Sivu: 10 / 15:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 89101112 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 271:stä 300:een 446:sta
  1. #271
    Muuten. Herttua ja Monkey ovat tuossa terassin alla. Valokate suojaa suoralta sateelta, mutta tuuli jonkin verran puhaltaa sadetta katoksen alle, jolloin pyörät ovat hieman kosteina siinä sateella. Toukokuussa ajattelin rakentaa siihen asfaltin päälle (jota riittää... ks. aikaisempi artikkeli...) pyörävaraston, missä voisi pitää pyöriä kuivana sateelta suojassa (muutenkin kun kohta kesä alkaa, niin vaimo ei tykkää, että pyörät on siinä terassilla...).

    Eli kysymys kuuluu: Voiko Herttuan peittää sellaisella Motonetista ostetulla hopeisella sadehupulla? Jostain luin, että sellainen vain pitää kosteuden sisällä ja nopeuttaa ruostumista. Eli jos huputan tuollaisella Herttuan, niin onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä?
  2. #272
    Saamari, että poltteli tänään kun aurinko paistoi. Piti harmittavasti ottaa aamulla auto, kun piti mennä asiakkaan pääkonttoriin keskustaan aamulla ja sitten töiden jälkeen pelaamaan sulkapalloa Itäkeskukseen - ei olisi mahtunut selkään sekä läppäri-reppu että sulkapallo-reppu. Kyllä harmitti, kun ajoin sulkiksen jälkeen kotiin Kehä I:sta ja aurinko paistoi - tuli tunne, että nytkin meni hyvä pyörämatka sivusuun.

    Joku myyjäkin tuli tänään selvittämään jotain aivan käsittämätöntä tarinaa jostain, että pitäisi tehdä 40h/vko, jotta laskutus ei mene sekaisin. Kysyin, että eikö sille asiakkaalle nyt ole sama, kuinka nopeasti ne tunnit tehdään, kunhan työ tulee tehtyä. En ymmärtänyt kaverin puheista, mikä logiikka tällekin asialle oli, mutta lopulta itse oivalsin, että aletaan sitten tekemään 40h/vko - jos alkuviikosta tekee pidempää päivää ja perjantaina aurinko paistaa, niin Kartsa hyppää firman parkkihallissa jo klo 12 Herttuan selkään ja sanoo myyjälle, että "moi".
  3. #273
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    Että pitää ihmisen olla tyhmä. Nielaisin palan vanhaa keitettyä kananmunaa ja vasta sitten tajusin, että suuhun jäi ikävä maku ja huomasin, että se oli pilalla. Nyt vatsassa kuplii ja kiertää, toivottavasti ei mene pahemmaksi.
    Kävin nuorempana kolme kertaa Interraililla. Muistan, kuinka ensimmäisellä matkalla joku kokeneempi reilaaja opasti nuorempaa sukupolvea, että "mitä etelämmäs menee, niin pitää muistaa olla varovainen ruuan kanssa - ennen ruokaa pitää ottaa pari vodkaa, ruuan kanssa pari vodkaa ja ruuan jälkeen pari vodkaa - tällöin mahdollisesti saastunut ruoka lilluu 40-% alkoholiliuoksessa, mikä tappaa pöpöt". Kertaakaan en näillä ohjeilla sairastunut ruokamyrkytykseen.

    Tavoistani poiketen näin arkena, pakko oli kuitenkin mennä alas kellariin ja kaataa lasi Grant's Family Special Reservesta lasi, josko tuo vatsan kuplinta ei menisi pahempaan suuntaan. Saa nähdä, millainen yö on tulossa ja kuntoutuuko tästä aamuksi töihin.
  4. #274
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    Muuten. Herttua ja Monkey ovat tuossa terassin alla. Valokate suojaa suoralta sateelta, mutta tuuli jonkin verran puhaltaa sadetta katoksen alle, jolloin pyörät ovat hieman kosteina siinä sateella. Toukokuussa ajattelin rakentaa siihen asfaltin päälle (jota riittää... ks. aikaisempi artikkeli...) pyörävaraston, missä voisi pitää pyöriä kuivana sateelta suojassa (muutenkin kun kohta kesä alkaa, niin vaimo ei tykkää, että pyörät on siinä terassilla...).

    Eli kysymys kuuluu: Voiko Herttuan peittää sellaisella Motonetista ostetulla hopeisella sadehupulla? Jostain luin, että sellainen vain pitää kosteuden sisällä ja nopeuttaa ruostumista. Eli jos huputan tuollaisella Herttuan, niin onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä?
    En huputtaisi, tosiaan kosteus säilyy ja toisekseen ne huput helposti tuulessa hankaavat jonkin kohdan ainakin eri kiillolle ellei nyt maali kokonaan lähde
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  5. #275
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    Eli kysymys kuuluu: Voiko Herttuan peittää sellaisella Motonetista ostetulla hopeisella sadehupulla? Jostain luin, että sellainen vain pitää kosteuden sisällä ja nopeuttaa ruostumista. Eli jos huputan tuollaisella Herttuan, niin onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä?
    Itsellä on käytössä Bilteman peite. Ei kannata ostaa liian isoa, niin ilma kiertää alhaalta eikä kosteutta kerry sisäpuolelle. Bilteman peitteessä on naru jolla peitteen saa kiristettyä niin ettei tuulessa heilu. Vedän narun alhaalta seisontatuen siihen tappiin kiinni, josta tuki painetaan jalalla alas. Oma pyörä on katoksessa, mutta peite estää auringon porottamisen iltapäivällä.

