Viimeksi muokannut: rikugien; 09.04.2016 klo 12:57.
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Voisiko startin vapaakytkinlaakeri/välitysratas/mekanismi (tai mikä se on nimeltään?) olla juntturassa?
En oikein usko että mikään keinuvipu tms. pääsisi "putoamaan" paikoiltaan, nokkaketju tuskin myös.
Viimeksi muokannut: collikka; 09.04.2016 klo 16:53.
juuri nyt pyörätön
Ja jos sitten raportoisit tähän ketjuun mitä löytyi![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Raportoin, toki. DOHC kone, joten keinuvipuja ei taida olla. Katsotaan, hommaanko jonkun toisen sotaratsun kesän ajaksi. Talvella on aikaa laitella mopoja. Nyt pitää päästä ajamaan.
Itse epäilen kyllä ketjunkiristintä tai laahainta. Kiinnostaa tuo sen verran, että selvittää pitää. Ihme juttu.
Nyt mökillä juttelen Herra Sandelsin kanssa. Kiitos kaikille kiinnostuneille. Palataan!
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Kyllä siittä keinuvivut löytyy ei liity mitenkään siihen että on doch. Ei muuta ku venttiilikoppa irti niin selviää jo paljon.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
minkälaisella voimalla sieltä kampuran päästä "jakarilla" on yritetty pyörittää... ?
nääs onko se kone ihan oikeasti juntturissa vai vain todettu kun ei kevyesti vääntämällä pyöri?
juuri nyt pyörätön
Tämä osui oikeaanVenttiilikoppa nyt irti. Kakkossylinterin pakopuolen keinuvipu irronnut.
Pystyykö tuon koneistamo liittämään nokka-akseliin kiinni vai onko nokka-akseli uusissa?
Edit: Keinuvipu ei tietenkään ole nokassa kiinni, vaan siellä alempana. Kai tuon vaihto onnistuu konetta irrottamatta?
Täytyy kokeilla
Viimeksi muokannut: rikugien; 11.04.2016 klo 12:14.
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Nokka-akseli irti niin pitäisi onnistua. Ja kun sitä nokkaa irroittelet niin laita se nokkaketju jollain kiinni ettei pääse alakerrasta luiskahtamaan pois paikoiltaan.
ja suosittelen lämpimästi kunnollisen momenttiavaimen käyttöä kasausvaiheessa![]()
Tuolla osastolla on aika pienet kiristysmomentit ja helposti saa kierteet porsimaan.
Vaihda myös venttiilikopan kiinnityspultteihin uudet tiivisteet. Vanhoilla tiivisteillä kasatessa se pultti pääsee pohjaamaan ja se on taas riks raks ja kierteet rikki
Viimeksi muokannut: Salmon; 11.04.2016 klo 12:28.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Kyllä sieltä kannattaa keinuvipuakseli vetää pois. Ei välttämättä tarvi nokka akselia edes irrottaa, mutta miten se voi olla pois sieltä akselilta, jos akseli on ehjä ja paikoillaan?
Pois paikaltaan lähtö
I/Ö koneen Ns nappikannen normali vaivoja
(ruuvikanen seuraja on ei niin helposti sitä tee)
keinu vipujen välissä on hentoinen jousi
mikä sitten kyljellen kopsutuksessa on antanut sen verran periksi että keinuvipu
likahtaa sivu suunassa keinuvipu akselia pitkin pois paikaltaan
(voi saada paikallen jopa ilman mitään ventili koneiston purkamista
"siis jos vipu on ehjä eikä tarvitse vaihtaa" sopivasti kääntämällä koneta)
jos yhtään virteää niin ne väli jouset olan yli ja tilalle holkit
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Ruuvisäätö siinä on.
Edit: Ja eikös nuo kaikki 750 äffät oo ruuvisäädöllä. Taitaa olla nappikannet ärräpyörien juttuja.
Viimeksi muokannut: woke; 11.04.2016 klo 16:23.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Niin aivan kuten kirjoitin "Jos toi on seiskapuolikas ähvä ja vuosiaan -89, niin ei ole ainakaan tehtaalta lähteny nappikannella" .Tapausta, kun en tiedä ei voi varmasti väittää ettei vois olla vaikka jotain muuta.
Kuitenkin kasiysistä tähänpäivään on jo senverran matkaa, ettei alkuperäsistä osista ole mukana enää välttämäti paljonkaan.
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Jatkan tätä vielä senverran, että täytyyhän siellä jotakin vikaa olla, jos keinu on irti, niinkuin potilas tässä kirjoittaa.
"Venttiilikoppa nyt irti. Kakkossylinterin pakopuolen keinuvipu irronnut"
Ellei se vika ole akselissa, niin keinuvipu täytyy olla halki, tai sitten se ei ole irti, eiks niin?
Yritän vähän vielä selvittää. 2-sylinterin pakopuolen keinuvipu on kiinni keinuvipujen akselissa, joka on yhteinen 1- ja 2-sylinterien pakopuolen kahdelle keinuvivulle.
