Kiitos vinkistä! Mutta pitkiä kalsareita en laita. En nykyään edes hiihdossa. Vaikka olisi yli -15 pakkasta (äiti antoi jonkin isän vanhan kevyesti topatun ulkoilupuvun, mikä osoittautuikin aivan erinomaiseksi hiihtoasuksi yli -5 asteen pakkasille). Pitkät kalsarit jotenkin ahdistaa kun ne on suoraan ihoa vasten ja sitten pitäisi sisällä asiakkaan luona mennä johonkin veskiin ottamaan ne pois. Eli MP-vaatteiden oston periaatteet ovat:
1. Kaikki MP-vaatteet farkkujen ja kauluspaidan päälle, mitään MP-kamaa ei saa laittaa niiden alle.
2. Kaikki MP-kamat pitää olla nopeasti riisuttavissa/puettavissa farkkujen ja kauluspaidan päältä/päälle.
Nyt olen tosi tyytyväinen tuohon takkiin, windstopper paitaan (onneksi ostin sen väljän XL-mallin) ja se windstopper-kypäräpipo pitkällä kaulurilla on aivan loistava, sen kaulurin kun tunkee sen paidan alle, niin ei ota viima lainkaan kaulaan.
Päällyhousut pitäisi kyllä olla hieman paremmat. Housujen läpi jonkin verran tunkee viimaa, ja erityisen huolissani olen Kartsan sukukalleuksista, ettei ne ota kylmää. Eilen laitoin farkkujen päälle flanelliset pitkät shortsit ja niiden päälle ne MP-housut. Jotkin toiset talvihousut voisi ostaa noiden tilalle. Sellaiset, joissa olisi vähän toppausta ja jotain windstopperia etumuksessa. Nuo nykyiset housut voisi sitten pitää satunnaista kesäkäyttöä varten.
Tosin ajattelin, että kesäksi voisi ostaa jotkin tyylikkäät Kevlar-farkut, jolloin voisi pitää niitä toimistollakin. Ei kai ne liian kuumat ole?
Sukukalleuksista sietääkin olla huolissaan. Yksi syksy ajelin aika pitkään ja ilmeisesti sain kylmää yliannoksen...helmikuussa vasta loppui se 2-3 kertaa yössä vessassa turhan takia juoksu
Oikeastaan tarttisit kahdet ajohousut
- aiemmin mainitut irrotettavalla vuorella, joiden alla sitten pitäisit farkkuja. Vuori irti tai paikallaan kelien mukaan. Noita ei sitten voikaan käyttää ilman farkkuja, koska ilman vuoria ja alla olevia farkkuja ovat taatusti isot. Ajoviimassa lepattavat "purjeet" ei ole hyvät.
- kesäkäyttöön vuorettomat housut.
Ajofarkkuja löytyy myös reisitaskuhousuina vaalean ruskeina, harmaina, camona ja ties mitä. Mutta on ne kevlarit kesähelteellä aikas lämpöiset...
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Vihje olikin vapaapäivän ajeluihn.
Ite käytän kausien alussa ja lopussa ajohousujen alla ensin pitkiä kalsareita ja niiden päällä fleece-asua ja päällä ajohousut. Samat takin alla, pitkä thermoaluspaita, fleece ja lopuksi ajotakki. Ei tule kylmä.
Eilen lähdin aamulla ajelulle viiden jälkeen, palailin kotiin kun 620 kilsaa oli takana, join kupin kahvia ja emäntä tuli töistä ja sanoi että lähdetäänkö ajelemaan. Ja kilsoja kertyi vielä lisää pari sataa kilsaa. Kyllä kuuma sauna illalla maistui ja unikin tuli itsekseen kun sen aika oli.