    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...te-2000017431/
    Triumph Street Triple 765 RS -24
    Pitkä lista exiä.
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  6. #276
    Vieläkin on muuten fiiliksissä se lauantain matka: Helsinki - Vantaa - Nurmijärvi - Karkkila - Vihti - Kirkkonummi - Espoo - Helsinki. Kerroin matkasta sulkapallokavereille. Toinen kavereista osasi kertoa, että siinä Vanjärventiellä, jossa ajoin, asuu yksi Suomen tunnetuimmista elokuvaohjaajista (jätettäköön yksityisyydensuojan vuoksi nimi mainitsematta). Ja että siinä järven kohdalla, järven toisella puolella olisi ollut mielenkiintoisia vanhoja työläisasuntoja (enpä huomannut - tuli katsottua sitä järveä).

    Lähiseudutkin on täynnä kaikenlaista mielenkiintoista nähtävää - päivässä pääsee ajamaan varsin kauas ja illaksi kotiin.

    Kaverilla on mökki Luhangassa. Kerroin, että täällä orgissa oli sanottu, että veljen mökille Jyväskylään pitää sitten ajaa "Sysmä-Luhanka-reittiä". Hän heti tiesi, mistä puhuttiin, ja sanoi, että se on valittu Suomen kymmenen kauneimman reitin varrelle, ja on kuulemma motoristien suosiossa mutkien, siltojen ja mäkien takia. Kaveri sanoikin heti, että jokin viikonloppu minun pitää ajaa heidän mökille samaa reittiä, yöpyä mökillä ja sitten ajaa samaa tai toista reittiä takaisin. Jumppahuitsi, näin tehdään kesällä! Tajuton kesä tulossa! Kartsa ja Herttua antaa baanalla hanaa aivan sikana!
  7. #277
    Huomasin vasta nyt, että siinä Orgin Keskustelu-etusivulla ( http://www.moottoripyora.org/keskustelu/forum.php ) on "Aktiiviset käyttäjät" -laatikko. "kartsa-hel" näkyy siinä listan ensimmäisenä. Näkyykö se vain minulla (kun olen "kartsa-hel"), vai muillakin? Olenko niin sikana kirjoitellut tänne iltaisin näitä sekavia horinoita, että olen päässyt ykkössijalle? Sanokaa, jos alatte kyllästyä, niin pistän läppärin kiinni. Tällä hetkellä ei ole ketään "oikeita" prätkä-kavereita, niin tämä moottoripyora.org on jonkinlainen hyvä korvike.
  8. #278
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    ..... Ja että siinä järven kohdalla, järven toisella puolella olisi ollut mielenkiintoisia vanhoja työläisasuntoja (enpä huomannut - tuli katsottua sitä järveä)....
    Oletko varma ettei tarkoittanut Fagerkullaa Karkkilassa?
    http://www.karkkila.fi/ruukkimuseo/tyolaismuseo.html
    Munamankeli kaurapuuromoottorilla
    Ex. Suzuki GSF650SA -07

    Kuvapeli 2019 seurantaexcel

    Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
  9. #279
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    Huomasin vasta nyt, että siinä Orgin Keskustelu-etusivulla ( http://www.moottoripyora.org/keskustelu/forum.php ) on "Aktiiviset käyttäjät" -laatikko. "kartsa-hel" näkyy siinä listan ensimmäisenä. Näkyykö se vain minulla (kun olen "kartsa-hel"), vai muillakin? Olenko niin sikana kirjoitellut tänne iltaisin näitä sekavia horinoita, että olen päässyt ykkössijalle?
    Viimeisimmän selaimen sivupäivityksen käyttäjä näkyy siinä ykkösenä, yleensä aina oma käyttäjätunnus omalla koneella.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  10. #280
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Jatka vaan kirjoittelemista. jos täällä sais kysellä pelkästään rengaspaineista ja kierrosajoista tää sivusto kuolis hetkessä. Moottoripyörä hakusessa kolmosta ei ole pakko klikata, jos ei kiinnosta. Mä klikkaan aina, kun mulla on maailman tylsin duuni. Varmaan viisi tuntia päivässä on päivystämistämistä eli nettisurffailua
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  11. #281
    Sivusta seuranneena voisin todeta että kartsa on ilmiselvästi hieno herra ja mainio seuramies!

    Suosittelen esittelemään Herttualle hieman Länsi-Uusimaatakin, esimerkiksi Kirkkonummen Gesterbyssä on tullut vastaan erinomaisen mukavaa mäkistä mutkatietä!
    2007 CB600F Hornet
    ex: 2005 x-Max
  12. #282

    Tunnus suljettu
    Liittyi Feb 2016
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    No niin. Tänään aamulla tein lähtöä asiakkaan luokse ja ajattelin testata sitä punaista (Schoie tai jotain) umpikypärää. Pihalla kun pyörä lämpeni, niin samalla otin silmälasit pois, kypäräpipo ja ohut windstopper-pipo päähän ja kypärä päähän. Tähän asti kaikki meni hyvin. Sitten piti vielä saada silmälasit päähän. Eihän niitä silmälasien aisoja saanut mitenkään kypärän ja pään väliin. Tajusin, että eilen myyjän luona en ollut pitänyt päässä mitään pipoja kun olin testannut kypärää. Mutta nyt pipojen kanssa en saanut mitenkään silmälaseja päähän.
    Onko tähän jotain ratkaisua vai tuliko tehtyä hukkaostos? No, voihan tuota pitää vieraskypäränä, ja eipä paljon käytettynä maksanut.

    Hei Kartza! Kärsin itsekin vuosia silmälaseista, kunnes lopulta uskalsin mennä laserleikkaukseen! Oli todella vapauttava kokemus päästä eroon pullonpohjista, erityisesti siksi että olin koulukisattu ja vieläkin ne pilkkanimet tulevat mieleen mitä silmälaseista minulle huudeltiin. Kypärä asiaa! Olen kovin mieltynyt crossi tyylisiin kypäriin, silmälaseja sinne alle taitaisi olla vaikea sovittaa, mutta jos sopii niin kokeile ihmeessä!

    Mahtavaa että olet lähes samoihin aikoihin löytänyt moottoripyöräilyn ihmeellisen maailman, minä kylläkin suosin seikkailuja pienillä metsäpoluilla jonne ei katupyörä kovinkaan helposti pääse, tai ei ainakaan ole viisasta viedä, ympäristö on niin ankara ajoneuvolle! Pienestä virheestä voit iskeä arvokkaan ajokkisi moottorin kiveen tai kantoon ja olla rähmälläsi mutavellissä, ihmettelenpä kuinka siihen ajotaito kurssit moottoriradalla valmistavat?

    Sellaista pientä säästövinkkiä vielä, pakaa reppuun evästä ja termospulloon kahvia tai kaakaota, hetkessä kertyy sievoinen summa säästöön kun ei tarvitse maksaa huoltoasemien palveluista.

    Oletko muuten miettinyt miten kallista palvelujen hankkiminen köyhälle duunarille on? Minäkin joudun paiskimaan helposti 5-8 tuntia töitä maksaakseni tunnin työstä vaikkapa autokorjaamolle tai hajonneen laptopin kunnostamisesta. Siksi suosinkin halpaa ja helposti korjattavaa kalustoa, siinä vasta säästöä syntyykin.

    Nyt pitää valmistautua ja säästää kesän suureen seikkailuun! Aion nimittäin ajaa täältä Salosta pohjois Norjaan ja sieltä alas norjan puolta, Ruotsinlaivalla yli takaisin suomeen. Siinä on valmistautumista, reitti kun pitää olla pientä ja mutkaista mieluiten hiekkapohjaista!

    Mutta kaikkea hyvää ja mahtavia seikkailuja siellä asfalttipoluilla! Kun kyllästyy, soratiet vielä tutkimatta!
  13. #283
    Täytyy tässä välissä kiittää kaikkia (en ehdi jokaiseen kommenttiin erikseen kiittää lainaten), jotka kommentoivat tai kertovat tällä ketjulla omia tarinoitaan - jokainen on tervetullut kertomaan mitä tahansa, mikä nyt jotenkin aiheeseen liittyy. Kiva, että näitä horinoita tykkää muutama ihminen lukea - kirjoitellaan silloin tällöin lisää kokemuksia.

    Otin taas aamulla Herttuan ja lähdin asiakkaan luo Vantaalle. Tällä kertaa en jaksanut lähteä kiertelemään pikkuteitä vaan annoin Herttuan laulaa Kehä I:sta Tuusulanväylälle ja sieltä Kehä III:n kautta Tikkurilaan. Hieman koleahko ja pilvinen sää, mutta onneksi ei satanut (vaimo oli ottanut auton - sitten olisi pitänyt ensimmäistä kertaa ajaa sateessa). Tie oli yön sateiden jäljiltä vielä osittain märkä - otin aika varovaisesti kaikki mutkat. Mitenköhän hyvin tuo pito vaihtelee kuivalla vs. märällä asfaltilla (märällä tietysti huonommin, mutta kuinka paljon huonommin?). Pitäisi varmaankin etsiä jokin ajotaito / ennakoivan ajon kurssi, jossa pääsisi kokeilemaan jarrutuksia, äkillisiä tilanteita ja märällä ajoa.

