Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Ostin viikko sit ensimmäisen pyöräni ja alkuhuumassa ei tullut renkaita kovin tarkasti katsottua.
    Tänään huomasin et eturengas on vasemmalta kyljeltä melkein sliksi ja renkaassa tuntuu ihan selvä hyppy.
    En kyllä ajaessa huomaa et pyörä kampeasi tai kulkis vasemmalle kallellaan.
    Mikä vois olla vialla?
    Yamaha YZF600R Thundercat -97
  2. #2
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa HenkkaR kirjoitti Katso viesti
    Ostin viikko sit ensimmäisen pyöräni ja alkuhuumassa ei tullut renkaita kovin tarkasti katsottua.
    Tänään huomasin et eturengas on vasemmalta kyljeltä melkein sliksi ja renkaassa tuntuu ihan selvä hyppy.
    En kyllä ajaessa huomaa et pyörä kampeasi tai kulkis vasemmalle kallellaan.
    Mikä vois olla vialla?
    Onko silllä pyörällä käyty radalla? Silloin voi renkaan toinen laita olla täysin kulunut...
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  3. #3
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Onko silllä pyörällä käyty radalla? Silloin voi renkaan toinen laita olla täysin kulunut...
    Kuva kertoo näissä paljon enempi kuin sanat, eli semmosesta olis apua.
    Superbike #7
  4. #4
    Eikös nuo kummit suoraa tietää ajaessa aina kulu enempi vasemmalta? (Ainakin Suomessa)
  5. #5
    Ainakin mulla vasen syrjä kuluu vähän enemmän kuin oikea, etenkin edessä. Johtuisko tien keskimääräisestä kallistuksesta. Kuluminen on kaarteissa paljon voimakkaampaa, joten mutkapätkillä ero korostunee.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  6. #6
    Oma etukumi kulunut "pykälälle" molemminpuolin, ja tavallaan myös hieman kantikkaaksi.
    Huolsin just etupumput ja huomasin ohjainlaakerin olevan selvästi vaihtokunnossa, melkoinen pykälä keskikohdalla ja siitä kun alkoi kääntämään niin oikeastaan jopa muljahti pykälästä ohi.
    Paljonko tuo sitten vaikuttaa kumin kulumiseen, viisaammat voinevat tarkentaa.
    Älä korjaa ehjää....
  7. #7
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Ainakin mulla vasen syrjä kuluu vähän enemmän kuin oikea, etenkin edessä. Johtuisko tien keskimääräisestä kallistuksesta. Kuluminen on kaarteissa paljon voimakkaampaa, joten mutkapätkillä ero korostunee.
    Tuo että renkaan vasen laita kuluu enemmän johtuu siitä että se joutuu kulkemaan pidemmän matkan koska vasemmalle kääntyvät mutkat ajetaan ulkokaarteessa.
    Epätasainen kuluminen voi kyllä johtua liian alhaisista rengaspainestakin.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  8. #8
    Kouluttaja, emeritusylläpitäjä massajaska:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Apr 2013
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa HenkkaR kirjoitti Katso viesti
    Tänään huomasin et eturengas on vasemmalta kyljeltä melkein sliksi ja renkaassa tuntuu ihan selvä hyppy.
    En kyllä ajaessa huomaa et pyörä kampeasi tai kulkis vasemmalle kallellaan.
    Mikä vois olla vialla?
    Onko se rengas muuten "loppuun ajettu"? Mun mielestä uutta rengasta tilalle ja katso kesän jälkeen miten on kulunut, jos ei kerran mitään kummempaa ajaessa tunnu.
    Näköjään aina nenällään...
    KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
    ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
    ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
    ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
  9. #9
    Uus rengas eteen ja pyörä on ihan erillainen taas. Aina ne mulla on kulunu vasemmasta reunasta enemmä ilman rataakin.
    Viimeksi muokannut: Calypso; 10.04.2016 klo 13:24.
    KTM 690SM
  10. #10
    Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
    Tuo että renkaan vasen laita kuluu enemmän johtuu siitä että se joutuu kulkemaan pidemmän matkan koska vasemmalle kääntyvät mutkat ajetaan ulkokaarteessa.
    Epätasainen kuluminen voi kyllä johtua liian alhaisista rengaspainestakin.
    Näkökulma se on tämäkin, toki aika kaukaa haettu.
  11. #11
    Ainakin jos kuluu sellain että osa pinnasta tulee sellaiseksi "sahalaidaksi", niin liian alhaiset regas paineet silloin..
    Ja nyt ei ole ihme että rengas "sulaa" kun katsoo tuota asfaltin pintaa, kuinka karhea se on..
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  12. #12
    kannattaisi katsoa niitä etupumppuja hieman sillä silmällä
  13. #13
    Otin nyt kuvan renkaasta.
    Kulunut epätasaisesti et välillä on enemmän pintaa.
    Yamaha YZF600R Thundercat -97
  14. #14
    Enempi taitaa olla muutamien renkaiden ominaisuus. Riippuu aika paljon mikä on renkaan kuvio, pääpiirteissään. Jos on kuvion päärakenne #palakuvio#, kuten Battlaxissa, kuluu aalloille tai toispuoleiksi. Mutta jos kuvio on pitkittäisiä viiruja, kuluminen on vähäisempää. No tästä tietysti jollakin taas ihan eri näkemys, mutta oman kokemuksen mukaan näin on.
    Viimeksi muokannut: 57pannu; 10.04.2016 klo 13:21.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  15. #15
    Lainaa 57pannu kirjoitti Katso viesti
    Enempi taitaa olla muutamien renkaiden ominaisuus. Riippuu aika plajon mikä on renkaan kuvio, pääpiirteissään. Jos on kuvion päärakenne #palakuvio#, kuten Battlaxissa, kuluu aalloille tai toispuoleiksi. Mutta jos kuvio on pitkittäisiä viiruja, kuluminen on vähäisempää. No tästä tietysti jollakin taas ihan eri näkemys, mutta oman kokemuksen mukaan näin on.
    olet aivan oikeassa, toiset gummit tekee juuti noin
  16. #16
    Lainaa HenkkaR kirjoitti Katso viesti
    Ostin viikko sit ensimmäisen pyöräni ja alkuhuumassa ei tullut renkaita kovin tarkasti katsottua.
    Tänään huomasin et eturengas on vasemmalta kyljeltä melkein sliksi ja renkaassa tuntuu ihan selvä hyppy.
    En kyllä ajaessa huomaa et pyörä kampeasi tai kulkis vasemmalle kallellaan.
    Mikä vois olla vialla?
    Huoltamattomat "iskunvaimentimet" (etuteleskooppeja tarkoitan) Tai ne teleskoopit voi olla myös hieman kierossa ja voi olla että etupyörä myös ei ole enää tasapainoituksen osalta kunnossa.

    Kesä tulossa niin veisin pyörän huoltoon jossa huoltavat nuo etuteleskoopit ja tarkistavat niiden putkien suoruuden. Sitten vielä uusi rengastus alle, niin on kuin uusi pyörä.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  17. #17
    Liian alhainen paine aiheuttaa myös laikukasta kulumista, jopa niin että uran toinen reuna kuluu ja toinen ei. Itse kyllä säädän paineet siten että kääntyvyys on optimi enkä kulumiskestävyyden mukaan. Uutta vaan alle.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  18. #18
    Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
    Tuo että renkaan vasen laita kuluu enemmän johtuu siitä että se joutuu kulkemaan pidemmän matkan koska vasemmalle kääntyvät mutkat ajetaan ulkokaarteessa.
    Epätasainen kuluminen voi kyllä johtua liian alhaisista rengaspainestakin.
    Myös se vaikuttaa, että vasemmalle kääntyvissä mutkissa on parempi näkyvyys, jolloin ajonopeus tuppaa helposti oleen suurempi ainakin turvallisella ajajalla.
    Suurempi nopeus ja pidempi matka tietenkin kuluttavat rengasta enemmän!

    Kuulemma väärin säädetty paluuvaimennus aiheuttaa epätasaisen kulumisen pyörimissuunnassa. Jos pyörällä ajetaannihan miten sattuu ja missä sattuu, niin epätasaiseen kulumiseen voi olla niin monia syitä, ettei niitä kaikkia ole kohtuullistakaan alkaa selvittämään. Puolet matkasta jousitus ja paineet toimii hyvin, mutta jossain tilanteissa eimtaaskaan pelitä.... Lähdeppä siiinnttä arpomaan toimenpiteitä ja hakemaan kehnoja kompremissejä.

