Onko muilla kokemuksia Metzelerin Z8 renkaista. Mä olen ihmetellut aaltomaista värinää jota aluksi epäilin boxerin koneesta lähteväksi mutta nyt huomasin myös eri forumeilla pannariporukoiden kommentoivan samaa ilmiötä?
Minulla on tsetkasit, mutta vasta pari-kolme tuhatta km ajettuna. Pyörä ei tosin ole bokseri- vaan rivikoneella. En ole huomannut mitään erityistä noissa kumeissa, mutta merkistä/rengastyypistä (ja pyörämallista) riippumatta, jos rengas on esmes väärien paineiden takia päässyt kulumaan epätasaiseksi (eturengas?), niin pientä värinää saattaa havaita (joissakin nopeuksissa) ohjaustangossa. Mielestäni ei siis tietyn merkin ongelma, vaan ainakin omalla kohdallani "vian aiheuttaja" on löytynyt peiliin katsomalla. Oon helvetin laiska tarkistamaan rengaspaineet säännöllisesti...![]()
MAD (mean absolute deviation)
Tuttu huoltomies totesi noiden olevan aika tarkkoja rengaspaineista, muuten kuluvat epätasaisiksi. Itsellä BMW R nineT:ssa on Z8:t alla, mutta kokemusta on vasta vajaa 3000 km, eli ei ole vielä mitään ihmeempää kulumaa edes havaittavissa (tosin paineita tulee tarkisteltua aika tiheään noiden sisäkumien takia).
BMW R nineT
Tarinoita: Alppihullun päiväkirja
Videoita: http://www.youtube.com/user/Alppihullu/videos
AT-BA-BE-CH-CZ-DE-DK-EE-ES-FI-FR-GR-HR-HU-IT-LI-LT-LU-LV-MC-ME-NO-PL-RO-RS-SE-SK-SLO-TH
Onko kokemuksia raadille jo kerääntynyt tuosta Z8:sta, tuollaiset on nykyisessä FJR:ssä 2015 ensiasennusrenkaina, ensimmäiset minulla. Näillä menty sellaiset nyt 5 000 km, eikä sanottavasti ole kuluneet vielä, kun pitäisi lähteä reissuun 6-8 tkm, jotain, että miten kestänevät matka-ajoa kaksipäällä ja täydellä kuormalla. Aiemmilla FJR:llä olen aina noilla Z4-Z6:lla mennyt sellaista 15 - 18 tkm takarenkaalla ja eturenkaalla sitten aina yli 20 tkm. Paineet olen pitänyt 3,0-3,5 bar vähän tilanteen mukaan. Ei vaan kehtaisi vielä (turhaan) vaihtaa, vaikka tuolla uusi rengas varastossa nyt olisikin.
Kiitos!
Minulla Z8:t Deauvillen alla. Nyt tulee 15 tkm täyteen, kai noilla vielä parituhatta päästelee, kuviota jäljellä ehkä pari milliä takarenkaassa. Mezelerin ongelma kuulemma on se, että loppu renkaalle tulee varsin nopeasti, alkavat kudokset keskeltä näkyä. Ei ole keskellä rengasta minkäänlaista uraa, joten vaikea arvioida todellista kuluneisuutta.
F800st ja nyt ajettu n. 17500.
Kulunut tasaisesti, joskin takarenkaassa tasainen alue. Veikkaisin, että parisen tuhatta vielä ajaa, max. 5. Ei huomattavaa tärinää, mutta menty aika huolella suosituspaineissa.
pian tuleva - Victory Hardball
pian ex - BMW F800ST
Mulla samat renkaat Trumpassa. Mitä paineita olette käyttäneet? Jotenkin Misukoiden jälkeen Trumppa muuttui epävakaammaksi noilla Metukoilla?
Yamaha FJ 1100 -85
Honda CBR 1000 -91
Honda CBR 1000 -98
Honda CBR 1100 Blackbird -00
Triumph Sprint 1050 ST -06
Triumph Tiger 1050 SE -11
Minulla oli 2012 Roadtec Z8 Interact VFR1200:ssa. Kului omituisesti siten että toiselle puolelle tuli harjanne ja toiselta puolelta oli pyöreä. Jäi siksi vähän huono maku. Nyttemmin olen käyttänyt Michelin Pilot Power 3:ia, joihin olen ollut tyytyväinen.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
Moto Guzzi California EV Touring
Noin 10 tkm nyt ajettu noilla Bladella - hankin matka-ajoon Euroopan reissun vuoksi. Takarengas kuluu tosi tasaisesti, mutta etuseen kului aika nopsaa keskelle tasainen kohta ja toinen puoli etusesta alkoi kulua aaltomaisesti kulutuspinnan muiotoa mukaillen. Paineita on ollu sopivasti.
Ihan hyvät kumit. Pintaa on vielä jäljellä vajaa 1/3 takana ja edessä hiukan enemmän, mutta kulunut epätasainen muoto edessä vie etukumin vaihtoon samalla kun takanen loppuu.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Oletteko katsoneet missä Z8:nne on valmistettu? Katsoin juuri työkaverin uusia Z6:ia ja olivat Made in China.
Tiesin kyllä Pirellin (ja näin ollen myös Metzelerin) omistuksen siirtyneen kiinalaisille, mutta jotenkin ajattelin että mp-renkaat kuitenkin vielä tehtäisiin Euroopassa. Toki eihän tuo välttämättä korreloi laatuun, mutta kuitenkin hieman epäilyttää.
Pyöriä vuosien aikana viitisenkymmentä
Mulla oli FJR:ssä sama juttu muutama vuosi sitten! Ja renkaat olivat uudet. Se aaltomainen värinä tietyllä kierrosalueella ärsytti niin paljon, että mun ja Metzelerin vuosia kestänyt suhde katkesi (olin aikaisemmin käyttänyt Z6:sta). Ihme juttu, mulle ei koskaan oikein auennut, mikä sen värinän niissä renkaissa loppujen lopuksi aiheutti. Joku koneen ja renkaiden tärinän yhteisvaikutus?
Yamaha FJR1300A -13, BMW R1200GS -09 ja BMW F650GS -01
Ei toiminut Yamaha TDM 900, Z6 toimi tosi hyvin
![]()