Ostin viikko sit ensimmäisen pyöräni ja alkuhuumassa ei tullut renkaita kovin tarkasti katsottua.
Tänään huomasin et eturengas on vasemmalta kyljeltä melkein sliksi ja renkaassa tuntuu ihan selvä hyppy.
En kyllä ajaessa huomaa et pyörä kampeasi tai kulkis vasemmalle kallellaan.
Mikä vois olla vialla?![]()
Yamaha YZF600R Thundercat -97
Eikös nuo kummit suoraa tietää ajaessa aina kulu enempi vasemmalta? (Ainakin Suomessa)
Ainakin mulla vasen syrjä kuluu vähän enemmän kuin oikea, etenkin edessä. Johtuisko tien keskimääräisestä kallistuksesta. Kuluminen on kaarteissa paljon voimakkaampaa, joten mutkapätkillä ero korostunee.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Oma etukumi kulunut "pykälälle" molemminpuolin, ja tavallaan myös hieman kantikkaaksi.
Huolsin just etupumput ja huomasin ohjainlaakerin olevan selvästi vaihtokunnossa, melkoinen pykälä keskikohdalla ja siitä kun alkoi kääntämään niin oikeastaan jopa muljahti pykälästä ohi.
Paljonko tuo sitten vaikuttaa kumin kulumiseen, viisaammat voinevat tarkentaa.
Älä korjaa ehjää....
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Uus rengas eteen ja pyörä on ihan erillainen taas. Aina ne mulla on kulunu vasemmasta reunasta enemmä ilman rataakin.
Viimeksi muokannut: Calypso; 10.04.2016 klo 13:24.
KTM 690SM
Ainakin jos kuluu sellain että osa pinnasta tulee sellaiseksi "sahalaidaksi", niin liian alhaiset regas paineet silloin..
Ja nyt ei ole ihme että rengas "sulaa" kun katsoo tuota asfaltin pintaa, kuinka karhea se on..
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Enempi taitaa olla muutamien renkaiden ominaisuus. Riippuu aika paljon mikä on renkaan kuvio, pääpiirteissään. Jos on kuvion päärakenne #palakuvio#, kuten Battlaxissa, kuluu aalloille tai toispuoleiksi. Mutta jos kuvio on pitkittäisiä viiruja, kuluminen on vähäisempää. No tästä tietysti jollakin taas ihan eri näkemys, mutta oman kokemuksen mukaan näin on.
Viimeksi muokannut: 57pannu; 10.04.2016 klo 13:21.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Huoltamattomat "iskunvaimentimet" (etuteleskooppeja tarkoitan) Tai ne teleskoopit voi olla myös hieman kierossa ja voi olla että etupyörä myös ei ole enää tasapainoituksen osalta kunnossa.
Kesä tulossa niin veisin pyörän huoltoon jossa huoltavat nuo etuteleskoopit ja tarkistavat niiden putkien suoruuden. Sitten vielä uusi rengastus alle, niin on kuin uusi pyörä.
ZX10R -08
S1000RR -11
Liian alhainen paine aiheuttaa myös laikukasta kulumista, jopa niin että uran toinen reuna kuluu ja toinen ei. Itse kyllä säädän paineet siten että kääntyvyys on optimi enkä kulumiskestävyyden mukaan. Uutta vaan alle.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Myös se vaikuttaa, että vasemmalle kääntyvissä mutkissa on parempi näkyvyys, jolloin ajonopeus tuppaa helposti oleen suurempi ainakin turvallisella ajajalla.
Suurempi nopeus ja pidempi matka tietenkin kuluttavat rengasta enemmän!
Kuulemma väärin säädetty paluuvaimennus aiheuttaa epätasaisen kulumisen pyörimissuunnassa. Jos pyörällä ajetaannihan miten sattuu ja missä sattuu, niin epätasaiseen kulumiseen voi olla niin monia syitä, ettei niitä kaikkia ole kohtuullistakaan alkaa selvittämään. Puolet matkasta jousitus ja paineet toimii hyvin, mutta jossain tilanteissa eimtaaskaan pelitä.... Lähdeppä siiinnttä arpomaan toimenpiteitä ja hakemaan kehnoja kompremissejä.
Kuvan kuluminen on aivan normaalia. Ajaja on tottunut ajamaan mutkissa tietyllä kallistuskulmalla. Ajonopeutta ja istuma-asentoa säätämällä mopo kulke eri säteiset mutkat samalla kallistuksella. Siinä vaiheessa kun renkaassa on tasainen tahko, niin sen reuna-alueilla ajaminen tuntuu epävakaammalta, ja näin tulee käytettyä taas kerran sitä kuluneempaa kohtaa, joka kuluu taas entisestään.
Viimeksi muokannut: Miikam; 10.04.2016 klo 16:47.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Vaiha jonkun britin kanssa päikseen sellaseen renkaaseen, joka on kulunut oikealta puolelta.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
juuri näin kun tässä muut ovat neuvoneet, ne paineet jopa yläkanttiin niin ei kulu niin nopsaan noin.
Iskarien öljyn vaihto ja heti, vanha on ihan paskai.... vettä, älä pyörry kun tyhjäät ne.
jouset samaan jäykkyyteen ja virtaukset samaan säätöön, kolmiopalojen laakerit uusiksi jos kulumaa.
Taka ja eturenkaan linjaus kannattaa myös katsoa kohdalleen Sit katot sopivan näköisen gummin siihen koska eri
kuviointi kuluu erilailla vanhoissa mopoissa.
Kaikki renkaat menee pilalle. Vaikea ajaa kuluttamatta niitä. Ei muuta kuin uusi rengas ja kovaa ajoa, ei tuossa mitään vikaa ole.
KTM 690SM
Ihan normi, vähän hassut paineet mahdollisesti ollu välillä. Uusi alle vaan.
Tokikin, ainahan pyörissä huoltamista on, jossain vaiheessa kun ajokiima vähän helpottaa niin voi vähän katella mitä etupumpuissa löytyy sisältä ja samaan sekaannukseen jarrut tarkastelee.