Keinuvipu kiinnittyy akselille siten, että vipurungossa on ikään kuin hylsy, jonka läpi akseli menee.
Tästä hylsystä loput keinuvivusta on murtunut irti. Liitteenä pari kuvaa.
Häynesin mukaan keinuvivun saa vaihdettua helposti: Akseli lähtee sivulle vetämällä ulos. Sille on oma tulppa ulosvetoa varten kannen vasemmassa kyljessä. Mutta näyttää tosiaan sille, että nokka-akseli pitää irrottaa tuon akselin kiinnitysruuvin takia.
Silti jäi vielä ongelmaa. Ei pyöri kone edelleenkään kuin vähän matkaa, enkä uskalla enää kovempaa yrittää. Olisiko jossain tosiaan bensaa/öljyä ahdistamassa? Öljyt pudottelin jo kerran pois ja normaaleilta vaikuttivat. Samoin ketjunkiristimen otin irti, otin oikeaoppisesti esijännityksen pois ja asensin takaisin. Mitenhän tuon saisi selviteltyä?
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
autz...
älä pyörittele sitä nyt yhtään enempää...
siel on nyt joku syy miks toi keinuvipu on katkennut,eli melkeinpä ainoa syy voi olla että ketju on päässyt jollain pirunilveellä hyppäämään ja jako on nyt sekaisin ja venttiilit ottaa kiinni mäntään ,mikä on sitten katkaissut ton kiikunja estää moottoria pyörimästä täyttä kierrosta
pyörittelemällä saat nyt aikaan vaan lisää hajonneita osia...
katoin että se on ruuvisäätöinen kone, kierrä kaikki venttilinsäätöruuvit auki ja koita pyöriikö sitten ympäri asti, ja jos pyörii niin tarkista jakoketjun ajoitusmerkit...![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Onkos nuo katkenneen kiikun kohdan venat nyt kiinni? siis onko lukkolautaset yhtä ylhäällä kuin muissa kiinni olevissa? Kuva voi hämätä, mutta näyttää kuin toinen olisi syvemmällä.
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Koko moottorilla on ajettu alle 5000 km ammattilaisella teetetyn konerempan jälkeen muutaman vuoden aikana. Rempassa vaihdettu nokka-akselit, kaikki tiivistesarjat, kaasarit synkattu, venttiilit säädetty ja sen jälkeen vielä penkitetty. Öljyt ja suodatin sekä tulpat vaihdettu joka kauden alussa vaikka kilometrit ei vaatisikaan. Samoin ilmanputsari tsekattu. Käytetty 98 bensaa. Moottori on toiminut ajossa virheettömästi ja sivuääniä ei ole ollut.
En teidän kaikkien avustuksellanne keksi tähän koko hommaan nyt mitään muuta syytä kuin:
Ketju on hypännyt tuossa kaadossa.
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Muita mahdolisuuksia
keinu vipu tärhtänyt
kaatuessa pois paikaltaan ja
jumittunut käynistely yrityksissä katkennut
(onhan myös mahdolista että kaatuminen ja vika eivät liity toisiinsa mitenkään)
jos ei pyöri tulpat irotettuna niin kse ei ole liiasta bensasta sylinterissä,
tosiaan säätö ruuvit auki ja varovasti käänttä konetta sen mitä kääntyy suuntaansa
ja vaikka pitkällä ruuvi meisselillä tms kokeilee tulpan reiästä mitkä männät on ylhäällä kun topaa
sitten tarkistelee niiden vantiilien toiminnan
jos nokat ottaa irti ja tulpat pois niin pitäisi pyöriä
(pitää vaan ketjun niin että ei mene myttyyn alas estämään pyörimistä) kannatta tarkista myös siitä ketjun kolosta sen alapää että siellä ei ole mitään ylimääräistä irto tavaraa ketjun ja rataan välissä)
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Ketjuhan on muistakseni kohdallaan, kun ketjupyörien viivat ovat vaakatasossa tiivistepinnan kanssa ja kampiakselin T-merkki rungon viivan kanssa tasan ja ykkössylinterin pakoventtiilit??? säädettävissä.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Muuten oikein, mutta kun nokka-akselien päissä olevat kolot/urat osoittaa toisistaan pois päin tiivistepinnan myötäisesti, on ykkösen imu- ja pakoventtiilit säädettävissä. Ja taitaa olla myös kakkosen pako ja kolmosen imu tai sitten just toisin päin. No ainakin ykkösen molemmat on. Ja silloin kun ne kolot osoittaa toisiaan päin on taas nelosen imu- ja pako sekä kolmosen pako ja kakkosen imu säädettävissä
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Eikö se ole merkeistä helppo todeta onko jako sekaisin. Luulisin että on jonka seurauksena venttiili ei ole päässyt aukeamaan ja keinuvipu mennyt poikki.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi