärän sisällä sattuu pudotuksen aikana olemaan ihmisen pää, niin tällöin ne iskua vaimetavat rakenteet yleensä vaurioituvat kun tekevät tehtäväänsä.
    CBF600SA ==> CBF1000FA
  15. #15
    Miettikääpä vaan, kuinka paljon kypärään kohdistuu iskuja, kun se päässä jysähdellään katuun ja liutaan ympäriinsä pää kimpoillen kadusta ja vastaan tulevista ajoneuvoista. Tämän takia kunnollisten kypärien kuoret ovat joustavia, eivätkä menetä suojaavuuttaan yhdestä iskusta.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  16. #16
    jokainen itse on vastuussa omastaan päänupistaan...itse en laittaisi penniäkään tuohon kypärään kiinni jos omasta turvallisuudesta kiinni...mutta jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee...
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  17. #17
    Lainaa santerik kirjoitti Katso viesti
    Pistä noiden särökuvien kanssa myyntiin. Joku ei suostu tuota päähänsä pistä,mään, joku toinen saattaa tuon jollain hinnalla ostaa.
    Ääni tälle. Kohan et piilottele myynti-ilmossa mitään, vastuu on ostajalla. Kieltämättä itse en moista pottaa ostaisi, mutta sullehan se on voittoa, vaikka saisit siitä vaan esim. puolet uuden visiirin hinnasta. Ja kuten edellisistä kommenteista käy hyvin ilmi, kuitukypärässä kyseessä on hyvin suurella todennäköisyydellä vain kosmeettiset vauriot. Rehellisen myynti-ilmoituksen tekemällä et häviä mitään, et edes yöuniasi.
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  18. #18
    Lainaa Shoeiman kirjoitti Katso viesti
    Netistä löytyy video, jossa Arain edustaja sanoo että kypärä putoaa tuollaiselta korkeudelta maahan TYHJÄNÄ, niin vauriot on vain kosmeettisia. Jos taas kypärän sisällä sattuu pudotuksen aikana olemaan ihmisen pää, niin tällöin ne iskua vaimetavat rakenteet yleensä vaurioituvat kun tekevät tehtäväänsä.
    Olen hyvin samoilla linjoilla. Älä käytä enää kypärää joka on ollut onnettomuuden aikana päässä ja saanut iskun.

    Tyhjän kypärän kolhut riippuu sitten paljon tsägästä. Joku halpa markettikypärä voi kestää viisikin puhdotusta, eikä jo lähtökohtaisesti heikko turvallisuus muutu olellisesti huonommaksi.

    Mutta olen myös nähnyt kalliin hiilikuitukypärän, jossa oli yhden tyhjänä tippumisen jälkeen golfpallon kokoinen pehmeä kohta. Fyllit siinä oli tietysti edelleen kondiksessa, mutta pintajännitys lienee ollut samaa luokkaa ku kananmunassa johon on porattu millin reikä.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  19. #19
    Miikam: homma futaa kuten kirjoitit, mutta kyse on enemmänkin siitä, että ne komposiittikypärien lujitteet pitävät kypärää nipussa ja potta ei leviä ekasta iskusta vrt. vanhemmta muovipotat. Lisäksi lujitteet jakavat iskusta tullutta energiaa laajemmalle. Eli materiaaleissa ei välttämättä ole mitään "joustavampaa". Toki nuo lujitteet materiaaliominaisuuksiltaan huomattavasti erilaisia kuin mukaan sotkettu muovi..

    Ja em. syystä tuo kananmunavertaus on vähän ontuva mutta toki jos kypärässä on pehmeä kohta ja se edellä kenttään niin se kohta tuskin toimii kypärävalmistajan tarkoittamalla tavalla.

    Pintajännityksestä olisin modernin komposiittikypärän kanssa huolissani pääsiasassa silloin, jos pannutan korkealla sillalla ja liun siitä alla olevaan veteen..
  20. #20
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Kypärää koputtelemalla saa aika hyvin selvitettyä onko kuoressa/pehmusteessa jotain vikaa. Ääni muuttuu aika selvästi vian kohdalta.
    Superbike #7
  21. #21
    Kädetön kääntyilijä
    Liittyi Sep 2008
    Varsinais-suomi
    MotOrg ry jäsen
    Omaan silmään tuo kolhu näyttäisi olevan ilmanohjaimen muoviosassa, ei itse kypärän kuoressa, vai olenko vain sokea
    Husqvarna Norden 901 -22
    ex. Ducati 749 -06
    ex. CBR 900RR -01
    ex. CBR 900RR -96
    ex. GSX750F -02
  22. #22
    Kyllä se ihan maalissa on, ei muoviosassa. Kuvat vain on huonot, äärimmäisen vaikea kuvata kiiltävän mustaa pintaa läheltä.
    Kiitos kommenteista, pistää miettimään nyt monelta kantilta. Kuten miksi ihmeessä en laittanut tätä matkavakuutukseen silloin, mutta luulen kyllä että sinne kolhu on liian pieni jotta olisivat korvanneet uutta.
  23. #23
    SatuM: Sä voit saada tuosta klommosesta potasta korkeitaan parin kaljan hinnan, senkin vain hyvällä tuurilla. Tehdäänkö palvelus kaikille motoristeille ja sovitaan että mä tarjoon sulle ne kaljat ja sä istutat tuohon ruukkuun vaikka annasilmän? Silloin kaikilla on hyvä mieli, eikä kukaan joudu ajelemaan tollanen "pommi" päässään.

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  24. #24
    Olinpa kerran Itä-Suomessa kaupoilla ja sovittelin kypärää, ei ne julmetut tatit vaan jotenkaan istunut. Myyjä vinkkasi tekemään niinkuin "kaikki muutkin", eli ostaa pienemmän kuorikoon ja paukuttaa sisukset sopiviksi vasaralla...
    "En mää *täss syyllist kaipaa yhtikäs, Lahtist ja konekiväärii mää kaipasin"

    Clutch - The Regulator
  25. #25
    Lainaa Järkäle kirjoitti Katso viesti
    Olinpa kerran Itä-Suomessa kaupoilla ja sovittelin kypärää, ei ne julmetut tatit vaan jotenkaan istunut. Myyjä vinkkasi tekemään niinkuin "kaikki muutkin", eli ostaa pienemmän kuorikoon ja paukuttaa sisukset sopiviksi vasaralla...
    No miten kävi? särkeekö päätä? itsellä ei muuten enää väliä kun muksut ja vaimot on niin ulkonäkö on toissijaista.
    KTM 690SM
  26. #26
    Lainaa Calypso kirjoitti Katso viesti
    No miten kävi? särkeekö päätä? itsellä ei muuten enää väliä kun muksut ja vaimot on niin ulkonäkö on toissijaista.
    Kaupat tehtiin e-hyväksymättömästä kohtuu tylynäköisestä päähineestä, istui hyvin enkä edes tarvinnut vasaraa sen kanssa. Päätä ei säre, työvkloppu niin ei voi kupitella.
    "En mää *täss syyllist kaipaa yhtikäs, Lahtist ja konekiväärii mää kaipasin"

    Clutch - The Regulator
  27.  
  28. #27
    Lainaa Järkäle kirjoitti Katso viesti
    Kaupat tehtiin e-hyväksymättömästä kohtuu tylynäköisestä päähineestä, istui hyvin enkä edes tarvinnut vasaraa sen kanssa. Päätä ei säre, työvkloppu niin ei voi kupitella.
    Mahdettiiko tässä epäillä päänsärkyä, koska oli vasaralla naputeltu pää oikean muotoiseksi kypärään
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...