Pukeudu siis kunnolla vapaapäivinä, työmatka-ajelut voi kevyemmin vuorata.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Mun arvaus on myös ettei suomen kesässä pärjää yhdellä patenttiratkaisulla jos aikoo pitän kauden ajella. Toki kylmän arkuus on aika yksilöllistä (itse palelen tosi helposti) mutta silti jos pitkän siivun ajaa, ei viiden asteen lämpötilassa pelkillä ajohousuilla tarkene. Ero näyttää olevan ainakin omalla kohdalla aika raju viiden ja 10 asteen lämpötilassa.
Jos housujen ja takin alle sopii tarvittava määrä vaatetta, voisin hyvin kuvitella että t-taidan ja lyhyiden kalsareiden kanssa ilman vuoria kamat on vähän väljät. Jotain kompromisseja joutuu vähän tekemään tai sitten rahaa palaa reippaasti ajokamoihinkin. Kylmissään on vaan niin ikävä ajella että omalta kohdalta homman mielekkyys loppuu aika äkkiä jos kamat ei ole kunnossa. Nuorempana sitä jotenkin oli innokkaampi tai henkisesti kovempi, nykyään sitä on vaan vissiin mukavuudenhaluinen.
Oliko Kartsan huppu joku tällainen. Nyt on niin ahdas kypärä ettei sovi alle, mutta pitäisi varmaa seuraava kypärä mitottaa jonkin tuollaisen kanssa. Nyt tuntuu että vähän on niskan ja kaulan kanssa ongelmia. Kauluri on käytössä, mutta se ei ihan täysin hyvin suojaa.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Kun nyt päivittää ne ajokamat ja huollattaa laitteen.
nyt:Victory Vegas 8-Ball ja Honda Monkey
ex.Suzuki 250RMZ
ex.Husqvarna 250TC
ex.Honda VFR
ex.Suzuki Intruder
ex.KTM 250GS
ex.Suzuki 125TS
ex.Helkama Raisu
ex.Suzuki PV
Ostin Eurobikerista eilen tämän:
http://www.eurobiker.fi/mp-vartalosu...parahuppu.html
Sitten ostin wind blocker -paidan, jossa on sivussa iso vetoketju - sen kun avaa, niin saa tuon kypärähupun kaulurin työnnettyä paidan alle ja paidan vetoketju kiinni, niin siitä tulee varsin tuulenpitävä yhdistelmä. Tämän lisäksi oli päässä ohut wind stopper - polkupyörän kypäräpipo - pää ja yläkroppa pysyi näillä aivan lämpimänä.
Kuuman ja kylmänsieto on tosiaan yksilöllistä. Ite on pärjännyt yksillä ajokamppelilla. Kerrospukeutuminen on kova sana ja samoja kamppeita voi osin käyttää sitten liikunallissa aktiviteeteissa. Esim windstopper -vermeet on aika jees kylmemmällä kelillä. Ehkä huonompaa tosiaan on, jos kuumalla oikein hikoilee. Silloin kepeämmät kesäkamppeet voisi olla tarpeen. Väliwällyjen ostossa kannattaa hyödyntää alennusmyyntejä sesosongin jälkeen; nytkin ostin tänä keväänä ihan naurettavan halvalla laadukkaita välivällyjä sporttiliikkeiden talvialennusmyynneistä.
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
Jumppahuitsi. Kartsa taitaa todellakin olla moottoripyöräjumalien erityisessä suosiossa. Laitoin eilen yhteen tori.fi-ilmoitukseen vastauksen täällä Helsingissä jollekin herrasmiehelle, joka myi kaikenlaista MP-vaatetta harrastuksen loputtua. Erityisen kiinnostunut olin ajopuvusta, jossa oli "irrotettavat lämpövuoret". No, kaveri laittoi tekstiviestin, että ajopuku on mennyt, mutta muut kamat on vielä jäljellä. Menin niitä sitten katsomaan ja sovitin yksiä ajohousuja (ilman lämpövuoria). Sitten huomasin penkillä paksummat ajohousut. Kysyin kaverilta, että mitkäs housut tuossa on. Kaveri vastasi, että ne on ne ajopuvun housut - joku ostaja oli käynyt täällä aikaisemmin ja ostanut ajopuvun takin takia, mutta oli sitten jättänyt housut pois kun ei ollut niille mitään käyttöä. Käsittämätön tuuri - ja itse juuri tulin paikalle noiden housujen takia. Kysyin, mihin hintaan housut lähtee, ja myyjä sanoi, että 15e. Sovitin housuja ja sopivat farkkujen päälle tosi hyvin. Aivan käyttämättömän näköiset IXS vuorelliset siistit ajohousut. Kaveri sanoi, että käytetyt, mutta enpä pahemmin käytön jälkiä missään nähnyt. Nyt ei enää Kartsan tarvitse pelätä sukukalleuksien jäätymistä kun aamulla lähdetään asiakkaan luokse Herttualla!