    Kotimatkalla muistin, että tänään on keskiviikko ja Haltialassa MP-päivä. Vaikka keuhkot ovat vielä arat flunssan jäljiltä (jatkuu kolmatta viikkoa - eikä uusi moottoripyörä ole kyllä auttanut paranemisprosessissa), niin ajattelin, että ajan Haltialan kautta kun se on matkan varrella. Olin siellä noin klo 18. Pihalla oli ehkä kymmenkunta pyörää. Katselin siinä pyörät läpi ja menin kahvilaan sisälle lämmittelemään ja söin mainion lohivoileivän ja otin kupin kuumaa kahvia, mikä lämmitti sisuskaluja mukavasti. Istuin johonkin pöytään ja kuuntelin äijien tarinoita. Oli aika hauskaa istua siinä, katsella äijiä ja kuunnella motskaritarinoita. Oli tosi äijämeininki - suurin osa miehistä näytti niin stereotyyppisiltä MP-äijiltä. Ehkä Kartsastakin kasvaa isona motskari-äijä. Jonkin aikaa siinä istuttuani ja kuunneltuani äijien tarinoita jatkoin sitten matkaa kotiin. Toivottavasti tulee pian lämpimät kelit. Muistan, kun kävin elokuussa (vai syyskuussa) jokin lämmin keskiviikko Haltialassa ja piha oli aivan täynnä pyöriä ja äijiä kiertelemässä ja katselemassa pyöriä.
  14. #284
    Lueskelin muuten jonkin aikaa sitten joitakin moottoripyörän käsittelyyn liittyviä artikkeleita netistä, mm. http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyor...kaarrat-oikein . Kokeilin sitten tänään yhdellä pienemmällä tiellä, kun tie oli tyhjä, varovasti tuota artikkelissa mainittua neuvoa, että työnnä sitä ohjaustangon päätä eteenpäin, mihin haluat kaartaa. Niin järjenvastaiselta kuin se kuulostaakin (naapurikaan ei meinannut uskoa kun tästä juteltiin), niin pyörä todellakin lähti heti kallistumaan sille puolelle. Pienellä fysiikan mietinnällä tuo tietysti käy järkeen: kun työntää varovasti esim. oikeaa ohjaustangon päätä, niin pyörähän tietysti alkaa heti "kaatua" oikealle, jolloin pyörä alkaa kallistua ja kääntyä oikealle. Miten tuon vain saisi selkärankaan sillä tavalla, että kun yhtäkkiä tilanne on edessä ja pitäisi sekunnin murto-osissa tehdä päätös, niin automaattisesti osaisi työntää ohjaustankoa oikein.
  15. #285
    Etsipä netistä Ajo hanskassa -opas.
    Ei kun lukemaan ja soveltamaan oppeja...
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  16. #286
    Tässä vielä linkki siihen ajo hanskassa oppaaseen
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  17. #287
    Lainaa CJ kirjoitti Katso viesti
    Etsipä netistä Ajo hanskassa -opas.
    Ei kun lukemaan ja soveltamaan oppeja...
    Aloin heti lukemaan tuota - sehän on aivan loistava, kiitos vinkistä!

    Pitääkin alkaa harjoitella tuota oppaan ohjetta, että kaikissa mutkissa tietoisesti aloittaa kallistuksen tuolla vastaohjauksella, että se menisi selkärankaan.
  18. #288
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    vastaohjauksella,
    Peto on irti ja lipas on auki...
  19. #289
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Mene nyt vaan sinne Ajotaito 1 ja 2 kursseille kun semmoset järjestetään
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  20. #290
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    Tie oli yön sateiden jäljiltä vielä osittain märkä - otin aika varovaisesti kaikki mutkat. Mitenköhän hyvin tuo pito vaihtelee kuivalla vs. märällä asfaltilla (märällä tietysti huonommin, mutta kuinka paljon huonommin?). Pitäisi varmaankin etsiä jokin ajotaito / ennakoivan ajon kurssi, jossa pääsisi kokeilemaan jarrutuksia, äkillisiä tilanteita ja märällä ajoa.
    Pito vaihtelee tosi rajusti riippuen muutamasta eri jutusta. Ensinnäkin kunnon renkaat, entisessä (tai on se vieläkin tallissa myynnissä) on loppuun ajettu custom rengas. Syksyllä kylmällä sateisella kelillä uudella asfaltilla se on liukas kuin saippuan pala. Tiesin ja odotin että se on liukas, mutta silti se vähän yllätti.

    Vaimo ajoi edellä (sporttipyörä), renkaina Pilot road 3 edessä ja takana. Se ajoi motarin liittymän mutkan edellä ja tosi varovaisesti, silti mulla lipsahteli pari kertaa kaarteessa takarengas. Emännällä kun oli tehoa vähän enemmän käytössä ja kevyempi pyörä, pysyttelin sen takarenkaan tuntumassa ja pieni vaihde silmässä odotellen koska se avaa hanaa. Siinä vaiheessa kun emäntä avas kaasun ja katos horisenttiin, minä jäin sutimaan paikoilleen. Vauhtia oli noin 80 ja pyörä suti kiihtymättä mihinkään. En ehtinyt samaan väliin, en seuraavien autojen enkä vielä sitä seuraavienkaan autojen väliin kun pyörä ei vaan ottanut vauhtia, mutta taka pyörä pyöri vinhasti.

    Eräällä toisella kerralla sitten testailin sitä emännän pyörää kun se oli tullut itellekin jo vähän tutummaksi. Siinä on vajaa sata heppaa ja sitä ei saanut kaasulla sutimaan edes kostealla asfaltilla, yritystä oli. Pyörä ehti olla syksyllä ajossa pari, kolme viikkoa ennen kuin pistettiin talviteloille, minäkin sillä ajelin useamman sata kilsaa ja sillä aikaa tuli mahtava luottamus siihen ja sen renkaisiin. Omalla ei ole uskaltanut vetää samalla tavalla kuin ihan äärimmäisen hyvissä olosuhteissa, ja silloinkin on ollut vähän kylmä rinki perseen ympärillä että lähteekö alta. Käytin sillä kerran tappia maassa juuri tuollaisessa motarille johtavassa kiihdytyskaistan mutkassa. Silloin fiilis oli että tämä lähtee alta, muuta päätin ettei emäntä ja sen serkku mene karkuun ja väänsin vaan lisää hanaa ja työnsin tangon päästä.