    Kuvan kuluminen on aivan normaalia. Ajaja on tottunut ajamaan mutkissa tietyllä kallistuskulmalla. Ajonopeutta ja istuma-asentoa säätämällä mopo kulke eri säteiset mutkat samalla kallistuksella. Siinä vaiheessa kun renkaassa on tasainen tahko, niin sen reuna-alueilla ajaminen tuntuu epävakaammalta, ja näin tulee käytettyä taas kerran sitä kuluneempaa kohtaa, joka kuluu taas entisestään.
    Viimeksi muokannut: Miikam; 10.04.2016 klo 16:47.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  19. #19
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Myös se vaikuttaa, että vasemmalle kääntyvissä mutkissa on parempi näkyvyys, jolloin ajonopeus tuppaa helposti oleen suurempi ainakin turvallisella ajajalla.
    Suurempi nopeus ja pidempi matka tietenkin kuluttavat rengasta enemmän!
    Khyllä. Sitten niissä maissa missä on vasemmanpuoleinen liikenne kuluu taas vastaavasti renkaan oikea reuna enemmän.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  20. #20
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa HenkkaR kirjoitti Katso viesti
    Otin nyt kuvan renkaasta.
    Kulunut epätasaisesti et välillä on enemmän pintaa.
    Toihan on ihan lopuun ajettu, uutta vaan alle ja sit loppu kesäst ihmettelee miten se uus on kulunu
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  21. #21
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Toihan on ihan lopuun ajettu, uutta vaan alle ja sit loppu kesäst ihmettelee miten se uus on kulunu
    tuolla pääsee nuuka kaveri vielä pitkälle... kaartelee vaan oikealle...
    juuri nyt pyörätön
  22. #22
    Vaiha jonkun britin kanssa päikseen sellaseen renkaaseen, joka on kulunut oikealta puolelta.
  23. #23
    Lainaa BOMBARIDER kirjoitti Katso viesti
    Vaiha jonkun britin kanssa päikseen sellaseen renkaaseen, joka on kulunut oikealta puolelta.
    Tuossaha oiski ideaa Joo ei vaan tuo kuvassa oleva rengas on vaan yksinkertaisesti loppu ei muuta ku uutta alle ja paineet kohilleen.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  24. #24
    juuri näin kun tässä muut ovat neuvoneet, ne paineet jopa yläkanttiin niin ei kulu niin nopsaan noin.
    Iskarien öljyn vaihto ja heti, vanha on ihan paskai.... vettä, älä pyörry kun tyhjäät ne.
    jouset samaan jäykkyyteen ja virtaukset samaan säätöön, kolmiopalojen laakerit uusiksi jos kulumaa.
    Taka ja eturenkaan linjaus kannattaa myös katsoa kohdalleen Sit katot sopivan näköisen gummin siihen koska eri
    kuviointi kuluu erilailla vanhoissa mopoissa.
  25. #25
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Toihan on ihan lopuun ajettu, uutta vaan alle ja sit loppu kesäst ihmettelee miten se uus on kulunu
    Tarkoitus onkin vaihtaa uuteen, mut sen takia kysyin ettei uus rengas mee pilalle.
    Yamaha YZF600R Thundercat -97
  26. #26
    Kaikki renkaat menee pilalle. Vaikea ajaa kuluttamatta niitä. Ei muuta kuin uusi rengas ja kovaa ajoa, ei tuossa mitään vikaa ole.
    KTM 690SM
  27. #27
    Etunen ei kulu kun ajaa eturengas ylös kytkettynä.
  28. #28
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Toihan on ihan lopuun ajettu, uutta vaan alle ja sit loppu kesäst ihmettelee miten se uus on kulunu
    Lainaa HenkkaR kirjoitti Katso viesti
    Tarkoitus onkin vaihtaa uuteen, mut sen takia kysyin ettei uus rengas mee pilalle.
    Eipä toi nyt näin äkkiä katsoen näyttäis olevan mitenkään erityisesti pilalle menny, on vaan ihan loppuun kulunu...
    Harvemmin ne renkaat ihan tasaseen kuluu, varsinki ku sitä pintaa alkaa ole vähemmän jäljellä
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  29.  
  30. #29
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Ihan normi, vähän hassut paineet mahdollisesti ollu välillä. Uusi alle vaan.

    Tokikin, ainahan pyörissä huoltamista on, jossain vaiheessa kun ajokiima vähän helpottaa niin voi vähän katella mitä etupumpuissa löytyy sisältä ja samaan sekaannukseen jarrut tarkastelee.