Ostin sitten hetken mielijohteesta myös sopivat nahkaiset kevyet housut (ilman toppauksia/vahvistuksia) 25e. Kaipa noilla uskaltaa kesällä käydä lähikahvilassa, vaikkei noissa suojauksia olekaan. Sitten kaverilla oli vielä sopiva toinen ajotakki, jossa oli juuri Duken väriin sopivaa oranssia hartioissa. Harmittelin hieman, että tuli eilen Eurobikerista ostettua samantapainen takki 110e, nyt lähti vielä varatakki mukaan 20e.
Pääkaupunkiseudulla on niin paljon väkeä, että käytettynä löytää varsin halpaa ja hyväkuntoista tavaraa jos viitsii vähän etsiä ajan kanssa.
Vielä pitäisi etsiä jostain halvalla ajohanskat (paksummat keväälle/syksylle, kevyemmät kesäkäyttöön) ja se uusi umpikypärä, mitä täällä on suositeltu. Josko nekin käytettynä jostain löytyisi. Ai niin, ja kevlar-farkut olisi kivat kesää varten.
Eilen muuten huomasin Eurobikerin tiskillä, että jossain on ajokoulutus lauantaina. Jotenkin siinä tulkitsin, että se oli eilen lauantaina, mutta nyt aloin miettiä, että sekoitinko päivämäärät ja koulutus onkin ensi lauantaina. Vaimo lähtee viikoksi luokan kanssa jollekin matkalle ja aloin jo suunnitella, että lauantaina Kartsa lähtee piiitkälle matkalle. Tai sitten voisi ottaa tuollaisen ajotaitokurssin ennen kuin tappaa itsensä. Eilen jo Eurobikeria etsiessäni siinä Pitäjänmäen liikenneympyrässä pikkuisen takapyörä alkoi liukua kun vaihdoin pienemmälle ja moottori jarrutti takarengasta. Huomasinkin, että siinä oli asfaltissa tummempi kohta, olisiko ollut uutta asfalttia tai vähän öljyä asfaltissa tai muuta sellaista. Ei siinä mitään sen kummempaa ns. tilannetta ollut, mutta hieman totesin, että tällaisia tilanteita varten voisi olla hyvä ajatus käydä jossain ajotaitokoulutuksessa.
Toinen syy on tietysti myös siinä, että jonkin verran matematiikkaa ja fysiikkaa lukeneena muistan, että liike-energian kaava on 1/2*m*v*v. Eli nopeuden kaksinkertaistettua liike-energia nelinkertaistuu. Ja jos Kartsa törmää mutkan takaa tulleeseen traktoriin 60km/h tai ehtii nopeasti jarruttaa minkä kerkiää ja vauhti on enää 30km/h, niin saattaa tuo nelinkertainen liike-energian määrä hieman Kartsalle tehdä kipeää, jos ei ehtinytkään jarruttaa. Eli varmaankin tuollaista nopeaa ja turvallista jarruttamista olisi syytä harjoitella.