    Eli erot on valtavia, oikeastaan vaan testaamalla saa jotain käsitystä minkä verran pitoa on tarjolla. Hyvissä olosuhteissa tosi harva kuski pystyy ja ennen kaikkea uskaltaa vetää pyörän ja renkaiden rajan yli, alkaa suurimmalla osalla vetomiehistä kantti loppua paljon ennen pyörän rajoja. Customeissa on sitten monesti vähän eri juttu, niissä voi olla putket, tapit tms. niin alhaalla että osuu tosi vähällä. Emännän entisellä Black widowlla ei edes hirvittänyt kun tapit raapi maata.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  21. #291
    mikäs nyt kun tarinat loppu?
    SE
  22. #292
    Lainaa jiipekki kirjoitti Katso viesti
    mikäs nyt kun tarinat loppu?
    Jos välillä pitää elää koti- ja työelämää?

    Born to be wild - paitsi himassa...
  23. #293
    Lainaa jiipekki kirjoitti Katso viesti
    mikäs nyt kun tarinat loppu?
    Heh, tämähän on hauskaa, että ilmeisesti näillä horinoilla on tullut jonkinlainen lukijakunta. Yritetään kirjoittaa silloin tällöin säännöllisesti uuden motoristin kokemuksia ja fiiliksiä, ja kysymyksiä - täällä saa niihin hyviä vastauksia.

    Tarinat eivät ole loppuneet, mutta tässä tuli viikon tauko moottoripyöräilyssä. Flunssa jatkui tosi sitkeänä jotain yli kolme viikkoa ja viime viikon satoi melkein joka päivä. Vaimo oli sopivasti sen viikon luokan kanssa luokkaretkellä kielimatkalla ulkomailla, joten oli helppo päätös joka päivä ottaa perheen yhteinen ainoa auto käyttöön. Lisäksi töissä on ollut hieman stressiä. Firma voitti jonkin ison projektin, mihin minut oli tarjoukseen laitettu nimettynä asiantuntijana, ja mikä pitäisi kiireellisen aikataulun takia aloittaa heti, ja sitten tulikin hieman ongelmaa, kun kävi ilmi, että nykyiseen projektiin menisikin vielä n. 2-3 viikkoa. Tein siinä sitten viime viikon jotain 10-14 tuntisia työpäiviä, että saisi vanhan projektin mahdollisimman hyviin kuosiin, että voi jättää sen jollekin seuraajalle, jota parhaillaan etsitään - ei paljon ehtinyt moottoripyöräilyä ajatella.

    Torstaina päivällä vaimo tulikin matkalta ja sopivasti eilen aamulla aurinko paistoi ja luvattiin kaunista säätä koko päiväksi. Flunssakin tuntui lopulta siltä, että se alkaisi pikku hiljaa olla parempi. Kartsa ottaa aamulla tietysti Duken ja lähtee baanalle. Aamu meni tuttua tietä Kehä I:sta Tuusulanväylälle, sieltä Kehä III:sta Tikkurilaan. Näköjään alkaa jo tottua vauhtiin sillä tavalla, että aika rennosti meni nuo matkat sallittuja 80-100 km/h.

    Päivällä piti mennä takaisin omaan toimistoon ja ajattelin, että kun aurinko paistaa, niin palkitsen itseni aamupäivän hyvästä työstä ja menen pikkuteitä takaisin. Ajoin Tikkurilasta Tikkurilantietä kunnes tulin Vanhalle Porvoontielle, mikä meni Kehä III:n yli. Sitten ajoin pikkuteitä kohti Kehä I:sta ja toimistolle.

    Toimistolla oli linjaesimies, jonka nappasin mukaan ja sanoin, että minulla on hänelle pieni yllätys. Vein kaverin pihalle ja sanoin, että kiitän häntä firman edustajana siitä, että yhtiön osakkeenomistajat päättivät tänä vuonna palkita Kartsan hyvän työn moottoripyörällä ja näytin pihalla seisovaa Herttuaa. Linjaesimies on tosi hauska kaveri, minua 15 v nuorempi mies. Hän oli oikein otettu tästä pienestä showsta ja jopa halusi istahtaa pyörän selkään, miltä se tuntuu.

    Töitä olisi vaikka kuinka perhanasti, mutta neljän aikaan katselin isosta ikkunasta pihalle, kuinka aurinko paistaa ja sanoin itselleni: "Kartsa, olet raatanut monta viikkoa ylitöitä ja tämän viikon joka päivä 10-14 h päiviä - olisikohan tänään sellainen päivä, että maanantaina vain sanotaan asiakkaalle, että ei vain ehtinyt tehdä kaikkea viime sprintin hommia, ja lähteä vähän ajelulle".

    Ei siinä muuta kuin aloin laittaa kamoja niskaan. Silloin tietysti linjaesimies tuo huoneeseen jonkun nuoremman fronttikehittäjän, jolle piti selittää vanhaa projektia. Nopeasti selitin, mitä projektissa pitäisi tehdä ja yritin sanoa, että olen tässä vähän niin kuin laittamassa pillejä pussiin tältä päivältä, että josko voitaisiin käydä tätä asiaa läpi ensi viikolla. Etsivät sitten samalla jonkun backend-koodarin myös, tuo nuorempi sukupolvi näköjään enimmäkseen haluaa tehdä vain fronttia.

    Lopulta kamat niskaan ja pihalle. Heti pihalla auringossa tajusin, että hiki alkaa virrata kamojen sisällä. Olin varustautunut samoin kun aamulla lähtiessä (jolloin taisi olla jotain +5). Nyt oli luultavasti jotain +13 ja aurinko porotti. Eli päällä oli:
    - alushousut, farkut ja paksut IXS ajohousut
    - verkkopaita, kauluspaita, wind blocker moto-paita, ajotakki
    - silkkinen kypäräpipo ja sellainen wind blocker kypäräpipo, jossa kaulu
    - puuvillasukat, villasukot, bootsit
    - viikko sitten käytettynä ostetut nahkaiset ajohanskat
    ... ja hiki alkoi virrata pihalla. Tajusin heti, että kun alkaa olla lämpimämmät säät, niin pitää ilmeisesti jostain hankkia sellaiset kevlar-farkut, että voi vain niitä pitää päällä. Ja sen wind blocker motopaidan voi jättää pois, ja vaihtaa paksun Eurobikerista ostetun ajotakin siihen käytettynä ostettuun nahkarotsiin.

    No, lähdin siitä sitten tuttua pikkutietä Pitäjänmäen kautta Leppävaaraan ja sieltä Vanhaa Turuntietä vanhemmille, joilla ei tullut käytyäkään yli viikkoon. Äiti avasi oven ja annoin hänelle repun ja sanoin, että nähdään parin tunnin päästä - poika lähtee nyt vähän moottoripyöräretkelle.

    Ai perhana, että oli hauska matka! Lähdin 110-tietä Nuuksion ohi Veikkolaan. Liikenneympyrästä käännyin etelään kohti Lapinkylää. Lapinkylästä käännyin länteen kohti Evitskogia. Jumppahuitsi! Tämä oli matkan paras taipale! Aurinko oli laskemassa ja paistoi kohti, tie oli tosi rauhallinen ja mukavasti mutkitteleva, ja upeat maalaismaisemat levittäytyivät kummallekin puolelle. Tuli tosi tajuton fiilis ajaa pyörällä rauhallisesti kohti auringonlaskua. Hymyilin itselleni - Kartsa ja Herttua - Auringonlaskun ratsastajat!

    Ajoin tuon 1130-tien päähän 25-tielle, josta poikkesin ajelemaan Lohjalle. Lohja olikin yllättävän iso kaupunki. Ajelin siellä vähän edestakaisin ja katselin paikkoja. Sitten lähdin Lohjalta 1125-tietä pitkin kohti itää. Tässä vaiheessa tajusin, että kello olikin jo jotain 19 ja pitäisi päästä vanhempien luo, että ehtisi sielläkin vähän viettää aikaa ennen kuin pitää lähteä kotiin ja aloittaa perinteinen perjantai-elokuva vaimon kanssa. Päätin ottaa moottoritievaihtoehdon - E18. Samalla tuli tilaisuus kokeilla sallittua 120 km/h matkavauhtia. Pyörä meni ihan kivasti 6-vaihteella 120 km/h - tuulenvastus vain oli melkoinen - teki mieli laittaa pää aika kyykkyyn. :-) Veikkolan kohdalla totesin, että eiköhän tämä riittänyt - aika tylsää ajaa tuollaista vauhtia ja vain keskittyä vauhdinhallintaan. Veikkolasta ajoin taas 110-tietä takaisin Espoon Keskukseen.

    Vanhempien luona sitten juotiin iltateetä ja muistisairas isäni tuli pihalle katsomaan pyörää (taas) ja kommentoi, että onko uusi pyörä (taas). Tuollaiset uudet asiat eivät enää oikein painu muistiin. Mutta ruokapöydässä yllättäen hän oli vähän mietteliään näköinen ja jostain muistin syövereistä jotain tuttua tuli mieleen ja hän sanoi: "Oli minullakin nuorena moottoripyörä, 250-kuutioinen Jawa". Olin aivan ihmeissäni - tällaista tarinaa en ollut aikaisemmin kuullutkaan. Paljon enempää hän ei siitä sitten muistanutkaan, mistä olin harmissani. Tiesin, että hänellä oli toinen moottoripyörä-tarina, mikä hänelle oli sattunut norempana. Joskus parikymmentä vuotta sitten hän kertoi että nuorempana oli ollut onnettomuudessa, jossa jossain hiekkatiellä oli mutkassa moottoripyörä ajautunut vastaantulevalle kaistalle, jossa motoristi oli törmännyt suoraan isäni auton keulaan. Jos muistan tarinan oikein, niin motoristi oli vielä hengissä tien laidassa ja kun paikalle saatiin lopulta ambulanssi, niin isä ja motoristi vietiin molemmat ambulanssilla sairaalaan. Motoristi oli sitten kuollut sairaalassa. Poliisi oli tutkinut tiessä olevat jäljet ja todennut, että tilanne oli selvä: motoristi oli tullut kovaa mutkaan, ajautunut vastaantulevan kaistalle ja törmännyt autoon. Motoristin vanhemmat olivat vielä tulleet tervehtimään isää (en muista sairaalassa vai oikeustalolla vai missä). Vanhemmat olivat halunneet sanoa isälleni, että eivät syytä häntä millään tavalla: pojalla oli kuulemma kylillä ollut hurjastelijan maine - oli päättänyt päivänsä kuten oli elänytkin. Isä oli myöhemmin huomannut, että otsaan oli ilmeisesti jäänyt jokin lasinmurunen, mikä oli sitten jotenkin koteloitunut sinne. Kokeilin kohtaa ja hämmästyttävää kyllä, siellä tuntui ihan selvästi jokin pieni kova möykky, mitä hieman pystyi ihon alla liikuttamaan.