Jarruttaminen ja varsinkin etujarrun käyttö on hyvä ja tarpeellinen harjoittelun aihe säännöllisesti kaikille kaksipyöräileville. Tämä ketju kaipaisikin piristystä, kun ei ole puoleentoistavuoteen tullut uutta tietoa
http://www.moottoripyora.org/keskust...etunen-lukossa
Itse sitä aloittelin samanlaisessa alkuinnostuksessa![]()
![]()
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Naiset ne on viisaampia kuin miehet. Vaimo sitten kotona, että "kysyitkö samalla, jos sillä miehellä olisi ollut myös vanhat käsineet ja kypärä?" Niinpä. Laitoin sitten kotona tekstiviestin herrasmiehelle, että "olisikohan vielä löytynyt ajohanskat"? Mies sitten laittoi kuvan, jossa oli kahdet pitkät hanskat, yhdet lyhyet, saderukkaset ja sellainen nahkainen kauluri, yhteishintaan 25e. Vastasin, että tulen ne sitten vielä hakemaan. Tällä kertaa sitten tajusin onneksi vielä kysyä, että olisiko kaapissa vielä jokin vanha umpikypärä. Olihan siellä. Ihan hyvän tuntuinen punainen kypärä lähti 20e. Mies vielä sanoi, että hänellä on autotallissa vanha musta mielikypärä, jossa on sellainen nostettava leukaosa. Ostin sen sitten vielä 10 eurolla. Eli nyt taitaa sitten olla peruskamat kasassa.
Vaimo lähtee keskiviikkona luokan kanssa retkelle. Pitää toivoa, että ensi lauantaina tulee samanlainen aurinkoinen päivä kuin nyt lauantaina oli. Jos en löydä jostain jotain ajokoulutusta, niin lähden piiiitkälle retkelle.
Hanaa!![]()
Itse en ostaisi käytettyjä kypäriä. Siihen vedän rajan käytettyjen ajovarusteiden ostossa.
Se on vähä sama ku ostais jonkun käytetyn hammasharjan.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Jarruttamista on tosiaankin hyvä treenailla. Jos kesällä järjestetään Ajotaito I, suosittelen sitä lämpimästi. Toinen hyvä vaihtoehto on Motoristi survival, jossa käydään parin päivän intensiivikurssilla läpi pyörän käsittelyn perusasioita, mm. jarrutus, väistäminen ja hidasajo. Googlella löytää..
Honda CBR 1100 XX
ex XL 700 V Transalp
No niin. Tänään aamulla tein lähtöä asiakkaan luokse ja ajattelin testata sitä punaista (Schoie tai jotain) umpikypärää. Pihalla kun pyörä lämpeni, niin samalla otin silmälasit pois, kypäräpipo ja ohut windstopper-pipo päähän ja kypärä päähän. Tähän asti kaikki meni hyvin. Sitten piti vielä saada silmälasit päähän. Eihän niitä silmälasien aisoja saanut mitenkään kypärän ja pään väliin. Tajusin, että eilen myyjän luona en ollut pitänyt päässä mitään pipoja kun olin testannut kypärää. Mutta nyt pipojen kanssa en saanut mitenkään silmälaseja päähän.
Onko tähän jotain ratkaisua vai tuliko tehtyä hukkaostos? No, voihan tuota pitää vieraskypäränä, ja eipä paljon käytettynä maksanut.
Siinä toisessa kypärässä oli sellainen liikuva leukaosa. Sisäpehmusteet vain aika huonossa kunnossa. Ajattelin, että ostan jostain vähän ohutta vaahtomuovia ja kangasta ja väkerrän niistä uudet sisäpehmusteet josko siitä saisi hyvän kypärän (reunapehmusteet ok, sisällä ohut vaahtomuovi ja kangas repeillyt - ne pitäisi vaihtaa). Myyjä ainakin sanoi, että se oli aina hänen mielikypäräsä ja pitäisi olla laadukas, muistaakseni Schu- tai jotain.
Olen kaikkiin kypäriini saanut silmälasit sopimaan, tosin ei ole koskaan ollut kuin yksi huppu/windstopperi siellä alla. Yhdet vanhat kakkos lasit tuottaa vaikeuksia. Ohuet vähän vinksallaan olevat sangat, saa taistella hetken että onnistuu, siis se on ongelma että sangat saa korvien taa eikä jonnekin korvan ja kypärän väliin. Helpoin ja muutenkin käytännöllisin on kypärä jossa etuosa nousee ylös, helposti huurtuu tavallinen kypärä vaikkapa tankatessa, ei aina viitsi tankilla kypärää alkaa riisua. Enempi varmaan lasin käyttäjien ongelma. Tähän liittyen hyllyssä 3 kypärää yksi enempi ratailuun tai lämpimille keleille D lukolla hengittää hyvin, kylmä näillä keleillä. Shoei joka lämmin taas hengittää huonosti, vanhempi HJC jossa etuosa aukeaa, siltä väliltä ilmanvaihdon suhteen, muuten hyvä mutta pikalukko surkea auennut muutaman kerran kun tarttunut ajotakin kaulukseen.
Edit. Katso ettei siinä kypärässä ole irrotettavia pehmustepaloja, ne kun ottaa pois tulee sellaiset urat jotka helpottaa lasien käyttöä.
K8-1000
Kuten lukijat ovat huomanneet, niin pidän hyvistä tarinoista. Tuohon ylläolevaan kommenttiin on pakko kertoa hauska tarina 35 vuoden takaa. Olin jollain seurakuntaleirillä ja siellä joku nuoriso-ohjaaja kertoi, että soittaa jossain siihen aikaan kohtalaisen tunnetussa hengellisessä bändissä. Olivat olleet jossain keikalla ja Remu oli kuulemma sattumalta nähnyt vanhan keikkabussinsa. Remu oli sitten tullut kuuntelemaan bändiä ja tauolla käynyt takahuoneessa ja sanonut sitten ilmeisesti vähän huumorilla, että "jätkillä on Hurriganesin vanha keikkabussi, miten tuollainen hengellinen bändi voi kulkea Hurriganesin vanhalla keikkabussilla, kaverit ei taida tietää, mitä kaikkea siellä on aikoinaan tehty." Bändin johtaja oli sitten vastannut: "Me pestiin se."
Kartsakin pesi kypärät.Otin äsken molemmat kypärät, Schoien ja Schubertin pesuhuoneeseen. Irrotin ne pehmusteet mitkä neppareilla lähti irti. Laitoin ison sangon täyteen lämmintä vettä ja pesuainetta. Sitten vain kypärä kerrallaan pesuun pehmeällä harjalla ja säännöllistä vedenvaihtoa. Täytyy sanoa, että kyllä kohtalaisen monta kertaa piti sangossa vaihtaa ruskeaa vettä puhtaaseen - ilmeisesti oli vuosien hiki pinttinyt kypärään.
Se Schubert on muuten tosi hyvä. Sitä ehdin ennen pesua vähän testaamaan ja siinä on juuri sellainen ylös nouseva leukaosa - voi pitää silmälasit päässä kun laittaa kypärää päähän. Lisäksi kypärässä oli vielä erillinen alaslaskettava aurinkolasi. Lisäksi kypärästä lähti pehmusteet siististi neppareilla ja luulen, että pienellä virittämisellä siitä saa varsin oivan kypärän. Erityisesti kun kypärän hinta oli 10e.
Minusta on ihan jees ostaa käytettyä tavaraa - säästää omaa rahaa ja planeettaa siinä sivussa.