    Tällainen tarina tällä kertaa. Tuli näköjään nukuttua jotain 12 tuntia putkeen - näköjään näin viisikymppisenä tuollainen viikon 10-14 h / pv rääkki alkaa vaatia veronsa. Aurinko näköjään paistaa ulkona. Pitäisiköhän laittaa vain ne ajohousut jalkaan ja lähteä Eurobikeriin ja Superbikeriin ja Motonetiin katsomaan, josko sieltä halvat kevlar-farkut lähtisi mukaan?

    Upea kesä tulossa: Aina kun aurinko paistaa, niin ehtii vielä iltaisin käydä vaikka missä Dukella. Hanaa!

  24. #294
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    Heh, tämähän on hauskaa, että ilmeisesti näillä horinoilla on tullut jonkinlainen lukijakunta.
    On on
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  25. #295
    Tällainen juttu vielä. Ostin viikko sitten pari kypärää, jotka pesin. Otin eilen koeajoon sen Schuberth kypärän, jossa on avattava leukaosa. Alkumatkan kypärä tuntui ihan hyvältä, mutta puolessa välissä tunsin, kuinka leukanivelet alkavat tuntua omituiselta, ja tajuan, että kypärä painaa koko ajan ikävästi leukaniveliä. Loppumatkasta alkoi painaa jo tosi ikävästi. Vanhempien luona perillä kokeilin avata suuta kunnolla auki ja kiinni ja kuulin, kuinka leukanivelistä kuuluu kummaa narinaa ja ne tuntuivat varsin kipeiltä. Tajusin heti, ettei tätä kypärää ainakaan kannata ottaa pidempiin ajoihin tällaisenaan. Harmillista sikäli, että kypärä olisi sikäli kiva, että kun siinä on se avattava leukaosa, niin kypärän voi laittaa päähän silmälasit päässä, ja sitten vetää sen leukaosan kiinni. Ajattelin nyt kokeilla, josko sieltä saisi jotain pehmustetta vähän revittyä pois. Jos ei saa, niin pitää sitten vastaava kypärä käydä ostamassa vaikka uutena. En vain viitsisi maksaa satoja euroja tuollaisesta. Eli jos jollakulla on tuollaista kypärää käytettynä pääkaupunkiseudulla, niin saa tarjota!
  26. #296
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    Tällainen juttu vielä. Ostin viikko sitten pari kypärää, jotka pesin. Otin eilen koeajoon sen Schuberth kypärän, jossa on avattava leukaosa. Alkumatkan kypärä tuntui ihan hyvältä, mutta puolessa välissä tunsin, kuinka leukanivelet alkavat tuntua omituiselta, ja tajuan, että kypärä painaa koko ajan ikävästi leukaniveliä. Loppumatkasta alkoi painaa jo tosi ikävästi. Vanhempien luona perillä kokeilin avata suuta kunnolla auki ja kiinni ja kuulin, kuinka leukanivelistä kuuluu kummaa narinaa ja ne tuntuivat varsin kipeiltä. Tajusin heti, ettei tätä kypärää ainakaan kannata ottaa pidempiin ajoihin tällaisenaan. Harmillista sikäli, että kypärä olisi sikäli kiva, että kun siinä on se avattava leukaosa, niin kypärän voi laittaa päähän silmälasit päässä, ja sitten vetää sen leukaosan kiinni. Ajattelin nyt kokeilla, josko sieltä saisi jotain pehmustetta vähän revittyä pois. Jos ei saa, niin pitää sitten vastaava kypärä käydä ostamassa vaikka uutena. En vain viitsisi maksaa satoja euroja tuollaisesta. Eli jos jollakulla on tuollaista kypärää käytettynä pääkaupunkiseudulla, niin saa tarjota!
    Itsellä myös silmälasit. Ostin Motonetistä noin kuukausi sitten HJC:n avattavan kypärän, maksoi muistaakseni 239 euroo. Itsellä aika iso pää niin löyty Motonetistä kokojakin 2xl-koko oli passeli. Tuossa kypärässä on vielä sisäpuolinen aurinkovisiiri jonka kokenut hyväksi, ei ole tarvinnut erikseen pitää aurinkolaseja vahvuuksilla mukana.