Laitoin muuten kännykän kalenteriin vakiohälytyksen keskiviikkoisin klo 18 - MP-kahvit Haltialan tilalla. Olen lähiviikot Vantaalla asiakkaalla töissä ja Haltialan tila tulee sopivasti siihen matkan varrelle. Kävin muuten tänäänkin Herttualla Vantaalla töissä ja huvin vuoksi tulin takaisin Helsingin Pitäjänkirkon vierestä sitä 60 km/h tietä ja poikkesin Haltialassa - siellä olikin kyltti, jossa sanottiin, että MP-kokoontumisen ajan paikka on auki keskiviikkoisin 16-20. Jos nyt keskiviikkona on hyvä sää, niin ajattelin, että voisi heti poiketa siellä töiden jälkeen noin klo 18. Jos sataa, niin sitten otan kyllä auton ja skippaan tuon tältä keskiviikolta. Mutta joka tapauksessa jos joku lukija huomaa siellä valkoisen KTM Duke 390, niin saa tulla jututtamaan Kartsaa.
Haltiala on muuten minulle muutenkin läheinen paikka. Tuli käytännössä koko hiihtokauden käytyä siellä lauantaisin syömässä keittolounas - eli hiihdin yleensä Maununnevalta siitä Paloheinän golf-kentän viereltä Haltialaan, jossa pidin lounastauon, ja sitten hiihdin sitä joenvartta takaisin metsänreunaan ja sieltä kotiin. Haltiala on mainio paikka. Kiva jos nyt tulee tällainen perinne, että tulee käytyä siellä läpi vuoden - lauantaisin talvet hiihtäen ja muina vuodenaikoina keskiviikkoisin Dukella.
Tuu maanantaisin Pakilan teboilille seitsemältä. Siellä on ORG turpakäräjät. Eilenkin meitä oli kymmenen tyyppiä siellä. Käydään oikeestaan ympäri vuoden joka Maanantai. Eli pikku tuunaus ensi vuoden hiihtolenkkeihin, niin voit vaikka hiihtää paikalleHaltialakin on hieno paikka, mutta mua vaan tökkii kun suurin osa on niitä menneitä muistelevia customi-miehiä.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Harley Davidson Sportster 883/1200 - 2006 - Nykyinen
Kawasaki Z750 - 2004 - EX
Yamaha XJ Diversion S 600 - 1992 - EX
Ei ole omaa pyörää, enkä tuo mukana, onko ikävä?Tuntuu, että Karkovilla kovempi kaipuu kun itellä
Ilosesti se on talvella käynnistynyt ja jopa nyt keväällä kun kävin vähän pyörimässä. Ei ole turhia hienouksia mitä mennä rikkiAi vieläks seki toimii?Varaosiakin saa kivasti jos tarvitsee, vielä tulevaisuudessakin.
Mites sulla?
Harley Davidson Sportster 883/1200 - 2006 - Nykyinen
Kawasaki Z750 - 2004 - EX
Yamaha XJ Diversion S 600 - 1992 - EX
Kiitos vinkistä! Laitoin heti kännykkään muistutuksen joka maanantaille, että klo 19 Pakilan Teboilille. Se on tässä ihan vieressä, helppo tulla. Siellä varmasti nähdään jokin maanantai, toivottavasti heti ensi maanantaina. Kun näette, että Duke parkkeeraa Teboilin pihalle, niin ottakaa Kartsa lämpimästi vastaan - te olette ensimmäiset motoristi-ystävät, joita Kartsalla on.
Toivottavasti huomenna olisi hyvä ilma, niin voisi käydä Haltialassa, säätiedotus vain lupasi sadetta.
Että pitää ihmisen olla tyhmä. Nielaisin palan vanhaa keitettyä kananmunaa ja vasta sitten tajusin, että suuhun jäi ikävä maku ja huomasin, että se oli pilalla. Nyt vatsassa kuplii ja kiertää, toivottavasti ei mene pahemmaksi. Pahin ruokamyrkytys oli kerran työmatkalla Intiassa, Punessa. Kun ripuloin hotellin vessassa kylmässä hiessä ja taju meinasi mennä, niin ensimmäistä kertaa oivalsin, miksi niissä hotelleissa on vessassa pöntön vieressä seinässä puhelin.![]()