    Tuossa vielä esittely kypärästä.

    https://youtu.be/tNG_2DxX1SA

    Halvempaa avattavaa kypärää itsekkin alunperin meinasin, mutta kaikki halvemmat olivat tosi rimpuloita tuon avattavan leukaosan osalta. Eivät meinanneet kunnolla pysyä kiinni kun oli niin hepponen mekanismi. Tuo HJC oli halvimmista eka kunnollisella mekanismilla, metalliset lukituspidikkeet.
  27. #297
    Kartsa ja Herttua ovat Tuusulassa! Vanhankylän kartanolla tauolla, kahvi ja fetapinaattipiirakka.

    Kotona vaimo antoi 2,5h aikaa ennen kuin pitää aloittaa Vapunvietto. Kartsa mietti: Eurobikeriin kevlar-farkkuostoksille vai baanalle? Farkut voi aina ostaa myöhemmin, nyt baanalle!

    Tankkasin (taas), säästin aikaa ja ajoin Hämeenlinnan väylää Klaukkalaan. En ole käynyt siellä varmaan kymmeneen vuoteen. Oli hauska katsella lapsuuden maisemia. Kävin katsomassa kaksi taloa, jotka faija aikoinaan sinne rakensi, ja joissa asuttiin.

    Sitten sitä Metsäkylän pikkutietä Palojoelle, Siippooseen ja nyt Tuusulassa. Ajattelin kiertää Tuusulanjärven ja sitten aika loppuukin ja pitää ajaa kotiin ja alkaa vapunvietto. Raportoin loppumatkan myöhemmin.

    Jumppahuitsi, että on hauskaa. Katsa on kuin 14-kesäinen kun ajettiin ensi kertaa mopolla! Hanaa!
  28. #298
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Kypärä nyt on se vihoviimenen paikka missä kannattaa yrittää säästää...
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  29. #299
    Hauska lukea, kuinka kokeneemmat motoristit kommentoivat pyöristä ja varusteista, kiitos teille! Itsekin Aarbikesta Duken kanssa ajaessani ajattelin, että tässä se on Kartsalle pyörä, jolla ajellaan siihen saakka, että pyörä vaihtuu rollaattoriin, mutta nyt alkaa tuo 390cc tuntumaan jo ihan hallittavalta, ja ajatuksissa jo käy, että miltäköhän se Duke 690 tuntuisi ajaa. Pitää varmaan käydä kesällä tuolla Aarbikessa kokeilemassa vähän isompiakin pyöriä, jos siellä olisi juuri tuo Duke 690 tai Ducati Monster. HD Sportster 800cc olisi myös kiva kokeilla.

    Kiitos myös kypärä-kommenteista. Nyt tuo käytetty Schuberth tuntuu ihan hyvältä, mutta kypärällä on varmaankin ikää jotain 15v, joten tässä mielessä voisi kyllä miettiä, josko ostaisi vähän modernimman kypärän - varmaan turvallisuuskin on jo parantunut 15 vuodessa. Mutta eiköhän tuo 15 vanha Schuberth leukasuojineen kuitenkin paremmin suojaa Kartsaa kuin Motonetista alle satasella ostettu avomallinen kypärä.
  30.  
  31. #300
    Lainaa kartsa-hel kirjoitti Katso viesti
    Kartsa ja Herttua ovat Tuusulassa! Vanhankylän kartanolla tauolla, kahvi ja fetapinaattipiirakka.
    ... Raportoin loppumatkan myöhemmin. ...
    No, eipä tuossa paljon raportoitavaa ollut. Alkumatka oli ihan kiva, ajoin Tuusulanjärven ympäri ja loppumatkan sitä museotietä, mikä oli ihan kaunis. Sen jälkeen tie oli hieman kypsä Tuusulanväylälle. Aika alkoi loppua ja ajoin hana auki Tuusulanväylää Kehä I:lle ja kotiin. Myöhästyin vaimon antamasta aikataulusta 5 min.

    Velipoika oli muuten vappujuhlissa. Hän oli hieman yllättynyt moottoripyöräostostani. Katseli kännykästä mielenkiinnolla kuvia. Kerroin myös näistä horinoista moottoripyora.org:ssa - velipoika samantien kännykällä meni sivustolle ja välillä naureskeli itsekseen kun luki näitä juttuja. Kehui sitten lopuksi, että on sinulla Kartsa sana hallussa. Sovittiin velipojan kanssa, että hän saa kokeilla motskarilla ajoa Skyteam Monkeylla - sanoin, että lähdetään vähän ajamaan yhdessä korttelirallia. Taisi velipoika vähän innostua - ei ole koskaan ajanut kaksipyöräisellä. Tiedä, vaikka moottoripyöräkipinä syttyy sisällä. Velipojalle vaan terveisiä, jos luet tätä, että tervetuloa koeajolle.

    Ai niin. Siellä Vanhankylän kartanossa oli vieraskirja. Jos joku motoristi käy siellä, niin lukekaapa 30.4.2016 terveiset.
Sivu: 10 / 15:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 89101112 ... ViimeinenViimeinen